پخش زنده
امروز: -
دومین همایش سواد رسانه ای با حضور جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و انجمن سواد رسانه ای در سالن سینمایی وزارت فرهنگ آغاز شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ سواد رسانه ای و اطلاعاتی "خانواده و توانمند سازی" "خانواده و سبک زندگی"، "خانواده و آموزش" و "خانواده و دین و اخلاق" چهار محور دومین همایش سواد رسانه ای کشور است.
رئیس هیئت علمی دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی در این همایش گفت: بدون فهم تحلیلی، آموزش انتقادی، انتخاب آگاهانه و تعامل فعال امکان دست یابی به سواد رسانه ای و اطلاعاتی مطلوب امکان پذیر نیست.
حسین بشیر افزود: مراحل اجرایی توجه به فعال سازی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در کشور در سه مرحله شناخت، توانمندسازی و تفکر انتقادی خلاصه می شود که برای تحقق مرحله شناخت نیازمند فهم، تحلیل، ارزیابی و انتخاب آگاهانه هستیم.
وی اضافه کرد: مرحله توانمندسازی مرحله ای است که نیازمند آموزش، توانایی دسترسی، مهارت سازی و تعامل فعال بوده و مرحله تفکر انتقادی یکی از مهمترین مراحل در این فرایند است که نیازمند یادگیری شیوه های تفکر، توانمندسازی انتقادی، پرسشگری انتقادی و تفکیک انتقادی است.
رئیس هیئت علمی همایش توجه به دو نگاه مثبت گرا و آسیب گرا درباره فضای مجازی برای ارتقای سطح بهره مندی از فناوری های جدید و نیز به حداقل رساندن خطرات و آسیب های فردی و اجتماعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: بدون توجه عملی به این دو دیدگاه تحقق فضای مفید، ایمن و سالم در فضای مجازی دچار چالش های جدی خواهد شد.
رئیس هیئت علمی دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی گفت: یکی از اهداف مهم این همایش توجه به حوزه خانواده و فعال سازی هر چه بیشتر آن درباره سواد رسانه ای و اطلاعاتی است که در این زمینه جریان گفتمانی خوبی صورت گرفته که در نتیجه فعالیت های جمعی بسیاری از استادان، پژوهشگران، دانشجویان و علاقمندان و خانواده ها در کنار دولتمردان بوده که شاخص های آن راه اندازی همایش دوم، تالیف و ترجمه کتاب های متعدد، ایجاد کارگاه ها و جلسات آموزشی، تولید مقالات متعدد، انجام پژوهش های گوناگون و فعالیت های قابل توجه رسانه ها از جمله رسانه ملی به موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی است.
بشیر با تاکید بر ضرورت ها و خلأهای موجود و نیز افق های پیش رو گفت: با پرهیز از کالاسازی سواد رسانه ای و بازاری شدن آن با طرح مباحث کم اهمیت باید گفتمان سواد رسانهای را در جهتگیری مردمی و ملی تقویت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه سواد رسانه ای باید به یک گفتمان علمی- کاربردی تبدیل شود ، افزود: برنامه ریزی برای جلوگیری از انحراف در فهم واقعی سواد رسانه ای و آموزش های صحیح و اضافه کردن یک واحد درس اختیاری با موضوع سواد رسانهای و اطلاعاتی در دانشگاه ها و همچنین حمایت از پژوهشها و پایان نامه با موضوع سواد رسانه ای و اطلاعاتی از اهداف این همایش است.
بشیر همچنین از تبدیل دبیرخانه همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی به مرکز آموزش های دائم و چند بعدی سواد رسانه ای و اطلاعاتی و برنامه ریزی و مطالبه گری جهت گفتمان سازی سواد رسانه ای در کشور خبر داد.
دومین همایش سواد رسانه ای از ۱۹ تا ۲۱ آبان برگزار می شود.