پخش زنده
امروز: -
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه مسئولیت اجتماعی بنگاهها از محورهای اصلی توسعه پایدار است ؛ گفت : توسعه واقعی همان توسعه انسانی است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ غلامحسین شافعی در همایش یونیسف-ایران که به میزبانی دفتر یونیسف در ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد، گفت: به عنوان نماینده بخش خصوصی ایران حامل پیام انساندوستی و کمک به کودکان از طرف فعالان بخش خصوصی کشور هستم.
وی تاکید کرد: امروزه مسئولیت اجتماعی بنگاهها به یکی از محورهای اصلی توسعه پایدار تبدیل شده است و در کارنامه شرکتهای بزرگ و معتبر جهانی، ایفای این مسئولیت همواره در کنار امر تولید و خلق ثروت و نوآوری جایگاه برجستهای دارد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه درک عمیق از توسعه واقعی یعنی توسعه انسانی فراگیر شده است ، گفت: انسانها زمانی میتوانند جایگاه و نقش واقعی خود را در جوامع ایفا کنند که در کنار هر فعالیتی به اقدامات انساندوستانه خود بیندیشند تا خلق ثروت بیش از هر چیز به خلق و پایداری انسانیت نیز منجر شود.
وی اظهار امیدواری کرد: روزی برسد که اندیشه نیکوکاری به جای کار نیکوکاری مورد توجه جدی قرار گیرد و به این درک برسیم که کمک به افراد جامعه با روشهای صدقهای و یارانهای به هدف نمیرسد، بلکه این اندیشه نیکوکاری است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
شافعی تصریح کرد: نقش احساسات و عواطف مثبت مانند بردباری، خوشبینی، عزت نفس در کنار عوامل منطقی همچون هوشمندی و تفکر در توفیق رهبران جامعه و بنگاهها ، ارزیابی نشده است و به طور معمول ضریب هوشی افراد را به عنوان عامل توفیق بررسی میکنند در حالی که این شناخت، درست و دقیق نیست.
وی افزود: ضریب هوشی به تنهایی عامل موفقیت انسانها نیست حتماً هر کدام از ما اگر به دوران تحصیل خود نگاه کنیم، می بینیم که همه شاگردان اول کلاسها انسانهای موفقی نبودند و ضریب احساسی نیز میتواند عامل اصلی موفقیت باشد.
بررسیهایی که به تازگی انجام گرفته است نشان میدهد 70 تا 80 درصد عامل توفیق انسانها در زندگی اجتماعی ، ضریب احساسی و 20 تا 30 درصد ضریب هوشی است.
رئیس اتاق ایران با بیان اینکه توجه به مسئولیت اجتماعی شرکتها و بنگاهها به طور فزاینده رو به افزایش است، افزود: در کشور ما نیز به این موضوع توجه میشود و توجه به مسائل معنوی و مسئولیت اجتماعی از گذشتههای دور به عنوان یک امر ارزشمند مورد توجه ایرانیان بوده اما این مفهوم در سالهای گذشته شاهد نوآوریهای جدیدی بوده است.
وی اظهار داشت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران یکی از راهبردهای اصلی خود را ترغیب فعالان اقتصادی به ادای مسئولیت اجتماعی و ایفای نقش بیشتر و موثرتر در ارتقای فرهنگ اخلاق حرفهای در بهبود فضای کسبوکار قرار داده است.
شافعی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این زمینه و به منظور هدفمندی و همافزایی فعالیتهای خیرخواهانه و انسان دوستانه بخش خصوصی، جامعه نیکوکاری ابرار را به عنوان موسسه غیرانتفاعی و غیرسیاسی تاسیس کرده است.
وی درباره فعالیتهای جامعه نیکوکاری ابرار گفت : ارتقای فرهنگ نیکوکاری در میان فعالان اقتصادی و بخش خصوصی، ساماندهی تشکل نیکوکاری، پیشگامی در مسیر رشد و اصلاح ادبیات نیکوکاری در جامعه، توسعه فرصتهای فایده رسانی افراد جامعه به یکدیگر، اصلاح نگرشها و الگوهای نیکوکاری در جامعه از اقدامات نیکوکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است.
رئیس اتاق ایران درباره فعالیت کلان جامعه نیکوکاری ابرار نیز گفت: این تلاش ها شامل توسعه پایدار روستایی با تاکید بر کارآفرینی و بهبود فضای کسبوکار در روستاهای محروم، حمایت از تحصیل نوجوانان و جوانان مستعد در مناطق محروم، مشارکت در ایجاد مراکز مذهبی، آموزشی و فرهنگی و شبکهسازی مؤسسات خیریه و مردمنهاد است.
وی افزود: از دیگر اقدامات اتاق ایران میتوان به تأسیس بیمارستان بازرگانان که با مساحت 11 هزار و 500 مترمربع در سال 1329 شمسی افتتاح شد اشاره کرد که به تمام دستگاههای پزشکی مجهز شد و در اختیار مریضان بیبضاعت قرار گرفت.
هیچ سرمایهگذاری باارزشتر از سرمایه برای کودکان نیست
در این همایش ، «ویل پارکز» نماینده دفتر یونیسف در ایران هم گفت: اولین حمایت یونیسف در ایران از سال 1330 از پویش های سراسری مبارزه علیه بیماری سل آغاز شد و به گسترش خدمات رسانی برای کودکان کمک کرد.
وی افزود: کمک و حمایت در زمان بحران همواره بخشی از کار یونیسف بوده است؛ همچون کمک به آوارگان در پایان اولین جنگ خلیج فارس در سال 1370 و یا ارائه خدمات و تأمین نیازهای اولیه پس از زلزلههای مرگبار رودبار، بم و زرند.
نماینده دفتر یونیسف گفت: سال 1383 یونیسف مشارکت خود را با چند شرکت مهم داخلی آغاز کرد و پس از یک دهه سکوت امسال نسل دوم مشارکتهای یونیسف با بخش خصوصی آغاز شده است.
پارکز تصریح کرد: بار دیگر صاحبان مشاغل بزرگ در ایران با یونیسف همکاری میکنند تا زندگی کودکان را تغییر دهند چراکه هیچ سرمایهگذاری ارزشمندتر از سرمایهگذاری برای کودکان نیست.
وی در پایان گفت : بیایید با هم به کودکان اجازه دهیم تا در رویاهایشان با لبخندهای زیبا ، زندگی کنند.
فعالیت یونیسف بر اساس کمکهای داوطلبانه
«جیرت کاپالره» مدیر منطقهای یونیسف نیز در ادامه این برنامه با اشاره به اقدامات یونیسف در ایران گفت: مرگ و میر کودکان زیر 5 سال از 60 مرگ در هر هزار کودک متولد شده در سال 1368 به 16 مرگ در هر هزار کودک در سال 1394 رسیده است.
وی افزود: یونیسف از طریق دفاتر کشوری و کمیتههای ملی در 190 کشور با شرکتهای ملی، بین المللی، خیرین، سفرای حسن نیت و حامیان خود همکاری نزدیک دارد تا از این توان و ظرفیت جمعی در جهت منافع کودکان سراسر جهان بهره ببرد.
مدیر منطقهای یونیسف با تاکید بر اینکه یونیسف هیچ بودجهای از سازمان ملل دریافت نمیکند، افزود: این سازمان برای کمکرسانی به کودکان سراسر جهان به کمکهای داوطلبانه وابسته است و سال 2016 با کمک بخش خصوصی توانست با جذب 1 میلیارد و 450 میلیون دلار حدود 30 درصد از حمایتهای مالی یونیسف را تأمین کند و همچنین به کمک 9 شرکت هواپیمایی 150 میلیون دلار جذب کرده است.
وی درباره برنامه راهبردی یونیسف در سالهای 2018 تا 2021 نیز گفت : برنامه راهبردی ما این است که همه کودکان زنده بمانند، همه کودکان از آموزش برخوردار باشند، در مقابل خشونت و بهره کشی محافظت شوند، در محیطی امن و سالم زندگی کنند و از فرصتهای برابر در زندگی برخوردار باشند.
امضای یادداشت تفاهم همکاری
در پایان این مراسم یادداشت تفاهم همکاری میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و یونیسف به امضا رسید.
این تفاهمنامه را علیرضا اشرف، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و ویل پارکز نماینده دفتر یونیسف در ایران امضا کردند.