• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۸۳۳۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
اجتماعی » جامعه و شهری
وزیر راه در جلسه شورای اسلامی شهر تهران؛

کاهش تقاضا مسکن در تهران با توسعه حمل و نقل ریلی پایه

وزیر راه و شهرسازی: در صورت توسعه حمل و نقل ریلی پایه، تقاضا برای مسکن در تهران کاهش می یابد و تعادل بین تهران و حومه عوض خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، عباس آخوندی با حضور در دهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مسئولیت و ماموریت شهر تهران به عنوان پایتخت اظهار داشت: تهران علاوه بر کلانشهر بودن،پایتخت ایران است. پایتخت بودن مسئولیت و ماموریت این شهر است که آن را نسبت به کلانشهرهای دیگر متفاوت می‌کند.
وی ادامه داد: اصفهان و تبریز و شهرهای دیگر نیز کلانشهر هستند، اما تهران به عنوان پایتخت و کلانشهر بودن چند منظوره است.
آخوندی گفت: پایتختی تهران به دلیل حضور همه مقامات ملی و کشوری است که دیدگاه و انتظارات مشخصی دارند و نحوه تعامل دولت ملی و محلی در پایتخت نکته ای است که در تمام دنیا مورد توجه است.
وی افزود: آیا تهران ظرفیت، کیفیت و توانایی بی‌نقص بودن را دارد یا نه؟ و این موضوع در طول  زمان مورد تردید قرار گرفته و توسط دولت مرکزی در پاره‌ای از زمان‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تهران از جمله مناطقی است که می‌توان از آن سود برد. مردم تهران و دولت محلی آن سودهایی را پرداخت می‌کنند تا شهرداری تهران و ما به یک تصویر هماهنگی از تهران و آینده آن دست یابیم. در جمله اگر بخواهم مشکلات تهران را بیان کنیم، مسئله سکونت و حرکت در تهران را می‌توان مطرح کرد که مسئله و معضل اصلی شهر تهران است.
وی افزود: آیا وقتی وارد شهر تهران می‌شویم، قابلیت سکونت را دارد؟، مسئله دیگر محیط زیست و منابع طبیعی آن از لحاظ اجتماعی و فرهنگی است که این باعث می‌شود مسائل تهران مورد بررسی قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: اولین پیشنهاد من به شهرداری تهران و کرج این است که بیاییم در مورد شهرها مطالعه کنیم و به یک مسئله مشترک و هماهنگ برسیم.
وی ادامه داد: در گذشته تحولات جمعیتی در تهران داشتیم و در آینده نیز خواهیم داشت. در سال 1345 جمعیت تهران 2 میلیون و 980 هزار نفر بود که این میزان نسبت به همان سال بسیار کم بود، اما کرج در همان سال شاید حدود 40 هزار نفر جمعیت داشت.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس طرح جامعی که در سال 45 تصویب شد، پیش بینی می‌شد جمعیت تهران به 5 میلیون نفر برسد( یعنی حدود 6.3 میلیون نفر که در پیرامون شهر تهران قرار داشتند) و این میزان به 8 میلیون نفر افزایش یافت که این مسئله در عرض 25 سال اتفاق افتاد، یعنی جمعیت شهر تهران 2.5 میلیون نفر افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: 2.6 میلیون نفر فارغ از هر طرحی در همین سال در توسعه شهر تهران افزایش جمعیتی داشتیم، این روند تا سال 1395 ادامه پیدا کرد و آمار سال 95 در مجموع استان تهران به 8 تا 10 میلیون نفر در 25 سال اخیر افزایش پیدا کرد که نسبت به همان سال 2.4 در تهران افزایش جمعیت داشتیم. در حال حاضر جمعیت شهر تهران به 16 میلیون نفر رسیده است، یعنی از سال 45 تا 95 دقیقا طی 50 سال جمعیت تهران سه برابر شده و جمعیت پیرامون تهران به 5 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.
آخوندی گفت: یک آشفتگی جمعیتی در پیرامون شهر تهران داریم که نمی‌توانیم نسبت به آن بی‌تفاوت باشیم. در تهران 46 بخش داریم که از این 46 بخش عمدتا 42 بخش در تهران و کرج هستند و این به معنای آن است که در پیرامون تهران هیچ اشتغالی به وجود نیامده است و این نمی‌تواند تهران را به پیرامون خود مصون نگه دارد.
وی افزود: روزانه بیش از ۵۳۰ هزار خودرو وارد شهر تهران می شود و بر همین اساس بیش از یک میلیون و250 هزار نفر در هر روز به تهران رفت و آمد دارند.
وی تصریح کرد: تهران به جز توسعه حمل و نقل عمومی ریلی پایه، چاره دیگری ندارد و در این راستا حمل و نقل عمومی پکپارچه با مترو راه حل خوبی برای کاهش بار ترافیک این شهر است.
وزیر راه افزود: بحثی که در برنامه ششم توسعه پیشنهاد شده این است که حمل و نقل عمومی بر پایه حمل و نقل ریلی متکی باشد و بسیار گران قیمت و پر هزینه است.
آخوندی با اشاره به استفاده از شبکه راه آهن موجود تاکید کرد: باید از شبکه راه آهن موجود حداکثر استفاده را برد و با ارتقای خطوط ریلی موجود می شود بحث حمل و نقل عمومی را تا حدودی سامان داد.
وی افزود: در صورت توسعه حمل و نقل ریلی پایه، تقاضا برای مسکن در تهران کاهش می یابد و تعادل بین تهران و حومه عوض خواهد شد.
وزیر راه خاطرنشان کرد: اگر تا کنون به دلیل شرایط بد حومه، امکان حمل و نقل سریع در حومه شهر تهران وجود نداشته است، با افزایش حمل و نقل ریلی، تراکم سوداگری مسکن در تهران کاهش پیدا می کند.
آخوندی ادامه داد: در نهایت باید به فکر یک نظام مالیاتی محلی برای اداره هر چه بهتر شهر تهران باشیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پاییز حبله رود و رونق گردشگری در فیروزکوه
گرامیداشت یاد شهیدان ابراهیم هادی و مهدی زین الدین
دانش آموزان باید روایتگر توانمندی‌ کشورمان در دفاع مقدس ۱۲ روزه باشند
خاموشی ۲۰ فلر نفتی در خوزستان
عزاداری مردم کیش در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
حال و هوای شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم بانوی کریمه
پزشکیان: شرایط اقتصادی برای دولت و مردم قابل قبول نیست
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی شهادت دکتر مرتضی رضیعی
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در قرارگاه منطقه‌ای کربلا
آیین وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام
دیدار بسیجیان پلدختر با نماینده ولی فقیه در لرستان
همایش فاطمی هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی زنجان
تکمیل و پایش اطلاعات انبارها و مراکز نگهداری کالا در شهریار
واگذاری زمین به ۱۲۲ هزار خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت
تشکیل کمیسیون هنر و رسانه بنیاد شهید
تاکید نمایندگان مجلس بر افتتاح بیمارستان شهدای اسلامشهر تا دهه فجر
لاریجانی: برای دنیا راهی جز مقابله با رژیم صهیونی نمانده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۳ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
مدارس ابتدایی استان تهران ۴ و ۵ آذر مجازی شد
آلودگی شدید هوا در تهران
پایان چشم انتظاری
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)