• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۷۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
یزد » اجتماعی
گزارش مکتوب

راحت جان، اما بلای جان

حلقه‌های گم شده در زنجیره تصادفاتی که سالیانه صد‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، فیلم تصادفش دست به دست در گوشی‌ها می‌چرخد، تصادفی وحشتناک در یکی از زیرگذر‌های شهر یزد که نشان می‌دهد خودروی پراید به مسیر مخالف منحرف می‌شود و با یک خودروی دیگر برخورد می‌کند.راحت جان، اما بلای جان
چند روزی است که از بیمارستان مرخص شده، حالش زیاد خوب نیست، اما می‌توان با او صحبت کرد. وجودش سراپا پر از درد و ناراحتی ست و حسرتی در چشم هایش موج می‌زند، هنوز هیچ سوالی نپرسیده ام که می‌گوید: کاش می‌شد زمان به عقب برگردد.
روبروی مردی ایستاده ام که تنها آرزویش ایستادن روی پا‌هایی ست که دیگر هیچ حسی ندارند. در میان گریه هایش از من می‌خواهد دوربین را خاموش کنم. احمد راننده خودرویی ست که یک ماه پیش به خاطر سرعت بالا تصادف می‌کند، با یک دنیا پر از اندوه داشتن‌ها می‌گوید: اگر کمی دقت کرده بودم، الان همسر و تنها فرزندم در کنارم بودند. صدای گریه اش بلند‌تر می‌شود. سارای من فقط ۵ سال داشت کاش می‌مردم و این روز را نمی‌دیدم.
بنا به نظر کارشناسان راهنمایی و رانندگی علت این تصادف، سرعت بالای راننده پراید اعلام شد یعنی همان احمدآقا، و به جز همسر و فرزندش یک نفر دیگر هم از خودروی مقابل فوت کرد.


سرعت، عامل مهم تصادفات شهری استان یزد
متاسفانه در بخش حوادث، هر روز این خبر‌های تلخ را می‌شنویم تصادف‌هایی که در سطح شهر اتفاق می‌افتد و دست کم باعث زخمی شدن چند نفر می‌شود.
همراه با سرپرست پلیس راهور استان یزد به سطح شهر می‌روم. سرعت خودرو‌ها از داخل خودروی پلیس بررسی می‌شود. سرعت‌هایی که اغلب بالاتر از حد مجاز هستند.
سرهنگ زارع با اشاره به اینکه تعداد دوربین‌های کنترل سرعت در استان یزد نسبت به استان‌های دیگر متوسط است، گفت: در سال ۹۵ استان یزد از استان‌های پیشرو در نصب دوربین کنترل سرعت بود و به همین جهت، سرعت خودرو‌ها کاهش یافت، اما به دلیل اینکه در این چند سال دوربین‌های جدید در معابر پر تردد نصب نشده؛ سرعت خودرو‌ها هم افزایش یافته است.راحت جان، اما بلای جان
وی با اشاره به اینکه روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ فقره سرعت غیرمجاز خودرو‌ها در استان ثبت می‌شود، می‌گوید: در ۲ سال گذشته سرعت در شهر یزد بیش از ۴۰ کیلومتر افزایش سرعت داشته است و میانگین سرعت در استان ۹۰ کیلومتر است. بیشترین سرعتی که در شهر یزد ثبت شده ۱۷۲ کیلومتر است، سرعتی که کمتر در دنیا به ثبت رسیده است.
به مرکز کنترل ترافیک استان می‌روم مرکزی که در اداره راهنمایی و رانندگی واقع شده است؛ کارشناسان در حال کنترل تخلفات رانندگی هستند.
کارشناس فرهنگ ترافیک راهنمایی و رانندگی استان یزد می‌گوید: سال گذشته یک فرد در یزد ۱۲ میلیون تومان جریمه شده که ۹۸ درصد از تخلفاتش مربوط به سرعت غیرمجاز است.
سرهنگ آدمیزاده با اشاره به اینکه در کمتر از یک دقیقه پیامک به راننده ارسال می‌شود، می‌گوید: برای رانندگانی که سرعتشان بالاتر از حد مجاز است، تا ۳ ماه توقیف، جریمه سنگین از ۲۰۰ هزار تومان به بالا، محرومیت از رانندگی و گواهینامه از سوی قانون در نظر گرفته شده است.
سخت گیری‌هایی که شاید تا حدودی توانسته مفید باشد، اما هنوز بخش عظیمی از مردم نیازمند آموزش و فرهنگسازی هستند.


خودرو‌هایی برای راحت جان، اما بلای جان
هرچند که سرعت، بیشترین عامل تصادفات رانندگی است، اما عواملی دیگری هم در این اتفاق دخیل هستند. براساس استاندار‌های جهانی سه عامل راه، راننده و وسیله نقلیه موجب تصادف می‌شوند. راحت جان، اما بلای جان
دو عامل دیگری که انگار در کشور ما کمتر دیده شده اند، عواملی از جمله استاندارد نبودن خودرو‌ها که بار‌ها از سوی مسئولان کشوری اعلام شده است.
هرچند خوشبختانه پس از سالها، خط تولید پراید متوقف شد. اما این را هم باید درنظر گرفت که هنوز در سطح شهر‌ها تعداد زیادی از مردم خودروی پراید دارند.
به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، وسیله نقلیه در سرعت بالا هیچ استحکامی ندارد و تلفات رانندگی سال گذشته در سطح شهر یزد ۲۸ نفر بوده است..
به گفته یکی از شهروندان وقتی خود مسئولان می‌گویند که خودروی ما استاندارد نیست چرا هنوز خودروی پراید به فروش می‌رسد و چرا کاری برای جمع آوریشان نمی‌کنند. علی می‌گوید: باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا مردم بتوانند خودروهایشان را جایگزین کنند.


گذرگاه‌هایی به سوی مرگ
یکی از عوامل مهمی که باید در زنجیره تصادفات در نظر گرفته شود عامل راه است. عاملی که اگر استاندارد نباشد، می‌تواند باعث حادثه شود.
به گفته یکی از رانندگان روشنایی کم، خط کشی‌های نامناسب خیابان‌ها و حذف ثانیه شمار‌های بعضی چراغ قرمز‌ها از مشکلاتی ست که با عث تصادف می‌شود.راحت جان، اما بلای جان
حاج رضا یکی از رانندگان تاکسی شهری می‌گوید: البته خدا را شکر شهرداری اقدامات خوبی هم انجام داده است مثل مسدود کردن بریدگی ها، بلوار‌ها و نصب دوربین بر سر چراغ قرمز‌ها که عامل مهمی در تصادفات بود.
اما یکی از مواردی که در سال‌های اخیر کمتر به آن توجه شده، زیرگذر‌های غیر استاندارد هستند که تعدادشان در یزد روز به روز در حال افزایش است. اگر نگاهی به اینترنت بیاندازیم فیلم‌های زیادی وجود دارد که مستند این ادعا هستند. مثل تصادف وحشتناک سال گذشته در میدان آیت الله خاتمی یزد و یا تصادف مرگبار چند ماه پیش در میدان امام علی (ع) یزد که در هر دو تصادف خودرو‌ها به مسیر مخالف منحرف شده و با خودروی روبرو برخورد کرده اند.
یادم می‌آید در سال‌های گذشته ساخت زیرگذر‌هایی از جمله زیرگذر‌های مهدیه و ابوذر یزد با اعتراض شدید مردم روبرو شد. زیرگذر‌هایی که نه تنها مشکل ترافیک را حل نکردند، بلکه باعث هرج و مرج شدند.
پیگیری‌های مداوم صداوسیما هم از شهرداران وقت بی فایده بود.
چندی پیش بود رئیس پلیس راهور استان هم اعلام کرد که زیرگذر‌های یزد استاندارد نیست و حتی هشدار داد که اگر شهرداری زیرگذر‌ها را استانداردسازی نکند، آن‌ها را می‌بندد.
اکنون سرهنگ زارع درباره این زیرگذر‌ها گفته ارتفاع کم رفوژ میانی و پیچ‌هایی که دید راننده را نسبت به جلو کم می‌کنند از عوامل غیر استاندارد بودن این زیرگذرهاست که باعث انحراف خودرو به سمت مخالف، واژگونی و یا تصادف‌های منجر به فوت شده است. راحت جان، اما بلای جان
با چند راننده تاکسی در این مورد هم صحبت می‌شوم. یکی از راننده‌ها می‌گوید: بار‌ها در زیرگذر‌ها شاهد تصادف بوده ام، به خصوص زیر گذر آیت الله خاتمی که به خاطر عرض کم و پیچ نامناسب، راننده‌ها کنترل خودرو را از دست می‌دهند و باعث تصادفات زنجیره‌ای می‌شود.
یکی دیگر از رانندگان هم می‌گوید: یک بار در زیرگذر امام علی (ع) تصادف کردم و خدا را شکر فقط خسارت مالی بود.
به شهرداری می‌روم، اما هیچ کس پاسخگو نیست. همه مسئولان معتقدند که زیرگذر‌ها استاندارد است و هیچ مشکلی ندارد.
موضوع را با معاون عمرانی استاندار یزد در میان گذاشتم. صادقیان هم نظرش با شهردار یکی ست. او می‌گوید: من هم معتقدم کار مهندسان ما به خوبی انجام شده و زیرگذر‌های یزد استاندارد هستند.


آنچه البته به جایی نرسد...
وقتی صدای رئیس پلیس راهور استان یزد هم به جایی نرسید، آب از آب تکان نخورد و تنها راهکار مسئولان در مقابل رسانه ها، نصب دوربین در زیرگذر‌های پر تردد یزد بود تا بازهم سرعت رانندگان را کنترل کنند.
هرچند که ظاهراً مسئولان برای کاهش این حوادث با هم، همراه نیستند و به نظر می‌رسد که در اینجا تنها یک عامل به نام سرعت در حوادث رانندگی وجود دارد، اما با وجود این نباید فراموش کرد که رانندگی با سرعت مطمئن نقش موثری در محافظت از جان و مال مردم دارد، آنچه که امروز برای احمد آقا و هزاران نفر، چون او حسرت بزرگی است.

نویسنده: زهرا گنجعلی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اعطای بیش از ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات دامپروری در نیشابور
از هنرمند توان‌خواه مهریزی برگزیده جشنواره تئاتر مریوان تجلیل شد
فعالیت سامانه بارشی جدید در مازندران از امروز بعدازظهر
امدادگران هلال‌احمر مرد ۵۴ ساله را در ارتفاعات چخماخلو نجات دادند
عرضه محصولات دانش بنیان در دو نمایشگاه فناورانه
آغاز ثبت سفارش تک‌جلدی کتاب‌های درسی
مسکن و سختی کار پرستاران در اولویت برنامه‌های دولت است
‍ ۳۶۰ دانش آموز در «طرح نوخوانها» عضو کتابخانه پستی نیشابور
اعزام حاجیان عمره با ۹ کاروان
روند بررسی طرح‌ها یا لوایحی که بیش از ۶ جلسه زمان می‌برند
سراب شهرک و بابارشانی سردترین نقطه کردستان
تامین زمین هزارو ۴۸۵ کلاس درس در اردبیل
معامله ۳۰۶ میلیون کیلووات ساعت برق در بورس انرژی
استکبار ستیزی نماد مقاومت ایرانیها مقابل دشمنان
رقابت بیش از ۷۷۰۰ نامزد انتخاباتی برای کرسی‌های مجلس عراق
تکمیل طرح‌های راه‌سازی شمال سیستان و بلوچستان نیازمند اعتبارات
تشکیل نخستین شورای مشورتی کتاب کشور در کاشمر
برنامه‌های امروز رادیو فرهنگ برای شنوندگان
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله
دستگیری پنج اراذل و اوباش متواری و تحت تعقیب در زنجان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
تحویل ویلای ۸ هزار متری متهم چای دبش به بانک ملت
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
بی‌ثباتی قیمت برنج
قطع آب ادارات پر مصرف؛ قانون برای همه یکسان است
دیدار لاریجانی با خانواده‌ شهید حاج رمضان
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
انتشار فراخوان برای پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴  (۱ نظر)