• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۵۷۲۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش
وزیر علوم در همایش ملی آسیب شناسی آموزش

تبیین آموزش الکترونیکی در عصر کرونا و پساکرونا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به همایش ملی آسیب شناسی آموزش و یادگیری الکترونیکی در ایران، فرصت‌ها و چالش‌های آموزش‌های الکترونیک در دوران کرونا و پساکرونا را تبیین کرد.

تبیین آموزش الکترونیکی در عصر کرونا و پساکرونابه گزارش خبرنگار حوزه آموزش عالی و دانشگاه گروه علمی و فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما، متن کامل پیام آقای دکتر منصور غلامی به این شرح است:
تاریخ اندیشه و شناخت علمی؛ بیش از هر واقعیت دیگر در خود شواهد و نشانه‌هایی از تحول و تغییر مستمر دارد که دیرزمانی است اندیشمندان این عرصه را به غور و بررسی فراخوانده و حاصل تلاش‌شان را در بیان ظهور و فرود آرا، الگو‌ها و سرمشق‌های تجربه و محقق شده می‌بینیم. بی‌گمان این تطور بیش از هر چیز ریشه در مواجهه با شرایط تازه و سربرآوردن پرسش‌ها و مسائل جدید در ساحت‌های نظری و عملی دارد. تاریخ دانش گواه بر این است که مداقه و تأمل در هر کدام از این ساحت‌ها جریان‌ساز بوده است...
چرا که به تعبیر مولوی: هم سؤال از علم خیزد هم جواب؛ مهم اینکه در شرایط پرتغییر بقا، استمرار و بالندگی هر نهاد و نظامی به میزان توان آن در افق گشایی و داشتن نگاه آینده‌نگر و نیز خط مشی‌های بدیل و چندگانه است تا به اقتضای شرایط، منابع و فرصت‌های در اختیار مناسب‌ترین را انتخاب و با کمترین وقفه و تعلیق‌هایی که در مسیر گریزی از آن‌ها نیست؛ حرکت مجموعه را استمرار بخشد. پر پیدا است که در این راه آسیب‌شناسی بموقع و درست پیامد‌های مترتب بر خط مشی و رویه‌های گزینش شده امری واجب و الزامی است. البته ورود و اعتنای به این مهم نیز نشانی از هوشمندی و فراست یک مجموعه دارد که خود انتقادی و خود کاوی را فرصتی برای نیل به رفع کاستی‌ها و آسیب‌ها و رسیدن به مطلوب‌های بیشتر می‌داند؛ که از این بابت باید تلاش دست‌اندرکاران این کنفرانس را شایسته تقدیر بدانیم.

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که جامعه جهانی از جمله کشور ایران با شیوع ویروس کووید ۱۹ مواجه با شرایط تازه‌ای شده است. این مواجهه برای مجموعه‌هایی که هویت خود را با حضور و فعالیت‌های جمعی و گروهی اثبات می‌کنند؛ مانند دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نمود و پیدایی بیشتر دارد. از طرفی انجام مأموریت‌ها و کارویژه‌های تعریف شده برای این مجموعه‌ها می‌طلبید که واکنش‌های فوری را به شرایط عارض شده داشته باشند. بدیهی است که بازنمایی این واکنش‌ها را باید در بازآرایی‌ها و باز تنظیمات جدید دید که بی‌گمان این امر در بخش آموزش نهاد دانشگاه و مراکز آموزش عالی نمایی بیشتری دارد. واقعیتی که خود را در سیاست تلفیقی آموزش مجازی و حضوری در قالب چرخشی تازه نشان داد. چنین چرخشی بنا به ماهیت و الزام‌های مربوط به آن به سان هر تغییر و چرخش دیگر به رغم همه محسنات و قوت‌هایی که دارد به دور از هزینه و آسیب هم نیست. چرا که نظام تعامل، چارچوب‌های ذهنی، سبک‌ها و عادت‌واره‌های ویژه خود را دارد.

نکته شایان اهمیت این است که نظام آموزشی باید نوعی بازیادگیری و بازکاوی مستمر را در دستور کار خود داشته باشد، زیرا اگر از عملکرد گذشته خودشان و دیگران نیاموزند و نتوانند راهکار‌ها و تمهیدات درست کاری را درست و بموقع به کار گیرند ناچار خواهند بود که خطا‌های خود را تکرار کنند و این یعنی انفعال و ناکارآمد شدن. تجربه نشان می‌دهد وقتی امکان آموزش به صورت حضوری فراهم نیست سیستم‌های آموزشی با بهره‌مندی از تکنولوژی و ایده‌های خلاقانه باید بتوانند مأموریت خود را به سرانجام برسانند و آموزش الکترونیکی از مناسب‌ترین رهیافت‌های این تلاش گسترده است. افزون بر این سهم شیوه‌های نوین آموزش الکترونیکی بویژه وقتی که در بستر فضای مجازی قرار می‌گیرند؛ در یادگیری‌های خود راهبر و نیز فراگیری و پایداری آن‌ها از حیث فضا و زمان نباید نادیده گرفته شود. واقعیتی که با بحث‌های حوزه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی نیز ربط وثیقی دارد. آن‌گونه که از تحلیل دورنما و اهداف این شیوه از آموزش برمی‌آید، هدف کلی از ایجاد و توسعه آموزش الکترونیکی، فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان، رایگان و جست‌و‌جوپذیر در دوره‌های تحصیل و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای اقشار مختلف جامعه در هر نقطه و بهینه‌سازی شیوه‌های ارائه مطالب درسی به منظور یادگیری عمیق‌تر و جدی‌تر است. زیرا در گذر به جامعه اطلاعاتی و عصر دیجیتال نقش عمده‌ای متوجه نهاد‌های آموزشی است؛ لذا آموزش و یادگیری نیز باید براساس رویکرد‌های جدید تنظیم شود و یکی از مؤثرترین ابزار‌ها در وارد شدن به این پهنه، گسترش آموزش الکترونیکی در سطوح مختلف می‌باشد. مقصودمان از آموزش الکترونیکی یا آموزش مجازی پارادایم جدیدی است که در حوزه آموزش و یادگیری پدید آمده است و در واقع نوعی از یادگیری است که در هر زمینه، برای هر فرد، در هر زمان و در هر مکان، به صورت مادام‌العمر فراهم باشد.

آموزش الکترونیکی یک نظام آموزشی هنرمندانه و راه‌حل جامعی است که برای کشور‌هایی که خواهان حرکت در مسیر فناوری روز و تغییر روش‌ها و محیط‌های آموزشی خود هستند، امکان دستیابی به شیوه‌های نوین آموزشی را فراهم می‌نماید، اما باید بدانیم که هر رویکرد علمی، به شرط آنکه درست طراحی و جاری شود در حد و اندازه خود خروجی و نتایج اثربخش دارد و از این رو انتظار حل همه مسائل آموزشی و قابلیت ایجاد هر نوع تغییراتی در فراگیران، در کوتاه مدت، می‌تواند ساده‌انگارانه باشد. لیکن انتظار می‌رود که برنامه‌ریزان آموزشی نهایت اهتمام و تلاش خود را صرف کاهش آسیب‌های موجود و احتمالی کنند. تا فراگیران با خاطری آسوده و به دور از اضطراب و با حفظ استقلال و اعتماد به نفس، به فعالیت‌های مورد نظر خود بپردازند و محتوای مورد نیاز خود را دریافت کنند. کارنامه حاصل از تلاش‌های انجام شده در این هفت ماه اخیر نشانگر نکات سودمندی چون: درک سریع تغییرات حادث شده؛ سرعت همسازی و همراهی با کار در فضای مجازی؛ کاربست ابزار‌ها و تکنولوژی‌های نو؛ و خلاقیت در تولید محتوای علمی هستیم.
 
آموزش مستمر و به روز کردن دانش فناوری، ضرورت است
تبیین آموزش الکترونیکی در عصر کرونا و پساکروناوزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: آموزش مستمر و به روز کردن دانش فناوری با توجه به تحول و سرعت دانش جدید در جوامع، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
آقای منصور غلامی افزود: با توجه به همه گیری بیماری کرونا شاهد بروز برخی مشکلات در جوامع بودیم و از این نوع مشکلات می‌توان به بحث مشکلات حوزه‌های دانش و فناوری اشاره کرد.
وی افزود: آنچه دستورالعمل مقابله با فراگیری این بیماری بود موضوع درمعرض قرار نگرفتن بوده است و جوامع به سمت کم کردن ارتباطات در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی و اجتماعی گام‌هایی برداشتند و براساس فناوری‌های جدید به منظور برقراری روابط اقدام کردند از همین رو دانشگاه ها، تجمعات دانشجویی و نشست‌های حضوری تعطیل شد و به سمت راهکار‌های جدید گام برداشتیم.
وزیر علوم گفت: همه بخش‌های آموزشی به دلیل ویژگی‌های سنتی تحت تاثیر این اتفاق قرار گرفتند و آمادگی جوامع مختلف در مقابله با این ویروس متفاوت بود، اما در بیشتر نقاط دنیا با یک سرعت نسبتا خوبی رفتار‌های جدیدی مدیریت شد و در این حوزه می‌توان به توانمندی مراکز آموزشی در شناخت این موضوع اشاره کرد که به سرعت آموزش مجازی، جایگزین آموزش سنتی و حضوری در سطح آموزش عالی کشور شد.
آقای غلامی با بیان اینکه در برخی از مراکز علمی و دانشگاهی از دوره‌های گذشته آموزش‌ها به صورت الکترونیکی بود، افزود: این موضوع عمومیت نداشت بنابراین در مجموعه علمی کشور برای بکارگیری آموزش مجازی از لحاظ فعالیت‌ها در سطح دانشگاه‌های کشور ظرفیت خوبی فراهم شد، چنانچه سرعت غیر قابل پیش بینی برای اجرای این نوع آموزش در دانشگاه‌ها شکل گرفت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: ما به اندازه کافی دانش آموختگان دانشگاهی فعال در دانشگاه‌ها و دستگاه‌های آموزشی داریم و دستاورد‌های آموزش عالی را می‌توانیم به خوبی ارزیابی کنیم، اما باید به این نکته توجه کنیم که همیشه در جامعه نیاز به آموزش مستمر و به روز رسانی تخصصی و فنی وجود دارد تا شاهد تحول سرعت و شکل گیری دانش جدید در کاربست آموزش تحصیلی باشیم.
وی با بیان اینکه آموزش مستمر و به روز کردن دانش و فناوری‌ها، ضرورتی اجتناب ناپذیر است گفت: در نیمسال تحصیلی گذشته خدمات آموزشی به دانشگاه‌ها و دانشجویان به درستی شکل گرفت و حالا باید نتایج و بررسی‌هایی لازم برای این نوع آموزش و ادامه آن در سطح دانشگاه‌ها شکل بگیرد.
وزیر علوم افزود: ما نباید منتظر باشیم تا نظام‌های آموزشی قبلی دوباره در دانشگاه‌ها اجرا شود بنابراین باید از ظرفیت آموزش کشور برای ارتقا و توسعه آموزش عالی و ارتباط بیشتر و کامل‌تر و دقیق‌تر در همه سطوح جامعه دست پیدا کنیم.
آقای غلامی گفت: نسل جوان استعداد و توانایی بسیار بالایی در شیوه‌های جدید آموزشی دارد و هنوز راه برای گسترش شیوه‌ها و طراحی جدید و فناوری‌های به روز در کشور باز است و باید این موضوع جزو سیاست‌های کلان قرار گیرد تا بررسی‌ها و پیگیری‌ها برای اجرای آن شکل گیرد.
 
بیشتر بدانید....

آغاز نخستین همایش ملی آسیب‌شناسی آموزش

 
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
سرمربی قزوینی در راه بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی
محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی ۱۳ آبان رشت
ورود ۴۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین دیزلی تا پایان سال به ناوگان اتوبوسرانی
برگزاری جشنواره نان و جان در روستای قلعه نو خرقان شاهرود
بزرگداشت ۱۳ آبان، «روز ملی مبارزه با استکبار»
انتشار حذفیات منابع امتحانی آزمون سراسری ۱۴۰۵
اعلام محدودیت‌های ترافیکی روز ۱۳ آبان در یزد
قلم های کوچک؛ یادآور یک روز بزرگ تاریخی
همکاری چهره‌ها با مرکز امور نمایشی سیما
بارش باران در مشهد پس از ۱۵۰ روز
اجرای طرح طاها در خوزستان
کشف بیش از ۶ تن آرد فاقد مجوز در بوکان
ناپایداری شبکه، تهدیدی برای پایداری منابع انرژی تجدیدپذیر
سیاستمداران آمریکایی از دخالت در امور دیگران عبرت نگرفته‌اند
رژه دختران فاطمی در مینودشت
نواخته شدن زنگ جشنواره آب در مدارس چهارمحال و بختیاری
تعطیلی سینما‌ها در روز سه شنبه به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س)
خبر‌های کتابی سلام خبرنگار
داستان بلاتکلیفی یک پل پس از ۱۸ سال 
پیام دعوت مشترک برای حضور حماسی در راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ایران به دنبال صلح در سودان؛ غرب و صهیونیسم در پی تجزیه
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۱ آبان
هفته نهم سوپرلیگ یونان؛‌ پیروزی المپیاکوس با گلزنی طارمی
بازار روز شهید عراقی آمل؛ نگین ۳۴ ساله گردشگری مازندران
پیگیری مشکلات نوبت دهی در درمانگاه‌های بیمارستان‌ها
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله
عکس‌های منتخب خبری جهان / ۱۱ آبان
اختلال در واردات و تامین نهاده‌های دامی
ضوابط فعالیت سکو‌های خارجی
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد
آخرین وضع مصدومان سپاهان
لاریجانی: «خواسته‌های دشمن ته ندارد»
قانون کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در انتظار اجرا
سخنگوی سپاه: ما غافلگیر نشدیم و آرایش سپاه جنگی بود
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۲ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
بلیت فروشی دیدار تراکتور_الشرطه  (۱ نظر)
انتقاد افغانستان از نقض حریم هوایی این کشور از سوی آمریکا  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)