• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۸۶۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
وضعیت نامطلوب حمل و نقل بین‌المللی

تعدد تصمیم گیرندگان، فعالیت‌های حمل و نقل را ناممکن کرده است

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل: تعدد دستگاه‌های تصمیم گیرنده در ارتباط با حمل و نقل بین المللی، شرایط را برای ادامه فعالیت ما دشوار کرده است

تعدد تصمیم گیرندگان، فعالیت‌های حمل و نقل را ناممکن کرده استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، جواد سمساریلر در نشست خبری افزود: هم اکنون ۲۵ سازمان، وزارتخانه و ستاد در خصوص حمل و نقل بین المللی مصوبه، قانون و آیین نامه دارند که در موارد بسیاری تناقضاتی بین شان دیده می‌شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت ۵۴۶ شرکت حمل و نقل بین‌المللی ایران خوب نیست، و این در حالیست که انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی از همان ابتدا در بخش خصوصی شکل گرفته و اداره می‌شود.
سمساریلر با بیان اینکه در اروپا یک کامیون کشنده سالانه بیش از ۳۰۰ هزار کیلومتر سیر دارد در حالیکه در ایران این میزان به دلیل مشکلات متعدد و توقف‌های زیاد، به حدود ۶۰ هزار کیلومتر رسیده است گفت: در بخش ترانزیت که در سال‌های گذشته از ۱۸ میلیون تن فراتر می‌رفت امروز به حدود ۵ تا ۶ میلیون تن کالای ترانزیتی رسیده ایم که این کاهش هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد چراکه اساسا تحریم‌های اخیر، کالا‌های ترانزیتی را هدف نگرفته اند و علت اصلی این کاهش، ضعف عملکرد و رویه‌های اداری غلط ماست.
وی در این مورد به گمرکات کشور اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال، هیئت دولت مصوب کرده کالا‌های ورودی به کشور باید ثبت سفارش شده باشند و این امر باید در گمرک محل تخلیه اثبات شود درحالیکه در مرز، برخی خودرو‌ها چند روز معطل می‌شوند تا ثابت شود کالایی ثبت سفارش شده است یا خیر؟ و این در شرایطی است که ما معتقدیم مرز، محل عبور کالا است و رسیدگی به شرایط آن باید در گمرک محل تخلیه صورت پذیرد.
وی ادامه داد: یک خودرو با ۶۰۰ میلیون تومان قیمت و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت یدک به همراه بار خود باید ۱۰ تا ۱۵ روز در مرز معطل شود تا به مسایلی، چون ثبت سفارش و ... آن رسیدگی شود.
به گفته رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران اگر این خودرو خارجی باشد به ازای هر روز توقف ۲۵۰ یورو حق توقف دریافت می‌کند که این امر به بالا رفتن قیمت تمام شده کالا‌ها می‌انجامد.
وی همچنین درباره اسکن کالا‌ها و بار کامیون نیز گفت: طبق مصوبه گمرک باید همه کامیون‌های وارداتی اسکن شوند و برای هر بار اسکن ۱۱۰ هزار تومان هزینه از راننده دریافت می‌شود.
وی افزود: در مرزها، یک آزمایشگاه توسط استاندارد ایجاد شده است که هر مایع سیال ورودی باید آزمایش شود تا پیش ساز مواد مخدر نباشد، اما این آزمایشگاه فقط یکی دو روز کالا‌های وارداتی را معطل می‌کند و در آخر هم یک جواب بدون دقت لازم می‌دهد.
به گفته سمساریلر، این امور موجب شده مرز بازرگان به یک بازار مکاره تبدیل شود و هزینه‌ها و توقف‌ها به شدت افزایش یابد درحالیکه همه این موارد در قوانین ترانزیت و حمل و نقل کالا و پروتکل‌های بین المللی نظیر TIR و TIREPD گنجانده شده، اما گمرک بدون توجه به پروتکل‌های بین المللی، با ایجاد یک سامانه برای خود اظهاری که البته آفلاین است خود به یک معضل تبدیل شده است.
وی افزود: ۱۵۷ کشور و از جمله ایران عضو کنوانسیون TIR هستند، اما این کنوانسیون که در مجلس شورای اسلامی هم تصویب و در شورای نگهبان تایید شده است تا مرز ایران اجرا می‌شود و از مرز ایران به بعد اجرا نمی‌شود و حتی گمرک ایران حاضر به اجرای قانون جامع گمرک مصوب سال ۱۳۹۲ مجلس شورای اسلامی هم نیست و در عوض این قانون را تفسیر کرده و مرتبا بخشنامه صادر می‌کند.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران افزود: کشور به این بزرگی را با بخشنامه نمی‌توان اداره کرد و باید قانون اجرا شود درحالیکه هر مدیر گمرک با سلیقه خود بخشنامه‌ای صادر می‌کند و جالب اینجاست که از سال ۱۳۴۳ تاکنون هیچ بخشنامه‌ای ملغی نشده است و همه آن‌ها قابل استناد هستند.
وی در خصوص اختصاص ارز دولتی و نیمایی به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی نیز گفت: ده‌ها نامه و توصیه نامه از بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی دراین خصوص صادر شده است، اما ما خودمان با آن مخالفت کردیم چراکه اولا تفاوت زیادی بین ارز آزاد و سامانه نیما وجود ندارد و در ثانی، مشکلات دریافت این ارز را می‌دانستیم و لذا از دریافت آن امتناع کردیم.
سمساریلر در ادامه سخنان خود به علاقه مندی کشور‌های خارجی به همکاری با ایران در حمل و نقل عمومی اشاره کرد و افزود: از بدو تأسیس این انجمن، همکاری خوبی در این بخش اعمال شده، اما این بخش، این روز‌ها چندان وضعیت مطلوبی ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برگزاری مسابقات بدمینتون پسران دانشگاه آزادی در گرمسار
اصلاح قانون بانک مرکزی با سیاست‌های کلی مغایرت ندارد
معرفی مسئولان و اعضای ستاد اجرایی مسابقه‌های قرآن دانشجویان مسلمان
اخبار البرز در یک نگاه
بازدید سرزده از میادین میوه و تره بار
انفجار یک دستگاه خودروی گازسوز در جایگاه سی ان جی نوکنده
تشییع سرگرد شهید ولی زاده در شهر جایزان امیدیه
وضعیت آسفالت جاده مرزیجران ونارضایتی شهروندان
شرح حال روز‌های قشلاقی عشایر بعد از ییلاقی به نسبت خشک
واریز بیش از ۴۳ هزار میلیارد ریال اعتبار به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها
انفجار تروریستی در پایتخت پاکستان
بسکتبال با ویلچر آسیا - اقیانوسیه؛ برتری بانوان ایران مقابل لائوس
توزیع ۹۴۵ تن برنج هندی یارانه‌ ای در مشهد
آغاز لیگ کانوپولو بانوان به میزبانی دریاچه آزادی
بررسی قضایی وضعیت تغییر کاربری اراضی زراعی آذربایجان غربی
اخذ ۲۷ میلیارد ریال برای رفع حریم شبکه برق در سال ۱۴۰۴
افتتاح نمایشگاه «طراحی معماری معاصر ایران » در خرم‌آباد
تحقق ۳۰ درصدی تعهد اشتغال در گناباد
ابتکار رکورددار پرتاب وزنه جهان در تولید دیسک ورزشی
 حمل‌ونقل رایگان در محمدیه و مهرگان؛ گامی مؤثر در مسیر عدالت اجتماعی و توسعه شهری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر
بازدید سرلشگر موسوی از ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۰ آبان ۱۴۰۴
تیم ملی فوتبال ایران وارد شهر العین شد
خبر‌های خوش از پرداخت مطالبات دارو
کلاهبرداری به بهانه حمل بار و اثاثیه
استقلال ملی، مسیر رسیدن به پیروزی و اقتدار
قدردانی مردم انگلیس از مرد مسلمانی که جان چندین نفر را نجات داد
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
اخبار کوتاه از مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد
واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ماجرای سفر ۵۰ میلیاردی برزیل
اقدامات وزارت خارجه برای ائتلاف‌سازی با قدرت‌های نوظهور
مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام شد
منابع مرحله پنجم کالابرگ برای هفت دهک تامین شد
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
بررسی پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید پرند، فولادشهر و بینالود  (۱ نظر)