• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۳۵۷۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
از ابتدای ۲۰۲۰؛

تاکید ارگان‌های دریایی بر تولید سوخت بدون سولفور

همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی در بیانیه‌ پایانی بر برنامه ریزی وزارت نفت برای تولید سوخت بدون سولفور کشتی‌ها تاکید کرد

تاکید ارگان‌های دریایی بر تولید سوخت بدون سولفوربه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور در بیانیه ۱۲ بندی پایانی خود بر لزوم تشکیل پنجره واحد در حمل و نقل دریایی برای کاهش فرایند حمل و نقل دریایی و برنامه ریزی وزارت نفت برای تولید سوخت بدون سولفور کشتی‌ها تاکید شد.

در بیانیه پایانی بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور که با شعار «کشتیرانی بهتر برای توسعه پایدار دریایی» در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد بر ضرورت تسهیل مستمر در حمل و نقل دریایی و بهینه سازی فرایند گردش اطلاعات، اجرای طرح سیستم فعالان مجاز گمرکی، لزوم ارتقای سطح ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی، انطباق سوخت کشتی‌ها با سیاست جهانی کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و تحقق مفهوم پنجره واحد در کلیه بخش‌های مرتبط با حمل و نقل تاکید شد.

متن کامل بیانیه دوازده بندی ارگان‌های دریایی به این شرح است:

۱- با توجه به لازم الاجرا شدن الزامات استفاده از سوخت کم سولفور سازمان بین المللی دریانوردی از اول ژانویه ۲۰۲۰، ارگان‌های دریایی از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کردند اقدامات لازم را براساس الزامات مذکور و نیز ماده ۱۸ قانون هوای پاک به عمل آورده و با مشارکت و تایید سازمان ملی استاندارد، نسبت به تدوین و پیشنهاد استاندارد تولید سوخت کم سولفور برای اجرا به وسیله وزارت نفت اقدام کند.
۲- با توجه به راهبرد کاهش گاز‌های گلخانه‌ای سازمان بین المللی دریانوردی (IMO)، در خصوص اجرای الزامات زیست محیطی، شرکت کنندگان در همایش از شرکت‌های کشتیرانی و صنایع کشتی سازی درخواست کردند، اقدامات لازم را جهت انطباق کشتی‌های موجود و کشتی‌های درحال ساخت با الزامات ابلاغی بعمل آورند.
۳- ارگان‌های دریایی کشور ضمن تاکید بر لزوم ارتقاء سطح ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی با استفاده از حداکثر توان داخلی و براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تشکیل فوری مؤسسه رده بندی واحد ایرانی را با استفاده از ظرفیت دو مؤسسه رده بندی موجود، با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی خواستار شدند. ارگان‌های دریایی کشور همچنین بر لزوم همکاری کامل دو مؤسسه موجود با سازمان بنادر و دریانوردی تا حصول به هدف مورد نظر تأکید نمودند.
۴- با عنایت به ضرورت تسهیل مستمر در حمل و نقل دریایی و بهینه سازی فرایند گردش اطلاعات بین دریا و بندر و الزامات مندرج در کنوانسیون‌های بین المللی از جمله کنوانسیون تسهیل ترافیک دریایی، لازم است زمینه سازی و اقدامات لازم جهت تحقق مفهوم پنجره واحد (Single Window) در کلیه بخش‌های مرتبط با حمل و نقل دریایی صورت گیرد.
۵- با توجه به سهم قابل توجه عملیات گمرکی در فرایند ترخیص کالا و تاثیر آن بر شاخص زمان در انجام تجارت فرامرزی، از گمرک ایران مصرانه درخواست می‌شود، با اجرای طرح سیستم فعالین مجاز گمرکی (AEO) در ارائه بارنامه‌های سراسری در انجام فرایند خروج کالا از بنادر کشور با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط تسریع به عمل آورد.
۶- نظر به اینکه کارورزی بخش بسیار مهمی از آموزش و تربیت دانشجویان رشته دریانوردی می‌باشد و در حال حاضر هیچ ارگانی هزینه کارورزی آن‌ها را تقبل نمی‌کند، لذا شرکت کنندگان در همایش بر تأمین هزینه کارورزی دانشجویان رشته دریانوردی (غیر بورسیه) از طریق بودجه عمومی وزارتخانه‌های ذیربط بویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کردند.
۷- با توجه به اینکه دانشجویان غیر بورسیه جهت انجام کارورزی بر روی کشتی‌ها نیاز به گذرنامه و مجوز خروج از کشور دارند و در قانون نظام وظیفه عمومی اشاره‌ای به آن نگردیده است، شرکت کنندگان در همایش اکیدا از سازمان نظام وظیفه عمومی درخواست کردند، برای رفع مشکل خروج از کشور دانشجویان رشته دریانوردی (غیر بورسیه) تمهیداتی نظیر آنچه برای دانشجویان بورسیه مصوب گردیده، اتخاذ کند.
۸- با توجه به اینکه انجام کارورزی دانشجویان دریانوردی معمولا با تاخیر‌های ناخواسته همراه است و سقف سنوات تحصیلی (۵ سال) پاسخگوی نیاز دانشجویان مورد اشاره نیست، تقاضا می‌شود سقف سنوات تحصیلی دانشجویان این رشته (با توجه به تاخیر‌های احتمالی کارورزی) بدون محدودیت از ۵ سال به ۶ سال در اختیار دانشگاه‌های دریانوردی قرار گیرد. دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهارمسئول پیگیری این موضوع خواهد بود.
۹- نظر به اینکه مالکان شناور‌های سفر‌های نزدیک به ساحل علیرغم وجود دریانوردان ایرانی در کشور از دریانوردان خارجی استفاده می‌کنند، ارگان‌های دریایی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، از مالکان شناور‌های تحت پرچم ایران درخواست کردند تا آنجا که مقدور است از دریانوردان ایرانی استفاده کنند. از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین بخش اتباع خارجی نیروی انتظامی نیز درخواست کردند نسبت به تردد و اشتغال دریانوردان خارجی بر روی شناور‌های با پرچم ایران (خصوصا شناور‌های زیر ۵۰۰ و ۳۰۰۰ GT) نظارت بیشتری اعمال کنند.
۱۰- در راستای اجرای صحیح مفاد کنوانسیون بین المللی کار دریایی (MLC) و رفع مشکلات دریانوردان ایرانی، ارگان‌های دریایی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کردند، کمیته سه جانبه‌ای متشکل از دولت (وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بنادر و دریانوردی) اتحادیه مالکان و انجمن صنفی دریانوردان تجاری جهت رفع مشکلات دریانوردان، تشکیل داده و جلسات آن بطور منظم برگزار گردد.
۱۱- نظر به اینکه در حال حاضر دربخش شناور‌های نزدیک به ساحل قرارداد الگویی برای دریانوردان وجود ندارد و این امر موجب بروز مشکلات متعددی در بخش شناور‌های زیر ۵۰۰ و ۳۰۰۰ GT گردیده است، شرکت کنندگان در همایش درخواست کردند تا با توجه به نتایج مثبت انعقاد قرارداد‌های جمعی و قرارداد‌های یکپارچه (الگو) در شرکت‌های ملی نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، برای سایر شرکت‌های کشتیرانی هم قرارداد مشابهی بر اساس شرایط موجود مالکان خصوصی با مشارکت انجمن صنفی دریانوردان، اتحادیه مالکان کشتی ها، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، تدوین و ابلاغ گردد. انجمن صنفی دریانودان مسئول پیگیری این موضوع خواهد بود.
۱۲- با توجه به شمول قانون مشاغل سخت و زیان آور برای دریانوردان مشمول قانون کار و اجرای آن در شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و ملی نفتکش، شرکت کنندگان در همایش از سایر شرکت‌های کشتیرانی نیز درخواست کردند تا این قانون را در خصوص دریانوردان شاغل خود بصورت جامع و صرف نظر از نحوه استخدام، اجرا کنند. از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز درخواست می‌شود این موضوع را به طور جدی پیگیری کرده و به سرانجام رساند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
چلگرد و سورشجان سردترین نقاط چهارمحال و بختیاری
هوای مشهد پس از ۳۲ روز سالم شد
سرما؛ پیغام آمدن برف و باران، آورد
پاراآسیایی جوانان؛ صعود تیم دونفره پاراتنیس روی میز ایران به فینال
نهضت کاشت درخت در بوستان‌های پایتخت اجرایی شد
درخشش نوجوان شاهرودی در رقابت های والیبال دانش‌آموزی جهان
برگزاری جشن میلاد حضرت زهرا (س) در کوالالامپور با حضور ایرانیان مقیم
درگذشت مادر شهید سیدحسین موسوی در فومن
معرفی برترین‌های مرحله نخست رقابت‌های لیگ ترای‌اتلون در دزفول
حسن یزدانی پس از نزدیک به ۵۰۰ روز در وزن جدید کشتی گرفت
نمایش مستند برگزیده ایدفا در جشنواره سینماحقیقت
ایجاد تالار صدای مردم در استانداری خوزستان
اجرای حکم قصاص نفس نامادری "آوا"دختر چهار ساله در ارومیه
بنزین ۵ هزار تومانی وارد جایگاه های سوخت شد
ممنوعیت استفاده از اصطلاحات بیگانه بر سردر صنوف میاندورود
کدام یک برای سیستم ایمنی بهتر است؟
دستیابی ورزشکاران خوزستان به ۸ مدال مسابقات پاراآسیایی
چشم سمنان به برف روشن شد
اثربخشی سازه‌های آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در بارش‌های اخیر
انعقاد تفاهم‌نامه مخابرات با شهرک‌های صنعتی خراسان شمالی برای فیبر نوری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
آغاز بارش ها از روز جمعه در آذربایجان غربی؛ دما کاهش می یابد
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
مجروح شدن فرمانده انتظامی مشهد و یک مامورپلیس، حین انجام وظیفه
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۱۰ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)