خبرنگار سرویس بین الملل
خبرگزاری صداوسیما، یک مسئول فیسبوک اعلام کرد این شبکه اجتماعی تلاش خواهد کرد شفافیت تبلیغات سیاسی خود را تقویت کند.
در آستانه تشکیل جلسه استماع کنگره آمریکا با حضور نمایندگان چندین شبکه اجتماعی در چارچوب تحقیقات قضایی درباره دخالت احتمالی روسیه در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، راب گلدمن از مسئولان فیسبوک از تلاش این شبکه برای ارتقای شفافیت تبلیغات سیاسی خود خبر داد.
بخشی از تحقیقاتی که کنگره آمریکا و همچنین رابرت مولر قاضی ویژه آمریکایی درباره دخالتهای احتمالی روسها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انجام میدهند، به فعالیتهای تبلیغاتی فیسبوک مربوط میشود. بازرسان از مسئولان فیسبوک خواسته اند با حضور در کمیتههای کنگره به سوالات موجود پاسخ دهند.
راب گلدمن نایب رئیس بخش تبلیغات فیسبوک در وبلاگ خود نوشت بایگانیهای عمومی سال آینده به روی عموم باز خواهد شد تا کاربران بتوانند به جزئیات مربوط به تبلیغاتی که از این پلتفورم در رابطه با انتخابات آتی کنگره در اینترنت پخش میشود، دسترسی داشته باشند.
وی افزود کاربران فیسبوک با مراجعه به این بایگانیها میتوانند از موارد مختلفی از جمله اعتبارات هزینه شده برای تبلیغات سیاسی و ترکیب جمعیتی مخاطبان مورد نظر در این آگهیها اطلاع حاصل کنند.
این بایگانیها که تبلیغات منتشر شده توسط فیسبوک از سال دو هزار و هجده را شامل میشود، یک بازه زمانی چهار ساله را شامل میشود.
فیسبوک در ماههای اخیر متهم شده است که برای جلوگیری از تحریف و دستکاریهای انتخاباتی در سال دو هزار و شانزده به موقع و به طور شایسته عمل نکرده است. مقامات فیسبوک در واکنش به این انتقادات ماه گذشته اعلام کردند برای تقویت مدیریت تبلیغات سیاسی شبکه بیشتر تلاش خواهند کرد و در همین راستا در اولین گام نزدیک به سه هزار آگهی تبلیغاتی را که توسط کاربران مستقر در روسیه پیش و پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است، در اختیار کنگره قرار خواهند داد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از سان فرانسیسکو، مارک زاکربرگ رئیس فیسبوک نقش این شبکه اجتماعی را در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا مثبت توصیف کرده و انتقادات و اتهامات وارد شده به آن را بی اساس دانسته است. به گفته زاکربرگ فیسبوک پلتفورمی است که برای انتشار تمام اندیشهها و عقاید به روی همه باز است و همانند دیگر شبکههای اجتماعی، نامزدهای انتخابات نیز میتوانند با استفاده از آن با شهروندان ارتباط برقرار کنند.
دموکراتهای آمریکا و برخی گروههای حامی شفافیت انتخابات در این کشور میگویند در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال گذشته آمریکا ماموران اطلاعاتی روسیه بخشی از فضاهای تبلیغاتی شبکه اجتماعی فیسبوک را خریداری کرده اند تا از آنها برای ایجاد حسابهای جعلی و تشدید تنشهای سیاسی در آمریکا پیش از انتخابات ریاست جمهوری این کشور استفاده کنند. رقبای شکست خورده دونالد ترامپ در حزب دموکرات، مسئولان ستاد انتخاباتی ترامپ را متهم کرده اند با انتشار اخبار کذب و سرقت رایانهای از هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات، چهره وی را در انتخابات مخدوش کرده و با این کار زمینه را برای پیروزی ترامپ در انتخابات فراهم کرده اند.
به موازات کارآمد شدن فناوریهای هدفمند در شبکههای اجتماعی از قبیل: فیسبوک، استفاده از این شبکهها در تبلیغات انتخاباتی آمریکا در سالهای اخیر رشدی انفجاری داشته است. این تبلیغات غالبا فقط برای جامعه یا گروه اجتماعی هدف قابل دسترسی و رویت است و همین مسئله نگرانی فعالان سیاسی و به ویژه مدافعان شفافیت روندهای انتخاباتی را در آمریکا تشدید کرده است.