• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۰۳۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
اجتماعی » حقوقی و قضایی
سرهنگ جلال امینی:

خودرو‌های شوتی، چالشی در حوزه مقابله با قاچاق کالا و جاده‌ها

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا در خصوص خودرو‌های شوتی گفت: پدیده خودرو‌های شوتی صرف‌نظر از سازمان یافته یا خرد بودن آن، یکی از چالش‌های جاده‌ای و مقابله با قاچاق کالا در سراسر کشور است.

خودرو‌های شوتی، چالشی در حوزه مقابله با قاچاق کالا و جاده‌هابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری پلیس، "سرهنگ جلال امینی" در تحلیلی بر وضعیت پدیده موسوم به خودرو‌های شوتی نوشت: طی سال‌های اخیر انتقال کالای قاچاق توسط رانندگان خودرو‌های شوتی، خودرو‌های فاقد پلاک یا پلاک مخدوش یکی از چالش‌ها و معضلات جاده‌ای و حوزه مقابله با قاچاق کالا در سراسر کشور بوده است.
قاچاقچیان عمده رانندگان متخلف را به کارگیری کرده و از طریق آنان به اهداف خود می‌رسند، این افراد در شهر‌های بزرگ مستقر و در خانه‌های خود شبکه غیررسمی حمل و نقل را مدیریت می‌کنند.
در مواقع کشف کالای قاچاق توسط مأموران، این رانندگان هستند که متضرر می‌شوند و خطر کمی قاچاقچیان اصلی و صاحبان کالا را تهدید می‌کند و این موضوع بعضاً به صورت سازمان یافته و حرفه‌ای و در برخی از موارد به صورت انفرادی یا گروهی صورت می‌پذیرد که صرفنظر از سازمان یافته یا خرد بودن این موضوع مسبب انتقال کالای قاچاق از شهر‌های مرزی به استان‌های مرکز کشور است.
روزانه تعداد قابل توجهی از خودرو‌های شوتی (وانت، سواری) با سرعت سرسام آور و بدون توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی با انتقال کالای قاچاق از مبدأ محور‌های بنادر جنوبی همچون بوشهر، خوزستان و هرمزگان و عبور از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، قم، کرمانشاه، کرمان، فارس و چهارمحال و بختیاری به سمت اصفهان، تهران و کردستان در فعالیت هستند و هیچ گونه توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی نداشته و با سرعت بالا از توقف خودداری و در صورت تعقیب و گریز این خودرو‌ها در جاده‌های پر تردد کشور موجب به خطر افتادن جان دیگر رانندگان، مأموران و مسافران که در طول مسیر در حال تردد هستند، می‌شود.
رانندگان خودرو‌های شوتی اغلب جوان، متأهل و بیکار هستند و از آنجا که این افراد کالا را از مبدأ تا مقصد به صورت تضمینی حمل می‌کنند، در صورت توقیف از سوی پلیس بایستی خسارت کالا، خودرو و جریمه کالا را متحمل شوند و این امر باعث شده حین تعقیب پلیس، متواری و تا حد امکان از توقف خودداری کنند.
از دلایل پیدایش خودرو‌های شوتی و تغییر تاکتیک روند انتقال کالای قاچاق از خودرو‌های سنگین به خودرو‌های سبک‌تر موارد زیر را می‌توان عنوان کرد:
اقدامات همه جانبه پلیس در سالیان اخیر جهت انهدام موارد متعدد خرد و کلان و تحمیل خسارت‌های مالی به قاچاقچیانی که با خودرو‌های سنگین مبادرت به قاچاق کالا می‌کردند، قدرت مانور بالاتر و سرعت بیشتر نسبت به خودرو‌های سنگین و در نتیجه امکان فرار از دست پلیس، معضل بیکاری در بین جوانان استان‌های درگیر، ریسک پذیری کمتر در قاچاق کالا، سرعت در انتقال و تضمین انتقال محموله، عدم اجرای صحیح و جدی آیین نامه ورود کالا توسط ملوانان شناور‌های دریایی سنتی (لنج تجاری) در جنوب و اقدام غیرقانونی کوله بری در غرب و شمال غربی کشور و عدم اجرای ساماندهی بازارچه‌های غیررسمی مرزی.

چالش‌های مقابله با خودرو‌های شوتی

چالش‌های قبل از مقابله: مشکلات قانونی موجود و ضعف در اجرای آیین نامه‌های مرتبط به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم، ضعف در اطلاعات و آمار احصاء شده از خودرو‌های شوتی بار، آمایش نامناسب ایستگاه‌های ایست و بازرسی.

چالش‌های حین: سرعت سرسام آور خودرو‌های شوتی و احتمال آسیب رساندن به سایر شهروندان و مأموران حین توقیف، حرکت کاروانی و سازماندهی شده تا ۳۰ دستگاه خودروی شوتی به صورت همزمان، همکاری برخی از ساکنان سودجو و متخلف در بین مسیر برای مخفی کردن خودرو‌های متواری شده شوتی و نگهداری موقت کالای قاچاق آن‌ها در منازل‌شان، حمل و نقل کالا‌های قاچاق تحت پوشش، تصادف عمدی خودرو‌های شوتی با خودرو‌های واحد‌های تعقیب کننده، استفاده قاچاقچیان از مسیر‌های غیر اصلی و فرعی.

چالش‌های بعد از مقابله: استفاده از پلاک‌های جعلی و تغییر سایر ارکان خودرو و عدم شناسایی راننده و مالک متواری، استفاده از افراد ضعیف، ناتوان و معلول به عنوان مالک خودرو جهت جلب احساسات مراجع رسیدگی کننده و رفع توقیف خودرو، عدم بازدارندگی مجازات‌های در نظر گرفته شده برای افراد خاطی و ....

پیشنهاد‌های پیشگیرانه برای مقابله با پدیده خودرو‌های شوتی به این شرح است: اصلاح آیین نامه کالای ملوانی و ساماندهی بازارچه‌های مرزی، هماهنگی و هم افزایی دستگاه‌های متولی، توقیف خودرو‌های شوتی به مدت حداقل ۶ ماه در پارکینگ و اجرای بند الف ماده ۲۰ قانون مبارزه با قاچاق کالا در مورد مصادره این خودروها، تشدید اقدامات کنترلی در استان‌های مرزی جهت جلوگیری از انتقال کالای قاچاق، تعامل و همکاری بیش از پیش مراجع قضائی در بحث صدور مجوز‌های لازم در راستای برخورد و توقیف خودرو‌های شوتی، تهیه مستندات آمار تصادفات خودرو‌های شوتی و پخش آن از طریق صدا و سیما به منظور جلب حمایت مردمی و تقبیح عمومی پدیده خودرو‌های شوتی، مشارکت و کمک‌های مردمی برای شناسایی سرشبکه‌های قاچاق فعال در امر انتقال کالای قاچاق با خودرو‌های شوتی.
با توجه به این موارد، ضمن اینکه مقابله با این پدیده شوم از اولویت‌های پلیس امنیت اقتصادی است، مقابله همه جانبه با خودرو‌های شوتی مستلزم عزم جدی تمامی دستگاه‌ها بوده و در صورت عدم اجرای مفاد آیین نامه کالای ملوانانی و فراهم نکردن زیر ساخت‌های لازم جهت ساماندهی بازارچه‌های غیررسمی و کنترل خلاء‌های مرزی و خودرو‌های غیرمجاز دریایی و عدم توجه به اشتغال و معیشت مرزنشینان، اقدام‌های مقابله‌ای پلیس اثر بخشی لازم را نخواهد داشت و کماکان این موضوع تداوم خواهد یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پیگیری مسابقات فوتبال لیگ برتر زیر ۱۸ سال آذربایجان غربی درمهاباد
ارائه خدمات درمانی، معیشتی و آموزشی جمعیت هلال احمر در چابکسر
فعالیت مدارس کیش از فردا ۲۲ آذر به روال عادی
صعود ۴ تیم دیگر به لیگ برتر شمشیربازی بانوان
دستگیری قاتل روستای آقا سید شریف
هفته ۱۵ لیگ یک فوتبال؛ توقف خارج از خانه صدرنشین مقابل هوادار
برگزاری آزمون کارآموزی وکالت قوه قضائیه در آذربایجان شرقی
رقابت تیم‌های دانش آموزی در مرحله دوم مسابقات قرآنی آلا ۲ در صومعه سرا
قهرمانی البرز در مسابقات بوکس جوانان کشور
ایمن سازی ۹۵ درصد جمعیت دامی مهاباد در مقابله با تب برفکی
همایش استانی کوهپیمایی و صعود به قله گوشیر مراغه 
برتری بانوان ملوان بندرانزلی مقابل یاسام کردستان در گام دهم
رفتار غیرقانونی عده‌ای در مراسم ختمی در مشهد
صرفه‌جویی سالانه ۶ تا ۷ میلیارد دلار با اصلاح قیمت بنزین
سامانه بارشی در راه گیلان/ اواخر وقت فردا بارش‌ها آغاز می‌شود
شناورسازی قشم در لیگ دسته اول فوتبال باخت
درخشش ورزشکار کم توان شاهرودی در کشور
آماده‌باش کامل ستاد برف‌روبی رودهن
نایب‌قهرمانی استقلال جویبار در لیگ برتر کشتی
امداد هوایی اورژانس برای انتقال دو مصدوم از میمه به اصفهان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
میزان بارش باران در ایستگاه های هواشناسی استان فارس
میزان بارش برف در فریدونشهر
بارش نخستین برف و باران پاییزی در سپیدان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
آخرین وضع بارش برف در محور‌های مواصلاتی اصفهان
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
آبگرفتگی معابر شهری در آبادان
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
ثبت صد میلیمتر بارش در همدان
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴
میزان بارش‌های اخیر در کهگیلویه وبویراحمد تا ساعت ۶:۳۰ امروز
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
میزان بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۲ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)
پویش سراسری درختکاری در گلستان شهدا؛۲۰آذر  (۱ نظر)
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه: تا پایان سال مردم دارای دستیار هوشمند می‌شوند  (۱ نظر)