به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ؛ سیف اله ابوترابی درباره کارت هوشمند ملی گفت : از هفته آینده در یکی از کشورهای همسایه طرح صدور کارت هوشمند ایرانیان اجرا می شود و امیدواریم سپس در ۱۳۷ نقطه دنیا بتوانیم همه ایرانیان را از کارت ملی هوشمند بهره مند کنیم.
سخنگوی ثبت احوال کشور یاداور شد : مراکزی که ارائه خدمت می دهندو شناسنامه یا کارت هویت را به عنوان ضامن آن خدمت از مردم می گیرند این مدارک، مدرکی برای احراز هویت است و نه تضمین بدهی یا طلب یک فرد.
سخنگوی ثبت احوال کشور درباره کارت هوشمند ملی هم گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال ۹۷ صدور کارت همه افراد بالای ۱۵سال را در کشورمان انجام دهیم.
ابوترابی با بیان اینکه امروزه در جهان تکیه گاه مسئولان برای برنامه ریزی، آمارهای ثبتی و نه اظهاری است، تاکید کرد: ثبت احوال کشور برای دستیابی به یک آمار متقن در سراسر کشور بحث ثبت پوشش وقایع حیاتی را در دستور کارش قرار داده و از ظرفیت تقریبا ۳۵ هزار شبکه مانند خانه های بهداشت، به ورزان، شوراها، دهیارها و در جاهایی که فاقد این چهار عنصر باشیم از ثبت یاران استفاده می کنیم و وقایع اتفاقیه را به مراکز ثبت احوال اعلام می کنند.
وی افزود: خوشبختانه با اجرای این طرح در سراسر کشور، تاکنون بیش از ۹۹,۸ درصد وقایع مان را در مهلت قانونی که ۱۵ روز برای ولادت و ۱۰ روز برای وفات است به ثبت می رسانیم که این آمار بسیار خوب در نظام ثبتی به حساب می آید.
وی با بیان اینکه ای ثبت وقایع بصورت لحظه ای و برخط قابل رصد است، توضیح داد: با نظام الکترونیکی کردن خدمت در سرتاسر کشور، در پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور که بعنوان یک سرمایه ملی محسوب می شود، لحظه ای ثبت وقایع را کاملا می توان پایش و رصد کرد که در آن واحد چه تعداد به دنیا می آیند و چه تعداد فوت می شوند.
سخنگوی ثبت احوال کشور با اشاره به پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، گفت : این پایگاه در مرکز کشور وجود دارد و قابل استناد است و با تدبیری که دولت اندیشیده در کنار چهار واقعه ولادت، وفات، ازدواج و طلاق، بحث ثبت مهاجرت را که یکی از دغدغه های هم مردم و هم مسئولین است در این پایگاه با ثبت نشانی و یا کد پستی هموطنان ثبت می کنیم.
وی افزود: خوشبختانه تا ۲۰۰ هزار نقطه ارائه دهنده خدمت به صورت بر خط با پایگاه ما ارتباط دارند و احراز هویت را انجام می دهند. بیش از ۱۲۰ وزارتخانه، سازمان و نهاد هم با ما بصورت مستقیم ارتباط دارند و تبادل اطلاعات را برای احراز هویت یک فرد انجام می دهند.
ابوترابی با تاکید بر اینکه گام اصلی را به سمت الکترونیک کردن خدمت در ثبت احوال برداشته ایم، گفت: پیش از این اگر شهروندی در جایی ساکن بوده اما محل نگهداری با صدور سندش در جای دیگری بود باید مدارک هویتی اش را به محل نگهداری سند ارجاع می دادیم اما امروزه در بیش از ۱۰۹۶ نقطه که بعنوان ثبت احوال شهرستان، بخش و نمایندگی است هر ایرانی در هر نقطه ای که ساکن باشد می تواند خدمات ثبت احوال را بصورت الکترونیکی دریافت کند و ضرورتی برای ارسال مدارک به محل نگهداری سند نیست.