• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۰۶۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

برنامه شاد، اختیارات لازم برای آموزش مجازی را فراهم کرده است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: راه‌اندازی برنامه شاد در یک مقیاس بزرگ انجام شده و برای اجرا نیاز به کاربری و راهبری در جزییات دارد.

برنامه شاد، اختیارات لازم برای آموزش مجازی را فراهم کرده استبه گزارش خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما، آقای دکتر سعیدرضا عاملی ضمن تشکر از آقای دکتر حاجی میرزایی و همکارانشان در وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد)، گفت: تنها بیان نقاط ضعف روش صحیحی برای نقد نیست بلکه در نقد باید به مجموعه‌ای از عوامل توجه شود و نقاط ضعف و قوت در کنار هم بیان شوند.
وی با اشاره به بیان اینکه محیط اینترنت یک محیط ادامه‌دار است، تصریح کرد: برای انجام و استمرار امور نگاه تکاملی داشتن ضرورت دارد لذا باید به مرور زمان نقص‌های شبکه دانش آموزی شاد برطرف شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: برنامه شاد با استفاده از ماهیت الگوریتمی و قابلیت‌های محیط مجازی، ۱۲ میلیون دانش آموز و ۷۰۰ هزار معلم را مدیریت کرده و ارتباط و اختیارات لازم برای آموزش مجازی را فراهم کرده است و این بدین معناست که ما موفق شده‌ایم که شبکه اجتماعی علمی در مقیاس و داده بزرگ ایجاد کنیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران به تعریف سه قلمرو در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: قلمرو عمومی فراگیر و قلمرو اختصاصی مکان مبنا، با ارائه دروس و برگزاری کلاس در برنامه شاد فراهم شده است، اما به قلمرو مشارکت بخش خصوصی و همکاری‌های تولید محتوا توجه نشده است که باید با رعایت ملاحظات، این نگاه فراگیرایجاد شود.
وی تأکید کرد: شبکه آموزشی دانش آموزی شاد به عنوان پلتفرم رسمی آموزش و پرورش معرفی می‌شود، اما همه ظرفیت‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی در این نرم‌افزار بارگذاری نشده است. از سوی دیگر با توجه به ظرفیت خود راهبری در فضای مجازی، باید یادگیری و توانمندسازی دانش آموز رقم بخورد تا چرخه یادگیری محقق شود.
دکتر عاملی در پایان سخنان خود از تعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همراه اول برای ایجاد شبکه دانش آموزی شاد تشکر کرد و پیشنهاد داد: وزارت آموزش و پرروش با شورای تحول نوسازی و نظام آموزشی کشور برای ماندگاری، استمرار و رفع نقایص آموزش در فضای مجازی همکاری لازم را داشته باشد.
دستور جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به ارائه گزارش معرفی «پلتفرم شاد و عملکرد آن» تهیه شده توسط وزارت آموزش و پرورش اختصاص داشت.
ایجاد «پلتفرم شاد» با توجه به "هدف عملیاتی ۱۷ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر ارتقای کیفیت فرآیند تعلیم و تربیت با تکیه بر استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین" و همچنین "آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا" یک امر ضروری است و آموزش‌های تلویزیونی، درس‌نامه‌ها و خودآموز‌ها و شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد) به عنوان راهکار‌های تعلیم و تربیت در شرایط بحران کرونا مطرح است.
پلتفرم رسمی آموزش و پرورش در فضای مجازی عنوان شد که آموزش تعاملی و باکیفیت با بهره‌گیری از قابلیت‌های یک سامانه LMS را فراهم می‌کند. همچنین ایجاد شبکه شاد امکان نظارت بر فضای فعالیت دانش آموزان، مدارس و معلمان، تضمین امنیت دانش آموزان در فضای مجازی و کاهش هزینه استفاده از اینترنت را فراهم کرده است.
برگزاری کلاس‌های برخط شامل: گفتگو، ارسال فایل، صوت، فیلم، تصویر، ایجاد کانال و گروه‌های اختصاصی مدرسه، ایجاد و تعریف تکالیف توسط معلمان، امکان دسترسی هر معلم به دانش آموزان کالس‌های خود و پیگیری تکالیف آنها، تصحیح تکلیف توسط معلم و ثبت نمره، ثبت خودکار حضور و غیاب دانش آموزان و ایجاد گزارشات روزانه و امکان مشاهده لحظه‌ای افراد حاضر از جمله امکانات شبکه شاد در این گزارش عنوان شد.
همچنین دکتر محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این جلسه طی سخنانی اظهار داشت: شبکه شاد با هدف شبیه‌سازی فضای آموزشی حضوری شکل گرفته است و از طریق برگزاری تشکل‌های دانش‌آموزی، جشنواره‌ها و مسابقات، برنامه‌های قرآن، عترت و نماز، فرهنگی، هنری و شورا‌های دانش آموزی در برنامه شاد به موضوع پرورش و تربیت توجه کرده است، به عنوان مثال برای رأی‌گیری شورا‌های دانش‌آموزی تقریباً یک میلیون دانش‌آموز در شبکه شاد برای این رأی‌گیری شرکت کردند.
وی با بیان اینکه با شیوع کرونا و آموزش مجازی، دانش‌آموزان از فعالیت‌های پرورشی مبتنی بر حضور محروم شدند، افزود: با بارگذاری فیلم‌های آموزش‌های ورزشی، آمادگی جسمانی، ورزش‌های گروهی و کنترل وزن و چاقی در شبکه شاد به این موضوع توجه شد و در شاد این فیلم‌ها تقریباً بین ۵ تا ۱۰ میلیون بار مشاهده شده است.
دکتر حاجی میرزایی پیرامون نحوه ارزشیابی در شبکه شاد، اظهار داشت: امکان برگزاری آزمون آنلاین، امکان تصحیح و نمایش نتایج به معلم و دانش آموز، برگزاری مجدد آزمون و یا ارسال آن برای معلمان دیگر و امکان استفاده از تماس صوتی و تصویری برای برگزاری آزمون شفاهی و کتبی در این شبکه فراهم است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: تا کنون ۱۲ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۲۴ دانش آموز، ۷۰۱ هزار و ۹۲۲ معلم و ۱۱۰ هزار و ۶۰۹ مدیر در شبکه شاد اهراز هویت شده و فعال هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: از ابتدای سال تحصیلی بر آموزش حضوری تأکید داشتیم، اما با توصیه‌های بهداشتی و نگرانی‌های خانواده‌ها، امکان آموزش غیرحضوری از طریق شبکه شاد به عنوان یکی از روش‌های جایگزین آموزش حضوری فراهم شد.
دکتر حاجی میرزایی با اشاره به ظرفیت تلویزیون برای آموزش غیرحضوری خاطرنشان کرد: مدرسه تلویزیونی ایران ۹۷ درصد پوشش جغرافیایی برای آموزش دانش‌آموزان را فراهم کرده و دانش آموزی که امکان دسترسی به اینترنت و گوشی هوشمند ندارد از تلویزیون استفاده می‌کند.
وی بر لزوم تدوین سند اطلس آموزشی در هر مدرسه تأکید کرد و گفت: به مدارس اعلام شده است که برای مشخص شدن شرایط درس خواندن دانش آموزان به صورت حضوری، تلویزیونی و یا از طریق شبکه شاد اطلس آموزشی تهیه شود و با توجه به آن برای تقویت و رفع نیاز‌ها و مشکلات دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین بسته‌های خودآموز در بین دانش‌آموزان مناطق محروم که دسترسی به اینترنت، گوشی هوشمند، تلویزیون و... ندارد، توزیع شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: در شاد رکورد ۶۰۰ هزار ارتباط زنده و حضور همزمان ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کاربر در این شبکه به ثبت رسیده است و پهنای باند ۳۲۶ گیگابیت در ثانیه در شاد تجربه شده است.
وی افزود: نزدیک به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار کلاس آنلاین، ۲۵ میلیون ارتباط زنده و ۳۵۰ هزار آزمون در شاد برگزار شده است. علاوه بر آن هشت میلیون فایل و یک میلیون تکلیف در این شبکه بارگذاری شده است و همین طور به طور متوسطه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر روزانه در شاد فعال هستند.
دکتر حاجی میرزایی عدم برخورداری دانش آموزان از دستگاه هوشمند، عدم تعریف نقش اولیا و بعضی از کادر آموزشی در شبکه شاد، مشکل سرعت و عدم دسترسی به اینترنت، را از جمله چالش‌های پیش روی استفاده از شبکه شاد عنوان کرد.
وی ادامه داد: تقویت سرعت و پهنای باند تأمین کننده‌های خدمات اینترنت و تقویت زیرساخت شبکه ملی اطلاعات با همکاری دستگاه‌های مربوطه، افزایش پوشش‏دهی خدمات اینترنت در مناطق کم برخوردار، جلب همکاری خیرین سازمان‌های مردم نهاد کمیته امداد و ... برای تامین و پاسخگویی به نیاز‌های دانش آموزان، رایزنی بین دستگاهی برای پاسخگویی به نیاز تولید دستگاه هوشمند برای دانش آموزان از جمله راهکار‌ها و اقدامات انجام شده برای رفع این چالش‌هاست.
وزیر آموزش و پرورش افزود: از طریق راه‌اندازی کانال‌های راهنما و تولید محتوای آموزشی، برگزاری دوره ضمن خدمت فعالیت در فضای مجازی، تشکیل شبکه ملی راهبران شاد و تشکیل کارگروه آموزش معلمان، به کادر آموزشی و معلمان نحوه استفاده از ظرفیت‌های شبکه شاد، آموزش داده شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برقراری امنیت در اپلیکیشن شاد برای تعامل دانش آموزان به منظور حفاظت از دانش آموزان در برابر آسیب‌های فضای مجازی در بالاترین سطح ممکن انجام می‌شود.
دکتر حاجی میرزایی در مورد راهکار‌های ارائه شده برای حل اختلالالت جسمی و روحی ناشی از کم تحرکی و انزوا در منزل دانش آموزان اظهار داشت: تشکیل کانون‌های مشاوره در فضای مجازی و اعطای خدمات مشاوره‌ای به دانش آموزان و مدارس و اجرای برنامه ملی کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش آموزان) از جمله این راهکارهاست.
به گفته وی ارتقاء کیفیت و توسعه معنای آموزش و پرورش با افزوده شدن روش‌ها و ابزار‌های جدید، امکان ایجاد مدارس مجازی برای آموزش فارسی زبانان سراسر دنیا و مدارس خارج از کشور، امکان ایجاد مدارس مجازی برای آموزش فارسی زبانان سراسر دنیا و مدارس خارج از کشور و... از جمله فرصت‌های ایجاد شده توسط شاد است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود تأکید کرد: "افزایش کیفیت و تنوع خدمات"، "بهبود زیرساخت"، "استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و تقویت نقش تنظیم‌گری آموزش و پرورش" سه هدف اصلی برای آینده شبکه شاد است.
در ادامه دکتر عباس صدری عضو شورای تخصصی تحول و نوسازی نظام آموزشی ضمن تشکر و خسته نباشید به وزیر آموزش و پرورش بابت ایجاد شبکه شاد، اظهار داشت: آموزش مجازی تا زمانی رویکرد آموزش را به رویکرد یادگیری تغییر ندهد، موفق نخواهد بود.
وی تصریح کرد: شبکه شاد باید بر دانش آموز و خودآموزی تمرکز داشته باشد چرا که آموزش مجازی صرفاً از طریق معلم نتیجه مطلوبی نخواهد داشت.
دکتر صدری پیشنهاد داد: ۴ نظام پشتیبان دانش آموز، معلم، مدرسه و خانواده برای شبکه شاد تعریف شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز به کار پردیس خبرگزاری صداوسیما
رادیو تریبون معرفی ظرفیت‌ها و پیشرفت استان‌ها در خراسان جنوبی
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
تداوم روز‌های آلوده با چاشنی رطوبت و مه در خوزستان
اعزام ۹۵ دانش آموز کلاله‌ای به مناطق عملیاتی جنوب کشور
آغاز جشنواره تئاتر مازندران
پیروزی تیم ملی بسکتبال با ویلچر بانوان مقابل تیم فیلیپین
تأکید ایران و کرواسی بر گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه محیط‌زیست
رونمایی از دیوارنگاره جدید میدان فلسطین
افزایش نقدشوندگی از اهداف راه اندازی مرحله معاملات پایانی
اعزام کاروان راهیان نور دانش آموز دختر بهشهری به جنوب کشور
بررسی نقش پژوهش‌های راهبردی در بهره وری انرژی
بررسی لایحه «نحوه مدیریت تعارض منافع در انجام وظایف قانونی و ارائه خدمات عمومی» در کمیسیون اجتماعی
سارقان ۵۰۰ کیلوگرم غلات در دام پلیس اندیمشک
جریمه میلیاردی قاچاقچی گل مصنوعی در لرستان
بررسی گزارش بسیج سازندگی در کمیسیون حمایت از تولید مجلس
پاداش مدال آوران بازی‌های آسیایی جوانان بحرین پرداخت شد
دستغیب برای ارائه گزارش دیوان محاسبات به کمیسیون بودجه می‌آید
ابوالفضل زندی در صدر جدول رده بندی جهانی
برادران صادقیان رقبای خود را در رقابت‌های جهانی پاریس شناختند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد
مربی ایتالیایی جدید تیم ملی فوتبال رونمایی شد
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
رد قاطع مذاکرات مستقیم با رژیم صهیونیستی
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
ایران اعتراف ترامپ را در مجامع بین المللی پیگیری می‌کند
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)