• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۲۱۴۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۶
استان ها » اقتصادی
ساکنان استان البرز ؛

در رویای رسیدن قطار شهری کرج به ایستگاه

پروژه متروی کرج که از سال 85 توسط مهندسان و متخصصان داخلی آغاز شده، به علت کمبود اعتبار به کندی ادامه مسیر می دهد.

قطار شهری کرج، هنوز در راه رسیدن به ایستگاهبه گزارش خبرگزاری صداوسیما استانها؛ خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر با 27 ایستگاه قرار است کمالشهر کرج را به شهرستان های ملارد و شهریار استان تهران متصل کند و در این پروژه طبق چشم انداز تعیین شده، تا کنون پیش نرفته و زمان گشایش آن چندین بار تغییر کرده است.
مدیر پروژه خط 2 قطار شهری کرج در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت : روند اجرایی این پروژه بزرگ به رغم کمبود منابع اعتباری در حال انجام است.

احمد رضا محسنی درحاشیه بازدید مدیران شهری و خبرنگاران از خط 2 قطار شهری کرج اظهار داشت : این پروژه با شعار سازندگی زیر پوست شهر ادامه دارد و فعالیت عمرانی گسترده ای در آن شکل گرفته که انتظار می رود رسانه ها ابعاد اجرایی پروژه را برای مردم اطلاع رسانی کنند.

وی اظهار داشت: راه اندازی پروژه خط 2 قطار شهری کرج در 4 بخش جابجایی مسافر در هر ساعت 20 هزار نفر، کاهش آلودگی هوا و ترافیک ، پدافند غیرعامل و کاهش مصرف سوخت نقش اساسی دارد.

مدیر پروژه خط 2 قطار شهری کرج بیان داشت: 6 خط به طول 102 کیلومتر برای کرج تصویب شده که خط 2 با 27 کیلومتر مسافت بزرگترین آنها است.

وی ادامه داد: خط 2 قطار شهری کرج کمالشهر را به ایستگاه شهید سلطانی کرج متصل می کند سپس به شهرهای ملارد و شهریار می رسد.

مدیر پروژه خط 2 قطار شهری افزود: قطعه نخست خط 2 قطار شهری کرج به طول 15 کیلومتر مهم ترین بخش پروژه است که از کمالشهر تا ایستگاه شهید سلطانی کرج استمرار دارد.
محسنی گفت: در قطعه یک خط 2 قطار شهری کرج 14 ایستگاه در دست ساخت است و در قطعه دوم 9 ایستگاه پیش بینی شده است.
وی بیان داشت : قطعه یک خط 2 به طور کلی 32 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات حفاری تونل آن به طول 15 کیلومتر به اتمام رسیده است.

تصویب 200 میلیارد تومان بودجه برای قطار شهری کرج

مدیر پروژه خط 2 قطار شهری در خصوص تامین منابع مالی این پروژه اظهار داشت :400 میلیارد تومان فروش اوراق سال گذشته برای خط 2 کرج تصویب شد که تاکنون با 250 میلیارد تومان آن موافقت شده است.
وی بیان داشت: امسال برای اولین بار درشورای شهر کرج200 میلیارد تومان بودجه برای این پروژه تصویب شد.
وی افزود: پیمانکار این پروژه نیز امسال در قبال 500 میلیارد تومان طلب خود قرار است به صورت تهاتر زمین دریافت کند.
اتمام قطعه یک پروژه خط 2 قطار شهری کرج تا سال 1400 در 5 ایستگاه پیش بینی شده بود اما اکنون مسئولان شهری کرج می گویند با سرعت گرفتن پروژه تا 25 مرداد ماه 99 به بهره برداری می رسد.
مدیر پروژه خط 2 قطار شهری کرج گفت: اکنون تعداد نیروی انسانی شاغل این در پروژه خط 2 قطار شهری به 523 نفر رسیده و 420 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین در حال فعالیت هستند.

علی اصغر صلواتی سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج نیز در ادامه گفت : پروژه قطار شهری کرج سه رکن شامل کارفرما ، گروه سازنده و گروه مشاور دارد.

وی گفت: اگر 80 میلیارد تومان ماهانه بودجه تزریق شود باید امیدوار بود که این پروژه سه ساله به بهره برداری برسد.

صلواتی افزود: در میدان شهید آجرلو 17 هزار متر مربع بتن ریزی برای تقاطع انجام شده و اکنون حدود 32 درصد خط 2 پیشرفت دارد و68 درصد کار از خط 2 مترو باقی مانده که حدود 3 هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

وی بیان داشت: اکنون در 25 محدوده این خط فعالیت عمرانی انجام می شود که هر کدام بین 5 تا 10 نفر کار می کنند.
محمد رستمی مدیر پروژه پیمانکاری طرح و ساخت شرکت سابیر گفت: هر یک هزارمتر یک ایستگاه در خط 2 پیش بینی شده و از سال 89 تا سال 96 ماهانه 500 میلیون تومان به پروژه تزریق شده است.

وی اظهار کرد که ماهانه اگر 25 میلیارد تومان تزریق شود پروژه تا سال 99 انجام خواهد شد.
با این اوصاف هرچند مجموعه مسئولان استانی و شهری کرج در تلاش هستند تا این پروژه را به سرانجام برسانند اما آنچه می تواند در اجرای آن تسریع ببخشد تخصیص اعتبار از منابع ملی یا فاینانس است که به گفته کار شناسان مطالبه بر زمین مانده شهروندان کرج را محقق می کند.

آنطور که در ابتدای اجرای این پروژه اعلام شد، قرار بود خط 2 قطار شهری کرج سال 90 به بهره برداری برسد اما تزریق اعتبار قطره چکانی سبب شد تا مسئولان وقت استان، اواخر سال 91 را برای گشایش 6 کیلومتر از پروژه تعیین کنند.
این پروژه با پایان دولت دهم به دولت یازدهم رسید و شدت تحریم ها و محدودیت اعتباری سبب شد تا مراحل تکمیل پروژه طولانی تر شود.

کمبود بودجه ، مهم ترین عامل کندی تکمیل پروژه

همچنین با اینکه 50 درصد اعتبارات پروژه از محل منابع ملی و 50 درصد دیگر از محل اعتبارات مدیریت شهری کرج تعیین شده اما کمبود بودجه در هر 2 بخش، مهم ترین عامل کندی آن به شمار می رود.
طبق آخرین گزارش ها اعلام شد تکمیل قطعه یک خط 2 قطار شهری کرج به طول 15 کیلومتر نیازمند اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار است.
آنطور که مسئولان شهری کرج بیان داشتند بایستی روزانه 25 میلیارد تومان اعتبار به این پروژه تزریق شود تا در سال 99 شاهد گشایش آن باشیم .
با این تفاسیر؛ قطعه نخست تونل 15 کیلومتری خط 2 قطار شهری کرج؛ از میدان دانشگاه خوارزمی در غرب و میدان شهید سلطانی کرج در جنوب شرق حفاری شده و حتی 14 ایستگاه این قطعه هم مراحل تکمیلی را می گذراند.
احداث سقف بتنی، ریل گذاری، نصب تجهیزات ایمنی و فنی همراه با سیستم های برقی مهم ترین بخش های باقیمانده قطعه یک خط 2 قطار شهری کرج است.

همچنین از 6 خط تصویبی قطار شهری کلانشهر کرج ، 5 خط دیگر فعلا روی کاغذ مانده است.

قطار شهری کرج قطار شهری کرج قطار شهری کرج قطار شهری کرج قطار شهری کرج قطار شهری کرج قطار شهری کرج قطار شهری کرج قطار شهری کرج
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز مرمت نهایی پل صفوی ایزدخواست
اجرای ۵۰ برنامه شهری در پایتخت گردشگری شهر‌های آسیایی ۲۰۲۵
ارائه کودهای ریز مغزی کشاورزی در شیراز
راه‌اندازی گرم‌خانه ویژه معتادان در مهاباد
متلاشی شدن شبکه رشا و ارتشا در بم
اعلام زمان دیدار چادرملو در جام حذفی
طرح انتقال آب به شهربانه در مراحل پایانی
رعایت اصول بهداشتی کم‌هزینه‌ترین راهکار مقابله با آنفولانزا
تامین برنج تنظیم بازاری ویژه ایام عید و ماه رمضان
اجرای طرح واکسیناسیون تب برفکی در خور و بیابانک
لغزندگی محور‌های غربی و شمالی استان از امروز
ازتخریب کوه‌های شیوشگان تا مشکلات جایگاه‌های سوخت CNG کرمان
برگزاری مسابقه هفت خوان مادرانه در سمنان
روزی به نام مجلس/ بازخوانی میراث مردم سالاری ومشارکت محورشهید مدرس
شارژ یسنا از امروز برای حمایت از مادران و کودکان 
نیروگاه هسته‌ای بوشهر در ظرفیت کامل تولید برق است
روحیه مطالبه‌گری دانشجویی باید پرچم‌دار حرکت علمی و اجتماعی باشد
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
باران آمد؛ اما کم بارید
سه واحد تولیدی در آتش سوخت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند
آغاز ثبت نام کاروان‌های عمره دی و بهمن از ساعت ۱۰ امروز، ۹ آذر در خراسان رضوی
بررسی راهکارهای تعیین تکلیف بخشی از زمین‌های واقع در شهر ارومیه
انهدام باند قاچاق مهمات جنگی در کردستان
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
هوای اصفهان همچنان ناسالم است
معارفه فرمانده جدید قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۹ آذر ۱۴۰۴
مراجعه به مراکز درمانی تنها در صورت شدت علائم آنفلوانزا ضروری است
آغاز لیگ برتر فوتسال کارگران کشور در تبریز
اجرای طرح احیاء آب در ۴ شهرک صنعتی زنجان
نفوذ سامانه بارشی به آذربایجان شرقی
انهدام باند سارقان قطعات خودرو‌های سنگین در تبریز
نشست هم افزایی با نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های لرستان
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های ۶ شهر خوزستان در ۱۰ آذر
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۳۴ نظر)
جزئیات تعطیلی شنبه ۸ آذرماه در آذربایجان‌غربی به دنبال تداوم آلودگی هوا  (۲ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
تمامی مدارس خراسان رضوی فردا ۸ آذرماه دایر هستند  (۱ نظر)
پیگیری گلایه یکی از شهروندان از نحوه خدمات درمانی در بیمارستان قدس   (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
درخشش وزنه بردار سمنانی در کشور  (۱ نظر)
غلظت آلاینده ها و غبار در سمنان  (۱ نظر)
از طرح رویش امید تا خدمات درمانی رایگان در مراکز بسیج  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
سه کیلومتر همدلی در حمیدیا  (۱ نظر)
رونمایی از ویدئو وال صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی  (۱ نظر)
جانباز سرافراز محمود باقری گزنی به همرزمان شهیدش پیوست  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)