• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۷۸۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۳
وبگردی

بانوان ایرانی، پرچمدار دیپلماسی آشپزخانه‌ای

تور آشپزی دوبانوی ایرانی برای گردشگران خارجی به غیر از نفع اقتصادی، موجب آشنایی گردشگران با فرهنگ ایرانی و تقویت نگرش مثبت به ایران شده است.

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مشرق ؛ دو بانوی خوش فکر و خوش ذوق ایرانی مدتی است که «تور غذایی» برای گردشگران خارجی برگزار می‌کنند و مسافران را برای بازارگردی و تجربه آشپزی غذای ایرانی به تهران دعوت می‌کنند. 

بانوان ایرانی، پرچمدار دیپلماسی آشپزخانه‌ای

«شیرین طحانان» و «متین لشکری» توانسته‌اند تور یک روزه غذایی برای توریست‌هایی که علاقه‌ به تجربه آشپزی غذاهای متفاوت ایرانی دارند را برگزار کنند تا آنها شیوه پخت غذای ایرانی را با خود سوغاتی ببرند.


بانوان ایرانی، پرچمدار دیپلماسی آشپزخانه‌ای
«شیرین طحانان» و«متین لشکری» توانسته‌اند تور یک روزه غذایی برای توریست‌هایی که علاقه‌ به تجربه آشپزی غذاهای ایرانی دارند را برگزار کنند
در این تور آداب و رسوم مربوط به غذا، از نحوه خرید و فروش مواد غذایی تا آماده‌سازی و پخت آن و فرایند سفره پهن کردن و چیدمان آن و خلاصه هر چیزی که بشود در اصطلاح فرهنگ غذایی آن را خلاصه کرد، وجود دارد؛ برای همین هم تورغذایی محدود به آموزش آشپزی غذایی ایرانی نمی‌شود و توریست‌ها به بازار (تجریش) برده شده تا از نزدیک از مغازه‌ها دیدن ‌کنند. انواع ترشیجات و دسرهای خانگی ایرانی، ادویه‌جات، خشکبار، سبزی‌ها و میوه ها و... معرفی می‌شوند، کمتر توریستی از این گردش دست خالی بیرون می‌آید و بخش کمی هم از مواد اولیه مورد نیاز همان روز خریداری می‌شود و تور به سمت مقصد آشپزخانه حرکت می‌کنند.

بانوان ایرانی، پرچمدار دیپلماسی آشپزخانه‌ای
در این تور آداب و رسوم مربوط به غذا، از نحوه خرید و فروش مواد غذایی تا آماده‌سازی و پخت آن و فرایند سفره پهن کردن و چیدمان آن و خلاصه هر چیزی که بشود در اصطلاح فرهنگ غذایی آن را خلاصه کرد، وجود دارد

ایجاد جذابیت توریستی در کشور برای گردشگران خارجی با هدف آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم جزیی از دیپلماسی عمومی هر کشوری قرار دارد که اکنون توسط این دو بانوی ایرانی به خوبی در حال انجام است.
امروزه در دیپلماسی، عنصر «غذا» که محصولی استراتژیک برای عموم مردم جهان است، نقش خاصی ایفا می‌کند؛ تا جایی که از آن تحت عنوان‌هایی مانند «غذا و سیاست خارجی» (Food and Foreign Policy)، «دیپلماسی غذا/ آشپزخانه‌ای» (food diplomacy) و «دیپلماسی شکمی» (gastro diplomacy) در دیپلماسی عمومی یاد می‌شود و مورد توجه و اهتمام ویژه‌ای قرار گرفته و حتی درمعتبرترین دانشگاه‌های جهان به عنوان یک دوره علمی ارائه می‌گردد.


بانوان ایرانی، پرچمدار دیپلماسی آشپزخانه‌ای

تورغذایی محدود به آموزش آشپزی غذایی ایرانی نمی‌شود و توریست‌ها به بازار (تجریش) برده شده تا از نزدیک از مغازه‌ها دیدن ‌کنند
اولین بار اصطلاح «دیپلماسی آشپزخانه‌ای» توسط "پل راکوور" یکی از وبلاگ‌نویسان برجسته در زمینه دیپلماسی عمومی ابداع شد. از نظر راکوور، قلب‌ها و ذهن‌های مردم جهان را می‌توان به وسیله "اشتهاء" تصرف کرد؛ هدفی که هر کشوری به دنبال آن است. کشورها برای دستیابی به چهره‌ای موجه در بین مردم جهان، غذاهای کشور خود را در دسترس قرار می‌دهند و ضمن نفوذ در ذهن (به صورت اقناعی به واسطه مُغذی بودن) و قلب (به صورت ارضایی به واسطه طبخ عالی) مردم جهان، آنان را به سمت فرهنگ خود جذب می‌کنند.
آمریکایی‌ها در همین راستا یک اصل شناخته شده دارند: «با ما آشنا شوید، ما را دوست خواهید داشت»، و در سال‌های اخیر کشورهای آسیای شرقی این اصل را کمی تغییر داده‌اند: «ما را بچشید، ما را دوست خواهید داشت.»

بانوان ایرانی، پرچمدار دیپلماسی آشپزخانه‌ای
قلب‌ها و ذهن‌های مردم جهان را می‌توان به وسیله "اشتهاء" تصرف کرد؛ هدفی که هر کشوری به دنبال آن است
«دیپلماسی آشپزخانه‌ای» در ایران برای گردش‌گران خارجی به دلیل طعم و مغذی بودن غذاهایی مانند "آبگوشت بزباش" و انواع "کباب" به شکل مناسبی دنبال می‌شود و این توریست‌های خارجی استقبال فراوانی از غذاهای ایرانی ‌می‌کنند و حتی در خاطرات خود به نیکی از غذاهای ایرانی یاد می‌کنند؛ البته «شیرین طحانان» و «متین لشکری» یک گام جلوتر نیز رفته‌اند و این دقیقاً وجه تمایز تورغذایی آنها با بخشی از برنامه بعضی از تورهای گردشگری است که توریست‌ها را به خانه‌ای می‌برند تا یک خانم خانه برایشان غذای خانگی درست کند و آنها صرفاً مشاهده‌گر و تست‌کننده طعم غذا باشند. در این آموزش عملی برای گردشگران خارجی از هیچ فوت و فنی فروگذاری نمی‌شود و از شستن تا آبکش کردن و دم کردن برنج را ریز به ریز انجام می‌دهند و در این بین از تفاوت انواع طبخ‌ها مثل چلو با پلو و مدت زمان پخت هر کدام و... هم آشنا می‌شوند. 

بانوان ایرانی، پرچمدار دیپلماسی آشپزخانه‌ای
تور غذایی این دوبانوی ایرانی علاوه بر رونق کسب و کار و درآمدزایی برای آنها، موجب ارزآوری برای کشور نیز می‌گردد
تور غذایی این دوبانوی ایرانی علاوه بر رونق کسب و کار و درآمدزایی برای آنها، موجب ارزآوری برای کشور نیز می‌گردد؛ البته هنگامی که این گردشگران خارجی به کشور خود بازمی‌گردند، به صورت غیرمستقیم سفیر فرهنگی ایران در کشورهای خود می‌شوند و در نهایت موجب تقویت نگرش مثبت به جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود می‌شوند که این اتفاق ارزش بسیار بالاتر از کسب و کار اقتصادی فردی دارد، چراکه موجب ورود گردشگران بیشتری از اقصی نقاط جهان می‌شود و نفع اقتصادی آن به همه مردم می‌رسد.


بانوان ایرانی، پرچمدار دیپلماسی آشپزخانه‌ای
یک اصل در کشورهای آسیای شرقی وجود دارد: «ما را بچشید، ما را دوست خواهید داشت»

متاسفانه نهادهای متولی به‌ویژه وزارت امورخاجه، حوزه دیپلماسی عمومی را بصورت ضعیفی برای غیرایرانی‌ها دنبال می‌کند؛ به عنوان نمونه در دیپلماسی غذایی که از زیرمجموعه‌های دیپلماسی عمومی است، می‌توان آوازه غذاهای ایرانی را به‌صورت جهانی درآورد که جبران این ضعف، توجه و تلاش زیاد مسئولان وزارت خارجه را می‌طلبد. البته خوشبختانه بخش خصوصی منتظر عمل وزارت امورخارجه نیز نمانده و نظیر این دو بانو «شیرین طحانان» و «متین لشکری»، به‌صورت خودجوش و مستقل درحال پیشبرد دیپلماسی عمومی هستند که علاوه بر نفع اقتصادی برای خود و کشورشان، موجب معرفی فرهنگ و آداب ایرانی‌ها به مردم دیگر نقاط جهان شده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پایان کار باند سرقت سیم برق در بابلسر
گروسی: با ابلاغ طرح جامع ماکو، بازآفرینی شهری و توسعه متوازن در منطقه شتاب می‌گیرد
آغاز اجرای طرح زمستانی پلیس در استان همدان
سفر رئیس بنیاد ایران‌شناسی به بوسنی و هرزگوین
آغاز شمارش حیات وحش دنای شرقی در سرمای زمستان
اجرای طرح نهادینه‌سازی جانشین‌پروری در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی
مهمترین عناوین روزنامه‌های جهان ۲ دی ۱۴۰۴
ادبیات همواره صدای زمانه خود بوده است
دیدار عادل عبدالمهدی با دو نفر از رهبران حماس
معاون وزیر: بازآفرینی شهری در مناطق آزاد باید به توانمندسازی مردم منجر شود
صلیب سرخ: افغانستان درگیر بحران انسانی است
راهداران، سربازان گمنام جبهه خدمت و ایمنی جاده‌ها هستند
هم‌صدایی کوبا و کلمبیا علیه تروریسم دریایی آمریکا
بیش از 2 میلیون خوزستانی زیر پوشش بیمه سلامت
آمریکای لاتین خواستار پایان مداخلات واشنگتن در کاراکاس شد
بر افراشته شدن پرچم عزاداری امام هادی(ع)، بر فراز گنبد رضوی
حمایت شاعر ایرانی از پویش بساز مدرسه
چمران: افزایش خودسرانه کرایه تاکسی تخلف است
هشدار درباره عملیات تروریستی داعش در ترکیه
آمار هولناک تعرض جنسی افسران پلیس انگلیس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)