• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۱۷۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
آذربایجان غربی » اقتصادی

متولی میانگذر دریاچه ارومیه چه کسی است؟

عوارضی جاده ارومیه - تبریز از مسیر دریاچه ارومیه به مشکلی اساسی برای همه مسافران این مسیر تبدیل شده که تاکنون هیچکس در این باره، پاسخگو نیست و مشکل همچنان پابرجا مانده است.

متولی میانگذر دریاچه ارومیه چه کسی ست؟به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان غربی، در آذربایجان‌غربی تنها یک ایستگاه عوارض جاده‌ای وجود دارد که آنهم در پل میانگذر دریاچه ارومیه واقع شده است؛ البته افزایش چندباره نرخ عوارضی این تنها ایستگاه در استان طی سال گذشته همواره مورد انتقاد جدی شهروندان و رسانه‌ها قرار گرفته است

پس از افتتاح اولین باند پل میانگذر دریاچه ارومیه در سال ۱۳۸۷ و ایجاد عوارضی بر روی آن، مقرر شد تا سال ۱۴۰۱، تمامی درآمد حاصل از این عوارضی به پیمانکاران پل میانگذر دریاچه ارومیه یعنی بانک ملی و صندوق بازنشستگی کشور اختصاص یابد.

اما نقطه جالب آن است که این ۲ پیمانکار باید ۱۵ درصد از درآمد سالانه حاصل از این عوارضی را صرف تعمیر و نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه می‌کردند که این مهم تا به امروز گویا محقق نشده است.


نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه بی متولی مانده است

رحمانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفته: این اتفاق نه تنها باعث بروز مشکلاتی در حفاطت و نگهداری از پل میانگذر و قطعه اول و دوم آزاد راه ارومیه تبریز ایجاد کرده است بلکه باعث بدبینی و بی اعتمادی مردم به مسئولان و دولت شده است که باید از مردم بابت به وجود آوردن این فضا معذرت خواهی کنیم.

وی اشاره کرد: وزارت راه و شهرسازی، شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های کشور و شرکت آزاد راه در این چند ساله نتوانستند به وظایف خودشان عمل کنند و نگهداری پل میانگذر بی متولی مانده است.

وی اشاره کرد: با آغاز عملیات بازرسی فنی نتایج کارشناسی آخرین وضعیت سازه‌های فلزی و بتنی پل میانگذر دریاچه ارومیه تا ۲ ماه آینده اعلام خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی با بیان اینکه ۱۵ درصد از درآمد عوارض پل میانگذر باید برای نگهداری پل و قطعه اول ودوم آزاد راه حد فاصل شهر ارومیه تا پل هزینه شود گفت: کم کاری‌های تاکنون در این خصوص صورت گرفته است که تلاش میکنیم با رفع مشکلات وضعیت این مسیر را سروسامان دهیم.

رحمانی با انتقاد از عملکرد وزارت راه در سپردن مسئولیت به شرکت ساخت و توسعه زیر بنا‌های حمل ونقل استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: وقتی در آذربایجان غربی نمایندگی این شرکت وجود دارد دلیلی برای ممانعت از سپردن مسئولیت به آن نیست.

۱۲۰ میلیارد ریال برای نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه هزینه شده است

اما آن روی زمین توپ جور دیگری میچرخد مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفته: برای نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

متولی میانگذر دریاچه ارومیه چه کسی ست؟در حالی که هفته گذشته، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفته بود که شرکت خصوصی از عمل به تعهدات خود در نگهداری از پل کوتاهی کرده و هیچ اقدامی در نگهداری از آن انجام نشده، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران بیان کرد: برای نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

سید محسن حمزه‌لو افزود: این آمار از طریق شرکت آزادراه ارومیه - تبریز اعلام و البته بخش محدودی از آن نیز توسط راهداری اختصاص یافته است.

او با بیان اینکه این مقدار اعتبار از محل همان ۱۵ درصد از درآمد عوارضی پل میانگذر هزینه شده، اظهار داشت: طبق آخرین جلسه تصمیم بر آن شد تا از این پس وزارت راه و شهرسازی از محل همان ۱۵ درصد اقدام به نگهداری از پل میانگذر کند.

حمزه لو در رابطه با اقدامات انجام شده در این راستا بیان کرد: با یک شرکت مشاور مطرح که در احداث پل نیز نقش داشته، قراردادی برای بررسی وضعیت سلامت پل میانگذر و گزارش آن ظرف ۲ ماه آتی منعقد شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی ادامه داد: ایجاد یک مسیر ارتباطی زیر پل میانگذر نیز در راستای همان اقدامات برای نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه بوده که دیگر نیازی به تردد با جرثقیل نباشد.

متولی میانگذر دریاچه ارومیه چه کسی ست؟او در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا هیچ اطلاعی از میزان درآمدزایی عوارضی پل میانگذر که یکی از گرانترین عوارضی‌های کشور است، ارائه نمی‌شود، گفت: این شرکت حسابرس دارد و اینکه کسی در استان اطلاعی از این درآمد زایی ندارد، دلیلش آن نیست که اینجا متولی ندارد بلکه طرف حساب شرکت ساخت توسعه است؛ آمار درآمدزایی این عوارضی محرمانه نیست و شرکت ساخت می‌تواند آمار لازم را ارائه دهد.

حمزه‌لو در رابطه با اظهار نظر برخی کارشناسان مبنی بر احتمال آسیب دیدن بخشی از پل نیز اظهار داشت: تا زمانی که مشاور اعلام نظر نکند، کسی نمی‌تواند مدعی آن شود که پل آسیب دیده است؛ آنانی در رابطه با پل میانگدر دریاچه ارومیه اظهار نظر می‌کنند که در حیطه وظایف آنان نیست.

او در پاسخ به این سوال که طبق قرارداد شرکت آزاد راه ارومیه- تبریز هر ۶ ماه یکبار باید ارزیابی دقیقی از وضعیت پل میانگذر داشته و نسبت به نگهداری از آن اقدام می‌کرد و چرا مدیران پیشین و کنونی اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی پیگیر موضوع نبودند، گفت: ما علاقه‌ای به گله نداریم، ولی اگر گلایه‌ای هم داشته باشیم باید از شبکه‌های اجتماعی باشد؛ ما در این استان به اندازه کافی مشکل داریم و نباید در این راستا دغدغه جدیدی ایجاد شود.

حمزه لو افزود: در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان، رسانه‌ها مطالبه و سوال‌های خوبی نداشتند؛ باید رسانه‌ها بر روی راکد ماندن ۲۵ ساله جاده سرو پرداخت کنند و یا اتمام آزاد راه ارومیه- تبریز را پیگیر باشند؛ برخی کار‌های اجرایی همکاری تیمی می‌طلبد و ما در همین راستا به قدرت رسانه‌ها نیاز داریم.

قسمت اتصال پی میانگذر به خاکریز نیازمند بررسی سریع است

رییس استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در آخرین نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به ضرورت توجه به نگهداری از پل میانگذر دریاچه ارومیه گفت: سازه‌های پل میانگذر دریاچه ارومیه در نوع خود در خاورمیانه بی نظیر است ولی باید اذعان کنیم که محل اتصال آن به خاکریز می‌تواند آسیب پذیر باشد و نیازمند بررسی سریع است.

متولی میانگذر دریاچه ارومیه چه کسی ست؟"فرهاد سرخوش" با بیان اینکه هیچ ارزیابی دقیقی از وضعیت پل میانگذر دریاچه ارومیه به عمل نیامده است، افزود: اگر پل میانگذر دریاچه ارومیه آسیب ببینید در شرایط بد اقتصادی و تحریم کنونی، راه اندازی دوباره آن شاید سالها به طول انجامد.

به نظر می‌رسد در مرحله اول باید میزان درآمد زایی از عوارض پل میانگذر دریاچه ارومیه طی ۱۲ سال گذشته شفاف اعلام شود و مشخص گردد وقتی ۱۵ درصد از میزان درآمد از این عوارضی به نگهداری از پل اختصاص نیافته، چگونه با تمدید واگذاری درآمد ۱۱ ساله آن (۱۴۰۱ تا ۱۴۱۲) به پیمانکار موافقت شده است؟

همان طور که برداشت می‌شود در سایه بی توجهی دستگاه‌های مربوطه، آسیب دیدن پل میانگذر دریاچه ارومیه، هزینه چند صد میلیاردی بر بیت المال تحمیل می‌کند.

پل شهید کلانتری طولانی‌ترین پل ساخته‌شده در ایران (سه برابر طولانی‌ترین پل پیشین) به طول یک‌هزار و ۷۰۹ است که بر روی دریاچهٔ ارومیه ساخته شده‌است و فاصلهٔ میان دو شهر تبریز و ارومیه را به ۱۳۵ کیلومتر کاهش داده‌است.

این پل نقش به‌سزایی در توسعهٔ گردشگری و تجاری در منطقه دارد و باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش فاصله مسیر ترانزیتی آسیا به اروپا می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پیروزی استقلال بجنورد در والیبال دسته اول کشور
ورزشی‌های شانزدهم آبان ماه در استان سمنان
بررسی قضایی حادثه خودسوزی جوان اهوازی
آسمان صاف تا قسمتی ابری در چهارمحال و بختیاری
سقوط پاراگلایدر در منطقه جنگلی سوردار نور
بابل فاتح جایزه بزرگ والیبال دودانگه
نمایشگاه رنگارنگ پاییزه با دست پُر به مهران آمد
پیروزی خانگی شوکاشور آمل 
آغاز ثبت‌نام رویداد سرمایه‌گذاری پویانمایی کوتاه
شکار حیوانات با دوربین تله‌ای در متراکم‌ترین جنگل مازندران
جشنواره مجسمه‌های شنی در ساحل خلیج فارس
خبر‌هایی از برگزاری جلسه هماهنگی اعزام دانش آموزان دامغانی به مناطق عملیاتی جنوب کشور
برگزاری مسابقه خانوادگی پدل بورد گرامیداشت روز کیش
مهدی رحمتی: به هیچ تیمی باج نمی‌دهیم
معابر زرنه ایوان، نونوار شد
اجرای ۲۵ طرح آبرسانی در تربت حیدریه
برداشت سیب‌زمینی
اجرای نخستین قفس تمام‌فلزی پرورش ماهی در دریا
آسفالت معابر ۳ روستای دهلران
ساخت حسینیه ای مردمی در خوشاب به همت گروه های جهادی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مهارت‌افزایی نیروی کار، مؤثر در رشد اقتصادی و عدالت آموزشی
ساکنان و گردشگران کیش مهمان ویژه برنامه محفل
رونمایی از مجسمه زانوزنندگان برابر ایران
تیم ایران به مصاف میزبان می‌رود
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۱۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
یکطرفه شدن جاده چالوس از بعدازظهر امروز جمعه
درخشش آذربایجان‌شرقی در پدافند غیرعامل
ضرورت تعامل و همکاری‌ صداوسیما با حوزه‌های علمیه
آغاز دوره میکرو رسانه همارسا از مخاطب منفعل تا روایتگر فعال
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۶ آبان ۱۴۰۴
برپایی کاروان سلامت در مایان 
عبور تولید شمش آلومینیوم کشور از مرز ۳۵۰ هزار تن در سال ۱۴۰۴
دست‌اندازی بانک‌های‌ناتراز به‌منابع بانک‌مرکزی باید متوقف شود
دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با دبیر کل سازمان ملل
ساعت ۲۰ امشب افتتاح دوره ششم
سه نفر با اهدای عضو مرحومه مبینا حمصیان به زندگی بازگشتند  (۲ نظر)
شرایط دریافت مجدد وام اشتغالزایی و مشاغل خانگی اعلام شد  (۲ نظر)
تقویت نظام مدیریت زمین برای مقابله با زمین‌خواری و تخریب محیط زیست  (۲ نظر)
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
تأکید چین بر گسترش مناسبات اقتصادی با روسیه  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
والیبال ایران عزادار شد؛ صابر کاظمی درگذشت  (۱ نظر)
لزوم اجرای روش‌های نوین در دامداری‌های کردستان  (۱ نظر)
پزشکیان: مساجد بهترین کانون ساماندهی امور اجتماعی هستند  (۱ نظر)
سخنگوی سپاه: برای شکست سنگین‌تر دشمن آماده شده‌ایم  (۱ نظر)
جنگ نامتقارن؛ کابوس آمریکا در صورت تهاجم به ونزوئلا  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نصب ۱۳ کیلومتر نیوجرسی در محور‌های مواصلاتی ایلام  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)