• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۵۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۳
صفحه نخست » عمومی
دانستنی های خودرو

روش حل مشکل جمع نشدن کمربند ایمنی

علت جمع نشدن کمربند ایمنی خودرو می‌تواند به خاطر خراب شدن فنر جمع شونده و یا کثیف شدن تسمه کمربند باشد.

در اغلب موارد علت جمع نشدن کمربند ایمنی مورد دوم یعنی کثیف شدن تسمه کمربند است و در موارد محدود می‌تواند علت این مشکل خراب شدن فنر کمربند ایمنی باشد.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، علت جمع نشدن کمربند ایمنی خودرو می‌تواند به خاطر خراب شدن فنر جمع شونده و یا کثیف شدن تسمه کمربند باشد که می‌توانید با تعمیر یا تعویض فنر جمع شونده یا تمیز نمودن تسمه کمربند آن را برطرف کنید.

کمربند ایمنی در خودرو‌ها قطعه‌ای ساده، اما بسیار مهم و حیاتی برای حفظ امنیت سرنشینان است. این وسیله ساده در اتومبیل‌ها در زمان تکان خوردن ماشین یا تصادف خودرو بسیار مفید است  و سلامت سرنشین را تا حد زیادی افزایش می‌دهد، جمع نشدن کمربند ایمنی در خودرو به لایل مختلفی ایجاد می‌شود که می‌توان با انجام چند ترفند ساده این مشکل را برطرف کرد.
حل مشکل جمع نشدن کمربند ایمنی

جمع نشدن کمربند ایمنی خودرو

 
کمربند ایمنی ابزاری مهار کننده در انواع خودرو است که به منظور پیشگیری از پرتاب و یا جابه جایی ناگهانی سرنشینان خودرو در حرکات شدید و یا زمان تصادف می‌شود و همچنین از برخورد سرنشینان با قسمت‌های داخلی و جلویی خودرو پیشگیری کرده و از پرتاپ شدن افراد به خارج از خودرو نیز ممانعت خواهد کرد.

مثل اغلب لوازم ایمنی خودرو که از صنایع هواپیمایی وارد صنعت خودرو سازی شده اند، کمربند ایمنی نیز برای اولین بار به وسیله جورج کیلی در اواخر قرن نوزدهم میلادی ابداع شد و برای بار اول به وسیله آدولف پژود در اجرای پرواز معکوس با هواپیما برای نیافتادن از داخل کابین استفاده شد. حدودا تا سال ۱۹۳۰ طول کشید تا کمربند ایمنی در هواپیما استاندارد شود و استفاده از آن اجباری شود، بعد از آن در سال ۱۹۷۶ استفاده از کمربند‌های ایمنی برای سرنشینان ریدف جلویی خودرو در آلمان اجباری شد که بحث‌های فراوانی در رابطه با فواید و اهمیت استفاده از آن صورت گرفت. البته در این مورد عادی شدن بستن کمربند ایمنی برای راننده و دیگر سرنشینان سالیان زیادی به طول انجامید.

بر اساس تحقیقات انجام شده در اداره امنیت و ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده مرسوم به NHTSA، استفاده از کمربند ایمنی در طی یک سال جان ۱۳ هزار نفر در این کشور را نجات می‌دهد. استفاده درست از کمربند ایمنی می‌تواند تا ۵۰ درصد خطر مرگ سرنشینان جلو را کاهش دهد. در زمان حاضر در تمام خودرو‌ها استفاده از کمربند ایمنی اجباری است و استفاده نکردن از آن شامل جریمه خواهد شد. در برخی موارد ممکن است بعد از مدتی استفاده از کمربند ایمنی مشکلاتی در آن ایجاد شود و کمربند به درستی عمل ننماید و به درستی جمع نشود، از این رو در این مطلب می‌خواهیم شما را با علل جمع نشدن خودرو و روش‌هایی برای حل این مشکل آشنا سازیم، همراه ما باشید.
 

دلایل جمع نشدن کمربند خودرو

 
دو علت شایع و اساسی برای جمع نشدن کمربند ایمنی در خودرو‌ها وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

مشکل خراب شدن فنر جمع کننده کمربند ایمنی
مشکل کثیف شدن تسمه کمربند
 

در اغلب موارد علت جمع نشدن کمربند ایمنی مورد دوم یعنی کثیف شدن تسمه کمربند است و در موارد محدود می‌تواند دلیل این مشکل خراب شدن فنر کمربند ایمنی باشد. برای رفع این دو مشکل ترفند‌هایی وجود دارند که در ادامه این مطلب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

روش‌هایی برای حل مشکل کمربند ایمنی خودرو

 
قبل از صرف هزینه و مراجعه به تعمیرکار برای حل مشکل کمربند ایمنی خود بهتر است کمربند خودرو خود را تمیز کنید، اینکار زمان زیادی نیاز نداشته و به سرعت انجام می‌شود. بر روی تسمه کمربند خودرو با گذشت زمان ذرات چربی و خاک جمع می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود تا وزن کمربند افزایش یابد و در نتیجه اصطکاک کمربند و قرقره‌ای که آن را جمع می کند، افزایش می‌یابد، در نهایت این موضوع باعث می‌شود تا کمربند جمع نشده و یا خیلی کند جمع شود، برای حل این مشکل از روش‌های زیر برای تمیز کردن کمربند ایمنی خودرو خود استفاده نمایید.

روش اول: استفاده از اسپری چند منظوره پولیش

 
در این روش همان طور که مشخص است باید از اسپری چند منظوره پولیش استفاده شود، تمام قسمت کمربند ایمنی خودرو را تکه تکه اسپری کرده و با استفاده از یک دستمال نخی تمیز آن را پاک کنید، استفاده نکردن از این اسپری باعث رفع چربی و گرد و غبار از روی کمربند شده و همچنین باعث براق شدن کمربند شده و به بافت آن آسیبی نخواهد رساند و علاوه بر آن تا مدت زمانی می‌تواند از نشستن گرد و خاک و چربی روی کمربند جلوگیری کند. پس از اینکه کمربند خودرو را به خوبی اسپری زده و تمیز کردید، چند مرتبه قسمت داخل باز شدن کمربند را نیز اسپری کنید تا اگر غبار و خاک داخل آن وجود دارد تمیز شود.

روش دوم:

در صورتی که به اسپری پولیش دسترسی ندارید می‌توانید از این روش برای تمیز کردن کمربند ایمنی استفاده کنید. این روش نسبت به روش اول به زمان بیشتری نیاز است. برای انجام این روش مراحل زیر را اجرا کنید:

قبل از انجام هر عملی کمربند ایمنی خودر را تا حدی که می‌توانید بیرون کشیده و برای پیشگیری از برنگشتن آن به داخل با استفاده از یک سنجاق قفلی یا گیره بزرگ و یا یک آچار فرانسه آن را نگه دارید.

در سطلی مناسب مقداری آب ریخته و به آن مایع ظرفشویی اضافه کنید و آن را با هم مخلوط کنید تا با هم به خوبی مخلوط شوند.

بر روی صندلی ماشین یک عدد حوله یا پارچه تمیز قرار دهید و سطل را روی ان بگذارید و کمربند ایمنی خودرو را به مدت ۳۰ دقیقه داخل سطل آب قرار دهید.

بعد از مدت زمان گفته شده می‌بینید که جرم‌ها و کثیفی‌های کمربند به داخل سطل آب انتقال می‌یابند و کمربند تمیز می‌شود.

در ادامه کمربند را داخل سطل آب تمیزی قرار دهید و سپس خارج کنید و با حوله خشک کنید.

برای آنکه کمربند کاملا خشک شود به مدت چند ساعت آن را همچنان آویزان نگه دارید تا کاملا خشک شود.

حال اگر مشکل جمع نشدن کمربند خودری شما با این روش‌ها برطرف نشود، همانطو که گفته شد می‌تواند در قسمت فنر جمع کننده مشکلاتی وجود داشته باشد. در این صورت فنر کمربند باید با کمک یک متخصص تعمیر و یا تعویض شود.

مکانیزم ساخت انواع کمربند ایمنی

حل مشکل جمع نشدن کمربند ایمنی
بعد از بررسی علت جمع نشدن کمربند ایمنی خودرو با ساز و کارهای ساخت انواع کمربند خودرو آشنا می‌شویم، انواع کمربند‌های خودرو دارای سیستم خاصی برای باز و جمع شدن و همچنین مقدار راحتی سرنشین دارند.
 

جمع کننده اضطراری:

 
در این مکانیزم همانطور که از نام آن مشخص است، سرنشینان در زمان رانندگی عادی آزادی بیشتری در حرکت دارند، ولی در زمان وقوع حادثه بند کمربند که وصل است، جمع‌تر شده و به نوعی شخص را به صندلی می‌چسباند تا از حرکات اضافه پیشگیری شود.

پیش کشنده:

 
پیش کشنده در کمربند ایمنی بر خلاف جمع کننده اضطراری از کشیدن بیش از حد کمربند توسط سرنشین پیشگیری می‌کند و اجازه آزاد بودن کمربند را به اندازه نوع قبلی به سرنشین نخواهد داد، در واقع قفل کمربند پیش کشنده همواره فعال می‌باشد.

 

انواع کمربند ایمنی

 
کمربند‌های ایمنی که در خودرو‌ها استفاده می‌شوند با هم تفاوت‌هایی داشته و برخی خصوصیات جرئی مخصوص به خود را داشته که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:
 

کمربند کمری یا دو نقطه ای:

 
اولین نسل از کمربند‌های ایمنی خودرو، نوع کمری یا اصطلاحا دو نقطه‌ای است ، این مدل بسیار پرطرفدار و محبوب بوده که بند آن را از دو نقطه مستقیم به هم وصل می‌کنند.

کمربند ایمنی Sash:

 
این مدل کمربند در دهه ۶۰ میلادی وارد بازار خودرو شده است و در خط تولید خودرو‌ها جا خوش کرده و توانسته جای نوع کمری کمربند که قبل از آن محبوبیت زیادی داشته است را بگیرد و آن را کنار بزند، Sash حاوی یک بند است که فرد برای بستن آن باید آن را از روی قفسه سینه خود عبور داده و به سگگی در کنار صندلی وصل نماید.
 
 

کمربند سه نقطه ای:

 
کمربند ایمنی سه نقطه‌ای نوعی از کمربند است که به شکل همزمان از سینه و همچنین دور کمر فرد عبور می‌کند و در انتها به سگک متصل می‌شود. کمربند سه نقطه‌ای شکل ظاهری Y را داشته و در موارد بسیار کاربرد دارد.

 

کمربند اتوماتیک:

 
این نوع از کمربند‌های ایمنی با روشن شدن موتور خودرو به طور همزمان و اتوماتیک به طرف جلو حرکت می‌نماید. البته این ویژگی کمربند فقط برای قسمت‌های بالایی بدن انسان وجود دارد و اگر بندی برای حفاظت از پا‌ها یا ران باشد به شکل دستی باید بسته شوند. این نوع کمربند برای کودکان مناسب و با وجود کیسه هوا استفاده از این ویژگی ضروری نیست و از این رو از آن استفاده زیادی نمی‌شود و تقریبا دیگر در خودرو‌ها وجود ندارد.

کمربند متصل به صندلی:

 
کمربند متصل به صندلی در واقع همان نوع کمربند سه نقطه‌ای است که تنها فرق آن، متصل شدن بند شانه به پشت صندلی است، در حالی که در مدل قبل این بند به ستون اتومبیل وصل می شود. در خودرو‌هایی که به این مدل کمربند تجهیز شده اند، امنیت بیشتری به ویژه در هنگام واژگونی خودرو وجود دارد.
 

کمربند پنج نقطه ای:

 
از کمربند پنج نقطه‌ای بیشتر برای صندلی کودک استفاده می‌گردد، چون این کمربند تمامی قسمت‌های بدن مثل قفسه سینه، کمر و دو بازو یا استفاده از چند بند حفاظت می‌گردد به آن نام پنج نقطه‌ای داده شده است.
 

کمربند شش یا هفت نقطه ای:

 
کمربند شش یا هفت نقطه‌ای جدیدترین و ایمن‌ترین کمربند خودرو می‌باشد که در اغلب هواپیما‌ها و اتومبیل‌های مسابقه‌ای از آن‌ها استفاده می‌شود، در این نوع کمربند علاوه بر موارد قبلی امکان محافظت از پا‌ها با استفاده از یک یا دو بند نیز وجود دارد.

در پایان مطلب علت جمع نشدن کمربند ایمنی خودرو، به برخی از نکات در زمان استفاده از کمربند ایمنی اشاره می کنیم:

تنظیم نادرست و کاربرد اشتباه کمربند ایمنی، می‌تواند برای سرنشین خطرناک و آسیب رسان باشد.

استفاده از کمربند ایمنی برای زنان باردار به دلیل فشاری که به جنین وارد می‌شود باید تحت نظر پزشک و با توصیه او صورت گیرد.

تنها روش قابل اطمینال برای کودکان استفاده از صندلی مخصوص کودک می‌باشد که به خودرو وصل می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مازندران در رأس ورزش ایران قرار دارد
سمنان غبارآلود می شود
شب یلدا در نقطه صفر مرزی خوزستان + فیلم
دیدار مسئولان فومن با جانباز ۷۰ درصد به مناسبت شب یلدا
حسین‌زاده: نسخه دو سال اخیر من نتیجه تلاش‌های اسکوچیچ است
کشاورزان پل باباحسین خرم‌آباد میزبان  طرح پایلوت کشاورزی حفاظتی
بسته خبر‌های کوتاه اول دی ۱۴۰۴
اسکوچیچ: تراکتور با بازی جسورانه و نظم تاکتیکی شایستگی پیروزی را داشت
۱۰ کیلومتر از فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد
معرفی داوران جایزه شهید آوینی جشنواره سینماحقیقت
برگزاری یادواره شهدای دانشجو در الیگودرز
سرمربی الدحیل: مساوی می‌توانست نتیجه خوبی برای ۲ تیم باشد
کام شیرین کاله مازندران با شکست شگفتی ساز لیگ برتر بسکتبال
رفع بحران برق صنایع معدنی با همکاری ایمیدرو و صندوق توسعه ملی
نجات ۲۲مادر در سیل
نقش مؤثر خیرین و سمن‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی استان
کشف خودرو سرقتی و دستگیری سارق در کمتر از ۲۴ ساعت در تالش
رایگان شدن معاینه فنی تاکسی‌های تبریز
برپایی بازارچه صنایع دستی و مشاغل خانگی در عباس‌آباد
باخت بانوان والیبالیست مس رفسنجان برابر مدافع عنوان قهرمانی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
جلال امیدیان: مقابل تیمی پیروز شدیم که در ۱۳ هفته گذشته شکست نخورده
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
شب چله و حافظ خوانی
دلتنگی سرلشکر موسوی برای فرمانده شهید «محمد باقری»
لزوم جمع آوری تابلو‌های بدون مجوز سطح شهر تبریز
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)