به گزارش
خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ؛ افشین حبیب زاده در بخش دیگری از ارائه گزارش معاونت نظارت به اصحاب رسانه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.
وی در ابتدا و در پاسخ به موضوع استعفای شیرازی رییس سازمان بازرسی شهرداری و تخلفات یکی از پروژه های بزرگ منطقه 22 گفت: در مورد استعفای اقای شیرازی باید بگویم بحث عزل و نصب بازرس و معاونین این ها از اختیارات اجرایی است و شورا اجازه عزل و نصب در معاونین شهردار ندارد و در صورت ورود برای اعضای شورا مجازات تعیین شده است.
حبیب زاده ادامه داد: بحث مربوط به موضوع شهرداری منطقه 22 که فکر می کنم 4 نفر از اعضای شورا از آنجا بازدید به عمل آوردند و پیگیر این موضوع هستند نیز در حال بررسی است. این پروژه خاص مورد بررسی قرار گرفت و سخنان ذینفعان نیز شنیده شد و مقر گشته گزارش نهایی از سیو کمیسیون ماده 100 ارائه شود.
به گفته حبیب زاده این نکته حائز اهمیت است که همه تخلفاتی که در شهرداری در راستای صدور پروانه صورت می گیرد و به کمیسیون ماده 100 ارجاع می شود دیگر کسی حق دخالت ندارد.
معاون نظارت شورا در خصوص ساز و کار کمیسیون ماده 100 گفت: آرای کمیسیون ماده 100 لازم الاجرا است اگر جایی در حال تخلف است و جریمه صادر می شود قانونا باید از ادامه پروژه جلوگیری شود.
وی ادامه داد: اما زمانی کسانی که باید نظارت می کردند این کار را انجام ندادند و ساختمان به سکونت و به زمان صدور پایان کار رسیده است. در چنین شرایطی پرونده رفته کمیسیون ماده 100 و لذا این پروسه سالها به طول می انجامد. و وقتی هم کسی ساکن شود جلوگیری از سکونت کار ساده ای نخواهد بود. اما می توان از صدور پایان کار جلوگیری کرد.
1500 میلیارد تومان بدهی جرایم کمیسیون ماده 100
عضو شورای شهر تهران اطمینان داد: بر این اساس ما پیگیر ارای کمیسیون ماده 100 در موارد قابل توجه شدیم و از این کمیسیون خواستیم این آمار را استخراج کند به طوریکه 1500 میلیارد تومان بدهی برای پرونده های بالای 50 میلیون تومان احصا شد. ما پیگیر هستیم این اعداد وصول شود و بیشتر دنبال راهکاری هستیم که شهرداری می خواهد ارائه دهد.
معاون نظارت شورا تصریح کرد: البته هر زمانی که اعضای کمیسیون ماده 100 به این نتیجه برسند که پرونده نواقص دارد می توانند درخواست کنند برای ارایه مدارک در جهت رفع نواقص اما پرونده از دور رسیدگی خارج نمی شود.
وی ادامه داد: یک بحث هم اشکالاتی است که شهرداری اعلام می کند آن موقع هم به صلاحدید اعضای کمیسیون می توانند به این درخواست پاسخ دهند یا خیر .
حبیب زاده در بخش دیگری از سخنان خود از روند رسیدگی به موضوع باز پس گیری املاک نجومی از سوی دستگاه قضایی ابراز رضایی کرد و گفت: در راستای بررسی و پیگیری و احصا تخلفات تا کنون 1460 مورد مکاتبه با دستگاه های نظارتی از سوی معاونت نظارت ضورت گرفته است.
عضو شورای شهر تهران در ادامه و در پاسخ به سوالی در مورد شورایاری و وضعیت این روزهای این نهاد گفت: در شورایاری ها تحولی رخ داده بدین شکل که در هر محله و منطقه ای 4 کارگروه تشکیل شده و این 4 کارگروه موضوعات مختلفی را انجام می دهند و در نهایت در سطح منطقه این 4 کمیته تشکیل شده و روسای آن هیات رییسه تشکیل می دهند و معرفی می شوند که این هیات رییسه رابط شورایاری ها با ستاد شورایاری ها خواهند بود نه شهرداری .
وی افزود: شورایاری ها افرادی هستند که اختیار انتخاب شان را شورای شهر به عهده مردم گذاشته تا رابط مردم باشند با شورا و مشکلات را به شورا منتقل کنند.
حبیب زاده گفت : این فرایندی هست که برای شورایاری ها مد نظر قرار دادیم که می تواند به اعضای شورا هم کمک کند. این چرخه ادامه خواهد داشت تا انتخابات شورایاری ها.
در ادامه جلسه علیرضا آقایی معاون حبیب زاده پاسخ به رشد قارچ گونه مراکز تجاری و ارائه راهکار برای جلوگیری از این روند گفت: اگر به دنبال جلویگری هستیم در گام اول باید در زمانی این اقدام صورت گیرد که هنوز پروژه به مرحله عملیاتی نرسیده نه زمانی که پروژه در مرحله تکمیل است.
آقایی ادامه داد: راهکار دیگر اصلاح طرح تفصیلی است ، در حال حاضر بر اساس پهنه بندی و بر اساس قانون اجازه ساخت و ساز در معابر داده می شود لذا باید این موارد بررسی و جایگزین مطرح گردد. راهکار دیگر جایگزین کردن منابع درآمدی است به عنوان نمونه همین بازگشت ارزش افزوده به منابع درآمدی شهرداری خود می تواند یک منبع جایگزین مالی مناسب برای شهرداری ها باشد تا دیگر صدور پروانه منبع درآمدی برای شهرداری معرفی نگردد.
در ادامه حبیب زاده در پاسخ به این پرسش که مشغول شدن به پرونده های گذشته سبب غافل ماندن اعضای شورا از نظارت در خصوص روند فعلی شهرداری شده است گفت: اینگونه نیست که از نظارت بر روند فعلی غافل شویم و امروز کارشناسان ما همه موارد و سازمان ها و شرکت ها ورود داشته اند و به جد پیگیر موضوعات هستیم.
در جلسات هم اندیشی آنقدر انتقاد می کنیم که وقت کم داریم
حبیب زاده همچنین در این خصوص که چرا آقای افشانی مدیران زمان آقای نجفی را بیشتر تعویض می کنند تا مدیران گذشته را گفت: در مورد انتصابات اعضای شورا ورود نمی کنند اما توصیه های کلی به شهردار داریم که بیشتر در جلسات هم اندیشی است. در این جلسات بیشتر وقت به انتقاد از شهردار می گذرد به گونه ای زمانی برای پاسخویی باقی نمی ماند. این گوونه نیست که ما به روند فعلی شهرداری بی تفاوت باشیم. البته آقای افشانی به عنوان مدیر اجرایی تمامی اختیارات برای انتصابات را دارند اما مسئولیت هم با خود ایشان است.