• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۸۱۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
فراخبر:

ظرفیت دیپلماسی علمی برای نفوذ هدفمند دشمن

دیپلماسی، ابزار تامین اهداف دولت‌ها در عرصه خارجی به شمار می‌آید. دولتمردان نه تنها در حوزه‌های اقتصاد و سیاست، بلکه در سایر عرصه‌ها از جمله علم و فناوری هم دیپلماسی را بکار می‌گیرند تا با کمترین هزینه، نفوذ کشورشان را در جهان گسترش دهند.

پژوهش خبری صدا وسیما: مقوله نفوذ دشمن از دغدغه‌های مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دو دهه اخیر است. ایشان اسفندماه سال 1394 در جمع رئیس و اعضاى مجلس خبرگان رهبرى،‌ با اشاره به برنامه‌ریزی دشمن در این زمینه اظهار داشتند:‌ « شاید حدود ده راه مهم را- برای نفوذ در کشور پیدا کرده‌اند و دارند عمل می‌کنند؛ همین حالا دارند عمل می‌کنند.» از منظر رهبر انقلاب، نفوذ علمی یکی از اقسام نفوذ است که دشمنان برای تحقق آن ذیل عنوان «دیپلماسی علمی» برنامه‌ریزی و اهداف خودشان را دنبال می‌کنند.[1]

با توجه به حساسیت و اهمیت «نفوذ علمی»، شناخت وجوه و اهداف دیپلماسی علمی به عنوان چارچوب رسمی این نوع نفوذ ضروری است. «طیبه محمدی‌پور»، کارشناس مطالعات منطقه‌ای در نوشتار پیش رو ضمن ارائه تعریف و ابعاد دیپلماسی علمی، به اهداف و اهمیت آن در سیاست خارجی دولت‌ها پرداخته است. 

تعریف دیپلماسی علمی

دیپلماسی علمی، زیر مجموعه دیپلماسی عمومی و مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات است. این نوع دیپلماسی که متأثر از مؤلفه‌های قدرت و تأمین‌کننده اهداف و منافع آشکار و پنهان دولت‌هاست، بر اساس محتوای متنوع خود (علم و فناوری، حوزه‌های علوم‌انسانی و نظری)، به دنبال ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در توانمندی، باور و نگرش مخاطبان است. در واقع دیپلماسی علمی به مثابه قدرتی هوشمند به تولید قدرت برای دولت‌ها (در ابعاد سخت و نرم) مبادرت می‌ورزد.

اینکه چرا فرایندهای علمی و آموزشی می‌تواند به مثابه ابزاری دیپلماتیک در راستای اهداف دیپلماسی عمومی عمل کند، به ماهیت جهانی و تعاملی علم و دانش باز می‌گردد؛ علم در بستر تعامل ایجاد می‌شود و با استفاده از ابزارهای آموزشی و دانشگاهی توسعه می‌یابد. بنابراین زمانی که توسعه علم و دانش در مجاری دیپلماتیک قرار می‌گیرد و با مؤلفه‌های دیپلماسی نوین که همانا ایجاد ارتباط با دیگر ملل و نفوذ بر آنهاست، پیوند می‌یابد، در مسیر تامین اهداف دولت‌ها خواهد بود.

در چارچوب دیپلماسی علمی، تدوین محتوای علم، تعامل با نخبگان، جذب دانشجویان و پژوهشگران سایر جوامع و همکاری علمی با دیگر کشورها بر عهده دولت هاست. اعطای بورس، ایجاد دانشگاه، تجهیز مدارس و کتابخانه‌ها و ارائه حمایت‌های تحقیقاتی، آموزشی از جمله ابزارهایی است که آنها در این مسیر بکار می‌گیرند. به عنوان مثال دولت آمریکا که از سال های دور تاکنون با ایجاد دانشگاه و استقرار شعب دانشگاه‌های آمریکایی در کشورهای حوزه غرب آسیا، به دنبال نفوذ و تاثیرگذاری است،‌ بعد از 11 سپتامبر رسما هدف دیپلماسی علمی خود را اشاعه دموکراسی و جلوگیری از رشد بنیادگرایی در کشورهای اسلامی، از طریق آموزش رهبران آینده و افراد کلیدی، نخبه و تاثیرگذار بر سیاست های این کشورها اعلام کرده‌است.

وجوه دیپلماسی علمی

اطلاعات و ارتباطات دو وجه اصلی دیپلماسی علمی است. دولت ها در چارچوب اطلاعاتی، ابتکارات، تبلیغات، برندسازی دانشگاهی و علمی و نیز گردشگری علمی، آموزشی را مد نظر قرار می‌دهند. در حوزه ارتباطات نیز علاوه بر بین‌المللی‌سازی آموزش و اجرای برنامه‌های مبادله، ‌اقداماتی را جهت بومی‌ کردن دانش انجام می‌دهند.

ظرفیت دیپلماسی علمی برای نفوذ هدفمند دشمن

در حوزه ارتباطات و تحت عنوان بین‌المللی‌سازی آموزش، حضور دانشجویان و اساتید برای تحصیل و آموزش در کشورهای دیگر فراهم می‌شود. به عنوان مثال در سال 2009 آمار دانشجویانی که خارج از کشورشان تحصیل می‌کردند، از 2 میلیون نفر سال 2001 به حدود سه و نیم میلیون نفر افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود، این رقم تا سال 2025 به 8 میلیون نفر برسد. آمارها حاکیست بیش از 90% دانشجویان بین‌الملل در دانشگاههای کشورهای عضو سازمان همکاری‌های مشترک اقتصادی (OECD) ثبت نام می‌کنند که کشورهای آمریکا ، انگلستان، آلمان، فرانسه و استرالیا با جذب بیش از 70 درصد دانشجویان پیشگام هستند.

همکاری‌های علمی بین‌المللی نیز فصل مهمی از دیپلماسی علمی است. در این چارچوب، دولتها با تشکیل مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی جهت تبادل اطلاعات، ایجاد دانشگاه‌های مجازی و مبادله پرسنل اجرایی جهت استفاده متقابل از دستاوردهای آموزشی، پژوهشی و فناوری با یکدیگر همکاری می‌کنند.

ظرفیت دیپلماسی علمی برای نفوذ هدفمند دشمن

 اهداف دیپلماسی علمی

اهداف دیپلماسی علمی با توجه به ماهیت ابزاری آن، کسب یا افزایش قدرت نسبی دولت‌ها در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است که به شکل آشکار یا پنهان پیگیری می‌شود. در حوزه سیاسی درک متقابل، کمک به توسعه آموزشی کشورهای در حال توسعه و کسب قدرت نرم از جمله اهداف آشکار دولتها است که در کنار آن اهداف پنهانی همچون آموزش رهبران آینده کشورهای هدف، افزایش نفوذ در بین‌ ملت ها، جذب نخبگان و محققان برجسته سراسر جهان و شناسایی نقاط ضعف برای وضع احتمالی تحریم علمی کشور هدف را دنبال می‌کنند.

در حوزه اقتصاد گرچه ارزآوری با جذب دانشجوی خارجی و سرمایه‌گذاری علمی ‌و تحقیقاتی بین دولتی به عنوان اهداف اصلی مطرح است، اما در نهان، قدرتهای بزرگ درصدد تنظیم تقسیم کار جهانی، انحصار علوم و فناوری‌های خاص و سرمایه‌گذاری و بازاریابی آموزشی هستند.

در حوزه فرهنگ هم، دولت‌ها به بهانه درک متقابل، در پی تاثیر بر باورها، انگاره‌ها و اولویت‌های مخاطبان با هدف ایجاد و تقویت هویت غیرسرزمینی و در نهایت همسان‌سازی فرهنگی هستند.

ظرفیت دیپلماسی علمی برای نفوذ هدفمند دشمن

نتیجه

دیپلماسی، ابزار تامین اهداف دولت‌ها در عرصه خارجی به شمار می‌آید. دولتمردان نه تنها در حوزه‌های اقتصاد و سیاست، بلکه در سایر عرصه‌ها از جمله علم و فناوری هم دیپلماسی را بکار می‌گیرند تا با کمترین هزینه، نفوذ کشورشان را در جهان گسترش دهند. این نوع دیپلماسی با توجه به نوع علم و فناوری و شیوه انتقال آن پیامدهای خاصی برای کشورهای هدف (که اغلب در حال توسعه به شمار می‌آیند) به دنبال دارد؛ از جمله:

• افزایش توان تاثیرگذاری بر معادلات داخلی کشور هدف

• افزایش مهاجرت نخبگان (عمدتا مهندسان و پزشکان) از کشورهای هدف (که اثرات منفی آن به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی مشهود خواهد بود)

• تبدیل علم و فناوری به مسئله‌ای امنیتی کشورهای هدف

• شکل‌گیری تهدیدات امنیتی همچون بیوتروریسم

• انحصار علوم و فناوری‌های حساس در کشورهای خاص

• تعیین هنجارها و رویه‌های علمی بین‌المللی از سوی کشورهایی که فناوری‌های حساس را در انحصار خود دارند (این موضوع امنیت ملی دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار خواهد داد)

• تبدیل علم و دانش به ابزاری برای تهدید و تطمیع کشورهای هدف

با توجه به اهمیت دیپلماسی علمی، برنامه‌ریزی برای کاهش تهدیدات و افزایش فرصتهای ناشی از آن امری ضروری به شمار می آید. گام مهم در این راستا تمرکز بر پیشرفت علمی به عنوان مقدمه‌ای برای تقویت موضع کشور در حوزه دیپلماسی علمی است و در این مسیر مانند همیشه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب کارگشا خواهد بود. 

ظرفیت دیپلماسی علمی برای نفوذ هدفمند دشمن

پژوهش خبری// پژوهشگر: دارابی



[1] . بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها، 15/ 5/ 92

[2] . http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=24772

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
سیاست های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
از خزر تا شانگهای؛ ایران مسیرهای تازه همکاری منطقه‌ای را می‌گشاید.
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
نهایی شدن ۲ طرح مهم شهرسازی در کمیسیون ماده پنج تبریز
درخشش زندان مراغه برای صلح و سازش در پرونده‌های قصاص
آغاز سوپر لیگ والیبال با مصاف سپاهان و مدافع عنوان قهرمانی
اعزام ۳۶ دانش آموز کیش به اردوی راهیان نور
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
احضار و ارشاد عاملان درگیری جلوی مدرسه دخترانه در تبریز
ارسال پیامک‌های درخواست واریز وجه شگرد کلاهبرداران
اعزام دانش‌آموزان هشترودی و نظرکهریزی به مناطق عملیاتی جنوب کشور
نفس آسمان اصفهان گرفته است
تداوم افزایش غبار و آلاینده های جوی در سمنان
برگزاری همایش ملی بهداشت حرفه‌ای، ایمنی کار و محیط زیست در تبریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
ماموریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر فرهنگی و ترویجی است
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس کتابخانه عمومی در اهر
رژیم‌صهیونی خسارات دفاع‌مقدس‌۱۲روزه را سانسور می‌کند
کاروانسرا و پل گویجه‌بل تحت حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی قرار گرفت
مشارکت در مسیر مدیریت شهری
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
اهدا ۱۰۳ واحد خون به بیماران در شهرستان خرامه  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)