• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۸۰۱۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۹
اجتماعی » انتظامی و حوادث
گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما؛

انسان، عامل 84 درصد تصادفات رانندگی

مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک وزارت راه و شهرسازی: بر اساس آمارهایی که ماموران راهور ناجا ثبت می کنند بیش از 84 درصد از علل تصادفات، عامل انسانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداو سیما،​ جواد هدایتی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه سه عامل خودرو، راه و عامل انسانی ارکان اساسی حوادث ترافیکی هستند،​ افزود: سهم این عوامل متفاوت است اما در بیشتر کشورهای دنیا، عامل و خطای انسانی بیشترین سهم را در این حوادث دارد و سهم آن بیش از 70 درصد است.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما هم بیش از 84 درصد از علل وقوع تصادفات، عامل انسانی است، ادامه داد: سبقت غیر مجاز، توجه نکردن به جلو و انحراف به چپ از بیشترین خطاهای انسانی است.
هدایتی اضافه کرد: حدود 15 تا 16 درصد هم سهم خودرو و جاده در حوادث ترافیکی است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
در ادامه رئیس پلیس راه کشور هم با حضور در این برنامه گفت: آمارها به صورت مصداقی متفاوت است و در بسیاری از جاها عامل راه صد در صد در حوادث نقش دارد.
سردار محمد حسین حمیدی افزود: 3400 نقطه حادثه خیز در راه ها و جاده های کشور داریم که در مدت سه سال 5 هزارو 300 نفر در این نقاط کشته شدند و این موضوع نقش راه ها را برجسته می کند.
وی با اشاره به اینکه خودروها هم ایمنی لازم را ندارند اضافه کرد : در برخی موارد با یک خطای کوچک انسانی به علت ناایمنی خودروها منجر به حوداث بزرگ می شود.
سردار حمیدی در عین حال گفت: به صورت کلی عامل انسانی بیشترین سهم را در حوادث ترافیکی دارد و سهم آن بیش از 70 درصد و در همه جهان این گونه است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

کارشناس عالی حمل و نقل و ترافیک و تصادفات گفت: اگر در تصادفات همه عوامل را در نظر بگیریم سهم عامل انسانی در حوداث ترافیکی کمتر از 30 درصد خواهد شد.
در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما سید هادی هاشمی کارشناس عالی حمل و نقل و ترافیک و تصادفات در ارتباط تصویری با این برنامه افزود: به طور کلی در کشور ما حمل و نقل و ترافیک و ایمنی خیلی جدی گرفته نشد و مشکلات بزرگی را در این زمینه داریم.
وی گفت: در کشور مان به ازای هر 100 کیلومتر مربع وسعت، 5 و 2 دهم کیلومتر را ه شامل آزدراه، بزرگراه و راه های اصلی و فرعی داریم که البته این نرخ منهای راه های روستایی است.
هاشمی اضافه کرد: بر اساس برنامه وزارت راه و شهر سازی در افق سال 1409 قرار است نرخ تراکم راه به 5 و 8 دهم کیلومتر برسد در حالی که این نرخ در کشورهای پیشرفته چند ده برابر نرخ کشور ماست بنابراین رانندگان ما در مسیر راه به علت تراکم ترافیک، ​خسته، عصبی، عجول و تهاجمی رانندگی می کنند.
وی گفت: راه های ما از نظر تابلو ،​ علائم ،​خود معرف بودن و یکنواختی راه مشکل دارد.
هاشمی با بیان اینکه خودروها هم نقش موثری را در حوداث دارند، افزود: از آنجایی که خودروهای ما ایمن نیستند تصادفی که ممکن است با خودروی ایمن فقط خسارت مالی داشته باشد ،​با خودروی ناایمن خسارت جرحی و فوتی دارد.
کارشناس عالی حمل و نقل و ترافیک و تصادفات با بیان اینکه اگر در تصادفات همه عوامل را در نظر بگیریم سهم عامل انسانی در حوداث ترافیکی کمتر از 30 درصد خواهد شد، ادامه داد: این آمار بیش از 70 درصدی سهم عامل انسانی که اعلام می شود بر مبنای کروکی تصادفات و علتی است که ماموران قید می کنند و تشدید نتایج حادثه به کیفیت ایمنی راه و خودرو بر می گردد.
هاشمی اضافه کرد: در کشور های پیشرفته با وجود راه ها و خودروهای با ایمنی بالا ، سهم عامل انسانی در عوامل ترافیکی ، کمتر از 50 درصد اعلام می شود در این صورت چگونه در کشور ما با وجود راه ها و خودروهای با ایمنی پائین، سهم عامل انسانی حدود 80 درصد اعلام می شود؟
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
در ادامه جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رفتارهای انسانی مهم است، گفت:​ در ایمن ترین خودروها و راه ها اگر راننده رعایت مقررات را نکند ممکن است حوادثی تلخ رخ دهد.
سردار حمیدی رئیس پلیس راه کشور هم با اشاره به اینکه سمت و سوی کشورهای توسعه یافته، کاهش تردد در جاده هاست، گفت: آن ها سعی می کنند بار و مسافر از طریق جاده ها حمل و نقل نشوند بلکه مثلاً از راه های ریلی بیشتر استفاده می کنند.
وی افزود: تعداد کشته شدگان ناشی از تصادفات اتوبوس ها از 543 نفر در سال 1386 به 217 نفر در سال 94 رسید و این نشان می دهد با اینکه تعداد اتوبوس ها در سال 86 کمتر بود تلفاتش بالاتر از سال 94 بود و از ابتدای امسال با اقدامات کنترلی بیشتر، روند فوتی ها روبه کاهش است.
در ادامه غلامرضا خادمی زاده رئیس هئیت مدیره انجمن صنفی رانندگان مسافربر در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به اینکه فقط عامل انسانی راننده در حوادث نقش ندارد و عامل انسانی شامل پلیس راهور و افراد ناظر هم می شود ،​ گفت: تامین امنیت شغلی و بیمه ای راننده در آرامش خاطر آنان و در نتیجه کاهش حوادث نقش دارد . راننده حرفه ای تمایلی به شغل رانندگی پیدا نمی کند و رانندهای غیر حرفه ای و مبتدی به این سمت می روند .
وی با بیان اینکه در آیین نامه ، شرکت ها موظف هستند برای کنترل فنی اتوبوس ها و ناوگان مسافربری مدیر فنی داشته باشند، افزود: این مدیران نمی توانند و توانایی بررسی دقیق مسائل فنی خودرو را ندارند و معمولاً​ در شرکت ها از قبل صورتحساب را مهر می کنند بدون اینکه وسیله نقلیه را معاینه کنند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
در ادامه هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک وزارت راه و شهرسازی گفت: بخشی از نظارت ها در ناوگان عمومی این است که بر اساس آیین نامه مصوب هیئت وزیران، شرکت های حمل و نقل مکلف هستند افرادی را به عنوان مدیر فنی به کار بگیرند تا سلامت فنی وسایل نقلیه را پیش از سفر کنترل کنند.
وی افزود: این کنترل به صورت چشمی انجام می شود در نتیجه به طور دقیق این کار انجام نمی شود زیرا برخی از معاینه های فنی به ابزار دقیق نیاز دارد.
هدایتی گفت: نظارت میدانی بر مدیران فنی داریم و در حال بازنگری هستیم تا بر اساس مصوب کمیسیون ایمنی راه ها به جز مسئولیت شرکت های حمل و نقل، مسئولیت عواملی مانند راننده ها را هم در نظر بگیریم و از آن ها بخواهیم در مورد ایمنی پیش از سفر اقدام کنند.
رئیس پلیس راه کشور گفت: به صفر رساندن تصادفات هدفگذاری 20 ساله می خواهد.
سردار حمیدی در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما ادامه داد: کشورهای خارجی به دنبال ارتقای راه و ایمنی جاده ها هستند بگونه ای که اگر راننده ای خطا کرد کشته ای در پی نباشد.
وی گفت: مدیران فنی چون جیره و مواجب گیر هستند نمی توانند خیلی وارد گود شده و نظرهای کارشناسی دهند و این ضعف به عنوان یک انتقاد همواره وجود داشته و دارد.
سردار حمیدی افزود: در مورد علت تصادفات تا به یقین نرسیم حتی به گفته راننده خودرو هم استناد نخواهیم کرد.
او ادامه داد: پلیس نمی تواند هر لحظه در کنار مسافر بوده و تذکر به بستن کمربند ایمنی دهد در برخی نقاط بستن کمربند هنوز نهادینه نشده است که ما به محض رؤیت عدم استفاده از کمربند برخورد لازم را انجام می دهیم.
هادی هاشمی کارشناس عالی حمل و نقل، ترافیک و تصادفات در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: هر تصادف می تواند برای راهنمایی و رانندگی یک نقشه راه باشد که در موارد احتمالی بعدی جلوگیری و یا رسیدگی به موقع را به همراه بیاورد، ضرورتی ندارد که در مورد تصادف و سقوط اتوبوس مسافربری ای که اخیراً​ به قعر دره رفته، جبهه ناسیونالیستی بگیریم در مورد مدیر فنی هم باید بگویم در حال حاضر مدیر فنی فقط مهرش ساخته شد و هنوز نیروی پرسنلی برای این ارگان در نظر گرفته نشده است البته همین مهر هم بعد از 10 سال رفت و آمد به مجوز رسیده است.
او ادامه داد: اگر همه روزه عده ای در جاده ها جان خود را از دست می دهند دلیل عدم عملکرد صحیح مسئولین است. کنترل چشمی در ترمینال ها انجام نمی شود زیرا برای پلیس امکان چک کردن حجم زیادی از خودروها وجود ندارد.
هاشمی در خصوص تصادف اخیر یک دستگاه اتوبوس گفت: مگر ممکن است اتوبوسی با 60 کیلومتر سرعت با 12 نیوجرسی برخورد کرده و با آن شدت از جاده خارج شود با توجه به اینکه این حادثه در مسیری چهار بانده اتفاق افتاده است. این ادعا اصلاً​ قابل قبول نیست. از سوی دیگر دقت راننده در کنترل این حادثه زیر سؤال است.
او درباره مصوبات کمیسیون ایمنی راه ها هم افزود: این مصوبات وجاهت قانونی ندارد و برای دستگاه های ذیربط الزام آور نیست.
جواد هدایتی مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک وزارت راه و شهرسازی در سوی دیگر این برنامه گفت: در طول برنامه پنجم توسعه میزان کاهش تلفاتی که ناشی از حوزه حمل و نقل عمومی است حدود 8،8 درصد ارزیابی شده که این میزان در برنامه ششم توسعه به نصف کاهش یافته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پدیده مه گرفتگی و کاهش دید در چهارمحال و بختیاری
نبود اتفاق نظر در شورای امنیت درباره اسنپ بک
حواشی فرهنگی، تنش اجتماعی را افزایش می‌ دهد
روزبه چشمی: با تمام توان برای نام استقلال بازی می‌کنیم
توقیف ۶ دستگاه موتورسیکلت و ۱۷ دستگاه خودرو متخلف در تالش
انسداد چاه‌های غیر مجاز آب در کوچه باغ‌های دشت ورامین
متن کامل لایحه بودجه ۱۴۴۴ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۵ منتشر شد
برنامه‌ریزی برای افزایش سهم بانوان کارآفرین کیش از تسهیلات ملی
تخصیص بیش از ۴۲۰۰ میلیارد تومان برای حوزه آب و حمل‌ونقل استان زنجان
اختتامیه جشنواره استانی داستان کوتاه در بهارستان
مدارس مازندران فردا چهارشنبه غیرحضوری شد
شهید قندی به یزد بازگشت
پایش قیمت‌ها با نظارت بر بازار در زاهدان
مشهد باید الگوی جدی در حوزه حمل‌ و نقل و ترافیک کشور باشد
کشف ۲۰۰ خط تلفن همراه از باند خانوادگی فیشینگ در اصفهان
قهرمانی تیم آموزش و پرورش سنندج در مسابقات فوتسال جام وحدت
هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی از چهارشنبه در خوزستان
افتتاح مرکز تحقیقات زیست‌محیطی در اردکان
بازدید دادستان تهران از دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم مواد مخدر
خبر های کوتاه استان گلستان ،سه شنبه دوم دی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی
مدارس ابتدایی استان تهران جز فیروزکوه و رباط کریم مجازی شد
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
فرمانده کل ارتش: به هر شرارتی با قاطعیت پاسخ خواهیم داد
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۶ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
آمریکا ۱۰۴ غیرنظامی را کشت  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)
توقیف سومین نفتکش عازم ونزوئلا از سوی آمریکا  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)