• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۶۴۰۴۵
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
علمی و فرهنگی » میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

برنامه‌ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطر

معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصتی مغتنم برای تصویرسازی ایران و جذب گردشگر است.

برنامه‌ریزی ایران برای جذب تماشاگران جام جهانی قطربه گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی؛ آقای، ولی تیموری در نخستین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاه‌های اجرایی مرتبط و نهاد‌های فرابخشی در محل این معاونت برگزار شد، یادآور شد: با توجه به برگزاری جام‌جهانی فوتبال در همسایگی کشورمان و ضرورت بهره‌برداری مطلوب از این فرصت برای جذب گردشگران ورودی به کشور، اولین نشست «کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر» با هدف هم‌اندیشی در فرآیند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.

او در تشریح دیدگاه حوزه گردشگری در مواجهه با جام‌جهانی پیش رو اظهار کرد: کشوری که میزبان این رویداد است، در همسایگی ایران قرار دارد، وسعت زیادی ندارد، لذا این امکان وجود دارد تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر کرده‌اند، به سایر مقاصد گردشگری حاشیه از جمله کشور ما نیز سفر کنند. البته تحقق این امر نیازمند تمهیدات و فعالیت‌های اجرایی مطلوب در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های هدف، سفارتخانه‌ها و همکاری دستگاه‌های فرابخش مرتبط و تاثیرگذار همانند صدا و سیما خواهد بود، به این ترتیب تحت چنین تدابیری اطلاع‌رسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر کرده است می‌تواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متعدد دیدن کند.

آقای تیموری همچنین با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر افزود: با توجه به نبود محدودیت در ضوابط پذیرش گردشگران در مناطق آزاد، نیاز است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود گردشگران حاشیه این رویداد بین‌المللی به مناطق آزاد ایران و سپس هدایت آن‌ها به سایر استان‌های کشور را سبب شویم.

او با بیان اینکه بهره‌برداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت گردشگری کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: طرفداران تیم‌های مختلف راه‌یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولا به بهانه حمایت از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز بعد از برگزاری مسابقات در کشور میزبان حضور دارند و در روز‌هایی که بازی مورد نظر برگزار نمی‌شود، معمولا از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه‌های گردشگری استفاده می‌کنند. همچنین معمولا افرادی که برای تماشای بازی‌های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر می‌کنند از کشور‌های گردشگرفرست مطرح دنیا هستند، از این رو با توجه به شرایط حاکم بر گردشگری ایران چه پیش از کرونا و چه اکنون تحت‌تاثیر پیامد‌های پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران کمک خواهد کرد.

معاون گردشگری با بیان اینکه یکی از روش‌های موثر در حوزه بازاریابی گردشگری استفاده از رویداد‌های جهانی و یا برگزاری رویداد‌های مختلف است، گفت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت گردشگری دنبال می‌کند که معرفی مقصد و متقاعدسازی و رفع تردید‌های گردشگری برای سفر به آن مقصد از جمله این اهداف به شمار می‌آید.

او افزود: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود مواجه هستند و تحلیل‌های غرض‌ورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریف‌های مثبت حمایت‌کننده است بسیار تاثیرگذار است.

آقای تیموری با بیان اینکه روش مشاهده در بازاریابی گردشگری برای کشوری همانند ایران که به دلیل صرف هزینه‌های بالا امکان تبلیغات و اطلاع‌رسانی در بازار‌های بین‌المللی و شبکه‌های رسانه‌های مهم را ندارد، ابزاری برای دستیبابی به اهداف توسعه گردشگری به شمار می‌آید، گفت: امروزه متوسط صرف هزینه‌های بازاریابی و تبلیغات به ازای هر گردشگر به صورت متوسط ۳ تا ۱۰ دلار است و حتی کشور‌های صاحب مقام در صنعت گردشگری که سال‌هاست در این حوزه فعال هستند و محصول خود را به سطح بلوغ و قابل قبولی رسانده‌اند برای حفظ جایگاه خود در میدان رقابتی بازاریابی بیش از این رقم را هزینه می‌کنند.

وی ادامه داد: وضعیت رقابت در حوزه بازاریابی به گونه‌ای است که بودجه تخصیص‌یافته به حوزه تبلیغات گردشگری ایران به ازای هر گردشگر بسیار پایین است، در نتیجه قدرت اجرایی برای حضور در رسانه‌ها و بستر‌های تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در حاشیه رویداد‌های مهم بین‌المللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نمونه‌ای از آن به شمار می‌آید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.

آقای تیموری گفت: آنچه در سال‌های اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت گردشگری کشور رقم خورده، نتایج قابل قبولی داشته است؛ هر گردشگر خارجی که ایران را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده است باعث ورود چندین گردشگر دیگر نیز شده است. این دستاورد به گونه‌ای است که در سال‌های ابتدایی دولت دوازدهم، تعداد گردشگران ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بود که این عدد در سال ۹۸ با وجود اتفاقات سیاسی در سه ماه پایانی آن، به ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر رسید، یعنی در بازه زمانی سه سال با وجود بروز مشکلات فراوان، رقم جذب گردشگران ورودی دوبرابر شد.

معاون گردشگری گفت: تحلیل نتیجه این رشد صعودی و تصاعدی بی‌شک تحت‌تاثیر انتقال دستاورد‌های سفر گردشگران ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آن‌ها شامل امنیت، ایمنی، مهمان‌نوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و ... است. تحقیقات نیز تایید می‌کند هر گردشگری که راضی به کشورش بازگردد، می‌تواند سبب جذب بین ۶ تا ۸ گردشگر شود و چنانچه ناراضی به مبداء بازگردد می‌تواند مانع سفر بین ۱۱ تا ۱۳ نفر شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: نگاه این وزارتخانه در عرصه بازاریابی رویداد‌های مهم بین‌المللی بسیار ویژه و دارای اولویت است، به گونه‌ای که برگزاری رویداد‌ها و مشارکت در رخداد‌های بین‌المللی مشابه، یکی از اهرم‌های بسیار موثر و تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری و نیز تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر دیدگاه بازاریابی گردشگری به گونه‌ای است که تلاش می‌کنیم شهر‌ها و روستا‌ها را به واسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی کرده و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.

آقای تیموری خطاب به بخش خصوصی حاضر در این جلسه گفت: بهره‌مندی از نظرات فعالان بخش خصوصی و ارائه راهکار می‌تواند بستر عملیاتی برای استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر ۲۰۲۰ را فراهم آورد.

او با بیان اینکه بی‌شک از سوی کشور‌های متعدد تلاش و تدابیر به شیوه‌های مختلف برای بهره‌مندی از رویداد جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اتخاذ خواهد شد، افزود: برخی از کشور‌ها برای استفاده از این فرصت به روش‌های تسهیلگری به شیوه‌های مختلف دست خواهند زد که لغو روادید نمونه‌ای از آن به شمار می‌آید. ما با تعریف به موقع تمهیدات، اطلاع‌رسانی گسترده و معرفی اقدامات می‌توانیم از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و آغاز دوباره صنعت گردشگری پس از پاندمی کرونا استفاده کنیم و انتفاع بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور را سبب شویم.

آقای تیموری گفت: امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در زمان برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعدسازی گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان مقصدی امن، مؤثر عمل کنیم.

بیست و دومین جام جهانی فوتبال قرار است از ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ۱۴۰۱) در قطر برگزار شود. نخستین بار است که کشوری از خاورمیانه میزبان این جام جهانی خواهد بود. همچنین شرایط اقلیمی این منطقه باعث شده زمان برگزاری جام جهانی برای اولین‌بار به پاییز موکول شود. ایران از سال گذشته به طور رسمی تمایل خود را برای پذیرش بخشی از تماشاچیان و مسافران این جام اعلام کرده است. کیش نیز رایزنی و مذاکراتی با قطری‌ها داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پایان کار باند سرقت سیم برق در بابلسر
گروسی: با ابلاغ طرح جامع ماکو، بازآفرینی شهری و توسعه متوازن در منطقه شتاب می‌گیرد
آغاز اجرای طرح زمستانی پلیس در استان همدان
سفر رئیس بنیاد ایران‌شناسی به بوسنی و هرزگوین
آغاز شمارش حیات وحش دنای شرقی در سرمای زمستان
اجرای طرح نهادینه‌سازی جانشین‌پروری در سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی
مهمترین عناوین روزنامه‌های جهان ۲ دی ۱۴۰۴
ادبیات همواره صدای زمانه خود بوده است
دیدار عادل عبدالمهدی با دو نفر از رهبران حماس
معاون وزیر: بازآفرینی شهری در مناطق آزاد باید به توانمندسازی مردم منجر شود
صلیب سرخ: افغانستان درگیر بحران انسانی است
راهداران، سربازان گمنام جبهه خدمت و ایمنی جاده‌ها هستند
هم‌صدایی کوبا و کلمبیا علیه تروریسم دریایی آمریکا
بیش از 2 میلیون خوزستانی زیر پوشش بیمه سلامت
آمریکای لاتین خواستار پایان مداخلات واشنگتن در کاراکاس شد
بر افراشته شدن پرچم عزاداری امام هادی(ع)، بر فراز گنبد رضوی
حمایت شاعر ایرانی از پویش بساز مدرسه
چمران: افزایش خودسرانه کرایه تاکسی تخلف است
هشدار درباره عملیات تروریستی داعش در ترکیه
آمار هولناک تعرض جنسی افسران پلیس انگلیس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
بازگشت حدود ۷ میلیون افغان به کشورشان
آغاز بارش پراکنده برف از امشب در همدان
رشد نقدینگی به ۴۱ درصد رسیده است
امروز؛ پایان مهلت نام نویسی آزمون پذیرش دانشجو معلم
نداجا در فاصله ۳ هزار کیلومتری از منافع ایران دفاع می‌کند
هوای تبریز، ناسالم برای گروههای حساس
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱ دی
لیگ نخبگان آسیا؛ صعود قطعی تراکتور با برتری مقابل الدحیل
فوتبال باشگاهی اروپا؛ برتری بارسا و بایرن در شب شکست یونایتد
افزایش غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی
یارانه آذر ماه دهک چهار تا نهم واریز شد
جبران کسری حقوق کارکنان با کالابرگ
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)