• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۶۴۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
مازندران » اقتصادی
۴۱ سال بالندگی/گزارش مکتوب

توسعه چشمگیر حمل و نقل جاده ای، هوایی و دریایی

استان مازندران با گذشت ۴۱ سال از انقلاب، در بخش‌های حمل و نقل جاده‌ای، دریایی، ریلی و هوایی رشد چشمگیری داشته است.

توسعه چشمگیر حمل و نقل جاده ای، هوایی و دریایی در مازندران

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز مازندران، روزهای سازندگی از همان روزهای اول انقلاب آغاز شد. آن زمان ها که صداقت و دلسوزی برای آبادانی شهرها و روستاها بیشتر در عمل جهادگران انقلابی به چشم می خورد ، هر آبادی، هر کوی و برزنی مشکلی داشت آنجا کمر همت محکم بسته می شد و در مدت کوتاهی جشن آبادانی برپا می شد.
چهل سالی به عقب بر می گردیم از آن زمان ها که تعداد خودروها و جاده های مازندران بخصوص جاده های روستایی آنقدر در این دیار اندک بود که باید هفته ها و شاید ماهها چشم انتظار آمدن یک مینی بوس آبی یا قرمز مشهدی صفر ، عمو صالح یا .... می ماندند تا به شهر برای خرید و درمان بیایند.
پدر و مادرم می گویند آن موقع ها که از جاده دریا می خواستند به ساری بیایند باید منتظر می ماندند تا حسین دکل تنها راننده خطی آن منطقه با مزدا هزار و ششصدش که چادر زده بود بیاید آنها می گویند او برای اینکه همه مسافرها را جا به جا کند دور تا دور خودرویش چادر زده و فرش پهن کرده بود تا تعداد مسافرهای بیشتری را در تابستان ، زمستان و پاییز و بهار حمل و نقل کند، اما حالا به لطف خدا و انقلاب اسلامی، اگر هم اکنون اول همان روستا بایستید هر کس با ماشین خود وارد روستا می شود الان اکثراً دارا هستند نه یک عده ای خاص.
* توسعه راهها و حمل و نقل جاده ای مازندران
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با اشاره به بروز بسیاری از استعداد‌های نهفته بخش راه‌ها در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مازندران قبل از انقلاب ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه داشت که با احداث ۲ هزار و ۱۵۰ کیلومتر پس از انقلاب، اکنون سطح راه‌های آن ۱۰ هزارو ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی است.
سید محمد نظری با بیان اینکه ۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از سطح بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راههای این استان، راه روستایی است افزود: این استان ۱۰ درصد تردد کل کشور را به خود اختصاص داده که این رقم ۳ و نیم برابر سایر استانهاست.
او به سطح راه روستایی آسفالته ۴۸ درصدی کنونی استان اشاره کرد و گفت: این سطح چهل سال قبل ۹ درصد بوده است.
به گفته نظری در حوزه راه‌های اصلی و بزرگراه‌ها ۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر بعد از انقلاب و ایجاد تقاطع‌های همسطح و غیر همسطح، و زیرگذر و روگذر ۱۷۲ مورد بوده که همه پس از انقلاب محقق شد.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران طرح‌های اجرایی در حوزه راه و شهرسازی استان را دهه فجر امسال ۳۲ طرح با هزینه ۴۴۴ میلیارد ریال اعلام کردو گفت: تا پایان سال نیز ۱۰ کیلومتر از محور هراز، ۱۵ کیلومتر از محور ساری-تاکام و تقاطع غیر همسطح فریدونکنار زیر بار ترافیک می‌رود.
نظری یکی از طرحهای مهم جاده سازی در شمال کشور را احداث آزادراه تهران-شمال بیان کرد و گفت: اگر چه اجرای این طرح کند است اما از طرحهای مهم راهسازی در سطح کشور است.

* افزایش خودروهای عمومی در مازندران
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران گفت: هم اکنون ۲۱۲ دستگاه اتوبوس، ۹۹۴ دستگاه مینی بوس و ۴ هزار و ۵۰ دستگاه سواری زیر نظر اداره حمل و نقل مسافر استان ، مسافران را جابجا می کنند.
نجفی با بیان اینکه 128 شركت حمل و نقل در استان فعال هستند افزود: 7 انجمن صنفي كارفرمائي شركتهاي حمل ونقل كالا ، يك كانون انجمن صنفي كارفرمائي شركتهاي حمل و نقل كالا، يك كانون انجمن صنفي كارگري رانندگان، يك اتحاديه حمل بار و 11 انجمن صنفي كارگري رانندگان وسائط نقليه كالاي جاده اي در استان مازندران فعال هستند.
او افزود: به طور میانگین در هر ساعت ۷۱ هزار وسیله نقلیه در محور‌های استان مازندران تردد می کنند که اوج ترافیک خودرویی ساعت ۱۷ تا ۱۸ عصر است.
نجفی گفت: مازندران در نیمه نخست امسال، پس از استان‌های البرز و تهران، سومین استان پرتردد کشور بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران محور‌های پرتردد استان را ساری- قائمشهر، قائمشهر- بابل، آمل- بابل، آمل- محمودآباد و بابلسر به بابل اعلام کرد و افزود: آمار نشان می‌دهد که در ۱۰ ماهه امسال ۴۴ میلیون تردد خودرویی در محور‌های ورودی- خروجی انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال یک درصد افزایش داشت.

* توسعه بنادر مازندران
تا پیش از انقلاب اسلامی، بندر نوشهر تنها بندر تجاری فعال در مازندران بود که با تدابیر دولتمردان، دو بندر تجاری فریدونکنار و امیرآباد دوران پس از انقلاب اسلامی ساخته و بهره برداری شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: بندر نوشهر با بیش از ۷۰ سال تجربه، با مساحت ۴۵ هکتار و دارا بودن اسکله‌های تجاری و خدماتی و تجهیزات مناسب خشکی و دریایی و با عمق ۵/۵ متر، سالانه به طور متوسط پذیرای ۵۰۰ فروند کشتی از کشور‌های حوزه دریای خزر است.
محمد تقی انزان پور افزود: این بندر توانایی ارائه خدمات به انواع کالا اعم از عمومی، کانتینری، فله، مواد نفتی، کالای عمومی لنج ها، آب رسانی به شناور‌ها و نگهداری و پردازش کالا را دارد و امکان بهره مندی تجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی از مزایا و تسهیلات ناشی از قانون مناطق ویژه اقتصادی را فراهم کرده است.
او گفت: منطقه ویژه اقتصادى بندر امیر آباد در شرق مازندران در فاصله ۵۱ کیلومتری شهرستان ساری با هزار و ۶۰ هکتار مساحت؛ در مسیر کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال - جنوب و بندر فریدونکنار در ۱۰۰ کیلو متری اداره کل بنادر و کشتیرانی استان مازندران (بندر نوشهر) با اهداف تجاری در سواحل زیبای مازندران ایجاد شدکه این بندر از طریق جاده‌های هراز و فیروزکوه به مرکز کشور مرتبط و با دو پست اسکله به ظرفیت تخلیه و بارگیری ۷۰۰ هزار تن در سال با کاربری چند منظوره فعال است.
منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد
منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد ، در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری مرکز استان قرار دارد . این منطقه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع و برخورداری از زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی ، اسکله رو – رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای CIS توانسته نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای ایفا میکند.
منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد بعنوان یکی از نمادهای توجه ایران به مقوله ترانزیت کالا و ایجاد زیرساختهای اساسی حمل و نقل درجهت رسیدن به استانداردهای جهانی و استفاده از حداکثر ظرفیت ترانزیتی کشور ، نقشی بسیار مهم با اهدافی بسیار بزرگ مانند کسب درآمد ارزی ، ایجاد اشتغال ، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی ، افزایش نقش جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و ایجاد گذرگاه در شمال کشور را برعهده گرفته است.
عملیات احداث این مجتمع بندری بزرگ و مدرن از سال ۱۳۷۵ آغاز شد. استعدادهای بالقوه و امکانات متعدد آن موجب گردید در سال ۱۳۷۶ از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب برسد. پس از پنج سال تلاش ، اولین نشانه های بندری بزرگ پدیدار شد و در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ فاز اضطراری بندر بدست مرحوم شهید دکتر دادمان ، وزیر فقید وقت راه و ترابری افتتاح شد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: با اجرایی شدن 8 فقره قرارداد‌ تا پایان امسال بخش خصوصی ۴۲۰ میلیارد تومان در این بندر سرمایه گذاری می‌کند.
رضوانی با اشاره به اینکه بخش خصوصی از سال ۸۵ تاکنون هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است، افزود: با اجرای قرارداد‌های جدید حجم سرمایه گذاری در این بندر به ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.
او گفت: از این میزان سرمایه گذاری ۹۰ میلیارد تومان در مرحله امضای قرارداد و ۳۳۰ میلیارد تومان در مرحله کارشناسی و صدور مجوز از مجموعه سازمان مرکزی بنادر کشور قرار دارد.
رضوانی با اشاره به ظرفیت‌های ترانزیتی این بندر گفت: سرمایه گذارانی از جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، روسیه، بلاروس، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان و مولداوی برای بهره گیری از این ظرفیت در حال مذاکره هستند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآبادگفت: بندر امیرآباد اکنون با ۱۵ پست اسکله به عنوان یکی از نماد‌های توجه ایران به مقوله ترانزیت کالا و کسب درآمد ارزی، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری خارجی و بخش خصوصی تبدیل شده است.
او افزود: یک سرمایه گذار ترک نیز در این بندر دو و نیم میلیارد تومان در بخش تولید گچ سرمایه گذاری کرده و توانسته تاکنون گچ تولیدی را به کشور‌های حاشیه دریای مازندران صادر کند.
منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد باتوجه به زیر ساخت و مساحت ، سومین بندر بزرگ کشور است.
* توسعه فرودگاه های استان مازندران
فرودگاه های نوشهر ، رامسر و بین المللی دشت ناز ساری پس از41 سال انقلاب اسلامی رشد چشم گیری در جابه جایی مسافر داشتند.
فرودگاه نوشهر در سال ۱۳۳۲ بصورت یک باند خاکی ساخته شد و در سال ۱۳۶۲ ترمینال جدید در آن افتتاح شد. مساحت این فرودگاه حدود ۸۵ هکتار است و با باندی به طول دو هزار و ۱۵۰ متر قابلیت پذیرش هواپیماهای متوسط پیکر را داراست.
فرودگاه رامسر پس از انقلاب شکوهمند اسلامی، مورد استفاده عموم مردم قرار گرفت و با روند افزایشی پروازی هم اکنون روزانه چندین پرواز مسافری دارد. در ماههاي مختلف سال تعداد پرواز متفاوت بوده و در ایام خاص (برای مثال تعطیلات نوروز و ...) تعداد پروازها با صورت فوق العاده افزایش یافته و حتی 16 پرواز رفت و برگشت روزانه نیز انجام شده است.
دو باند پروازی در فرودگاه رامسر وجود دارد که ‌شامل یک باندآسفالت قدیمی به‌طول 1500 متر و به‌عرض 45 متر (با احتساب شانه) مي‌باشد که از سمت شرق باند 31 و از سمت غرب باند 13 نام گذاری شده‌است. و دیگری باند جدید بتنی که در سال 1389 در سفر استانی رییس جمهور وقت به عنوان طرح ملی آغاز شد و برای هواپیمای ایرباس 320 برنامه ریزی شده است که از 2700متر مورد نیاز ساخت 2400 متر آن به‌عرض 60 متر (با احتساب شانه) پایان یافته است. این باند از سمت شرق باند 30 و از سمت غرب باند 12 نام گذاری شده‌است.
فرودگاه بین‌المللی دشت ناز ساری، نام فرودگاهی در شهرستان ساری است.این فرودگاه به عنوان یک فرودگاه بین‌المللی شناخته می‌شود.
از فرودگاه دشت ناز به شهرهای تهران و مشهد پروازهای روزانه‌ توسط هواپیمایی ماهان برقرار است. این فرودگاه بین‌المللی است و در ۱۵ کیلومتری شهر ساری واقع شده و پروازهای داخلی آن به شهرهای مشهد، شیراز، اهواز، عسلویه، تهران، بندرعباس، کیش برقرار است. فرودگاه بین‌المللی دشت ناز از نظر تعداد مسافر و تعداد پرواز در کشور دارای رتبه ۱۶ است و از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های شمال کشور است. این فرودگاه در هفته بیش از ۹۰ پرواز دارد. این فرودگاه در مسیر اتوبان ساری به نکا در شهرستان ساری واقع گردیده است. پایه‌گذاری این فرودگاه مربوط به سال ۱۳۲۶ (۱۹۴۷ میلادی) است اما پروازهای مسافربری این فرودگاه از سال ۱۳۷۲ آغاز شده است. فرودگاه ساری از نظر تعداد پروازهای حج دارای رتبه سوم در کشور است.
مدیرکل فرودگاههای مازندران از افتتاح باند جدید فرودگاه رامسر در دهه فجر خبر داد و گفت: رفع موانع پروازی فرودگاه رامسر با هزینه 120 میلیارد تومان 20 بهمن بهره برداری می شود.
سعدالله وطن‌خواه افزود: با بهره برداری از باند جدید، زمینه توسعه پرواز‌ها و برقراری پرواز‌های متنوع در مسیر‌های مختلف فراهم می شود و مردم می توانند از فرودگاه و ظرفیت‌های حمل و نقل هوایی بیشتر بهره‌مند شوند.
او به بهره برداری طرح های فرودگاه بین المللی دشت ناز ساری اشاره کرد و گفت: طرح توقف و پارکینگ هواپیما به مساحت 13 هزار متر مربع با زیرساخت بتنی و هزینه 5 میلیارد تومان ، ساختمان انبار مرکزی ، روشنایی انبار ، پارکینگ خودروها ومحوطه سازی و سامانه تاسیساتی، برودتی و گرمایش ترمینال ها با 8 میلیارد تومان هزینه دهه فجر امسال بهره برداری می شود.
وطنخواه به در دست اجرای بودن دو طرح دیگر در این فرودگاه اشاره کرد و افزود: آزادسازی پیرامون فرودگاه با 12 میلیارد تومان و زهکشی و ساخت تاسیسات فاضلاب و تصفیه خانه فرودگاه با 23 میلیارد تومان در حال ساخت است .
مدیرکل فرودگاههای مازندران گفت:هم اکنون 6 هزار و 100 پرواز مسافربری با 570 هزار اعزام و پذیرش مسافر در سه فرودگاه رامسر،نوشهر و دشت ناز ساری در حال انجام است.
او از افزایش مسیرهای پروازی فرودگاههای ساری و رامسر خبر داد و افزود: مسیر پروازی تبریز- ساری و بالعکس و رامسر – اصفهان و بالعکس امسال به پرواز های این دو فرودگاه اضافه شده است.
* حمل و نقل ریلی
بخشی از خطوط راه آهن شمال - جنوب ایران از استان مازندران می‌گذرد. در بسیاری از شهرهای مازندران حتی شهرهای خیلی کوچک، ایستگاه راه آهن وجود دارد و گاه همین موضوع، سبب رونق و رشد آن شهر شده است.
راه آهن شمال همزمان با تاسيس راه آهن سراسري در شهريور 1316 افتتاح شد. ‌حوزه استحفاظي راه آهن شمال از سوزن خروجي ايستگاه گرمسار واقع در استان سمنان آغاز و با عبور از كوه هاي سربه فلك كشيده البرز و بخش هايي از استان تهران وارد استان مازندران و مناطق زيباي جنگلي مي شود.
بدين ترتيب طول خطوط راه آهن شمال در دو استان مازندران و گلستان 474 كيلومتر شامل خطوط اصلي و فرعي است. ‌راه آهن شمال داراي 24 ايستگاه بزرگ وكوچك است و به لحاظ شرايط اقليمي به دو قسمت جلگه ای وكوهستاني تقسيم می شود.
بلندترين نقطه اين خط، گردنه گدوك با ارتفاع 2هزار و 112 متر از سطح دريا است. اين مسير مملو ازصحنه هاي زيباي عبور از جنگل درحاشيه رود تالار، پل معروف ورسك و سه خط طلايي كه هر بيننده اي را محو تماشاي خود مي کند
گسترش خطوط ريلي پر سرعت در استان مازندران از ابعاد مختلف مي تواند تحول بزرگي را هم در حوزه اقتصادي و هم در حوزه گردشگري ايجاد نمايد و هزينه هاي گزاف بر دوش اقتصاد ملي را كاهش دهد.
يكي از كارشناسان صنعت حمل و نقل ريلي با بيان اينكه در بخش ريل از كشورهاي توسعه‌يافته عقب‌ هستيم به هزينه 7 ميليارد توماني احداث هركيلومتر خط‌ آهن اشاره كرد و گفت: 30 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري براي 25 هزار كيلومتر راه‌آهن تا سال 1404 لازم است.
ساطعي با اشاره به اينكه در حال حاضر كل خطوط ريلي كشور حدود 11 هزار كيلومتر است ، افزود : از اين ميزان 4 هزار و 500 كيلومتر پيش از انقلاب ساخته شده و مابقي مربوط به بعد از انقلاب است.
وي اظهار داشت : اين بخش ظرفيت خوبي براي سرمايه‌گذاري و جذب سرمايه‌گذار خارجي دارد و بايد در اين زمينه تلاش هاي بيشتري صورت گيرد.
اگر طرح اتصال راه آهن شمال به مشهد اجرایی شود بسیاری از مشکلات حمل و نقل مسافر و بار از این منطقه برطرف می شود .
توسعه صنعت ریلی و افزايش سرمايه‌گذاري در اين بخش خود‌ در آينده سبب كاهش مصرف سوخت، كاهش آلايندگي هوا و كاهش هزينه حمل و نقل براي صنايع توليدي خواهد شد و به توسعه گردشگري نيز كمك خواهد كرد.
 
گزارش آتنا رستمی آله خیلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
 جیرفت قطب کشاورزی جنوب کشور و آماده گسترش همکاری‌های تجاری است
فراخوان رویداد ملی با هوش مصنوعی، حقیقت را روایت کن
دعوت سه بازیکن تیم فوتبال ملوان بندرانزلی به تیم ملی امید ایران
ظرفیت پهلوگرفته در اقتصاد دریامحور
ارائه خدمات رایگان پزشکی از استان قم در پویش سلامت علوی
با هدف تسهیل دسترسی مردم به مسئولان ، تسریع در رسیدگی به مشکلات
افزایش ۳۴ درصدی تجارت خارجی ونزوئلا زیر سایه تحریم‌ها
اخبار گوناگون از نقاط مختلف کردستان
بسته خبری گیجگاه ۱۴۰۴/۱۰/۰۲
معرفی رئیس حدید هیئت بسکتبال لرستان
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی همدان، به علت برودت هوا
همبستگی بیش از پیش نیرو‌های مسلح در راستای خدمت مضاعف به مردم
تاکید نماینده ماهنشان بر لزوم حمایت از کشاورزان و پرورش‌دهندگان ماهی برای عبور از بحران آب
اعضای هیئت اجرایی انتخابات شورا‌های اسلامی کهنوج مشخص شدند
سه شنبه نظارتی مجلس با حضور تیم اقتصادی دولت
اختتامیه سیزدهمین جشنواره مقاومت در یزد
مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله صافی گلپایگانی در قم
طرح‌های هادی و قصه پر غصه ساخت و ساز‌ها در مناطق روستایی
هیچ فعالیت کشاورزی بدون پیوست محیط زیستی تایید نمی‌شود
پایان انتظار برای تصفیه‌خانه شهرک صنعتی شماره ۸ زنجان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
توافق طرف‌های یمنی برای تبادل هزاران اسیر
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
مدارس ابتدایی استان تهران جز فیروزکوه و رباط کریم مجازی شد
فرمانده کل ارتش: به هر شرارتی با قاطعیت پاسخ خواهیم داد
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۶ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
آغاز ثبت‌نام مراسم معنوی اعتکاف در استان از چهارشنبه  (۱ نظر)
اختصاص ۹ هزار و ۱۰۰ واحد زمین برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت در خوزستان  (۱ نظر)
اژه‌ای: مقابله دستگاه قضا با فساد، گزینشی نیست  (۱ نظر)
آمریکا ۱۰۴ غیرنظامی را کشت  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)
توقیف سومین نفتکش عازم ونزوئلا از سوی آمریکا  (۱ نظر)
برگزاری یادواره شهدای کارگر بسیجی در مشهد  (۱ نظر)