• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۳۲۰۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
انتقاد از حمایت نکردن دولت از سیستم ریلی؛

راه‌آهن در اولویت دولت نبود

مدیرعامل رجا: در نبود حمایت دولت، قطار‌های ترن‌ست به دلیل هزینه‌های سنگین از سیستم فروش حذف شد و گام بعدی قطار‌های حومه‌ای هستند.

راه‌آهن در اولویت دولت نبودبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد رجبی افزود: در حدود ۳۰ ماهی که در شرکت رجا فعالیت می‌کنیم، به طور مداوم رفع مشکلات صنعت ریلی خصوصاً تأمین و نوسازی ناوگان را دنبال می‌کردیم.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به بروز مشکلات برای صنعت ریلی گفت: برای رفع مشکلات ریلی کشور خصوصا حمل و نقل مسافری پیگیری‌ها از وزرای راه و شهرسازی و تعاون انجام شد، نامه‌های متعددی مبنی بر لزوم اختصاص یارانه به سیستم ریلی به مسئولان کشور نوشته‌ایم.
رجبی گفت: در دهه هشتاد حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و سبز یارانه دریافت می‌کرد، در سال ۸۸ دولت به رجا در آن ابعاد، حدود ۵۸ میلیارد تومان سالانه پول می‌داد که در مقایسه با قیمت امروز ۶۵ میلیون دلار است که این رقم بزرگ بابت توسعه ریلی مسافری به رجا کمک می‌شد.

خصوصی‌سازی رجا با رویه نادر‌ست
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ضمن انتقاد از رویه نادرست خصوصی‌سازی در کشور گفت: در واقع دولت خواست با واگذاری رجا بخش حمل و نقل ریلی مسافری را از سر خود باز کند و این شر را کوتاه کند و درواقع از خود سلب مسئولیت کند؛ با این کار بخش مسافری ریلی یتیم شد پس از آن هم تاکنون مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

هزینه سیر یک صندلی ترن‌ست در مسیر تهران-مشهد بیش از ۷۰۰ هزار تومان
وی ادامه داد: آخرین جلسه‌ای که حدود ۲ هفته پیش به همراه مدیرعامل راه‌آهن با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم، به آقای نوبخت گفتیم که ضرورت دارد حمل ونقل ریلی به عنوان یک نیاز اساسی مردم و کشور ارز دولتی دریافت کند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به افزایش هزینه‌های تأمین قطعات ناوگان ریلی در یک سال اخیر افزود: ترن‌ست‌های رجا (تندرو پردیس) هزینه‌های ارزی در بخش‌های گیربکس، موتور، چرخ، ترمز، سیستم‌های کنترل و ... دارد؛ ما با وجود گازوئیل و نیروی انسانی ارزان، بابت هر ۱۰۰ کیلومتر سیر ۸ یورو هزینه داریم، یعنی در مسیر تهران - مشهد که ۹۰۰ کیلومتر است باید حدود ۷۲ یورو پول از مسافر دریافت کنیم،، اما آیا دریافت این رقم امکانپذیر است؟ حتی اگر یورو دولتی هم دریافت کنیم، بیش از ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود، حال اگر یورو سامانه نیما به ما بدهند این رقم به بیش از ۷۰۰ هزار تومان خواهد رسید که اصلاً منطقی امکانپذیر نیست.

ترن‌ست‌ها از امروز از سیستم فروش حذف شد
مدیرعامل رجا با انتقاد از حمایت نکردن دولت از سیستم ریلی کشور گفت: در نبود حمایت دولت، قطار‌های ترن‌ست (تندرو پردیس) به دلیل هزینه‌های سنگین از سیستم فروش حذف شد و گام بعدی قطار‌های حومه‌ای هستند.
وی افزود: به دلیل همین مشکلات و در همین راستا از دو ماه پیش اعلام کردیم که با این ارقام نمی‌توانیم ادامه دهیم و ناوگان ما به تدریج زمین‌گیر می‌شود، زیرا قدرت پشتیبانی ناوگان وجود ندارد و به صورت رسمی تر‌ن‌ست‌ها از ۱۵ دی‌ماه از سیستم فروش حذف شد، چون با این ارقام نمی‌توانیم آن‌ها را پشتیبانی و مدیریت کنیم.

دیگر زیان قطار‌های تکلیفی را از جیب کارگران تأمین نمی‌کنیم
مدیرعامل رجا با انتقاد از اینکه چرا باید زیان قطار‌های تکلیفی را از جیب کارگران تأمین کنیم، تأکید کرد: شرکت رجا بزرگترین شرکت مسافری ریلی است ضمن آنکه مدیریت و راهبری کل قطار‌های حومه‌ای هم برعهده رجا است، سهامداران رجا کارگران تأمین اجتماعی هستند، همین هفته گذشته هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی مرا توبیخ کرد که چرا از پول کارگران بابت زیان حمل و نقل و خسارت آن هزینه می‌کنید؟
رجبی ادامه داد: قطعاً ما حق نداریم از پول کارگر، زیان رجا را جبران کنیم و به هرحال دولت باید مابه‌تفاوت قطار‌های تکلیفی و حومه‌ای را پرداخت کند.
این مقام مسئول اضافه کرد: در ۲ سال گذشته بیش از ۵۰۰ نامه به مسئولان و نماینده‌های مجلس بابت اعلام این مشکلات فرستاده‌ایم، ا‌ما به جایی نرسیده‌ایم و از آن طرف هم توبیخ می‌شویم چرا منافع کارگران را در بخش زیان حمل‌ونقل ریلی هزینه می‌کنیم.

وعده توخالی اختصاص ارز دولتی به راه‌آهن
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ادامه داد: البته رئیس سازمان برنامه و بودجه هم قبول کرده و به ما گفت که تمام تلاشش را می‌کند ارز دولتی به راه‌آهن و شرکت‌های ریلی اختصاص یابد، اما تا آخرین پیگیری‌ها هنوز به دستاورد مثبتی نرسیده‌ایم در حالی‌که رئیس سازمان برنامه بودجه تأکید کرد که همه تلاش خود را در این باره انجام می‌دهد.
رجبی گفت:، اما زمزمه اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس حاکی از این است که آن‌ها با اختصاص ارز یارانه‌های به شرکت‌های ریلی مخالفت می‌کنند حتی خبری هم منتشر شد مبنی براینکه بانک مرکزی با تخصیص ارز دولتی به غیر از کالا‌های اساسی و دارو، مخالفت کرده است و این بدان معنا است که دولت برنامه دارد حمل و نقل ریلی را زمین بزند.

ترن‌ست‌ها از امروز زمین‌گیر می‌شود
وی با تأکید مجدد براینکه هزینه تر‌ن‌ست‌ها در هر ۱۰۰ کیلومتر مسیر ریلی حدود ۸ یورو است، گفت: حتی با احتساب ارز یارانه‌ای هم هزینه‌های این تر‌ن‌ست‌ها درنمی‌آید در حالی که همین تر‌ن‌ست‌ها زمانی افتخار ملی محسوب می‌شد و جزو بهترین ناوگان سریع و ایمن کشور بود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ادامه داد: در مسیر‌های ریلی نظیر مشهد، یزد، سمنان - قم و قزوین ما قطاری نداریم که به پای تر‌ن‌ست‌ها برسد، در همین مسیر‌ها دانشجویان و اساتید دانشگاه برنامه‌های خود را با ساعات حرکت تر‌ن‌ست‌ها تنظیم می‌کردند، اما از شنبه این قطار‌ها زمین‌گیر می‌شود و دیگر نمی‌توانیم ادامه دهیم.
رجبی بیان کرد: ما یک عدد چرخ ترن‌ست را حدود سه میلیون تومان خریداری می‌کردیم، اما امروز به ۱۲ میلیون تومان افزایش یافته و نمی‌توانیم از پول کارگر برای این هزینه‌ها اختصاص دهیم و هزینه‌های‌مان هم برنگردد.

افزایش آمار تصادفات جاده‌ای با حذف ترن‌ست‌ها
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اظهار داشت: در ۶ میلیون جابه‌جایی قطار‌های حومه‌ای در یک سال، تعداد جان‌باختگان براساس سوانح صفر است؛ دولت مدعی است برنامه دارد سوانح رانندگی را کاهش دهد، اما با چنین حمایت‌های ناچیزی از راه‌آهن، کاری کرده است که این ترن‌ست‌ها زمین‌گیر شود، قطعاً مسافران این‌ها به سمت جاده سوق می‌یابند و پیش‌بینی می‌شود آمار تلفات سوانح رانندگی با این وضعیت افزایش یابد.

قطار‌های حومه‌ای در گام بعدی زمین‌گیر می‌شود
وی ادامه داد: ما در مسیر اهواز تا بندر امام خمینی با قطار‌های حومه‌ای بیش از ۲ میلیون مسافر سالانه جابه‌جا می‌کنیم که اغلب مسافران آن کارگران و کارمندان پتروشیمی بندر امام هستند، یا در همین تهران، روزانه ۵۶ سورتی قطار حومه‌ای داریم، مثل هشت قطار برای هشتگرد، چهار قطار برای مسیر قزوین، مسیر کرج ۱۱ قطار برای پرند، مسیر ورامین، قم و ... داریم که اگر پشتیبانی نشویم این قطار‌ها هم زمین‌گیر می‌شود.
 
چرا مترو یارانه دولتی می‌گیرد، اما ریلی مسافری برون‌شهری نمی‌گیرد
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا تأکید کرد: پیشنهاد ما این است دولت به حمل‌ونقل ریلی برون‌شهری نظیر حمل و نقل ریلی درون‌شهری توجه کند، امروز در ازای هر مسافری که توسط مترو جابه‌جا می‌شود که میانگین سفرش هم بیش از ۵ کیلومتر نیست، دولت ۹.۸ سنت یارانه به مترو پرداخت می‌کند، این در حالی است که میانگین سفر در سیستم قطار‌های برون‌شهری ۱۰۶ کیلومتر است، حال از دولت می‌خواهیم با ما مثل مترو برخورد کند؛ با این وجود اگر بخواهیم رقم پرداختی به مترو را هم دریافت کنیم باید ۲۰ برابر ۹.۸ سنت (معادل سیر) به ما بدهند در حالی‌که ما با ۱۰ برابر این رقم هم قانع هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
دعوت نماینده ولی فقیه در استان از مردم برای حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان
راه یابی فیلم کوتاه «آناهیتا» از مشهد به جشنواره بین‌المللی آمریکا
راهپیمایی ۱۳ آبان ، خشم مردم ایران علیه استکبار جهانی
بررسی عملکرد وزارتخانه‌های راه و ارشاد در اجرای برنامه هفتم
بهره برداری از اقامتگاه پرستاری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس
درخشش دختران ژیمناستیک کار کردستانی در مسابقات کشوری
اجرای حکم اعدام متجاوز به عنف در میناب
آسمانی شدن مادر شهید والامقام حبیب پوررجب در رشت
فردا راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان در قزوین
برگزاری المپیاد درون‌مدرسه‌ای ورزشی
حضور دانشجویان فسایی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا
چهار بازیکن هندبال ایران در بین برترین‌های زیر ۱۷ سال قهرمانی جهان
اعزام دانش آموزان پاتاوه به مناطق عملیاتی جنوب کشور
بهره‌برداری از زمین چمن مصنوعی جایدشت فیروزآباد
کشف ۱۰۰ هزار عدد قرص غیرمجاز در نی ریز
جلسه تسهیل و رفع موانع تولیداستان با هشت دستور کار
اعلام مسیر‌های راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان ۱۴۰۴ در کهگیلویه و بویراحمد
دعوت از مردم برای شرکت در راهپیمایی 13 آبان
تاکید بر شرکت جوانان و نوجوانان در مراسم اعتکاف امسال
اهداء هزار جلد کتاب به زندان دهدشت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ایران به دنبال صلح در سودان؛ غرب و صهیونیسم در پی تجزیه
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
بازار روز شهید عراقی آمل؛ نگین ۳۴ ساله گردشگری مازندران
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۱ آبان
هفته نهم سوپرلیگ یونان؛‌ پیروزی المپیاکوس با گلزنی طارمی
پیگیری مشکلات نوبت دهی در درمانگاه‌های بیمارستان‌ها
عکس‌های منتخب خبری جهان / ۱۱ آبان
اختلال در واردات و تامین نهاده‌های دامی
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله
ضوابط فعالیت سکو‌های خارجی
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه
تخلیه زباله های صنعتی و ساختمانی در حاشیه رودخانه چالوس و ساحل دریا
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۲ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
بلیت فروشی دیدار تراکتور_الشرطه  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)
راه اندازی مرکز همسان گزینی هلما در مازندران  (۱ نظر)
گلنور به دیدار پاس کردستان می‌رود  (۱ نظر)
عراقچی: غنی سازی صفر امکان ندارد  (۱ نظر)