پخش زنده 				 				
 		 					امروز: 					 						 					 					- 					 				
 			حضرت آیتالله خامنهای در دیدار اعضای مجلس خبرگان، با تأکید بر ضرورت ایجاد یک گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه با چالش ها و حوادث» به تبیین دوگانه ها در این زمینه پرداختند.
پژوهش خبری صدا وسیما:حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی پنجشنبه 23 اسفند در دیدار نمایندگان منتخب ملت در مجلس خبرگان رهبری، با تأکید بر ضرورت ایجاد یک گفتمان و فهم عمیق عمومی درباره «نوع و چگونگی مواجهه کشور و افراد مؤثر با چالشها و حوادث» به تبیین یازده دوگانه مطرح در این زمینه پرداختند و خاطرنشان کردند: در مقابل تهاجم حداکثری دشمنان باید به بسیج حداکثری امکانات و تواناییها و نیروهای خود اقدام کنیم تا در پرتو باور عمیق مردم و مسئولان به ذکر الهی و توکل به خدا، پروردگار وعده های صادق خود را درباره ملت بزرگ ایران محقق سازد.
رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با ابراز تأسف از فقدان دو عالِم فقیه، حضرات آیات هاشمی شاهرودی و مؤمن، آنان را استوانههای واقعی برای کشور و حوزه های علمیه خواندند و تأکید کردند: هر دوی این بزرگواران همواره بدون هیچ چشمداشتی در خدمت اهداف انقلاب بودند.
رهبر انقلاب اسلامی محور اصلی سخنان خود یعنی نحوه مواجهه با چالش ها و حوادث و همچنین اتفاقات مثبت را در قالب یازده دوگانه بیان کردند و گفتند: گاهی اوقات برخورد ما در مواجهه با حوادث و رویدادها «فعال» و چاره جویانه است و برخی مواقع نیز برخورد ما «انفعالی» و مبتنی بر گلایه صرف و بی تحرکی است.
حضرت آیتالله خامنهای «مواجهه ابتکاری» و «مواجهه عکس العملی» را یکی دیگر از دوگانهها برشمردند و افزودند: در مواجهه عکس العملی، حرکت ما تابعی از حرکت دشمن است اما در مواجهه ابتکاری، ابتکار عمل را بهدست می گیریم و از ناحیه ای که دشمن تصور نمی کند، به او ضربه می زنیم.
پژوهش خبری مهمترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار را شاخص یابی و ارائه کرده است.
* دوگانه فعال و منفعل:
1- مواجهه فعال:
1-1- چاره جویانه
2- مواجهه انفعالی:
1-2- مبتنی بر گلایه صرف و بی تحرکی
* دوگانه ابتکار و عکس العمل:
1- مواجهه ابتکاری:
1-1- به دست گرفتن ابتکار عمل و ضربه زدن به دشمن از ناحیه ای که تصور نمی کند
2- مواجهه عکس العملی:
2-1- حرکت ما تابعی از حرکت دشمن
2-2- رفتن در میدان دشمن و عمل کردن بر اساس برنامهریزی او
* دوگانه مایوس و امیدوار:
1- مواجهه مأیوسانه:
1-1- توجّه بیش از حد به تواناییهای دشمن یا حرکت دشمن
2- مواجهه امیدوارانه:
2-1- لا تَایئَسوا مِن رَوحِ اللهِ
2-2- مایوس نشدن در برابر تواناییهای دشمن یا حرکت دشمن
2-3- امیدواریِ به خاک مالیدن بینی قدرتهای مستکبر
2-4- محقق کردن اهداف در سایه ایمان، توکل، عزم، تصمیم و اقدام
* دوگانه ترس و شجاعت:
1- مواجهه از روی ترس:
1-1- ترس از ورود در غمرات
2- مواجهه با دلیری و شجاعت:
2-1- خُضِ الغَمَراتِ لِلحَقّ
2-2- لا خَوفٌ عَلَیهِم وَ لاهُم یَحزَنون
2-3- قبول ولایت الهی
* دوگانه تدبیر و سهل انگاری:
1- مواجهه با حزم و تدبیر:
1-1- برخورد مدبرانه و دقیق مثلا با موضوع فضای مجازی
2- مواجهه از روی سهل اندیشی و سهل انگاری:
2-1- برخورد همراه با سهل اندیشی و ندیدن پیچیدگیهای فضای مجازی
* دوگانه نگاه جامع و یکجانبه به تهدیدها و فرصتها:
1- نگاه جامع به تهدیدها و فرصتها:
1-1- با هم دیدن تهدیدها و فرصتها مثلا در نحوه مقابله با آمریکا
2- نگاه یکجانبه صرف به تهدیدها و فرصتها:
2-1- فقط دیدن تهدیدها یا فرصتها مثلا در نحوه مقابله با آمریکا
* دوگانه شناختن و نشناختن واقعیتها:
1- شناخت واقعیت میدان:
1-1- قدرتمندی جمهوری اسلامی و ضعیف بودن دشمن
1-2- حل پذیر بودن مشکلات کشور
1-3- موقعیت و جایگاه موثر جمهوری اسلامی در منطقه
2- نشناختن واقعیات:
2-1- بی توجهی به تلاش دشمن و دنباله های او برای ضعیف نشان دادن جایگاه خودی و قوی نشان دادن جایگاه دشمن
2-2- ناآگاهی از تلاش دشمن برای القای اینکه کشور با مشکلات لاینحل فراوانی مواجه شده و امکان هیچ اقدامی نیز وجود ندارد
2-3- ناآگاهی از جایگاه موثر جمهوری اسلامی در منطقه و حساب بردن دشمن از او
* دوگانه کنترل و رهاشدگی احساسات:
1- مواجهه مبتنی بر مدیریت و کنترل احساسات:
1-1- خرج کردن احساسات به قدر لازم
1-2- اعتقاد و اعتماد به جوانان در کنار کنترل کردن احساسات
1-3- تأکید بر جوانگرایی نه به معنای پیرزدایی
1-4- لزوم تفکر و تعمق درباره معنای جوانگرایی
2- مواجهه با رهاشدگی احساسات:
2-1- لزوم کنترل احساسات عمومی
2-2- ممانعت از حکمفرمایی احساسات جوانان به صورت بیکنترلی در جامعه
* دوگانه توجه و بی توجهی به شرع:
1- رعایت ضوابط و حدود شرعی:
1-1- لزوم رعایت تقوی در همه حال
2- رعایت نکردن ضوابط و حدود شرعی:
2-1- اهمیت ندادن به مسائل شرعی به بهانه مبارزه و کارکردن برای هدف
* دوگانه درس گرفتن و نگرفتن از تجربه ها:
1- بهره گیری از تجربه ها:
1-1- نحوه عملکرد آمریکاییها و اروپاییها از اول انقلاب تا کنون
1-2- برجام و تعهداتی که باید انجام می دادند و ندادند
2- دو بار از یک سوراخ گزیده شدن:
2-1- برخورد با افراد و جناح ها، دولت ها و ... بر اساس تجربه های گذشته
* دوگانه حمله به یکدیگر و پرهیز از درگیری داخلی :
1- حمله به یکدیگر:
1-1- متهم دانستن و مقصر دانستن همدیگر
1-2- انتقاد مداوم از خودمان
2- پرهیز از درگیری داخلی:
2-1- کشیدن همه فریادها بر سر آمریکا به تعبیر امام
* چند نکته و توصیه تکمیلی:
1- ضرورت به گفتمان تبدیل شدن این دوگانه ها
2- فسَبِّح بِحَمدِ رَبِّک:
2-1- دچار غرور نشدن و از خدا دانستن
3- پرهیز از شتابزدگی و بهانهگیری :
3-1- لاتَکونوا کَالَّذینَ ءاذَوا موسی فَبَرَّاَهُ اللهُ مِمّا قالوا
4- مرزبندی پررنگ با دشمن برای مصونیت در مقابل تهاجم نرم
5- ضرورت مراقبت از مرزهای فرهنگی همچون مرزهای جغرافیایی:
5-1- مراقبت درخصوص نفوذ دشمن با فریب و خدعه و تسلط بر فضای مجازی و فرهنگ کشور
5-2- مراقبت درخصوص متهم کردن مخالفان نظر خود به همراهی با دشمن به سبب تعصب بجا علیه دشمن
6- بسیج حداکثری امکانات و تواناییها در مقابل تهاجم حداکثری آمریکاییها:
6-1- رقم خوردن سنگین ترین شکست تاریخ آمریکا به فضل الهی
7- ذکر الهی برای تحقق اهداف انقلاب

پژوهش خبری // امید جلوداریان