• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۶۴۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
کهگیلویه و بویراحمد » اجتماعی
سالروز سقوط هواپیمایی ای تی آر

سقوط ای. تی. آر ۷۲ زخمی همیشگی بر پیکر کوه دنا

بیست و نهم بهمن سالروز سقوط هواپیمای‌ ای. تی. آر72 تهران - یاسوج است حادثه‌ای که تلخی آن را کمتر کهگیلویه و بویراحمدی فراموش کرده باشد.

سقوط هواپیمای تهران-یاسوج؛ زخمی همیشگی بر پیکر کوه دنابه گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد، دو سال پیش در چنین روزی (۲۹ بهمن ماه سال ۹۶) با سقوط هواپیمای تهران یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد را در غمی بزرگ فرو برد روزی تلخ که می‌توان به جرات گفت به عنوان تلخ‌ترین روز تاریخ این استان است.
از همان ساعت‌های نخستین سانحه، تیم‌های امداد و نجات هلال احمر و مردم منطقه در محل حادثه حضور یافتند و تلاش کردند تا شاید بتوانند از وضعیت سرنشینان باخبر شوند و در صورت امکان به حادثه دیدگان این سانحه کمک برسانند.
امدادگران، تکاوران، اسکی بازان و کوهنوردان در تکاپو برای یافتن سرنشینان هواپیما بودند اما سرمای منفی ۴۰ درجه آن روز‌ها مانع از تجسس نبود.
با این حال بارش بی وقفه برف، کولاک و مه سنگین عملیات جست و جو را متوقف و به روز‌های آینده موکول کرد.
روز سوم لاشه هواپیمای ATR۷۲ شرکت آسمان در ارتفاع ۴ هزار متری پیدا شد.
طبق گزارش سازمان هواپیمایی نقص فنی هواپیمای تهران-یاسوج رد شد و کاهش ارتفاع به زیر ۱۵۰۰۰ پایی مغایر با اصول مجاز بوده است.
دوم اسفند ماه نخستین محموله پیکر‌ها به پایین کوه انتقال داده شد و با انتقال اولین محموله کار پزشکی قانونی آغاز شد چرا که هیچ یک از پیکر‌ها قابل شناسایی نبودند.
پس از گذشت ۱۲۷ روز و هزار و ۲۶۰ عملیات توسط نیرو‌های امدادی، کوهنورد و نیرو‌های محلی در منطقه عملیات جستجوی پیکر جان باختگان هواپیمای‌ تهران - یاسوج پایان یافت.
در این عملیات بیش از ۳۴۶ تیم امدادی و کوهنورد از ۲۵ استان کشور به صورت دوره‌ای حضور داشتند و کار جستجوی پیکر‌ها را با تمام قوا انجام دادند.
پس از آن که پیکر‌های جان باختگان به خانواده هایشان تحویل داده شد کار بررسی علت این حادثه شتاب بیشتری گرفت و در فاصله یک روز پس از دریافت اطلاعات دستگاه‌های ثبت و ضبط اطلاعات پروازی (جعبه سیاه)، برخی از یافته‌های اولیه به شرح زیر قابل بیان است:
اطلاعات جعبه‌های سیاه شامل ضبط صدای کاکپیت (CVR) و ضبط اطلاعات پروازی (FDR) با موفقیت استخراج شده است.
اطلاعات تا زمان برخورد هواپیما به کوه در دستگاه‌ها ثبت شده اند.
هواپیما در زمان عبور ازنقطه OBTUX در حال پرواز برمسیر W ۱۴۴ و ارتفاع ٢١ هزار پا قرار داشته و خلبان خودکار نیز فعال بوده است.
پرواز برای نزول به ارتفاع ١٧ هزار پا توسط مرکز کنترل تهران مجاز شده و تحویل واحد اطلاعات مراقبت پرواز یاسوج می‌شود.
خلبانان پرواز، با انتخاب ارتفاع ١٥ هزار پا، تنزل از ارتفاع ١٧ هزار پا را آغاز می‌کند.
در هنگام کاهش ارتفاع و در زمان گذر از ارتفاع ١٥٦٠٠ پا، سیستم یخ زدایی هواپیما توسط عوامل پروازی برای ٢ دقیقه و ٢٦ ثانیه روشن و پس از آن خاموش میشود.
پس از رسیدن به ارتفاع ١٥ هزار پا، ارتفاع سنج هواپیما با فشار ١٠٢١ هکتو پاسگال تنظیم میشود.
هواپیما در ارتفاع ١٥ هزار پا تثبیت می‌شود، تا زمان یک دقیقه، در حالی که اهرم موتور بسته می‌شود (تُرک موتور در حدود ١٠%) سرعت هوپیما در حدود ٢٠٠ نات و وضعیت گردش طول محور افقی (pitch) منفی و بیشتر سقوط هواپیمای تهران-یاسوج؛ زخمی همیشگی بر پیکر کوه دنادر حدود ٥- درجه قرار دارد، بعد از یک دقیقه، سرعت هواپیما شروع به کاهش و زاویه حمله شروع به افزایش می‌کند.
اهرم‌های موتور به تدریج به پیش برده شده و تُرک موتور افزایش می‌یابد.
در زمان ٠٩:٣٠:٤٤ یعنی ٢٥ ثانیه پس از تنظیم اهرم موتور، سرعت هواپیما به ١٢٩ نات می‌رسد (در شرایط عادی، کمترین سرعت مناسب مانور و گردش مختصر هواپیما با این وزن ١٣٢ نات است)، وضعیت گردش حول محور افقی (pitch) در حدود ١٥+ درجه بوده و تُرک هر دو موتور ٦٧% بوده است، سپس هواپیما آغاز به تنزل به ارتفاع تنظیم شده ١٥ هزار پا و با نرخ نزول ٦٠٠- پا در دقیقه مینماید.
در زمان ٠٩:٣١:١٤، سرعت هواپیما به مقدار حداقلی ١١٧ نات میرسد.
یک ثانیه بعد از دریافت اخطار واماندگی (Stall)، خلبان خودکار توسط عوامل پرواز غیر فعال شده و هواپیما آغاز به پیچش به چپ در حدود ٢٠ درجه کرده و زاویه حمله به ٩- درجه کاهش می‌یابد.
در زمان ٠٩:٣١:٢٣ در ارتفاع ١٤٢٠٠ پا و سرعت ١٣٧ نات، خلبان خودکار مجدداً فعال می‌شود.
زاویه حمله ٥- درجه افزایش یافته و هواپیما به زاویه ١٢ درجه راست پیچش می‌کند.
در زمان ٠٩:٣١:٢٤ هشدار EGPWS آغاز می‌شود (! Terrain Ahead! , Pull Up).
در زمان ٠٩:٣١:٣٣ خلبان خودکار غیر فعال می‌شود و هشدار EGPWS تا زمان انتهای ثبت اطلاعات که
١٢ ثانیه دیگر است ادامه می‌یابد و هواپیما با کوه برخورد می‌کند.
هواپیما تا آخرین لحظه در اختیار خلبانان بوده و مکانیزم‌های مختلف آن مطابق اقدامات و هدایت گروه پروازی عمل می‌کرده اند.
سیستم‌های هواپیما نیز اطلاعات صحیح را در اختیار خلبان قرار میداده اند، لذا نقص فنی هواپیما تاکنون منتفی است.
لازم به ذکر است موتور‌های هواپیما نیز مطابق با خواست خلبان عمل کرده اند.
خلبانان تا ثانییه‌های قبل از برخورد به دلیل پوشش ابر متوجه وجود کوه در روبرو نشده اند و در لحظه آخر با مشاهده کوه، سعی در انجام مانور شدید گردش به چپ جهت پرهیز از برخورد داشتند که بی نتیجه بوده است.
خلبانان تنزل به ارتفاع ١٧٠٠٠ پا را مطابق با طرح تعریف شده پروازی انجام داده اند، لیکن تنظیم ارتفاع ١٥٠٠٠ پا و بعد از آن ١٤٠٠٠ پا بر روی سیستم خلبان خودکار مغایر با ضوابط پروازی مجاز بوده است.
ترکیب خدمه پروازی (خلبان و کمک خلبان) برای این پرواز در مغایرت با محدودیت‌های تعیین شده توسط سازمان بوده است.
خلبانان پرواز دارای صلاحیت لازم برای پرواز با هواپیما بوده اند، لیکن به دلیل وجود محدودیت پزشکی برای خلبان، ایشان مجاز به پرواز همزمان با یک کمک خلبان نبوده و موضوع می‌بایست مورد دقت ایشان و واحد عملیات شرکت قرار می‌گرفت.
سیستم‌های ضد یخ در بال و بدنه هواپیما مطابق با استاندارد‌های طراحی در اروپا بوده و چنانچه خلبان درزمان زم نسبت به فعال نمودن سیستم ضد یخ (Anti-Ice) در بال و بدنه اقدام نماید توانایی کنترل هواپیما محتمل می‌شود، لیکن عدم انجام آرایش فنی برای استقرار سیستم هشدار به خلبان قابل قبول نبوده و باید در آخرین تعمیرات کلی (C-check) در آبان ١٣٩٦ انجام می‌گرفت.
روز 29 بهمن یک فروند هواپیمای ای تی آر 72 شرکت هواپیمایی آسمان در ساعت 7 و 55 دقیقه فرودگاه تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده و 50 دقیقه بعد هیچ‌گونه امواجی از طریق رادارها دریافت نشد.
در این روز 66 نفر از هم‌وطنانمان در این حادثه جان باختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
فرهنگ در خدمت بی فرهنگی
پرتغال با گلباران ارمنستان به جام جهانی رسید
هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد
پیام تسلیت رییس جمهور در پی درگذشت مادر شهیدان معینی نجف آبادی
قطع آب اداره‌های دولتی پر مصرف
افقی روشن برای توسعه ی شمال کشور و همسایگان خزر
­بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ۴ نشان رنگارنگ ایران در روز دوم پیکار‌های تکواندو
بازداشت ۲ کلاهبردار حرفه‌ای در تبریز
طراحی مینی تراکتور در دهگلان
اجلاس استانداران خزر، فرصت طلایی برای توسعه اقتصاد و کریدور شمال–جنوب
بوی یار مهربان در فرسش الیگودرز
تکواندو بازی های همبستگی اسلامی؛ نشان نقره به یلدا رسید
آغاز اصلاح یک موسسه اعتباری ناتراز
تجلیل از بانوی قهرمان آسیا
توسعه مراودات فرهنگی بین ایران و قزاقستان
بدرقه شبانه کاروان اهالی بهشت در اصفهان
نارضایتی اکثر آمریکایی‌ها از عملکرد اداره مهاجرت این کشور
نیاز آموزش و پرورش مهاباد به ساخت ۴۰۳ کلاس درس جدید
الزام یکی از هتل‌های انزلی به ساخت تصفیه‌خانه استاندارد
جریمه یک شرکت تولید فولاد در تبریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استقبال از شناگر شیرازی تاریخ‌ساز کشور در فرودگاه شیراز
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان
شیراز لرزید
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی
برگزاری قرعه کشی فروش فوق العاده سایپا
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود
بارش باران با ورود سامانه بارشی به کشور
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد
بارش نخستین برف در چهارمحال و بختیاری و لغزندگی جاده‌ها
هوای اصفهان سالم شد
با پیروزی مقاومت؛ عراق در آستانه استقلال بیشتر
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران
خانه حکیمیان؛ روایت معماری و اصالت در قلب زنجان
نتایج قرعه‌کشی سایپا فردا اعلام می‌شود
آغاز فعالیت نخستین شرکت هواپیمایی بومی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۴ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)