سیره زندگی حضرت زهرا و زینب کبری، حکایت از آگاهی سیاسی اجتماعی آنها دارد
یک استاد و پژوهشگر حوزه زنان : سیره زندگی حضرت زهرا (س) و زینب کبری (س) ، حکایت از آگاهی سیاسی و اجتماعی آنها دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مهری طالبی دارستانی امروز در گفتگوی اخبار ویژه قرآنی به مناسبت فرارسیدن میلاد حضرت زینب (س) افزود : برای تبیین شخصیت والای ایشان باید به شیوه تربیتی حضرت زهرا (س) برگردیم و آنچه مشخص است، این است که شیوه حضرت زهرا و صبر ایشان در زندگی اجتماعی و جهادی امیرالمومنین (ع ) حکایت از سیره سیاسی اجتماعی ایشان دارد.
وی با اشاره به نقش زن مسلمان از صدر اسلام تاکنون گفت : وظیفه زن از نگاه شارع مقدس اسلام، تاثیرگذاری وی در تربیت نسل و اجتماع است که دقیقاً بانوان ما این مسئله را درک کرده و توانسته اند عَلَم مبارزه با طاغوت را بلند کنند و صبر زنان بود که مردان توانستند در حوزه دفاع مقدس حضور پیدا کنند. طالبی دارستانی افزود: با توجه به شرایط امروز جامعه و وجود آسیب های آن ، اگر مادران و زنان از آگاهی سیاسی اجتماعی لازم برخوردار نباشند نمی توانند به تربیت نسل پایدار اقدام کنند. این پژوهشگر حوزه زنان تاکید کرد: نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس بر هیچ کس پوشیده نیست و رهبرکبیر انقلاب امام خمینی (ره) در این زمینه فرمودند: قرآن انسان ساز است و زن نیز انسان ساز است، ایشان جایگاه زنان را در کنار نقش انسان سازی قرآن معرفی کرده اند و با همین نگاه بودکه زنان و مردان دوشادوش هم بودند و زنان پشت خط مقدم نقش آفرینی کردند. وی با اشاره به زنان شهیده دفاع مقدس افزود: 23 هزار امدادگر در طول دفاع مقدس نقش آفرینی کردند که از حضرت زینب کبری (س) تاسی و الگو گرفتند. استاد و پژوهشگر حوزه زنان با انتقاد از نگاهی که زنان را فقط به خانه نشینی و فرزند داری حکم می کند گفت: خداوند در قرآن کریم ، زنان و مردان را در ورود به امور اجتماعی یکسان خطاب می کند و حالا که زن به عنوان مهم ترین رکن تربیتی برای آگاهی به مسائل و شرایط روز باید به اجتماع ورود داشته باشد تا بتواند به همراه همسر قدم بردارد و تربیت نسل پایدار داشته باشد . وی تاکید کرد: این توانمندی در زنان ما وجود دارد زیرا زنان از ابتدای خلقت فرزند در ارتباطند و اگر این ارتباط ادامه دار نباشند و به اجتماع نرسد خلأیی ایجاد می شود و نفوذ فمینیست آغاز می شود آن گاه خانمی که آگاهی برای حضور در جامعه ندارد و نمی داند جنسیت نباید دیده شود و شخصیت باید نمود پیدا کند با آسیب مواجه می شود. این استاد حوزه افزود: بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی نتوانستیم این مساله را تبیین کنیم که اگر زن می خواهد در جامعه حضور پیدا کند و نیاز تایید اجتماعی دارد نباید از وجه جنسیتی اش استفاده کند و همین نادانستگی خلائی ایجاد می کند که مباحث فمینیستی را پررنگ می کند. وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه امروز بیگانگان برنامه ریزی کرده اند که با فشارهای اقتصادی جامعه را به سمت خود بکشانند ،گفت : همچون گذشته که از راه های گوناگون وارد شدند و نتوانستند جامعه را متلاشی کنند در این زمینه با آگاهی کامل و هوشیاری نباید مقهور این قضایا شد. طالبی دارستانی با اشاره به مثال ها و شواهد قرآنی افزود: قرآن وقتی که می خواهد الگویی را مشخص کند زنان را مثال می زند مثل حضرت آسیه ، فاطمه زهرا (س) و زینب کبری(س) زندگی اشان به نحوی بود به مسائل اجتماعی، سیاسی ورود پیدا می کردند و حضرت زهرا در ریز مسائل اجتماعی به ویژه در زمان حکومت حضرت علی (ع) آگاه بود. وی با اشاره به وجوب حجاب در قرآن گفت: اتفاقا این الزام حجاب به خاطر حضور اجتماعی زنان است و نگاه قرآن به هیچ وجه برای مسائل اجتماعی جنسیتی نیست و اگر قرار بود زنان در خانه باشند نیاز به حجاب نبود زیرا برای فعالیت موثر اجتماعی باید حجاب باشد بدون آنکه جذابیتی در وجود آنها در جامعه شهود پیدا کند. طالبی دارستانی گفت: خیلی از زنان فرهیخته جامعه اسلامی می دادند که اسناد بین المللی و حقوقی که مبنای آن اسلام نیست از جمله لایحه منع خشونت علیه زنان، توان لازم را برای اصلاح جوامع ندارد زیرا بسیاری از زنان اروپایی که براساس شیوه های غربی پیش رفته اند راه رفته را برمی گردند، وجود بیست میلیون کودک بدون پدر در آمریکا و اعلام انزجار زنان اروپایی از تجاوز جنسی حکایت از وقایع دارد. وی گفت: بسیاری از لوایح و قوانین غربی درخصوص آزادی های زنان در اجتماع، آن را به برده اقتصادی و جنسیتی مبدل کرده و متاسفانه جامعه متدین ما اینقدر درگیر مسائل روز هستند که متوجه نیستند ارجاع و استناد آن لوایح چه بلایی بر سر فرهنگ و اجتماعی می آورد و اگر ورود نکنند آسیب ها روز افزون می شوند.