• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۹۵۰۷۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
رسولی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران

۷۷۸ واگن جدید در سال گذشته به ناوگان ریلی اضافه شد

مدیر عامل شرکت راه آهن از افزوده شدن, ۷۷۸ دستگاه واگن مسافری، خودکشش، باری و لوکوموتیو در سال گذشته به شبکه ریلی خبر داد.

۷۷۸ واگن جدید در سال گذشته به ناوگان ریلی اضافه شدبه گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما، آقای رسولی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه این واگن‌ها در کارخانجات داخلی تولید شده است افزود: در سال ۹۸ یک واگن خارجی به کشور وارد نشد.
وی گفت: همچنین در سال گذشته، شرکت واگن پارس که در صدر کارخانجات بحرانی بود، بر اساس گزارش مدیر عامل این شرکت از رکورد ۲۰ سال گذشته در خصوص تولید، عبور کرد.
آقای رسولی با بیان اینکه همه کارخانجات تولیدی راه آهن در حال فعالیت هستند افزود: همه واگن‌های فرسوده خطوط ریلی به کارخانجات تولید کننده برای بازسازی اعزام شدند که ۲۷۰ واگن قابل بازسازی بود.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: از مالک واگن‌های اسقاطی غیر قابل بازسازی هم، در خصوص فروش آن و پرداخت پول فروش به کارخانجات تولیدی برای تولید واگن جدید، امضا گرفته شد.
آقای رسولی گفت: در فروردین امسال با وجود تعطیلی و بحران ویروس کرونا نخستین مرحله افتتاح ناوگان جدید را داشتیم و این اقدام در ۴ مرحله و تا تیرماه اتفاق افتاد.
وی امضاء شیوه نامه‌های مختلف در خصوص ترانزیت را از دیگر اقدامات راه آهن بیان کرد و افزود: یکی از این شیوه نامه‌ها انتقال بار کانتینری چین به اروپا بود.
آقای رسولی گفت: این کریدور، کریدور جنوبی دریای خزر است و رقیبی برای کریدور شمالی دریای خزر محسوب می‌شود.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران به توافق با روسیه و هند اشاره کرد و افزود: با این دو کشور توافقات خوبی داشتیم که بار ترانزیتی روسیه و هند از خطوط ریلی ایران انجام شود.

 

داخلی سازی 430 قطعه فراخوان شده است

مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: 430 قطعه, در بخش ریلی و قطار شناسایی شده که همه قطعه سازان برای داخلی سازی آن فراخوان شده اند.
آقای رسولی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: از وارد کنندگان قطعه نیز تعهد گرفتیم قطعاتی که تولید داخل آن آغاز شده، برای آخرین بار وارد شود.
وی به بارگذاری سامانه جامع رونق تولید اشاره کرد و گفت: امروز این سامانه واگذار شده و همه قطعات داخلی سازی با شماره سریال و مشخصات فنی ثبت شده است که مالکان ناوگان و شرکت های تولید کننده می توانند از این قطعات استفاده کنند.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به گشایش نخستین نمایشگاه دائمی تولیدات داخلی ریلی در کشور در محل کارخانجات راه آهن در شهریور امسال اشاره کرد و افزود: همه تولید کنندگان، قطعات خود را در این نمایشگاه در معرض نمایش خواهند گذاشت و این اقدامات, برای حمایت عملی از تولید داخل است.
آقای رسولی افزایش بهره وری را به عنوان یک ضرورت در خطوط ریلی بیان کرد و گفت: راه آهن ایران در حال حاضر 11 هزار و 600 کیلومتر خطوط اصلی دارد.
وی با بیان اینکه, 26 هزار دستگاه واگن باری و 650 لوکوموتیو در خطوط ریلی فعال است، افزود: همچنین هزار و 700 دستگاه واگن مسافری نیز در این خطوط فعالیت می کنند.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر شناسایی مسائل و مشکلات بر سر راه توسعه و پیشرفت راه آهن تاکید کرد و گفت: 126 مسئله و مشکل در حال حاضر شناسایی شده که 31 موضوع را به عنوان اولویت نخست در نظر گرفته ایم.
آقای رسولی به طرح مدیریت سوخت به عنوان یکی از طرح های اولویت دار اشاره کرد و افزود: در طرح مدیریت سوخت, تعداد مراکز سوخت گیری که در شبکه ریلی وجود داشت، حذف شد.
وی با بیان این که مراکز سوخت گیری مازاد را حذف کردیم، گفت: 118 هزار ساعت توقف قطار در سال کاهش یافت.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران, افزایش کیفی خدمات به مسافران درون شهری و افزایش کمی خدمات به مسافران حومه ای را یکی از اقدامات این شرکت بیان کرد.
آقای رسولی به سرمایه گذاری در بخش راه آهن اشاره کرد و افزود: اگر آنچه راه آهن ارزش افزوده به کشور وارد می کند بخشی از آن به این شرکت بازگردد، نیازی به بودجه نخواهد داشت.
وی طرح اتصال مراکز گاز به شبکه ریلی را از دیگر طرح های اولویت دار بیان کرد و گفت: از جمله پالایشگاه استان اصفهان, 2 و 6 دهم میلیون تن بار دارد و اطراف این پالایشگاه کارخانه های بزرگی وجود دارد که بارهای صنعتی و معدنی دارند و برای وصل شدن این کارخانه ها به شبکه ریلی، 78 کیلومتر خط مورد نیاز است.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران, پایین بودن بهره وری شبکه ریلی کشور را یکی از معضلات امروز شرکت راه آهن بیان کرد.
آقای رسولی با بیان این که عدد سرمایه گذاری در راه آهن بسیار چشمگیر است، افزود: سرمایه گذاری در این شرکت, صرفه جویی مصرف سوخت، استفاده بهینه از سوخت و افزایش بهره وری شبکه ریلی را در پی خواهد داشت.
وی گفت: سال گذشته اتفاق خوبی در حوزه بین الملل افتاد و شیوه نامه های بسیار خوبی به امضا رسید.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: یکی از این شیوه نامه ها,‌ شیوه نامه های 5 جانبه میان ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه برای انتقال بار کانتینری چین به اروپاست که در اواخر سال گذشته به امضا رسید اما به علت شیوع ویروس کرونا وقفه ای در آن ایجاد شد و با فعال شدن آن کریدور جنوبی دریای خزر خواهد بود.
آقای رسولی بر استفاده بیشتر از سرمایه امروز راه آهن تاکید کرد و گفت: براساس برنامه ششم, 20 درصد مسافران و 30 درصد بار در کشور باید از طریق خطوط ریلی جابجا شود.
وی افزود: مجموعه باری که در سال 98 در کشور جابجا شد 513 میلیون تن بود که 208 میلیون تن آن به صورتی است که در مبدأ و مقصد ریل وجود دارد.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: 25 میلیون تن از این 208 میلیون تن، بارهای غیر ریل پسند بود یعنی بارهای خردی که ریلی نیست.
آقای رسولی گفت: آنچه منظور نظر قانونگذار بوده این است که از کل بار کشور 30 درصد از طریق ریل حمل شود.
وی به هدف گذاری اتحادیه اروپا برای سال 2030 اشاره کرد و افزود: براساس این هدف گذاری 30 درصد حمل بار به صورت ریلی خواهد بود اما در برنامه ششم کشور ما که به سال 2021 باز می گردد از کل بار کشور 30 درصد از طریق ریلی باید جابجا شود.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای رسیدن به این هدف اتفاقاتی باید بیافتد که در برنامه ششم به آن اشاره شده از جمله این که یک درصد فروش نفت باید صرف توسعه راه آهن شود.
آقای رسولی با بیان این که امروز راه آهن در پی شناسایی مشکلات است، افزود: اگر انتقادی به این شرکت شود، مدیران و کارشناسان موضع گیری نمی کنند بلکه در پی رفع آن مشکل احتمالی خواهند بود.
وی با بیان این که حتماً بهره وری در راه آهن پایین است و اشکالاتی در کار وجود دارد، گفت: ‌اما باید ببینیم که در مسیر حل مشکلات گام برمی داریم یا خیر؟
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: امسال مقیاس زمانبندی انجام کارها، ساعت، روز و هفته است.
آقای رسولی با بیان این که باید همه برای مردم کار کنیم، گفت: رویکرد جهادی نه یک شعار بلکه یک واقعیت در راه آهن است.
وی افزود: اگر قطار کثیف بوده و ایستگاه نامرتب باشد اعتماد به راه آهن را کاهش می دهد.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: حمایت کمیسیون عمران از راه آهن باعث پیشرفت در کارها می شود.

 

شرکت راه آهن از اهداف ترسیم شده فاصله دارد

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت : شرکت راه آهن با وجود اقدامات خوبی که انجام داده است اما از اهداف ترسیم شده در برنامه فاصله دارد .
آقای رضایی کچویی در نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران با مسئولان و مدیران شرکت راه آهن به سرمایه گذاری در این شرکت اشاره کرد و گفت : سرمایه گذاری در راه آهن می تواند به توسعه کشور کمک کند و صرفه جویی ای که در مصرف سوخت در ناوگان ریلی انجام می شود می تواند هزینه قسمت عمده ای از طرح های عمرانی کشور را پوشش دهد .
آقای رضایی کچویی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس با راه آهن هم در جایگاه نظارتی و هم حمایتی رابطه نزدیک دارد گفت : هر جا راه آهن از مجلس کمک خواست از جمله در حوزه سرمایه گذاری و تسهیلات کمک کرده ایم و این اقدامات و برنامه ها با حمایت و یاری مجلس صورت گرفته است .
وی افزود : یکی از علت هایی که از اهداف ترسیم شده و از قانون برنامه فاصله داریم کامل نشدن شبکه ریلی در کشور است .
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه شبکه ریلی در بسیاری از استان ها به بن بست می رسد گفت : اگر شبکه در کشور کامل شود حتما سهم زیادی در جابجایی کالا و مسافر خواهد داشت .
آقای رضایی با بیان اینکه اولویت برنامه ها در راه آهن با مراکز بار و تکمیل کوریدور ترانزیتی است گفت : اینکه ترانزیت کالا از هند به روسیه در دستور کار شرکت راه آهن قرار دارد باعث خرسندی است چرا که می تواند در اقتصاد کشور سهم پررنگی داشته باشد .
وی به استفاده از قطار از سوی مسافران اشاره کرد و گفت : ضریب اشغال صندلی ها در قطار کمتر از 50 درصد و این به معنای آن است که هنوز نتوانسته ایم اعتماد مردم را جلب کنیم .
رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بخشی از این موضوع به کیفیت پایین خدمات در قطارها باز می گردد افزود: باید کیفیت خدمات افزایش یابد .
وي با بیان اینکه سرعت متوسط رسیدن قطار به مقصد در کشور پایین است و زمان رسیدن باید کاهش یابد گفت : سرعت متوسط رسیدن قطارها به مقصد باید افزایش یابد تا جاذبه بیشتری برای مسافر ایجاد شود .
آقای رضایی بر پیگیری جدی راه اندازی خطوط ریلی قطارها حومه ای تاکید کرد و گفت : این موضوع در برنامه ششم آمده است .
وی حضور بخش خصوصی برای سرمایه گذاری را مهم خواند و گفت : کمیسیون عمران مجلس برای حضور هر چه بیشتر بخش خصوصی کمک خواهد کرد .
آقای رضایی به ادعای بخش خصوصی در سالهای گذشته مبنی بر واردات واگن به کشور از سوی وزارت راه با وجود توان تولید آن در داخل اشاره کرد و گفت: اما اکنون خوشحالم که واحدهای تولیدی در کشور فعال شده و عمده نگاه به داخلی سازی است.

 
 سهم راه آهن در حوزه جابجایی بار و مسافر کمتر از 10 درصد است
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: سهم راه آهن در حوزه باری و مسافری باید به ۲۵ درصد می‌رسید که اکنون کمتر از ۱۰ درصد است.
آقای عادل نجف زاده عضو کمیسیون عمران مجلس در نشست اعضای کمیسیون عمران با مسئولان و مدیران شرکت راه آهن افزود: تلاش‌های توسعه راه آهن باید شتاب بیشتری داشته باشد.
وی با بیان نظام جمهوری اسلامی در عرصه منطقه‌ای وارد رقابت پر شتابی شده است گفت: در حوزه ریلی، امنیت لجستیک در کشور مطرح است و قوانین در مجلس، بدنه‌های اجرائی را در خصوص راهبرد‌های کشور، به حرکت با قدرت بیشتر سوق می‌دهد.
آقای نجف زاده با بیان اینکه شبکه ریلی با وسعت کشور و جمعیت هم خوانی ندارد، افزود: کشور ما از نظر نسبت شبکه ریلی و جمعیت از ترکیه، عراق، جمهوری آذربایجان ترکمنستان و ارمنستان عقب است.
وی با اشاره به سند راهبردی مطالعات طرح جامع حمل و نقل کشور گفت: بر اساس این سند باید سهم راه آهن در حوزه ترابری و مسافری، بیشتر از وضع موجود باشد.
عضو کمیسیون عمران مجلس به شاخص‌های شدت مصرف انرژی در ناوگان حمل و نقل ریلی اشاره کرد و گفت: از نظر استفاده از‌های تک و کنترل انرژی در داخل واگن به مرحله ایده آل نرسیده ایم و هیچ سامانه مرکزی برای کاهش و افزایش مصرف انرژی در داخل واگن‌ها وجود ندارد.
آقای نجف زاده گفت: تا زمانی که مأموریت بین المللی در کوریدور‌ها در بخش ریلی تعریف و مبادی خروجی و ورودی به سامانه حمل نقل ریلی کشور متصل نشده است نخواهیم توانست به تولید ناخالص داخلی (GDP) قابل انتظار در حوزه ریلی برسیم.
وی گفت: در بحث انبارش کالا، بستر‌های لازم در مبادی خروجی و ورودی کشور، راه آهن قدرتمندانه عمل کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس توزیع عادلانه استخدامی‌ها در شهرستان‌ها را در بخش ریلی خواستار شد و گفت: در شهرستان خوی یک نفر استخدامی در این بخش نداریم با وجود اینکه بخش عمده‌ای از ریل در حوزه این شهرستان است.
اقبال شاکری عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس نیز در این نشست گفت: حتماً باید از صنعت ریلی فرهیخته پشتیبانی کنیم.
وی با بیان اینکه فارغ التحصیلان، فن آوران، فرهیختگان، شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینان در این صنعت خود را نشان می‌دهند افزود: شرکت راه آهن باید هرچه بیشتر در استفاده از فن آوران تلاش کند.
وی گفت: شرکت راه آهن باید در بحث سرمایه گذاری، از بازارمحور به قرارداد محور ورود کند و خرید تصمینی کالا را در دستور کار قرار دهد.
آقای شاکری به توجه بیشتر به خط راه آهن تهران- ملایر و کرمانشاه تأکید کرد و گفت: در صورت راه اندازی این خط در بحث عتبات عالیات و راهپیمائی اربعین موثر خواهد بود و از هجوم اتوبوس‌ها جلوگیری می‌کند.

 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ثبت نام عمره مفرده آذرماه امسال در ۲ کاروان از گیلان
احتمال آبگرفتگی، رعد و برق و ریزش سنگ در جاده‌های کوهستانی
شهادت و زخمی شدن ۷ لبنانی در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی
کشف محوطه تاریخی متعلق به قرون میانه دوره اسلامی در گناباد
جشنواره نان ومحصولات لبنی در سیرجان
تقویم روز و اوقات شرعی یازدهم آبان به افق آبادان و خرمشهر
هشدار جدی دادستان سوادکوه شمالی به دهیاران و متخلفان ساخت‌وساز
ساخت آثار هنری با ضایعات مسی
تدوین و اجرای سند اعتلای بسیج در کشور
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق سمنان و گرمسار
سقوط و مرگ کوهنورد در قله دماوند
حذف تیم فوتبال پالایش نفت بندرعباس از جام حذفی
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (یازدهم آبان ۱۴۰۴)
تصرف اراضی ملی از سوی سودجویان در اشنویه
طیب و حاج اسماعیل؛ از میدان خراسان تا میدان شهادت
بند عبدل آباد بجنورد، چشم انتظار باران
کاهش دما و بارندگی در نوار شمالی کشور
پایان سردرگمی میان سامانه‌ها؛ دولت در مسیر ایجاد زیست‌بوم دیجیتال
زنجان، قطب نوآوری هوش مصنوعی و استارتاپ‌های فناور
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
تحویل ویلای ۸ هزار متری متهم چای دبش به بانک ملت
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و برق شیراز در مرحله سوم جام حذفی
بی‌ثباتی قیمت برنج
قطع آب ادارات پر مصرف؛ قانون برای همه یکسان است
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
انتشار فراخوان برای پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴  (۱ نظر)