• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۳۰۶۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۳
اقتصادی
کارشناس اقتصادی در گفتگوی ویژه خبری:

اقتصاد سیاسی و منافع عده‌ای از موانع رونق کسب و کار در کشور

کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد سیاسی، منافع برخی امضا‌های طلایی و انحصار طلبی مانع رشد اقتصادی و رونق کسب و کار در کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علی مروی در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دوم سیما با بیان اینکه بخش خصوصی زمانی که چشم انداز خوبی از نرخ ارز، تورم و متغیر‌های کلان ببیند سرمایه گذاری می‌کند افزود: اکنون بروکراسی اداری برای دریافت مجوز و ماه‌ها دوندگی برای آن سرمایه گذاری‌ها را با مانع روبر و کرد.
وی گفت: با توجه به اینکه کسانی در هر بازاری تخصص دارند فقط با اطلاع دادن کسب و کار خود را آغاز کنند امااقتصاد سیاسی موجب شده است بروکراسی درارائه مجوز‌ها کاهش نیابد.
وی با بیان اینکه تفاوت قیمت دستوری با قیمت بازار رانت ایجاد می‌کند افزود: تورم‌های بالا در کشور بدلیل برتری سیاست‌های مالی دولت بر سیاست‌های پولیست.
مروی گفت: نه تنها برای کسری بودجه چاره جویی نمی‌کنیم بلکه با واردکردن پول نفت تورم را افزایش می‌دهیم و تورم بالا موجب می‌شود سیاستگذاری‌ها احساسی شود.
این کارشناس اقتصاد افزود: امروز رویکرد ما سرکوب قیمت هاست که رویکرد اشتباهی است.
وی اضافه کرد: ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو اشتباه است و این شورا باید انحصار را بردارد و مشکل رقابت را حل کند.
وی گفت: شورای رقابت درحالی قیمت خودرو را تعیین می‌کند که قیمت‌ها در بازار چیز دیگری است و بر این اساس تقاضا برای خودرو‌های کارخانه بسیار زیاد میشود ومردم برای آن صف می‌کشند و این برای حکم رانی ما مضحک است.
وی افزود: وقتی برای خودروساز قیمت گذاری می‌کنیم برای تامین قطعه دچار مشکل می‌شود و از طرفی دیگر قطعه ساز را نیز مجبور می‌کنیم صادرات انجام ندهد و فقط به خودرو ساز داخلی قطعه بفروشد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

مروی گفت: این کار برای قطعه ساز نیز مشکل ایجاد می‌کند، زیرا پول قطعه را با تاخیر از خودروساز می‌گیرد درحالی که خودرو ساز پیشتر پول خودرو را از مشتری گرفته است.
وی افزود: اینکه بگوییم شرایط کشور ویژه است دلیل همه قوانین و مدیریت‌های نادرست ما در صنعت است. وی با بیان اینکه چاره نداریم جز حرکت به سمت سیاست‌های باز توزیعی گفت: اینکه به عنوان نمونه در بنزین یارانه انرژی را به خودرو اختصاص می‌دهیم نادرست است، زیرا بخش قابل توجهی از جامعه خودرو ندارند و سهمیه بنزین باید به کد ملی اختصاص یابد که دارنده آن بتواند سهم خود را در بازار بفروشد.
این کارشناس اقتصادی گفت: هیچ مشکل نرم افزاری برای اجرای اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی افراد نداریم.
مروی افزود: دولت ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی را حذف کند و منابع حاصل از آزاد شدن آن را به محرومین بپردازد.
وی ادامه داد: اینکه ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان را دولت به برخی کالا‌ها می‌دهد به جامعه هدف نمی‌رسد، زیرا بخشی از آن بدست واسطه‌ها می‌رسد و بخشی نیز در سبد مصرفی قشر محروم جامعه می‌رسد.

مرتضی زمانیان کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه گفت:دولت باید به جای تنظیم بازار محیط کسب و کار را آرام و موانع را از پیشروی فعالان بخش اقتصادی بردارند.
وی افزود: دولت باید در سیاست گذاری هایش تغییر رویه دهد، زیرا درهمه دنیا قمیت‌ها را بانک مرکزی کنترل می‌کند، اما در کشور ما وزارت صمت مسئول کنترل قیمت هاست.
وی اضافه کرد: زمانی که به صنعت خودرو اجازه نمی‌دهیم انحصار را حل کند و رقابت داشته باشد درحالی که قدرت رقابت دارند وضع به همین صورت می‌ماند.
وی با بیان اینکه نهاد‌های قانونگذار خود قانونش را نقض می‌کنند افزود: شورای رقابت هر شش ماه یا یکسال قیمت خودرو‌ها را براساس تورم تعیین می‌کند در حالی که خودرو ساز همین امروز با تورم چندبرابری روبروست و می‌گوید قیمت شورای رقابت حتی هزینه مواد اولیه من را نیز تامین نمی‌کند.
زمانیان گفت: شرایط ویژه کشور درست است، اما باید آن را بدرستی مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: برای از بین بردن واسطه گری و سوداگری باید مالیات‌های سنگین بگذاریم، اما به جای آن قیمت گذاری می‌کنیم.
وی افزود: اگر بدون گرفتن از دهک‌های بالای جامعه بخواهیم به دهک‌های پایین جامعه کمک کنیم به اقتصاد کشور ظلم کرده ایم، زیرا اکنون با کسری بودجه روبرو هستیم و پولی برای کمک کردن وجود ندارد.
وی گفت: باید از قشر ثروتمند مالیات بیشتر بگیریم و یارانه آن‌ها را کم کنیم که بتوانیم به طبقه ضعیف جامعه کمک کنیم.
زمانیان ادامه داد: اگر بدون گرفتن از قشر ثروتمندن جامعه به طبقه محروم جامعه با روش‌های معمول کمک کنیم دو سال آینده دچار تورم شدیدی خواهیم شد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


علی ملکی کارشناس اقتصادی نیز در این برنامه گفت: هیچ جای دنیا حمایت ازتولیدبه معنای قرار دادن صفر تا ۱۰۰ آن درکشور نیست و اگر تصور کنیم کل زنجیره تولید باید در داخل باشد تفکر اشتباهی است.
وی افزود: باید رقابت ایجادکنیم و موانع تولید را برداریم.
وی بابیان اینکه صنعت نفت همیشه ماهیت درآمدزایی برای دولت داشته است گفت: براین اساس دولت‌ها در این زمینه رویکرد واردات تجهیزات و ماشین آلات داشته اند و به تجهیزات داخلی توجه نکرده اند.
ملکی گفت: البته رقابت تولیدکنندگان داخلی با شرکت‌های خارجی بدلیل هزینه کسب استاندارد‌های بین المللی و استفاده این تجهیزات در صنعت نفت امکانپذیر نبوده است.
وی ادامه داد: برای حمایت از تولید داخلی در صنعت نفت نهاد‌های حامی که آزمون خطا را مدیریت کنند می‌خواهیم.
وی افزود: در صنعت خودرو مشکل انحصار این صنعت است و اگر رقابت را آزاد می‌کردیم انحصار دو طرفه در قطعه سازی و خودرو سازی ایجاد نمی‌شد.
وی اضافه کرد: خودروسازان ما کوچکترین نگاهی به تحول فناوری این صنعت ندارند البته خودرو سازی که نمی‌تواند امور روزمره خود را مدیریت کند چطور می‌تواند تحولات فناوری را مدیریت کند.
وی گفت: ​انحصار باید شکسته شود تا خودرو ساز برای حرکت به سمت فناوری انگیزه داشته باشد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۳۰ آذر ۱۴۰۴
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
همکاری زنجان و اسپانیا؛ نانوکامپوزیتی برای تبدیل گاز سمی H₂S به هیدروژن
زنجان؛ قطب مهم معدنی با ۲۷۰ معدن فعال و ۱۱۲ پروانه اکتشاف
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
ورود ۴۳ میلیون متر مکعب آب در اثر فعالیت دو سامانه بارشی اخیر به سدهای استان
بازگشت بانوان کرمانی از رقابت های کشوری با خوشرنگ ترین مدال ها
آغاز هفته دهم رقابت‌های لیگ دسته دوم با شکست بندر آستارا در ماهشهر
آزادسازی ۲۵ هکتار از اراضی حریم رودخانه‌های آذربایجان‌شرقی
توزیع ۱۲۰ بسته معیشتی بین مددجویان بهزیستی در پویش یلدای مهربانی
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی خراسان جنوبی
پژو پارس سرقتي از رفسنجان در بم توقيف شد
جای خالی زغال سنگ در سبد انرژی ایران
تأخیر در آغاز به‌کار ادارات و مدارس فریدونشهرو مدارس گلپایگان
ماندگاری سرمای هوا در سمنان
مدارس ۵ شهرستان خراسان شمالی یکشنبه غیرحضوری شد
برنامه های یلدایی در قاب تلویزیون لرستان
کشف محموله سوخت قاچاق در رشت
نمایشگاه بین المللی کتاب استان کرمان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
شروع به کار ادارات خراسان رضوی با ۲ ساعت تاخیر
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
افزایش شمار جانباختگان در سیلاب جنوب کشور به ۷ نفر
از یک الزام مقرراتی تا موتور محرک توسعه پایدار در ساختمان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
پوشش ۲۸۰ هزار کیلومتر راه در شش روز اخیر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
پیاده روی بزرگ خانوادگی فردا در گرگان  (۴ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۲ نظر)
ورود سامانه بارشی قوی از جنوب و جنوب غرب کشور  (۱ نظر)
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۱ نظر)
مشترکان پرمصرف گاز هزینه‌های بالاتری پرداخت می‌کنند  (۱ نظر)
نصب تندیس والرین در ورودی فرودگاه مهرآباد  (۱ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
برخورد دو خودرو در جاده بابل به بهنمیر؛ ۳ کشته و ۵ مصدوم  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
پزشکیان: طرح راه آهن در خراسان جنوبی را به اتمام می‌رسانیم  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)