• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۳۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
اقتصادی » صنعت
گزارش مکتوب

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجی

قاچاق بی حساب و کتاب شال و روسری بخشی از صنعت نساجی کشور را با وجود توانایی ظرفیت تولید به مخاطره انداخته است.

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجیدر رصد میدانی خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما حجم بالایی از شال و روسری به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و این در حالی است که ظرفیت تامین نیاز داخل را با تنوع و کیفیت بالا داریم.

از تولید تا بازار و ورود کالا‌های قاچاق، متوجه شدیم قاچاق شال و روسری در حال زمین زدن تولید کننده داخلی است.

صنعت نساجی در کشور ما زیر مجموعه‌های زیادی دارد و یکی از شاخه‌های آن به دلیل پوشش خاص بانوان، صنعت شال و روسری است.
سری زدیم به یکی از کارخانه‌های بزرگ تولید شال و روسری، این تولید کننده می‌گوید: در شروع کار ۱۱ کارگر داشتیم، اما حالا در زیر مجموعه ما حدود هفت هزار نفر مشغول به کار هستند.
در این کارخانه، شال و روسری‌های بسیار متنوعی در رنگ‌های مختلف و با کیفیتی بسیار بالا تولید می‌شود که قابل رقابت با جنس مشابه خارجی است.
عضو هیئت مدیره این کارخانه می‌گوید؛ در حال حاضر در تولید به نقطه‌ای رسیده ایم که به کشور‌های افغانستان، سوریه، عراق، ​ لبنان و حتی روسیه، جنس صادر می‌کنیم و مشتری‌های خاص خود را داریم.

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجی

در ادامه این رصد میدانی، سری به بازار شال و روسری زدیم تا نظر مردم و کسبه را در رابطه با تولیدات ایرانی و کیفیت آن‌ها بپرسیم.
نظر چند خریداری که در بازار تهران مشغول خرید بودند را جویا شدیم؛ یکی از خریداران می‌گوید: طرح و رنگ روسری‌های ایرانی، متناسب با فرهنگ ایرانی است، فرد دیگری می‌گوید: کیفیت در جنس‌های ایرانی بسیار بالا رفته و چه لزومی دارد که کالای خارجی خریداری کنیم.

در ادامه کسبه دیگری گفت: جنس ایرانی کاملاً به روز و با مد دنیا در حال حرکت است.
کاسب دیگری می‌گوید: کالا‌های ایرانی هم چاپ شان خیلی خوب شده و هم کیفیت پارچه هایشان بسیار بالا رفته است.

اما طبق اعلام مرکز آمار ایران, ۳۹ میلیون نفر از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۶ میلیون نفر زیر ۹ سال سن دارند و تقریباً​ می‌توان گفت حدود ۳۳ میلیون نفر در کشور از کالایی به نام روسری استفاده می‌کنند.

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجی

 

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجیعضو اتحادیه فروشندگان صنف خرازی تهران می‌گوید: مصرف سرانه شال و روسری در ایران را اگر برای هر نفر ۶ قطعه حساب کنیم گردش مالی که برای تولید کننده‌ها و فروشنده‌ها ایجاد می‌شود بسیار گردش مالی بالایی است.

 

 

 

حالا حساب و کتاب می‌کنیم، به طور میانگین اگر هر نفر سالانه ۶ عدد روسری خریداری کند حدود ۱۹۸ میلیون تعداد روسری‌ها می‌شود و اگر قیمت هر روسری را حدود ۱۰۰ هزار تومان حساب کنیم رقمی حدود ۱۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، فقط گردش مالی این بازار در یکسال می‌شود.

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجی

بیشتر بررسی می‌کنیم به سراغ کارگروهی رفتم که در اتحادیه صنف فروشندگان خبره کار هستند، ​ رئیس اتحادیه می‌گوید: روسری و شال باوجود اینکه محور حجاب و عفاف در کشورمان است و به عنوان یک کالای راهبردی محسوب می‌شود، اما خیلی به چشم نمی‌آید.

حال سوال اینجاست که این رقم از تراکنش‌های مالی بازار شال و روسری سهم کارگر ایرانی است یا خارجی؟ سوال ما را یکی از فروشندگان بزرگ بازار تهران جواب می‌دهد.

او می‌گوید پاکستان در حال حاضر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار شال و روسری تهران را با جنس‌های بی کیفیت قبضه کرده است.

در ادامه، داستان دوباره رنگ و بوی قاچاق به خودش می‌گیرد دست بر روی هر کالایی که می‌گذاریم رد پای قاچاق و قاچاقچیان در آن دیده می‌شود، مدیر کارخانه شال و روسری در این رابطه با ما درد دل کرد و گفت. اگر در قاچاق بسته شود به جرات می‌توان گفت در چند سال آینده مثل این کارخانه ما حداقل ۲۰ کارخانه دیگر ایجاد خواهد شد و در مسیر رشد و توسعه قرار خواهند گرفت.

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجی

 

رئیس اتحادیه فروشندگان صنف خرازی تهران می‌گوید: کالایی که از مرز‌ها وارد کشور می‌شود یا باید از گمرک وارد شود یا از مناطق آزاد و یا کولبران، او می‌گوید قاچاقچی در مرزهاست.

 

این صحبت‌ها عاملی شد تا به دنبال قاچاق این کالا در کشور حرکت کنیم، عازم بوشهر می‌شویم در جنوب ایران برخی از بنادر کشور در حاشیه خلیج فارس بارانداز بسیاری از کالا‌های قاچاق است، اما در بندر گناوه اوضاع قاچاق متفاوت‌تر است اینجا به دلیل حجم بالای واردات کالای معروف به ته لنجی، عمده فروشی‌های زیادی مشغول فروش کالای قاچاق هستند.

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجی

در گناوه به سراغ کسبه‌ای رفتیم که بار عمده قاچاق می‌فروشند می‌گویند جنس‌های چینی است و اکثراً از دبی به صورت مستقیم به گناوه منتقل می‌شود.

از طرفی دیگر نگران هیچ مشکلی در مسیر نیستند و می‌گویند آوردن جنس قاچاق هیچ کاری ندارد و همه جنس‌هایی که اینجا می‌بینید قاچاق است.

بار قاچاق وارد انبار گمرک می‌شود و بعد هم با پرداخت پول از آنجا خارج می‌شود.

به قصه گمرک می‌رسیم، اما قبل از اینکه به سراغ آن‌ها برویم سری زدیم به ته لنجی ها، اما قصه این ته لنجی‌ها چیست؟ از یکی از ملوانان لنج باری پرسیدم مگر یک لنج چه حجمی بارگیری می‌کند که اینجا در گناوه چنین بازاری به راه انداخته اند؟

ملوان لنج باری به ما گفت: هر لنج بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن کالا می‌تواند بارگیری کند، اما ملوان دیگری از این قصه گله داشت و می‌گفت ما داریم اینجا زحمت می‌کشیم و تلاش می‌کنیم و مکافات کار برای ماست، اما آقایان دیگری در حال سوء استفاده هستند.

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجیبه دنبال جواب برخی سوال‌ها سری زدم به رئیس اتاق اصناف بوشهر، آقای گراشی می‌گوید آدم شک می‌کند وقتی این حجم از تخلف، ساماندهی نمی‌شود شاید منافع یکسری آدم‌های خاص در کار باشد.

وی گفت:​ در سال‌های اخیر نوع انتقال بار از بنادر کشور تغییر پیدا کرده است به طوری که عمده کالا‌ها از طریق کانتینر و گمرک وارد کشور می‌شود و بازار ته لنجی‌ها عملاً​ از حیز انتفاع خارج شده است.

جمله‌ای که بسیار تامل برانگیز است این یعنی قاچاق از مبادی رسمی کشور وارد می‌شود برای پیگیری موضوع به اداره کل گمرک بوشهر رفتم، اما متاسفانه حاضر به پاسخگویی نشدند.

اما قاچاق روسری فقط از استان بوشهر و گناوه نیست به جزیره قشم می‌رویم بندر درگهان اینجا هم قاچاق روسری به قدری زیاد است که بازار‌های زیادعمده فروشی دارد.

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجی

اینجا هم به سراغ کسبه عمده فروش قاچاق روسری رفتیم، آن‌ها می‌گویند مشکلی در مسیر وجود ندارد و به راحتی کالا‌ها از بندر خصب عمان توسط قاچاقچی‌ها به جزیره قشم آورده می‌شود و کرایه هر گونی از روسری که بیاورند ۱۰ میلیون تومان است حالا هر چقدر که قیمت آن باشد مهم نیست، صد میلیون یا ۲۰۰ میلیون تومان تاوان آن ۱۰ میلیون بیشتر نیست.

اینجا هم دوباره پای گمرک در میان است می‌گویند هیچ باری در گمرک گیر نمی‌کند و کالا‌ها به تناژ حساب و کتاب می‌شود برای تناژ بار شما قبض خروج صادر می‌کنند و به راحتی و کاملا قانونی جنس را درب مغازه تحویل می‌دهند.

در اینجا به یک نکته جالب می‌رسیم حجم بالای روسری‌های پاکستانی از مرز‌های شرقی به مشهد می‌رود و از آنجا به سراسر کشور توزیع می‌شود تا اینجا برخی از ورودی‌های قاچاق در مرز‌های جنوبی کشور را رصد کردیم.

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجی

 

حالا باید به مشهد برویم در مشهد میدان ۱۷ شهریور پر از پاساژ‌هایی است که روسری به صورت عمده خرید و فروش می‌شود در پاساژ آسمان به سراغ کسبه عمده فروش رفتم می‌گویند هر مدل روسری پاکستانی که بخواهید داریم با قیمت‌های عمده فروشی ۴۸ هزار تومان، ​۴۴ هزار تومان ,۱۴ هزار تومان، ​ و ....

اما ورود روسری‌های قاچاق پاکستانی به مشهد هم خیلی پیچیده نیست یکی از رانندگان در مشهد به ما گفت؛ بار‌ها ابتدا به میدان گاراژدارهامی رود و از آنجا به آدرس‌های مختلف پخش می‌شود.

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجیدرباره چرایی فروش این حجم از کالا‌های قاچاق پاکستانی در مشهد به سراغ رئیس اتاق اصناف رفتیم آقای بنا نژاد دل پر درد دارد؛ او می‌گوید این کالا‌ها از یک جایی وارد کشور می‌شود و یک عدل و دو عدل و سه عدل هم نیست با کانتینر جا به جا، از مرز‌ها عبور و در مسیر‌ها حمل می‌شود و به مرکز عرضه می‌رسد.
​

او می‌گوید ما به عنوان اتاق اصناف هم در عمده فروشی و هم در خرده فروشی برخورد‌های لازم را می‌کنیم، اما اتفاقاتی که پشت پرده می‌افتد و این بار‌ها از کجا می‌آیند و چگونه به مشهد می‌رسند موضوع بسیار مهمی است.

به هر حال قاچاق بعضی از کالا‌ها آن قدر واضح است و آن قدر بدون مزاحم وارد کشور می‌شود و در بزرگراه‌ها طی مسیر می‌کند و در شهر‌های مختلف پشت ویترین مغازه‌ها به فروش می‌رسد که انگار نه انگار در کشور ستادی برای مبارزه با قاچاق کالا وجود دارد، ​ آن هم با بیش از ۲۰ وزارتخانه و دستگاه دولتی در زیر مجموعه آن، تا این بلا بر سر اقتصاد و تولید کشور آوار نشود.

قاچاق بی حساب و کتاب بلای جان صنعت نساجی


داستان ما ادامه دارد...


گزارش مکتوب از: طا‌ها حاجی رضایی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری صدا و سیما

بیشتر بخوانید؛

  • ماجرای ورود بی دردسر روسری های قاچاق
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ضرورت بازآرایی رسانه‌ای در برابر جنگ ترکیبی دشمن
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
آغاز اجرایی شدن طرح سه نرخی شدن بنزین در جایگاه‌های سوخت مهاباد
فعالیت ۱۴۷ واحد گلخانه‌ای در استان زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۲ آذر ۱۴۰۴
باران آمد، قزل اوزن جان گرفت
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های خوزستان در ۲۲ آذر
رقابت بانوان تنیسور در جام حذفی تنیس
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
۶۰ هزار نفر در صف ثبت قرارداد‌های ملکی
خبر‌هایی از برگزاری جشن های میلاد حضرت فاطمه(س)و هفته مادر در استان سمنان
ارزیابی ۵۳ اثر هنری البرز در داوری مهر اصالت ملی
ورزشی‌های بیست ویکم آذر ماه در استان سمنان
مرگ پنج نوجوان هرمزگانی در تصادف موتورسیکلت‌ها
غیر حضوری شدن برخی مدارس سمنان
اجرای طرح مهر ماندگار در سراب
برگزاری اجلاسیه ده روزه کنگره شهدای البرز
شهرداری‌ها نقش محوری در توسعه متوازن شهر دارند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
آغاز بارش ها از روز جمعه در آذربایجان غربی؛ دما کاهش می یابد
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
دستور عارف برای رسیدگی فوری به مصدومان سانحه اتوبوس در استان فارس
بانوان ایرانی در دفاع مقدس ۱۲ روزه، پشتیبان رزمندگان شدند
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)