پخش زنده
امروز: -
«طرح درس جدید مدیریت رسانه» در سطح بین المللی منتشر شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ انتشارات تخصصی «رسانه قرن بیست و یکم» وابسته به دانشگاه پورتوی پرتغال طرح درس بازنگری شده و جدید مدیریت رسانه که از سال ۱۳۹۶ به تصویب دانشگاه تهران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسیده و در کشور اجرایی شده است، در قالب کتابی به زبان انگلیسی با عنوان «تدریس مدیریت رسانه: توسعه یک طرح درس» منتشر کرد.
این کتاب را دکتر طاهر روشندل اربطانی، دکتر سمیه لبافی، دکتر داتیس خواجهئیان و دکتر سید مهدی شریفی تألیف کرده اند.
در چهار فصل این کتاب فرایند تدوین طرح درسی مدرن و به روز برای رشته مدیریت رسانه تشریح شده و راهنمای عملی برای دانشگاههای بینالمللی که قصد تأسیس یا به روز رسانی این رشته را دارند ارائه داده است.
فصل اول کتاب سیر تحول مدیریت رسانه به عنوان یک رشته آکادمیک را در دو دهه گذشته شرح داده است.
فصل دوم کتاب مروری بر طرح درس ۷۸ دانشگاه ارائه دهنده رشته مدیریت رسانه در دنیا به تفکیک قارههای مختلف ارائه میکند.
در فصل سوم طرح درسهای شناسایی شده مورد تحلیلهای مختلفی قرار گرفتهاند، به ویژه از نظر جایگیری در دانشکدهها و گروههای مختلف همچون ارتباطات، کسب و کار، مدیریت، روانشناسی، فناوری اطلاعات و سایر گزینههای احتمالی.
فصل چهارم کتاب که فصل اصلی آن است، طرح درسی که در ایران اجرا میشود را به عنوان راهنمای عمل برای تاسیس و به روز رسانی رشته مدیریت رسانه در هر دو مقطع ارشد و دکترا برای دانشگاههای بین المللی فراهم کرده است.
این گزارش حاکی است دکتر سید مهدی شریفی و دکتر داتیس خواجه ئیان از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران که در این بازنگری و تألیف کتاب مشارکت داشتهاند، مهمترین ویژگی این طرح درس را توازن میان ابعاد اقتصادی و محتوایی رسانه، توجه به مشکلات روزآمد صنعت خلاق رسانه و توجه به ویژگیهای مخاطب-مشتری در عصر حاضر بیان کردهاند.
استادان برجسته مدیریت رسانه دنیا همچون سون اووه هورست، پل مورشتس، مایک فردرشیسن، گرگوری لاو، آن هالیفیلد، پائولو فاستینو، میگل کرسپو، این کتاب را اثری شایسته و اثرگذار در جهت گیری مدیریت رسانه در دنیا معرفی کرده اند.