• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۶۶۵۴۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
صفحه نخست » عمومی

لاستیک پهن چه مزایا و معایبی دارد؟

اگر سه رقم اول لاستیکی که خریداری می‌کنید، نسبت به نوع کارخانه بزرگ‌تر باشد، پهن‌تر به حساب می‌آید؛ استفاده از لاستیک پهن مزایا و معایبی دارد.

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، وجود خودرو‌های مشابه در کشور‌هایی مانند ایران باعث افزایش تمایل صاحبان خودرو به انجام تغییرات ظاهری و فنی بر روی مدل‌هایی که تملک آن‌ها را در اختیار دارند، می‌شود تا شاید به این روش تمایزی بین خودروی خود با دیگر مدل‌های موجود در خیابان ایجاد شود.

یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین این تغییرات، استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر و لاستیک‌های پهن‌تر است که مانند هر تغییری، مزایا و معایبی دارد.

 

لاستیک پهن چه مزایا و معایبی دارد؟

 
برای آن که بدانیم که لاستیک پهن چیست، نخست باید خود آن را به خوبی بشناسیم. نحوه شناخت یک تایر عموما بر اساس کد‌هایی که بر روی فاق آن نوشته شده است، به دست می‌آید. کد‌هایی که زیاد دیده‌ایم، اما کمتر از معنی آن‌ها اطلاع داریم.
 
برای مثال به این کد که بر روی لاستیک‌های پراید استفاده می‌شود، توجه کنید: ۱۶۵/۶۵R۱۳. در این کد، عدد سه رقمی اول، پهنای لاستیک را به میلیمتر بیان می‌کند که در این‌جا ۱۶۵mm است. دو رقم بعدی، نسبت دیواره تایر به پهنای آن است که در این‌جا ۶۵درصد است.
 
در عمده موارد، این رقم می‌تواند با افزایش پهنا کمتر شود، هرچند در بعضی از تایر‌ها که مخصوص کاربری‌های خاص مانند مسابقات است، این درصد آن‌قدر افزایش می‌یابد که هنگام اعمال گشتاور بالا به چرخ، دیواره تایر چین و پیچ می‌خورد.
 
میزان تحمل لاستیک به سرعت حرکت خودرو نیز با یکی از حروف نشان داده می‌شود که کمتر در مشخصات فنی خودرو‌ها به آن اشاره می‌شود. حرف R که هم‌اکنون جزو ثابت در کد‌های لاستیک‌ها است نیز به رادیال بودن آن اشاره دارد و در نهایت، دو رقم آخر، قطر بخش داخلی تایر را نشان می‌دهد که در اصل به سایز رینگ اشاره دارد. عدد قطر داخلی تایر به اینچ درج می‌شود.
 
توجه داشته باشید که ممکن است بر روی یک لاستیک، اعداد و اطلاعات دیگری نیز حک شده باشد که به کاربری آن مانند فصول مورد استفاده، میزان باد پیشنهادی و غیره اشاره دارد.
 
پهن یا نازک‌تر بودن یک لاستیک نسبت به همین اعداد و ارقام گفته شده برمی‌گردد و هر چه سه رقم اول لاستیکی که خریداری می‌کنید، نسبت به نوع کارخانه بزرگ‌تر باشد، پهن‌تر به حساب خواهد آمد. استفاده از لاستیک پهن، مزایا و معایبی دارد.
 
مهم‌ترین مزایای استفاده از لاستیک پهن‌تر، افزایش چسبندگی و قابلیت حرکت مطمئن‌تر با سرعت بیشتر در پیچ‌ها است. این نکته را تقریبا همه می‌دانند، اما نباید فراموش کنیم که این چسبندگی تنها در سطوح خشک اثر دارد؛ یعنی با لغزنده و خیس بودن مسیر، افزایش بیش از حد پهنای تایر باعث دشوارتر شدن خروج آب از بین عاج‌های لاستیک می‌شود و چسبندگی را به‌شدت کاهش می‌دهد.
 
نکته دیگر که از مزایای لاستیک پهن در سطوح خشک به شمار می‌رود، کاهش مسافت ترمزگیری با استفاده از لاستیک‌های پهن است. به طور کلی هر مزیتی که چسبندگی بیشتر هنگام رانندگی دارد، لاستیک پهن نیز از آن برخوردار است. 
 
 
لاستیک پهن چه مزایا و معایبی دارد؟
 
همانند هر چیزی که در عین مزایا می‌تواند معایبی داشته باشد، لاستیک پهن پیش از هر چیزی به دلیل بالا رفتن چسبندگی، باعث افزایش فشار به پیشرانه و قطعات انتقال نیرو می‌شود؛ این مسأله می‌تواند به افزایش مصرف سوخت نیز منجر شود.
 
از دیگر مسائلی که هنگام خرید لاستیک پهن باید درنظر گرفت، این است که چنین لاستیک‌هایی بخشی از گشتاور موتور را صرف همان چسبندگی بیشتر می‌کنند و در شتاب خودرو تأثیر منفی می‌گذارند.
 
"کارند درایور" در مقاله‌ای نوشته که ۵ لاستیک با پهنا‌های مختلف را روی یک خودرو آزمایش کرده است و به این نتیجه دست یافت که بین لاستیکی با عرض ۱۹۵ میلی‌متر با ۲۲۵ میلی‌متر نزدیک به نیم ثانیه اختلاف در زمان شتاب وجود دارد.
 
فراموش نکنیم با افزایش سطح تماس جاده با خودرو، تکانه‌های بیشتری به بدنه و مسافران وارد می‌شود که از کیفیت سواری نرم و راحت می‌کاهد.
 
آخرین و شاید یکی از مهم‌ترین نکته‌های منفی برخورداری از لاستیک پهن، هزینه‌های آن است. لاستیک‌های پهن، قیمت بالایی دارند و با افزایش پهنا، به رینگ‌های بزرگ‌تری نیاز دارند که رینگ‌ها نیز هزینه جداگانه‌ای را تحمیل می‌کند.
 
به عنوان مالک خودرو تصمیم بگیرید که بین قیمت بالا، شتاب پایین‌تر و راحتی کمتر و از آن سو، چسبندگی و فرمان‌پذیری بیشتر، کدام را ترجیح می‌دهید؟
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
چرا چرت میگید لاستیک باریک ک تکون بیشتر عدم امنیت و و.....
چرت نگو لاستیک باریک ضربات کمی داره اما هندلینگ بدی داره
کاملا درست میگه نظرات اشتباه در مورد لاستیک تو بازار زیاده متاسفانه
هر لاستیکی که خود شرکت بنابه مهندسی شده استاندارد باید استفاده کرد.ولاستیک پهنتر باید رینگ خودهمان شماره هم در نظر داشته باشه
باسلام من دوروزه لاستیک نو پهن تر ۱۷۵ ۶۰ ۱۳ رو پراید انداختم پشیمانم فرمون تنظیمه یعنی با سرعت بالای ۱۰۰ ماشین تو یه خط مستقیم حرکت میکنه اما امان از وقتی که بخوای با فرمون بازی کنی یا بقول معروف یه لحظه فرمون رو به چپ یا راست بدم دیگه جمع کردنش با کرام الکاتبینه انگار ماشین پنچر شده همینجور چپ و راست میشه کاش همون ۱۶۵ میگرفتم، لاستیک ۱۷۵ بارز گرفتم.
نظر شما
آخرین اخبار
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های خوزستان در ۲۲ آذر
رقابت بانوان تنیسور در جام حذفی تنیس
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
۶۰ هزار نفر در صف ثبت قرارداد‌های ملکی
خبر‌هایی از برگزاری جشن های میلاد حضرت فاطمه(س)و هفته مادر در استان سمنان
ارزیابی ۵۳ اثر هنری البرز در داوری مهر اصالت ملی
ورزشی‌های بیست ویکم آذر ماه در استان سمنان
مرگ پنج نوجوان هرمزگانی در تصادف موتورسیکلت‌ها
غیر حضوری شدن برخی مدارس سمنان
اجرای طرح مهر ماندگار در سراب
برگزاری اجلاسیه ده روزه کنگره شهدای البرز
شهرداری‌ها نقش محوری در توسعه متوازن شهر دارند
آغاز اجرای طرح سه نرخی شدن بنزین در جایگاه‌های سوخت مهاباد تا ساعاتی دیگر
مجروح شدن فرمانده انتظامی مشهد و یک مامورپلیس، حین انجام وظیفه
گزیده خطبه های نماز جمعه شهر یاسوج
اهدای ۳۰ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند بنابی 
هشدار پلیس؛ با احتیاط برانید
آغاز به کار بازار میوه توسط شهرداری میانه
هوا در اصفهان سردتر می‌شود
بازگشایی محور راهبردی در قلب بافت فرسوده شهرضا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
دستور عارف برای رسیدگی فوری به مصدومان سانحه اتوبوس در استان فارس
مشق مادر، روایت شیرین از یک کلاس درس
بانوان ایرانی در دفاع مقدس ۱۲ روزه، پشتیبان رزمندگان شدند
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)