پخش زنده
امروز: -
بالاترین سرمایه همه انسان ها و جوامع ؛ دانش و آگاهی است که سبب می شود نیازهای انسانی و انسانت در مسیر صحیح تبیین و هدایت شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به مناسبت روز خبرنگار تاکید کرده است :
انباشت این آگاهی ، عامل حفظ هویت تاریخی و بومی هر اجتماع بشری است .بنابراین "آگاه سازی" ، توسعه سرمایه اجتماعی ( هم افزایی سرمایه فردی ) و اطلاع رسانی از مسایل کشور است.
روز خبرنگار هم بهانه ای است تا به گرامیداشت و تکریم انسانهایی بپردازیم که با زحمات طاقت فرسا و خستگی ناپذیر خود رسالت عظیم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را بردوش می کشند.
خبرنگاران و اصحاب رسانه تلاشگرانی هستند که با رعایت صداقت، راستگویی، انصاف و اخلاق حرفه ای آگاهی و شفاف سازی را برای جامعه به ارمغان آورده و زمینه را برای قضاوت افکار عمومی فراهم می کنند و همچون شمع می سوزند تا به جامعه روشنایی بخشند.
17مرداد روز خبرنگار؛ روز امانتداران گفتمان، وقایع و اخبار است و این روز در حقیقت روز نکوداشت و تجلیل از کوشش های ناب و خالصانه اصحاب رسانه و خبرنگاران آزاده ای است که برای پویایی و انعکاس حقایق از هیچ مجاهدتی دریغ نمی ورزند و بعضاً در این مسیر پرتنش و مهم، جان خویش را در طبق اخلاص گذاشته تا جامعه را به سمت و سوی روشنایی و تعالی سوق دهند.
این روز سترگ را به جامعه اطلاع رسانی و تمامی تلاشگران و فعالان عرصه آگاهی رسانی بویژه خبرنگاران پرتلاش و خدوم حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تبریک عرض می کنیم و برای تمامی این عزیزان سلامتی ، بهروزی، عزت و سربلندی آرزومندیم.
صیانت از تمامیت فرهنگی و هویت کشور در اولویت نخست رسانه ها قرار دارد و باید بتوانند جریان ساز مثبت باشد.
رسانه ها می توانند در کنار سه قوه مجریه ، مقننه و قضائیه ؛ به یاری مردم و نظام بشتابند و صیانت و حفاظت از آرمان ها را همیشه و در روندی پایدار به مطالبه عمومی و مردمی تبدیل کنند.
این اثربخشی ها باعث شده است بازار رسانه در کنار بازارهای تخصصی مطرح شود.در جنگ اقتصادی دشمن و تهاجم فرهنگی و دین ستیزی غربی ها در مقابل ایران ؛ همه رسانه ها باید با ابزار و سلاح واژه ها در صحنه حاضر باشند.
باید از واژه ها و عبارات در جای دقیق و درست و به طور مناسب استفاده شود." تضاد افرینی و ابهام سازی " در رسانه ها به ویژه رسانه های مخالف نظام ، رویکردی است که باعث می شود اقدامات و برنامه های خوب و ضروری در مفهوم به ضد خودش تبدیل شود و درک منطقی و اصولی مردم و مخاطبان از ان طرح کاملا منحرف شود و گاهی تا 160 درجه ، زمینه و هدف دلالت طرح و برنامه را با تغییر در ترکیب و چینش واژه ها تغییر می دهد.
بنابر این تهیه کنندگان خبر و هر گونه محصولات رسانه ای شامل واژه و کلمات و عبارت باید دقت کنند که دامنه دلالت انها با معنا و محتوای طرح ها و برنامه و سیاست های دولت و نظام ، همسان باشد و هدف باید تقویت محتوی باشد.
با کمترین تعداد کلمه و جمله ، پیام و اطلاعات خود را به طور دقیق ، روشن و شفاف از نظر دلالت، به جامعه مخاطب برسانیم و زبان معیار تخصصی و فنی را هم در سطح عموم مردم رعایت کنیم. نباید ابهام زایی کنیم بلکه باید ابهام زدایی شود.قدرت ساختاری واژه ها و زبان این فرصت را در اختیار گروه های توانمند قرار می دهد تا گفتمان خود را در جامعه نهادینه کنند و بی تردید رسانه ها باید دفاع از تمامیت دفاع مقدس و آرمان های راستین را اولویت تمامیت خود بدانند و موزه دفاع مقدس را به میان مردم ببرند و محصولات رسانه ای دفاع مقدس سهم شایسته ای از سبد رسانه ای مردم باشد.
دفاع مقدس متعلق به همه است و همه باید خود را یار رسانه ای دفاع مقدس و موزه تخصصی ان بدانند.
باید رسانه های گروهی به پیشگامان آموزش سواد رسانه ای تبدیل شوند که برای جلوگیری از تحریف و تغییر سواد رسانه ای و حفظ فرهنگ ایران اسلامی و به ویژه فرهنگ دفاع مقدس ضرروی است.
آموزش سواد رسانه ای دفاع مقدس و تمامیت آرمانها و دستاوردهای پایان ناپذیر ان باید برای همه مردم باشد.
انقلاب اسلامی و دفاع مقدس درخشان ترین قطعه از تاریخ معاصر ایران اسلامی است و دستاوردهای ان همچنان پایان ناپذیر خواهد بود و موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هم برای نشر و تبلیغ جذاب و گسترده فرهنگ و ارزشهای الهی به ویژه آحاد جامعه بهویژه جوانان و نوجوانان تلاش می کند.
البته در این عرصه همراه رسانه ای هم می خواهیم که خبرنگاران عزیز این روند را راهبری می کنند.این مهم فقط با "همراه رسانه ای " یا پیوست رسانه ای تحقق می یابد.عصر امروز عصر اطلاعات و دانایی به معنایی اطلاعات و دانش است اما برای فردا باید فرهنگ سازی کنیم و با همراهی جامعه خبرنگاران به عنوان دیده بانان هویت ملی و تاریخ درخشان دفاع مقدس ؛ مسیر پایدار حفظ هویت ایرانی و اسلامی را هموارتر کنیم.
روز خبرنگار بر همه فعالان این عرصه مبارک باد.