• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۲۳۰۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
اجتماعی » جامعه و شهری
گفتگوی تفصیلی خبرگزاری صداوسیما؛

شهرداری دیگر وارد تونل سازی و بزرگراه سازی نمی شود

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران: به طور طبیعی در ۵ سال آینده یک اولویت جدی و مشخص شده برای شهرداری تهران وجود دارد و آن این است که دیگر شهرداری نباید تونل و بزرگراه بسازد.

حجت اله میرزایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: تمامی کلان شهرها برنامه 5 ساله ای برای توسعه شهرشان دارند و در حال حاضر اجرای برنامه دوم توسعه شهری تهران به آخر رسیده، برنامه ریزی برای برنامه سوم هم به پایان رسیده است که اول مهر تقدیم شورای اسلامی شهر تهران می شود و شورا هم در یک دوره دو تا سه ماهه این موضوع را رسیدگی و از ابتدای سال 98 تا 1402 دوره اجرای سوم توسعه شهری تهران خواهد بود. این برنامه ، برنامه شهر تهران و شهرداری تهران است یعنی برای شهر تهران در حوزه حمل و نقل ، محیط زیست ، پسماند، شهرسازی و اقتصاد شهری و طرح ها و پروژه هایی که باید اجرا شود در نظر گرفته شده است و برای شهرداری نیز اصلاح ساختار منابع انسانی ، اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلات آن برای اصلاح نظام مدیریتی ، رویه ها و فرآیندهایی که در شهرداری باید اتفاق بیفتد است.
وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه سوم توسعه شهری تهران قابل رویت برای شهروندان است یا نه ؟ تصریح کرد: اسناد پیش نویس و پیشنهادات قبل از شورا آماده شده تا روی سامانه ی pelanti.tehran.ir قرار می گیرد و آنچه که در شورا نیز به تصویب نهایی برسد بر روی سامانه و سایت شهرداری تهران قرار خواهد گرفت و تمام شهروندان می توانند محتوای برنامه را ببینند و صاحبنظران و کارشناسان نیز برنامه را مورد مطالعه قرار داده و در فرآیند اصلاح و تصویبش می توانند به شورا کمک کنند.
میرزایی در پاسخ به افق برنامه های عمرانی شهرداری تهران در برنامه سوم توسعه شهری افزود: بخش مهمی از برنامه سوم توسعه شهری شهرداری تهران ، اولویت بندی پروژه های در حال اجرا است و هم اکنون 600 پروژه کوچک و بزرگ در حال اجرا داریم که پیشرفت آنها از 5 درصد تا 95 درصد است که در همین برنامه طبق اولویت بندی مشخص می شود تا 5 سال آینده چه پروژه هایی ساخته و به بهره برداری برسند.
وی ادامه داد: مهمترین برنامه این که در حوزه حمل و نقل در برنامه سوم توسعه وجود دارد توسعه مترو ، تکمیل خطوط متروی موجود ، کاهش زمان سرویس دهی قطارهای مترو ، تکمیل خطوط 6 و 7 و آغاز ساخت خط 8 مترو و تکمیل آن و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، ناوگان مکمل آن مانند مناسب سازی پیاده راهها ، دوچرخه سواری و احتمالا شبکه های تندرو مانند بی آر تی و ال آر تی است.
معاون برنامه ریزی ، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ادامه داد: بطور طبیعی در 5 سال آینده یک اولویت جدی و مشخص شده برای شهرداری تهران وجود دارد که شهرداری دیگر وارد تونل سازی و بزرگراه سازی نمی شود بلکه منابع خود را بطور جدی مصروف توسعه پروژه های همگانی می کند تا در این زمینه آلودگی هوا کمتر شود و دسترسی مردم افزایش یابد.
وی در پاسخ به اینکه آیا برای گروههای خاص در برنامه سوم توسعه برنامه ای در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: برای گروههای حساس از جمله سالمندان، کودکان و توان یابان که سهم کمی در پروژه ها و طرح های شهری دارند پیش بینی های مناسبی از جمله مناسب سازی پیاده راهها ، مبلمان شهری ،متناسب سازی شبکه حمل و نقل شهری، پارکها و مکان های اجتماعی در نظر گرفته شده و در این طرح شهرداری ملزم به اجرایی شدن آن است.
میرزایی در پاسخ به جایگاه درآمدهای پایدار و ناپایدار شهرداری تهران در برنامه سوم توسعه شهری گفت: ظرفیت های حوزه شهرسازی برای ساخت و ساز تمام شده و شهرداری اگر هم بخواهد کاری انجام دهد دیگر هیچ فضایی برای شهرفروشی وجود ندارد و ما ناچاریم به سمت درآمدهای جدید برویم که یک سری از تعهدات و منابع تعهداتی مربوط به دولت است مانند کمک به شبکه حمل و نقل عمومی برای تاسیس و تجهیز خطوط مترو، تاسیس و تجهیز خطوط اتوبوسرانی همگانی و یارانه بلیت مترو و اتوبوس رانی باید توسط دولت اجرا شود و بخش دیگر سرمایه گذاری از منابع محل سرمایه گذاری های بخش خصوصی است که در گذشته کمتر بوده و باید بطور جدی دیده شود تا بتواند بخش مهمی از سرمایه اش را از بازار سرمایه تامین کند.
وی ادامه داد: بخش دیگر، نظام اصلاح مالیات گیری و عوارض است و نظام فعلی غیرعادلانه ، غیرپویا و ناکارآمد است و این موضوع باید به گونه ای اصلاح شود که شهروندان متناسب با قدرت پرداخت و بهره مندی که از شهر دارند مالیات پرداخت نمایند.
میرزایی گفت: تغییر رویکرد اصلی این است بجای عوارض فضاهای شهری و تولید ساختمان ، عوارض مصرف ساختمان های شهری جایگزین شود و ما را به سمت نظام سرمایه ای پایدار و توسعه دهند سوق می دهد.
معاون برنامه ریزی ، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در پاسخ به هوشمندسازی شهر تهران تاکید کرد: یکی از برنامه های مهم سوم توسعه شهری تهران هوشمند است و در این برنامه در خصوص هوشمند سازی تهران و ارائه خدمات به شهروندان نیز تعبیه شده است و باید به این سمت و سو گام برداریم.
میرزایی خاطرنشان کرد : انشاالله در پایان سال 1402 این برنامه تمام می شود و امیدواریم شهری را با آلودگی کمتر ، آسمان آبی تر ،​ازدحام کمتر و مشارکت بیشتر شهروندان و اقتصاد با رونق تر شاهد باشیم.
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پاییز حبله رود و رونق گردشگری در فیروزکوه
گرامیداشت یاد شهیدان ابراهیم هادی و مهدی زین الدین
دانش آموزان باید روایتگر توانمندی‌ کشورمان در دفاع مقدس ۱۲ روزه باشند
خاموشی ۲۰ فلر نفتی در خوزستان
عزاداری مردم کیش در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
حال و هوای شب شهادت حضرت زهرا(س) در حرم بانوی کریمه
شرایط اقتصادی برای دولت و مردم قابل قبول نیست
پیام تسلیت رئیس جمهور در پی شهادت دکتر مرتضی رضیعی
مراسم عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در قرارگاه منطقه‌ای کربلا
آیین وداع با پیکر مطهر شهدای گمنام
دیدار بسیجیان پلدختر با نماینده ولی فقیه در لرستان
همایش فاطمی هیئت‌های مذهبی دانش‌آموزی زنجان
تکمیل و پایش اطلاعات انبارها و مراکز نگهداری کالا در شهریار
واگذاری زمین به ۱۲۲ هزار خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت
تشکیل کمیسیون هنر و رسانه بنیاد شهید
تاکید نمایندگان مجلس بر افتتاح بیمارستان شهدای اسلامشهر تا دهه فجر
لاریجانی: برای دنیا راهی جز مقابله با رژیم صهیونی نمانده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۳ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
مدارس ابتدایی استان تهران ۴ و ۵ آذر مجازی شد
پیچیدن عطر شهید گمنام در زنجان
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
وجود ۱۲۰ اندیشکده برای براندازی نظام و رخنه در بنیان خانواده 
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)