پخش زنده
امروز: -
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از توسعه همکاری با در حوزه حمل و نقل ریلی خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما سعید محمدزاده امروز در دیدار آقای رودولف براون معاون بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد و انرژی آلمان گفت : آلمان یکی از تأثیرگذارترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و بزرگ ترین اقتصاد این اتحادیه به شمار می رود.
وی افزود : روابط جمهوری اسلامی ایران با آلمان و گسترش آن در ابعاد سیاسی و اقتصادی از اولویت های مهم سیاست خارجی کشورمان در رابطه با اتحادیه اروپاست.
محمدزاده اظهار کرد : روابط اقتصادی ایران با آلمان که در دوره پیش از برجام به شدت کاهش یافته بود در دوره پسابرجام رشد قابل ملاحظه ای یافته و در سال گذشته میلادی به 2.9 میلیارد یورو رسید.
در هر صورت ایران و آلمان می توانند به عنوان دو شریک قابل اعتماد در زمینه های مختلف اقتصادی همکاری بسیار نزدیک تری
داشته باشند.
مدیرعامل راه آهن گفت :ایران در میان کشورهای خاورمیانه و آفریقای شمالی دومین کشور بزرگ اقتصادی است و تولید ناخالص داخلی GDP ایران در سال 2016 - چهارصد و 12 میلیارد دلار بوده است و با 80 میلیون نفر بیشترین جمعیت را در منطقه دارد.
اقتصاد ایران در سال 2016 جهش 6.4 درصدی داشته است.
محمدزاده گفت : ایران ایمن ترین و با ثبات ترین کشور منطقه است و با جمعیت جوان و پتانسیل هایی که دارد می تواند به یک بازار و شریک تجاری موفق برای سرمایه گذاری خارجی تبدیل شود، پس از برجام تجارت ایران و اتحادیه اروپا بیش از 60 درصد افزایش یافته و اروپا دومین مقصد صادراتی ایران در نظر گرفته شده و 13 درصد سهم صادرات ایران به مقصد کشورهای عضو این اتحادیه است لذا چشم انداز خوبی برای توسعه روابط با اروپا و آلمان وجود دارد.
وی تصریح کرد : دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه ششم توسعه یعنی از سال 2016 تا 2021 اولویت خود را به افزایش حمل و نقل ریلی و توسعه راه آهن داده و افزایش سهم راه آهن در حمل بار از 12 درصد به 30 درصد و در حمل مسافر از 8 درصد به 20 درصد پیش بینی شده است.
وی افزود : یکی از برنامه های ما افزایش سهم راه آهن در ترانزیت کالا میان قطب های اقتصادی دنیاست به ویژه بین خلیج فارس و شمال اروپا و بین آسیای شرقی و اروپا از طریق ایران.
ایران سالانه بیش از 1.5 میلیارد دلار در حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری کرده است
مدیرعامل راه آهن گفت : دولت ایران در چهار سال اخیر سالانه به طور میانگین بیش از 1.5 میلیارد دلار به صورت مستقیم در صنعت حمل و نقل ریلی سرمایه گذاری کرده است.
سعید محمدزاده در نشست مشترک با "رودولف براون" معاون بخش خاورمیانه وزارت اقتصاد انرژی همچنین مدیران شرکتهای حمل و نقل ریلی و فنی و صنعتی آلمان با بیان اینکه این سرمایه گذاریها علاوه بر قراردادهایی است که از طریق فاینانس انجام شده است ، افزود : در این مدت 7 میلیارد دلار فاینانس برای توسعه زیرساخت های ریلی منعقد شده که بخشی از آن عملیاتی شده است .
وی با بیان اینکه بهره برداری از ناوگان مسافری و باری اکنون به صورت کامل توسط بخش خصوصی انجام می شود ، گفت : در برنامه ششم ( 2021 - 2016 ) راه آهن و حمل و نقل ریلی در اولویت نخست توسعه شبکه حمل و نقلی قرار دارد ، همچنین مجموعه برنامه ریزی ها ، اقدامات مربوط به توسعه زیرساخت ، تامین ناوگان و نیز اصلاح ساختار راه آهن باید به صورتی باشد که سهم راه آهن در حمل بار از 12 درصد به 30 درصد و حمل مسافر از حدود 10 درصد به 20 درصد در پایان برنامه ششم افزایش یابد.
محمدزاده با اشاره به فرصت های افزایش سهم حمل بار و مسافر افزود : توسعه خطوط حمل و نقل ریلی حومه ای و عمومی یکی از مهم ترین محورهای توسعه حمل و نقل مسافر و نیز ترانزیت کالا بین قطب های اقتصادی دنیا از آسیای جنوب شرقی به خلیج فارس و اروپا با هدف افزایش سهم حمل و نقل ریلی بار از اولویت های راهبردی است.
وی گفت : همچنین افزایش خطوط برقی با هدف مدیریت مصرف انرژی و سرعت دادن به جابجایی بار و مسافر ، ایجاد خطوط پرشتاب برای توسعه گردشگری ، نوسازی ایستگاه ها و ناوگان با استفاده از توان فنی و مهندسی شرکت های ایرانی ، توسعه ماشین آلات و تجهیزات ریلی ، افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین منابع مالی و سرمایه گذاری ، تحول ساختاری در راه آهن متناسب با بازار ، توسعه بنادر و اتصال به بنادر و مراکز صنعتی و معدنی از دیگر برنامه ها و اولویت های راه آهن در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است.
محمدزاده با بیان اینکه رویکرد راه آهن مشارکت بخش خصوصی در حوزه های مختلف کاری است ، افزود : شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه طرح تحول ساختاری را با همکاری مشاور خارجی بررسی کرده و تدوین سرویس ها و سیستم ها را با راه آهن آلمان در دست اجرا دارد که پیش بینی می شود تا 2 سال آینده تحول چشمگیری در مدیریت حمل و نقل ریلی کشور ایجاد کند.
وی گفت : ایران در حال سرمایه گذاری بسیار وسیع در حوزه حمل و نقل ریلی در حوزه زیرساخت ، ناوگان و بهره برداری است و طرح های مشترکی با برخی شرکت های آلمانی داریم و مذاکراتی با شرکت زیمنس داشتیم.
محمدزاده با بیان اینکه راه آهن در همکاری ها از طریق پیمانکاران مختلف عمل می کند ، افزود : زمینه همکاری مشترک شرکت های ایرانی و آلمانی در برقی کردن خطوط ریلی تهران – مشهد ، گرمسار – اینچه برون ، قم – اصفهان وجود دارد.
وی با اشاره به وضعیت مطلوب کشور در تامین ناوگان و قطعات گفت : ما از سرمایه گذاری در توسعه دپوها ، زیرساخت ، ایستگاه ها ، تامین ناوگان و علایم الکترونیکی استقبال می کنیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن دیگر برنامه ها را به این شرح اعلام کرد :
- افزایش خطوط برقی با هدف مدیریت مصرف انرژی و ارتقاء سرعت به 200 کیلومتر بر ساعت
- احداث خطوط بر سرعت متناسب با صنعت گردشگری
- استفاده از توان فنی و مهندسی و صنعتی داخل ایران در تأمین توسعه ماشین آلات و تجهیزات ریلی
- نوسازی و بازسازی خطوط، ایستگاه ها و ناوگان
- توسعه ایستگاه های مسافری با تاکید بر TOD
- افزایش مشارکت بخش خصوصی در تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری
- ایجاد تحول ساختاری در سازمان راه آهن متناسب با تحولات و نیاز بازار
- توسعه و ایجاد بنادر خشک و مراکز لجستیکی و
- اتصال به مراکز تجاری و معدنی و توسعه زیرساخت ها در بنادر
برای اجرای این برنامه ها، رویکرد ما مشارکت بخش خصوصی در 3 حوزه کاری می باشد. بهره برداری از ناوگان که بهره برداری از ناوگان مسافری و باری کلاً به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی افزود: حوزه دوم خدمات است که همه خدمات را از تأمین کنندگان کالا می گیریم و حوزه سوم سرمایه گذاری و تأمین منابع مالی است .
محمدزاده گفت : برای تحقق اهداف واقعی با توجه به پتانسیل های دو کشور راهی طولانی در پیش است و امیدوارم که نشست امروز بتواند سبب همکاری های بیشتر شود.
ا