• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۹۳۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
سیاسی » مجلس
آقای قالیباف:

معلمان، عامل اصلی تحول در آموزش و پرورش

نشست رئیس مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور به منظور رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش و ارتقای وضعیت فرهنگیان برگزار شد.

معلمان، عامل اصلی تحول در آموزش و پرورشبه گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از خانه ملت، آقای قالیباف در دیدار با اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور به اهمیت حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: بار‌ها درخصوص اهمیت این حوزه صحبت کرده ام، چرا که مشکلات آن را با گوشت و استخوان خویش درک کرده ام. بنده در مدرسه‌ای تحصیل کرده ام که در آن تعداد زیادی از نیرو‌های انقلابی مشغول به تحصیل بودند و بعد از انقلاب اسلامی ۴۰ نفر از آن‌ها در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحول حوزه آموزش و پرورش کشور به نحوه فعالیت معلمان برمی گردد، کما اینکه تامین امکانات، اعتبارات و محتوای درسی همه از یک طرف دارای اهمیت است، اما تحول اساسی حوزه آموزش و پرورش تنها با نقش آفرینی معلمان امکانپذیر است، چرا که اگر به خوبی نقش خود را ایفا نکنند، هدررفت امکانات را در پی خواهد داشت.
وی با اشاره به تجربه پنج دهه تمرکز خود بر حوزه آموزش و پرورش یادآور شد: اگر بخواهیم مشکلات حوزه آموزش و پرورش را رفع کنیم، در گام نخست باید به ارتقای منزلت معلمان بیاندیشیم، به گونه‌ای که احترام آن‌ها از خانواده تا مسجد، کلاس و مدرسه حفظ شود، چرا که تامین معیشت و مادیات آن‌ها مقدمه کار و ارتقای شأن معلمان از همه این موارد بالاتر است.
آقای قالیباف تاکید کرد: تحول حوزه آموزش و پرورش، تعامل قوای مجریه و مقننه را می‌طلبد، چرا که اگر این مهم محقق شود، رفع تمام مشکلات در این بخش امکانپذیر خواهد بود، ضمن اینکه از این طریق می‌توان به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که وزارت آموزش و پرورش در یک دهه آینده در مسیر درستی قرار گیرد که نتیجه آن ایجاد تحول در تمام حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور خواهد بود.
وی با اشاره به ۴ رویکردی که باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد تا بتوان در حوزه آموزشی کشور تحول ایجاد کرد، اظهار کرد: تحول نظام آموزشی کشور از طریق ۴ رویکرد کارآمدسازی، مردمی سازی، هوشمندسازی و شفاف سازی امکانپذیر است که به موازات یکدیگر و به صورت درهم تنیده و در قالب برنامه کارشناسانه دقیق پیش رود.
آقای قالیباف با اشاره به اهمیت نقش مدیران آموزش و پرورش در تحول سیستم آموزشی کشور عنوان کرد: اگر مدیران این حوزه قوی و با برنامه مشخص وارد عمل شوند، می‌توان در این حوزه تحمل ایجاد کرد، از سوی دیگر مردمی سازی باید در اولویت برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. همچنین ریل گذاری صحیح برای این حرکت باید در قوه مقننه صورت گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه با خدای خود عهده کرده ام که نسبت به حوزه آموزش و پرورش کشور حساس باشم، ضمن یادآوری نشستی که ۳ هفته قبل با جمعی از جوانان نخبه انقلابی داشته که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت داشته اند و ضمن مطالعه عمیق پیرامون ایجاد تحول در سیستم آموزشی کشور خود را وقف این حوزه کرده اند، افزود: اهمیت ارتقای وضعیت دانشگاه فرهنگیان از این جهت است که بتواند نیرو‌های باانگیزه و با تجربه‌ای را جهت ورود به حوزه آموزش و پرورش کشور تربیت کند، چرا که شاهد این معضل بوده ام که تعدادی از نیرو‌های فعال در حوزه آموزش و پرورش به این شغل به عنوان محلی برای ارتزاق نگاه کرده و ارتقای این بخش را از جمله وظایف خود نمی‌دانستند و این در حالی است که باید به این نکته توجه کنند که ما فرزندانمان را به آن‌ها می‌سپاریم.
آقای قالیباف در ادامه از فرهنگیانی که در مناطق محروم تنها با انگیزه خدمت به فعالیت مشغول هستند، تقدیر کرد.
وی یادآور شد: بنده، کمیسیون آموزش و تحقیقات، فراکسیون فرهنگیان را به تشکل‌های فرهنگی کشور پیوند می‌دهم تا برنامه ریزی دقیقی با اولویت بندی موضوعات در جهت تحول نظام آموزشی کشور انجام دهند، ضمن اینکه در این مسیر لازم است فارغ از سیاست زدگی و سیاست بازی از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود تا بتوانیم به نقطه قابل قبولی برسیم، ضمن اینکه اگر در این مسیر مردمی سازی مورد توجه قرار نگیرد، نتیجه تصمیمات دقیق نخواهد بود.
آقای قالیباف در ادامه تحول در نظام آموزشی را در گرو تقویت ۴ رکن اصلی؛ نظام آموزشی یعنی مدرسه، مسجد، منزل و محل زندگی دانست و تاکید کرد که چنانچه هر کدام از این‌ها از این زنجیره حذف شود نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نجات بشریت در گرو فعالیت با انگیزه معلمان است و باید به این نکته توجه شود که فرصت‌ها در حال از دست رفتن است. از سوی دیگر ما نیز در مجلس برای ایجاد تحول در نظام آموزشی در اصلاح ساختار بودجه و تصویب برنامه هفتم توسعه ردیف اعتبارات خاصی را برای این بخش در نظر خواهیم گرفت.
آقای علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رئیسه مجلس نیز در این دیدار با اشاره به تاریخچه فعالیت شورای مرکزی جامعه مرکزی فرهنگیان کشور گفت: جامعه اسلامی فرهنگیان کشور یکی از احزاب همسو با روحانیت مبارز تهران است که از سال ۶۵ تاسیس شده و در عرصه‌های فرهنگی، سیاسی و صنفی حضوری فعالانه و پیشتازانه داشته است.
وی ادامه داد: ثقل فعالیت این مرکز منوط به مباحثی پیرامون آموزش و پرورش بوده و اقدامات خوبی در این حوزه انجام داده که رتبه بندی معلمان یکی از آنهاست، ضمن اینکه در سال اخیر ۱۰ جلسه با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم که ابلاغیه کنونی مبنی بر تخصیص ۶ و ۵۰۰ میلیارد اعتبارات برای اجرای رتبه بندی معلمان ماحصل آن است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه سوال وی از وزیر علوم پیرامون اجرای رتبه بندی معلمان بوده که قانع نشده است، تاکید کرد: همه تشکل‌های فرهنگیان معتقدند که رتبه بندی معلمان باید در قالب لایحه به مجلس ارائه شود تا به نتایج مطلوبی در این حوزه دست یابیم.
آقای مهدی روشنفکر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در ادامه، با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تامین نیروی انسانی در حوزه آموزش و پرورش افزود: ما برای اجرای سند تحول بنیادین ۱۳۰ راهکار عملیاتی داریم که قرار بود از سال ۹۰ اجرا شود، اما متاسفانه بعد از گذشت یک دهه هنوز در ابتدای راه هستیم.
وی یادآور شد: ما در سال تحصیلی کنونی با ۱۹۷ هزار کمبود معلم مواجهیم، ضمن اینکه برآورد نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۴ با کمبود بیش از ۶۵۰ هزار معلم روبرو باشیم، بنابراین برای رفع این مشکل باید دانشگاه فرهنگیان ارتقای پیدا کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان بر ضرورت تقویت صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد.
همچنین در جریان این دیدار، مسئولان شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور حاضر در این نشست از رئیس مجلس شورای اسلامی خواستند تا جهت رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش کشور، اجرای سند تحول بنیادین، ارتقای دانشگاه فرهنگیان، تقویت صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان سرمایه ارزشمند جهت رفع مشکلات معیشتی فرهنگیان، پیوند بین کمیسیون آموزش و تحقیقات، فراکسیون فرهنگیان و شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان کشور، حرکت تشکیلاتی در حوزه آموزشی کشور، ارتقای بیمه درمانی فرهنگیان و تامین معیشت و رفاه آنها، ضرورت مهارت آموزی دختران دانش آموز، حمایت از زنان سرپرست خانوار در فعال در وزارت آموزش و پرورش، تقویت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ایجاد نظام جامع تعلیم و تربیت نیروی انسانی را پیگیری کند، ضمن اینکه آن‌ها از برهم زدن فرمول تامین نیروی انسانی در دانشگاه‌ها و تبدیل آن‌ها به ماشین مهندس سازی فاقد مهارت و عدم تحرک مدیران در حوزه آموزش و پرورش و تعیین سقف سنی ۴۵ سال برای مدیران از سوی شورای عالی اداری کشور انتقاد کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
سهیلا منصوریان: آماده‌ایم و فردا برای فینال می‌جنگم
افلاکی: مردم ایران لایق خوش رنگ‌ترین مدال‌ها هستند
بیش از ۴۷۰ هزار اتباع غیر مجاز در تهران خودجوش مراجعه کردند
پیش بینی بارش باران در نواحی شمالی سمنان
فشارهای مردمی مسئولان را برای حل مشکلات زیرساختی پردیس به میدان آورد
گلباران مزار شهدای فیروزکوه با حضور دانش‌آموزان آینده‌ساز
رقابت سهیلا منصوریان در نیمه نهایی ششمین دوره بازی‌های هم‌بستگی اسلامی ۲۰۲۵
حضور تمامی کشور‌های حوزه خزر در اجلاس استانداران قطعی شد
عمارت کلاه فرنگی کاربری فرهنگی خواهد داشت
درخشش بوکسورهای خردسال قمی در رقابت های کشوری
نشست تنش آبی و برق آذربایجان شرقی با حضور وزیر نیرو
آغاز عملیات ایمن‌سازی سه‌راهی حادثه‌خیز آیدانه در محور چالدران – خوی
معاون رئیس‌جمهور: لزوم تدوین طرح جامع گردشگری برای روستای تاریخی حسنلو
انتصاب سرپرست جدید مدیریت صدا اداره کل صداوسیمای کیش
خوی یک شهر تاریخی با ریشه‌های فرهنگی غنی است
پرواز هواپیمای بارورسازی ابر‌ها بر فراز حوضه آبریز دریاچه ارومیه 
طرح اصلاح دور برگردان‌های مسیر مسکن مهر کهک در بسته «به کسی برنخوره»
تجهیزات خدمات شهری ملکشاهی؛ به روزرسانی شد
آغاز دومین مرحله بهسازی مسیر گردشگری باغ فین کاشان
بسته خبر‌های کوتاه ۲۴ آبان ۱۴۰۴
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استقبال از شناگر شیرازی تاریخ‌ساز کشور در فرودگاه شیراز
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود
بارش باران با ورود سامانه بارشی به کشور
برگزاری قرعه کشی فروش فوق العاده سایپا
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد
با پیروزی مقاومت؛ عراق در آستانه استقلال بیشتر
انتصاب سرپرست جدید شهرداری اهواز
نتایج قرعه‌کشی سایپا فردا اعلام می‌شود
انتخاب کریدور ریلی چابهار- زاهدان- بیرجند به عنوان طرح پیشران وزارت راه و شهرسازی
اردوهای دانش‌آموزی؛ اوج نشاط و ثبت زیباترین خاطرات
کتاب مهربان ترین وفراموش شده ترین دوست در قفسه ها
پیرغلام حسینی لرستان چهره برتر کشور شد
هوشمند سازی دوربین‌های ثبت تخلفات در زنجان
هوای اصفهان برمدار قرمز آلودگی
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۳ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)