• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۶۰۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
صفحه نخست » کل اخبار

در زمستان هنگام استارت زدن پیشرانه، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

این روز‌ها، روز‌های سرما و سرمازدگی بخش‌های مختلف خودرو است. تنها راه دوری از این وضعیت، داشتن ضدیخ به مقدار کافی درون سیستم خنک‌کننده پیشرانه است.

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما،  امروزه بسیار مشاهده می‌شود که خودرویی بعد از طی چند کیلومتر از مسیر راه، دچار مشکل شده و راننده در سرمای زمستان با خودرویی مواجه شده‌ که جوش آورده است. بعضی اوقات با روشن‌شدن خودرو مشاهده می‌کنیم که دمای موتور به ناگهان و با سرعتی بالاتر از حد همیشگی‌اش، در حال صعود و رسیدن به نقطه اخطار و حتی گذر از آن است؛ اتفاقی که می‌تواند منجر به جوش آوردن موتور خودرو شود. اما از دیگر اتفاقات دیده‌شده، یخ‌زدگی رادیاتور بخاری است که آن هم نشانه‌ها و اثرات خاص خود را دارد. اما در زمان استارت زدن پیشرانه چه نکاتی را باید توجه کنیم تا از آسیب رسیدن به آن در صورت یخ‌زدگی جلوگیری کنیم‌؟!

در زمستان هنگام استارت زدن پیشرانه، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

قدم اول

 

در هنگام روشن‌کردن پیشرانه‌ای که مشکوک به سرما‌زدگی است، ابتدا باید شیلنگ‌ها و مجاری آب را معاینه کنیم تا میزان یخ‌زدگی آن را بسنجیم. پیشرانه‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که تا حدی با وجود یخ‌زدگی، به بلوک آنها آسیبی وارد نشود و نهایتا با پریدن پولکی‌های موتور، این افزایش حجم آب در زمان یخ‌زدگی جبران شود. اگر یخ‌زدگی تا حدی بود که لوله‌ها و مجاری آب نیز یخ زده بودند که باید به وضعیت واتر پمپ نیز بپردازیم. در زمان استارت زدن باید به دقت مراقب بود که اگر صدایی شبیه حرکت پروانه واتر پمپ درون یخ شنیده شد، به سرعت از استارت زدن خودداری کنیم.
در این موارد باید ضمن دقت و رعایت کلیه نکات ایمنی، با روشن‌کردن یک وسیله گرمایشی در زیر واتر پمپ و موتور خودرو مثل لامپ‌های رشته‌ای، بخاری برقی و... و انداختن همزمان یک پتو روی موتور، اقدام به گرم‌کردن پیشرانه برای حداقل دو ساعت کنیم تا یخ‌های اطراف واتر پمپ و دیگر قسمت‌های موتور، آب شوند. بعد از این مرحله حتی اگر لوله‌ها هنوز یخ دارند، باز هم می‌توان اقدام به روشن‌کردن پیشرانه کرد. با رعایت این نکته که باید روشن‌کردن موتور به صورت مقطعی و هر چند دقیقه به چند دقیقه صورت بگیرد تا از ایجاد فشار ناگهانی درون پیشرانه و در نهایت ترکیدن مجاری آبرسانی و لوله‌ها جلوگیری شود.

 

قدم دوم

 

بعد از اطمینان از باز‌شدن یخ‌های اطراف واتر پمپ، موتور خودرو را روشن می‌کنیم. منتظر می‌مانیم تا دمای آب کمی بالا آید و به دقت رفتار آمپر آب را زیر نظر می‌گیریم. با بالا آمدن آمپر آب، بخاری خودرو را روشن می‌کنیم. اگر باد خروجی از آن رو به گرمی بود، نشان از حرکت آب درون سیستم خنک‌کاری دارد. در غیر این صورت احتمال یخ‌زدگی رادیاتور بخاری و دیگر قسمت‌ها، بسیار بالاست.
روشن‌کردن پیشرانه برای چند دقیقه و سپس خاموش‌کردن آن را تکرار می‌کنیم تا زمانی که نه یخ درون مجاری خنک‌کاری دیده شود و نه باد بخاری هنوز سرد باشد. مقطعی روشن‌کردن پیشرانه باعث می‌شود تا آب گرم شده در اطراف آن و گرمای کاری خود پیشرانه، کم‌کم منجر به ذوب‌شدن یخ‌های داخل مجاری آبرسانی شود. اگر این کار به صورت مقطعی صورت نگیرد، آب گرم شده درون پیشرانه که لحظه به لحظه در حال گرم‌تر‌شدن و در نتیجه افزایش حجم است، با رسیدن به یخ‌های باقیمانده درون مجاری آبرسانی که با یخ زدن و افزایش حجمی که از منجمد شدن ایجاد شده است، منجر به بروز فشار مضاعف درون بخش خنک‌کاری می‌شود و در نهایت با ترکیدن یکی از لوله‌ها یا حتی آسیب به سرسیلندر موتور، این فشار دوچندان به وجود آمده، از یک نقطه آزاد می‌شود.

 

قدم سوم

 

با استفاده از بخاری، می‌توان فهمید که سیستم خنک‌کاری در چه وضعیتی قرار دارد. در هنگام روشن‌کردن پیشرانه و انجام تمام مراحل لازم برای باز‌کردن یخ‌ها، باید به دقت مراقب بالا رفتن دمای آب و کارکرد فن‌ها نیز باشیم. با مشاهده گرمای بخاری می‌توان تا حدود زیادی مطمئن شد که وضعیت سیستم خنک‌کاری به حالت نرمال برگشته است و بعد از این باید به بررسی خرابی‌های احتمالی پیش آمده ناشی از یخ‌زدگی پیشرانه و آب آن پرداخت.
ضمن اینکه بهتر است در اولین فرصت نسبت به تکمیل و یا تعویض ضدیخ موجود در سیستم خنک‌کاری با یک نمونه شناخته شده و استاندارد، اقدام کنیم. فراموش نکنیم که یخ‌زدگی هر قسمت از پیشرانه می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های جدی به دیگر بخش‌ها شود که نحوه عملکرد بخاری خودرو و معاینه ظاهری مجاری آبرسانی اطراف موتور، یکی از بهترین راه‌ها برای شناخت وضعیت پیشرانه است.

در زمستان هنگام استارت زدن پیشرانه، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

در پایان لازم است که بدانیم در هیچ حالتی از آب جوش برای باز‌کردن یخ‌ها نباید استفاده کرد‌ چرا‌که این کار نه‌تنها می‌تواند منجر به بروز تَرک و شکست در قطعات شود، بلکه با این کار منجر به ضخیم‌تر شدن قطر یخ‌ها خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
درخشش تیم لواشک پارنای شبستر در مسابقات سرکل کبدی
دیدار تراکتور - پیکان صرفاً با حضور زنان برگزار می‌شود
مقاومت شهرداری حریف قهرمان نشد
پزشکان زنجانی موظف به مناسب‌سازی مطب‌ها برای معلولان شدند
ورود گردشگران به کوهرنگ با بارش برف
بسته خبر‌های کوتاه ۲۲ آذر در یک نگاه
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده
جشن ازدواج ۹۰۰ زوج از فرزندان بازنشستگان نیرو‌های مسلح
پلیس فتا زنجان: هیچ قرعه‌کشی واقعی اطلاعات کارت بانکی نمی‌خواهد
گلابر، مقصد جدید گردشگری و فرصت اشتغال پایدار در زنجان
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان
سامانه زیرساخت داده‌های مکانی SDI سرمایه ملی و جهانی است
تمدید مهلت شرکت در مسابقه «تدبر در قرآن» تا ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۴
برگزاری جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت روز مادر
کولاک شدید برف در جاده طالقان به هشتگرد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
حفاظت از منابع طبیعی باید اولویت همه بخش‌ها باشد
فردا آموزش در برخی مدارس سمنان و آرادان غیر حضوری شد
برگزاری نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی در تبریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
سامانه پرقدرت بارشی در راه فارس
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
ثبت بارش باران در ۵۰ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی
ثبت بیشترین میزان بارش استان بوشهر در عسلویه
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
ضرورت بازآرایی رسانه‌ای در برابر جنگ ترکیبی دشمن
عرضه بنزین با نرخ‌سوم؛ بنزین کارت آزاد جایگاه ۵هزار تومان شد
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از امروز
ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کشور
علیکردی تصاویر را دیده و شکایتی برای پیگیری موضوع ندارد
فردا؛ پایان مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
رئیس مجلس اتیوپی وارد تهران شد
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه: تا پایان سال مردم دارای دستیار هوشمند می‌شوند  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)