• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۹۲۵۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴
اقتصادی » مسکن

مزیت های راهبردی – اقتصادی توسعه بندر چابهار در منطقه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران درباره مزیت ها و ویژگی های بندر چابهار گفت: یکی از مهم ترین ویژگی های بندر چابهار موقعیت جغرافیایی آن به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور است .

مزیت های راهبردی – اقتصادی توسعه بندر چابهار در منطقهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد راستاد گفت : بندر چابهار برخلاف سایر بنادر بزرگ ایران که در خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دارد ، در شمال اقیانوس هند است و دسترسی مناسبی به دریا دارد، ضمن اینکه امکان مناسبی برای توسعه پسکرانه دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: مزیت دیگر این بندر ، موقعیت ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار است که امکان صادرات و واردت را از کشورهای ساحلی اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه و افغانستان فراهم می کند که به دریا دسترسی ندارند.
وی ادامه داد: با بندر چابهار هزینه تمام شده حمل و نقل کالا در این مسیرها کاهش می یابد و حلقه اتصال کشورهای مختلف خواهد بود که ضمن ایجاد مزیت برای کشور، تجارت منطقه را نیز بهره مند می کند.

فعالیت عملیاتی بندرحتی در "مونسون"

محمد راستاد گفت : از نظر زیرساخت های احداث شده در بندر شهید بهشتی چابهار نیز تحول بزرگی اتفاق افتاده است. به طوری امکان بهره برداری از بندر در همه سال ، حتی به هنگام وزش بادهای چهار ماه مونسون ، فراهم است.
وی افزود: پیشتر به دلیل این بادهای موسمی ما امکان عملیات مستمر نداشتیم. برای حل این مشکل 1470 متر تطویل موج شکن ، 5 کیلومتر دایک حفاظتی و 1700 متر اسکله احداث شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: همچنین با استفاده از مصالح حاصل از لایروبی 15,8 مترمکعب از فضای ساحل، 230 هکتار به فضای بندر اضافه شده است و عمق آب نیزبه 16 متر رسید که برای پهلو دهی به کشتی های 100 هزار تنی مناسب است و این یک مزیت فوق العاده برای بندر چابهار است.
وی با تاکید بر رعایت مسئله توسعه پایدار در ساخت و توسعه بندر چابهار گفت : در توسعه بندر چابهار برای این منظور ما ملاحظات زیست محیطی را نیز در نظر داشتیم و پیش از آغاز اجرای طرح ، 32 هزار کلونی از مرجان های بسیتر دریا را با نظر کارشناسان و تحت نظارت سازمان محیط زیست از موقعیت بندر به بخش دیگری منتقل کردیم که موفقیت آمیز بود.

رشد 3 برابری ظرفیت بندر چابهار

راستاد با اشاره به ظرفیت 2,5 میلیون تنی قبل از افتتاح فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی گفت : با راه اندازی این فاز ظرفیت این بندر به 8.6 میلیون تن می رسد که رشد سه برابری داشته است.
تا پایان فاز پنجم توسعه بندر چابهار ، ظرفیت آن به بیش از 80 میلیون تن خواهد رسید که کمک شایانی به جذب کالا و کشتی خواهد کرد.
وی با اعلام اینکه عمده زمان اجرای فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نزدیک به سه سال طول کشید و با روند مناسبی پیش رفت ، گفت : فازهای بعدی بسته به کیفیت بازاریابی و جذب کشتی و کالا اجرا خواهد شد. در صورت جذب مطلوب کشتی و کالا پیش بینی ما این است که تا سال 1409 تمام 5 فاز احداث و بهره برداری شود.
وی گفت: این بندر صرفا یک مزیت برای ایران نیست و به خاطر موقعیت راهبردی به تسهیل ترانزیت در کل منطقه کمک خواهد کرد و یک پروژه بزرگ بین المللی است به همین علت ما آن را "دروازه ملل" نامیده ایم.
وی درباره نحوه اثرگذاری چابهار در ترانزیت منطقه گفت: بیشترین تاثیر در کریدور شمال-جنوب خواهد بود که به واسطه زیرساخت های ایجاد شده انتقال کالا بسیار ارزان تر و سریع تر خواهد بود.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : مزیت دیگر بندر چابهار برای کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب مسافت کوتاه با بنادر مبدا و مقصد است که به اقتصاد حمل و نقل کمک می کند و منفعت بیشتری را برای ذی نفعان به دنبال دارد. هر چند کشورهای دیگر نیز می توانند از این مزیت بهره ببرند.

ارائه سرویس منظم و مناسب به کشتی ها در چابهار

راستاد ضمن تاکید بر جایگاه مهم روبناها و تجهیزات در هر پروژه توضیح داد : در چابهار از تجهیزات روز دنیا استفاده شده تا زمینه ارائه سرویس منظم و مناسب را برای خطوط کشتیرانی فراهم شود.
وی با تاکید بر اهمیت زمان انتظار کشتی ها و تخلیه کالاها گفت: در چابهار توانسته ایم به نرم مناسبی در این زمینه برسیم و با سرعت 26,6 کانتینر در ساعت عملیات تخلیه را انجام داده ایم به نحوی که 600 کانتینر حدود 24 ساعت زمان برد.

برنامه ریزی برای کاهش توقف کشتی در بندر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در چابهار حدود 30 میلیون دلار تجهیزات بندری تهیه شده و تجهیزات جدید نیز در قالب سرمایه گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی جذب خواهد شد تا زمان توقف و انتظار کشتی ها به حداقل برسد.
راستاد در گفتگو با شبکه خبر ضمن تاکید بر توان مهندسان ایرانی و ظرفیت مهندسی کشور در ساخت بندر گفت : تقریبا 100 درصد فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی چابهار توسط متخصصان ایرانی انجام گرفت و در فازهای بعدی نیز همین رویه را ادامه خواهیم داد و به امید خدا نیازی به خارجی ها نخوایم داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحول آفرینی این پروژه در منطقه گفت : بنادر موتور محرک رشد اقتصادی هستند و با ایجاد ارزش افزوده و اشتغال زایی زمینه های رشد و توسعه مناطق اطرافشان را فراهم می آورند. در خصوص چابهار با توجه به موقعیت جغرافیایی و سرمایه گذاری های انجام شده چشم انداز خوبی را می توان متصور بود. به ویژه اینکه شرایط و تخفیف های ویژه ای در نظر گرفته شده و 450 هکتار نیز در دست تملک و ایجاد ارزش افزوده است.

اشتغال زایی موثر در منطقه چابهار

وی افزود: پیش بینی می شود با افتتاح فاز اول حدود 800 شغل به صورت مستقیم و بیش از 20 هزار شغل به شکل غیر مستقیم در منطقه ایجاد شود.
راستاد درباره تهدید فعالیت های شناور های سنتی در منطقه گفت: حجم این فعالیت ها در منطقه چابهار به نسبت دیگر بنادر مجاور کم است و توسعه بندر تهدیدی برای این فعالیت ها نیست. هر چند که به طور کلی تمایل صاحبان کالا به سمت حمل و نقل با احجام بالاست تا بتوانند از مزیت مقیاس بهره مند شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
قاچاق نافرجام ۲۷۲ کیلو مرفین در اصفهان
فناوری حرف اول را در جنگ‌های نوین می‌زند
نهضت ساخت ۴ هزار کلاس درس در خوزستان
آیین استقبال و تشییع پیکر مطهر شهید گمنام در سنندج
روایت سوگ بانویی که جهان را روشن کرد
اعمال محدودیت‌های ترافیکی در قم
تشییع شهدای گمنام
حرم شاهچراغ (ع) میزبان سوگواران فاطمی
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
نه به احداث سدهای بدون مجوز همچنان مطالبه مشترک مردم کهگیلویه و بویراحمد
پایداری هوا در خوزستان تا پایان هفته جاری
آماده سازی ۶۰۰ هکتار اراضی صنعتی جدید
اجتماع نوگلان فاطمی در گنبدکاووس برگزار شد
برگزاری عزاداری نوگلان فاطمی در شهر ایزدخواست آباده
افتتاح مرکز مشاوره مهر بسیج در تبریز
حذف نماینده ضد آیپک کنگره آمریکا
یک‌ چهارم یهودیان در فکر مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی
رونمایی از بسته فرهنگی - تربیتی «ایرانمون» در آموزش و پرورش استان همدان
برگزاری بزرگترین نمایشگاه تجسمی فاطمیه در یزد
تداوم آلودگی هوا در پنج شهر آذربایجان‌غربی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها در روز‌های سه شنبه و چهار شنبه
آغاز فرایند عرضه خودرو‌های وارداتی از فردا
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
ضرورت اجرای طرح‌های نوآورانه برای توسعه اقتصاد دریامحور در کیش  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)
بازدید وزیر اقتصاد از بزرگترین گلخانه هیدروپونیک خاورمیانه  (۱ نظر)