پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به سه نوع اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات، اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دیجیتال شده، گفت: در دنیا سهم آن از کل اقتصاد ۱۵ تا ۲۰ درصد است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، امیر ناظمی با اشاره به اینکه اقتصاد دیجیتال با اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات متفاوت است، گفت: اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات شامل شرکتهایی مثل اپراتورهای تلفن همراه است که در این حوزه فعالیت میکنند که در دنیا سهم این نوع از اقتصاد بین ۲ تا ۵ درصد است که در وضعیت فعلی ایران نیز سهم اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین دامنه قرار دارد.
وی افزود: در واقع اگر مجموعه درآمدهای شرکتهای مختلف این حوزه را با هم جمع کنیم، سهم آن از کل تولید ناخالص کشور چیزی بین ۲ تا ۵ درصد است.
معاون وزیر ارتباطات نوع دیگر اقتصاد را اقتصاد دیجیتال نامید و گفت: تعریف دوم اقتصاد دیجیتال است که علاوه بر شرکتهای ارتباطات و فناوری اطلاعات، شامل فعالیتهایی میشود که از محل حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ارزش افزوده کسب میکند که به عنوان مثال شرکتهای حمل و نقل اینترنتی مثل «اسنپ» و «تپ سی» اگرچه جزو شرکتهای ارتباطات و فناوری اطلاعات نیستند، اما بنیان اصلی آنها بر ارتباطات فناوری اطلاعات بنانهاده شده که اقتصاد دیجیتال است.
ناظمی با بیان اینکه در اقتصاد دیجیتال در عمل شرکتهایی را درنظر میگیریم که هسته اصلی فعالیت آنها مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: در اقتصاد دیجیتال این شرکتها تابع دو گونه از مقررات هستند که یکی قوانین حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به آنها تحمیل میشود و دیگر قوانین حوزه تخصصی است که در آن فعالیت میکنند، زیرا نمیتوان به واسطه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از قوانین حوزه تخصصی خود مستثنی شوند، به عنوان مثال راننده باید گواهینامههای فنی و احراز سو پیشینه داشته باشد در عین حال باید دورههایی را در ارتباط با تعامل با مشتریان را سپری کرده باشد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات دامنه اقتصاد دیجیتال را فراتر و گستردهتر از اقتصاد ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست که در دنیا سهم آنها از اقتصاد ۱۵ تا ۲۰ درصد است و گفت: اقتصاد نوع سوم اقتصاد دیجیتال شده است که اندازه آن از حلقه اقتصاد دیجیتال نیز بزرگتر است، به عنوان مثال ایران خودرو و سایپا دو تولیدکننده خودرو هستند که اگر با استفاده از ابزار GPS، اقدام به رهگیری و ردیابی و هوشمند سازی خودرو کنند (تا در مواقع سرقت امکان رصد آن وجود داشته باشد) بدین طریق ارزش افزودهای را برای این خودروسازها به همراه آورده اند.
وی با اشاره به ارزش افزوده ایجاد شده از سوی ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: ارزش افزودهای که ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد میکند علاوه بر خودروساز در حیطه مشترکین نیز وجود دارد که برای آنها زیرساخت و تنظیم مقررات نیز لازم است.
ناظمی با برآورد اینکه پنج تا ۱۰ سال آینده سهم اقتصاد دیجیتال شده از اقتصاد دنیا چیزی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد باشد، گفت: در اقتصاد دیجیتال شده همچنین به شرکتهایی احتیاج است تا خدمات را به شرکتهای مختلف، چون ایران خودرو و سایپا ارایه دهد بنابراین نیاز به استارت آپ و صندوقهای خطرپذیر در این نوع از اقتصاد جایگاه خود را دارند.