پخش زنده
امروز: -
وزیر علوم گفت: باید از توانمندی و ظرفیت محققان و صاحبنظران علوم انسانی در سیستمهای تصمیم گیری و مدیریت بیشتر بهرهمند شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست صمیمی با برگزیدگان نهمین دوره جشنواره بین المللی فارابی گفت: باید از توانمندی و ظرفیت محققان و صاحبنظران علوم انسانی در سیستمهای تصمیم گیری و مدیریت بیشتر بهرهمند شد، زیرا علوم انسانی نسبت به علوم فنی و مهندسی، به لحاظ علمی و تخصصی ارتباط و همبستگی بیشتری با جامعه و امور مرتبط با برنامه ریزی و مدیریت دارد.
منصور غلامی افزود: برگزاری جشنواره فارابی برای تکریم محققان علوم انسانی و ترویج استفاده از پژوهشهای علوم انسانی برای اداره جامعه و ایجاد انگیزه در مدیران برای بهره مندی از خدمات محققان علوم انسانی گام مثبتی است که باید قدرت ادامه یابد.
وی در ادامه این نشست و پس از شنیدن دیدگاههای برگزیدگان جشنواره بین المللی فارابی به بیان نظرات خود برای تقویت و کیفی سازی علوم انسانی پرداخت.
وزیر علوم با تأکید بر اینکه مطالب مجلات علمی باید در عین غنی بودن محتوا از شیوه نگارش صحیحی برخوردار باشد گفت: استفاده از ظرفیت انجمنهای علمی در داوری مقالات مجلات علمی و همایشهای علمی میتواند به غنی شدن آنها کمک کند.
غلامی با تأکید بر اجرای دقیق قوانین و آیین نامههای علمی پژوهشی افزود: در برخی موارد ضوابط ابلاغ شده در حین اجرا مورد اعمال سلیقه قرار میگیرد که به دست یابی اهداف تعیین شده آسیب میزند.
وزیر علوم گفت: باید تعداد پایان نامهها و رسالههایی که راهنمایی آنها به اعضای هیأت علمی داده میشود به تعدادی باشد که اعضای هیأت علمی در جایگاه استاد راهنما و مشاور فرصت کافی برای نظارت بر محتوای پایان نامهها داشته باشند.
غلامی افزود: در حین احترام به پیشکسوتان رشتههای مختلف علمی، باید به محققان و اعضای هیأت علمی فرصت کافی برای ارائه توانمندی داده شود و این رویه که انتشار مقالات محققان جوان و دانشجویان دکترا در مجلات علمی منوط به استفاده از نام استادان و توصیه آنان است، اصلاح شود.
برگزیدگان جشنواره بین المللی فارابی در دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دیدگاههای خودرا در زمینه کیفی سازی آموزش و پژوهش در رشتههای علوم انسانی مطرح کردند که «ضرورت بهره مندی مسؤولان و مدیران از توانایی علمی محققان علوم انسانی»، «لزوم نظارت دقیق استادان راهنما به پایان نامههای دانشجویی»، «استفاده از شیوه نگارش درست و ویراستاری علمی پایان نامه ها»، «پذیرش مقالات در مجلات علمی براساس اعتبار علمی»، «اختصاص سهمی از مجلات علمی به مقالات دانشجویان» و «تأکید بر تشکیل کارگروهی برای بررسی کیفی سازی آموزش در تمام مقاطع تحصیلی» از جمله موضوعات مهم مطرح شده برگزیدگان بود.