طباطبایی در نشست مدیران فرهنگی دانشگاهها
غفلت دانشگاهها از امور تربیتی و پرورشی در دوران شیوع کرونا
مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: با شیوع بیماری کرونا در دانشگاهها به بحث آموزش و پژوهش بیشتر پرداخته میشود و امور تربیتی و پرورشی مورد غفلت قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش عالی و دانشگاه گروه علمی فرهنگی هنری
خبرگزاری صدا و سیما، آقای مهندس سید جواد طباطبایی در شصت و هشتمین نشست مدیران فرهنگی واجتماعی دانشگاهها که با حضور وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی در دانشگاهها یک فضای گسترده، متنوع و متفاوت است که هم نیازهای اولیه دانشجو از جمله تغذیه، خوابگاه و بهداشت جسم و روان و ... و همچنین پرورش دانشجویان را از جنبههای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری، علمی، صنفی و ورزشی بر عهده دارد که تأمین همه این موارد نیازمند تلاش جدی و دلسوزی بی وفقه مسؤولان است.
وی افزود: در این شرایط اگر چه به ظاهر مراجعات حضوری دانشجویان کمتر شده، اما ارجاعات تلفنی به مراکز مشاوره و بهداشت و... به دلیل شرایط خاص جامعه و اضطراب و استرس افزایش یافته است.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تأکید کرد: متأسفانه ترس از ویروس کرونا پدیده نوظهوری را برای دانشگاهها رقم زده است و باید اذعان داشت براساس گزارشها در ترمی که گذشت دانشگاههای کشور عملکرد خوب و قابل قبولی را در کارنامه خود ثبت کرده اند.
آقای طباطبایی گفت: فعالیتهای دانشگاهها به دلیل عارضه ویروس کرونا بسیار دشوارتر و تخصصیتر است که باید این برنامهها با کمک وزارت علوم و دستگاههای مربوطه و با استفاده از شیوهای جدید برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: از آنجایی که اکثر فعالیتهای آموزشی و پرورشی جنبه مجازی گرفته باید بدانیم که در فضای مجازی ابتکار، خلاقیت و نوآوری حرف اول را میزند.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تقاضای دانشگاهها از وزیر علوم تحقیقات و فناوری برای بهبود عملکرد دانشگاهها در این شرایط خاص، این است که کارگروههای تخصصی متشکل از جامعه شناسان، روان شناسان، کارشناس فرهنگی و اجتماعی، طراح و برنامه نویسهای نرم افزار (اپلیکیشن)، مهندسین مرتبط با موضوع تعیین شوند تا برای تولید محتوا و نحوه عرضه، اجرا و ارزیابی فعالیتها کمک حال دانشگاههای کشور باشند.
آقای طباطبایی افزود: اکنون مسأله مهم و اساسی پیش رو بحث نو دانشجویان است که به نظر بنده اگر فرآیند تبدیل دانش آموز به دانشجو به دلیل شرایط خاص جامعه و ... به خوبی انجام نشود، سرریز پیامد و مشکلات آن را در کمیته انضباطی، مراکز مشاوره، کمیسیون موارد خاص و ... شاهد خواهیم بود.
وی ادامه داد: لازم به توضیح است دانش آموزانی که به دانشگاه راه پیدا میکنند ممکن است مهارتهای لازم برای رویارویی با مشکلات را نداشته باشند بنابراین نیاز جدی به آموزش و مهارت افزایی با شیوههای جدید در این زمینهها دارند.
مدیرکل فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در دانشگاهها با شرایط پیش آمده به بحث آموزش و پژوهش بیشتر پرداخته میشود و امور تربیتی و پرورشی مورد غفلت فراوان قرار گرفته است و در صورت برنامه نداشتن در این زمینه، لطمات جبران ناپذیری را به جامعه دانشگاهی و کشور وارد خواهد کرد.
آقای طباطبایی افزود: اکنون با توجه به شرایط پیش آمده بهترین فرصت برای پرورش حس همدلی و همکاری میان دانشجویان، استادان و کارکنان است.
وی عنوان کرد: برغم پیگیریهای معاون فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص بودجه فرهنگی دانشگاهها که قرار بود ۷ درصد بودجه کل دانشگاه باشد متأسفانه این امر محقق نشد