پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفت: سایپا و ایران خودرو با خصوصی سازی در صنعت خودرو مخالف نیستند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ هاشم یکه زارع در همایش بین المللی صنعت خودرو با طرح 4 سؤال اساسی درخصوص صنعت خودرو گفت: درحال حاضر ما 1میلیون و 800 هزار ظرفیت تولید خودرو داریم. پس چه دلیلی دارد که دوباره ایجاد ظرفیت کنیم؟ و بخواهیم با فشارهای سیاسی در جاهای مختلف کشور صنایع خودروسازی راه بیاندازیم.
وی با بیان اینکه استانداردهای اجباری ایران را خودروهای بنز و هیواندایی هم پاس نمی کند گفت: متأسفانه می خواهیم در همه کارها جهشی عمل کنیم و استانداردهایی که امروز وضع شده بسیار فراتر از استانداردهای بین المللی است.
یکه زارع با طرح سؤالی درخصوص اینکه آیا سایپا و ایران خودرو با ایجاد قطب سوم در صنعت خودروسازی مخالفت هستند؟ گفت: ما همین جا اعلام می کنیم با قطب سوم مخالفتی نداریم اما یک شبه هم نمی شود قطب سومی ایجاد کرد و باید در این خصوص بیشتر کار کارشناسی انجام شود.
مدیرعامل ایران خودرو با تأیید بر اینکه سایپا و ایران خودرو مخالف خصوصی سازی در صنعت خودرو نیستند گفت: اگر همین امروز دولت سایپا و ایران خودرو را به بخش خصوصی واگذار کند و تا بعدازظهر من و مدیرعامل سایپا از کار خود برکنار شویم مطمئن باشید از این تصمیم حمایت خواهیم کرد. چراکه خصوصی سازی در صنعت خودرو را به نفع کشور می دانیم حتی اگر به قیمت کنار رفتن مان باشد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه درحال حاضر صنعت خودروی ایران در رتبه پانزدهم جهان قرار دارد گفت: از نظر رشد تولید ، ایران در سال 2016 رتبه اول جهان را داشته است و با توجه به روند سال 2017 این رتبه امسال نیز تکرار خواهد شد.
وی افزود: از کل تولیدات خودروی کشور که به بیش از 1 میلیون و 800 هزار دستگاه می رسد، 81 درصد خودروها سواری هستند.
یکه زارع تأکید کرد: درحال حاضر 93 درصد از نیاز بازار داخل به خودرو از طریق تولیدات داخلی و 7 درصد آن از طریق واردات تأمین می شود که از این میزان 53 درصد بازار ایران دراختیار ایران خودرو است.
وی با بیان اینکه گردش مالی صنعت خودروی ایران درحال حاضر 27 میلیارد دلار است گفت: پیش بینی می شود تا 7 سال آینده این رقم به 45 میلیارد دلار برسد که رقم واقعاً بزرگی است.
یکه زارع با بیان اینکه درحال حاضر 81 درصد از خودروهای تولید داخلی زیر 15 هزار دلار قیمت دارد گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده تا سال 2025 از تعداد خودروهای کلاس بی و سی کاسته خواهد شد و سهم خودروهای شاسی بلند و خودروهای برقی افزایش خواهد یافت .
وی با بیان اینکه در سال گذشته یک قرارداد همکاری 10 جانبه بین شرکت ایران خودرو ، چندین شرکت خارجی و دو دانشگاه داخلی برای طراحی پلت فرم منعقد شده است گفت: با اجرایی شدن این تفاهم نامه تا 10 سال آینده 23 خودروی جدید بر روی پرت فرم اختصاصی ایران خودرو تولید خواهد شد و امیدواریم اولین خودرو بر روی پلت فرم های جدید ظرف دو یا سه سال آینده روانه بازار شود.
وی با بیان اینکه درحال حاضر ظرفیت تولید خودروی برقی در ایران خودرو وجود دارد گفت: تولید خودروهای برقی نیازمند حمایت دولت و ایجاد بستر مناسب برای استفاده از این خودروهاست و اگر دولت با سوبسیت و حمایت های خود زمینه های استفاده از خودروهای برقی را فراهم کند ما آمادگی داریم ظرف سه سال آینده خودروی برقی طراحی شده را تولید انبوه کنیم.
یکه زارع با اشاره به تبلیغاتی که درخصوص استفاده از خودروی برقی در داخل کشور می شود گفت: طوری وانمود نکنیم که ما در استفاده از خودروهای برقی عقب تر از جهانیم . درحال حاضر تنها سه درصد از کل سهم خودروهای جهان دراختیار خودروهای برقی است و ما در این زمینه چندان از دنیا عقب نیستیم.
وی در پایان با بیان اینکه صادرات خودرو با برند پژو و رنو کار بدی نیست گفت: ما باید به سمتی برویم تا بتوانیم خودروهای ایرانی را با برند ایرانی به بازارهای صادراتی عرضه کنیم و این کار جز با حمایت از صنعت خودروسازی محقق نخواهد شد.