• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۸۳۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه

نیاز تهران و سایر کلان‌شهر‌ها به ۳هزار واگن متروی جدید

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به همراه مدیرعامل شرکت متروی تهران با حضور در کارگاه طرح سیستم رانش واگن‌های مترو در جهاددانشگاهی گفت: در تهران و سایر کلان‌شهر‌ها به دو تا سه هزار واگن مترو نیاز داریم.

نیاز تهران و سایر کلان‌شهر‌ها به ۳هزار واگن متروی جدیدبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، آقایان دکتر سید مناف هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی امروز (۲۲ دی) با حضور در کارگاه طرح سیستم رانش واگن‌های مترو در جهاددانشگاهی واحد علم و صنعت از مراحل پیشرفت این طرح ملی بازدید کردند.

قطار ملی از موفق‌ترین طرح‌های ملی کشور است

آقای دکتر طیبی در این مراسم با اشاره به اینکه سیستم رانش قطار ملی در حالی در مجموعه جهاددانشگاهی طراحی می‌شود که ما یک تجربه ۳۲ ساله در موضوع الکتروقدرت‌ها داریم گفت: در دهه ۶۰ کار خود را با تولید رکتیفایر‌ها شروع کردیم و چندین هزار نوع از آن‌ها ساخته شد و بعد‌ها با تولید یو پی اس ها، سیستم‌های برق دکل حفاری و سیستم دور کنترل موتور‌های الکترونیکی کار را ادامه دادیم.

وی با اشاره به اینکه سیستم رانش قطار ملی در عمل موفق می‌شود گفت: سیستمی که در آزمایشگاه کارکرده در محیط واقعی نیز ممکن است مشکلات کوچکی داشته باشد که ظرف مدت کوتاهی برطرف خواهد شد و از این بابت هیچ نگرانی به عملکرد سیستم نخواهیم داشت.

وی بابیان اینکه جوانان ایرانی ازلحاظ توان فناورانه استعداد‌های خوبی دارند و پس از خروج از کشور زود موفق می‌شوند ادامه داد: در داخل کشور هم اگر به آن‌ها اعتماد شود می‌توانند کار‌های مهم و بزرگ انجام دهند.

رییس جهاددانشگاهی با تشکر از مدیران مجموعه شهرداری و متروی تهران، ادامه داد: در کشور هر جا در صنعت پیشرفت کردیم به دلیل وجود مدیرانی دلسوز بود که با حمایت و نظارت آگاهانه خود سبب شدند تا پروژه‌های مهم داخلی اجرا شود.

وی بابیان اینکه ما هم در جهاددانشگاهی موظف هستیم که این اعتماد مدیران را با کار خوب پاسخ دهیم تاکید کرد: تاکنون نیز به همین شکل عمل کرده‌ایم و در این چهل سال جهاددانشگاهی همواره در کنار صنعت بوده است.

رییس جهاددانشگاهی بابیان اینکه قطار ملی از موفق‌ترین پروژه‌های ملی کشور است که طراحی و ساخت آن با این حجم در داخل انجام می‌شود افزود: در این پروژه صاحب تکنولوژی هستیم که باید به لحاظ دانش، قیمت و کیفیت توان رقابت با محصولات مشابه خارجی را داشته باشیم.

آقای دکتر طیبی بابیان اینکه مشکل تولید فناوری در کشور نداریم، به مشکل آزمایشگاه‌های مرجع اشاره کرد و گفت: برای آزمایش قطعات نیاز به آزمایشگاه مرجع داریم که تهیه آن بسیار پرهزینه است و در جهاددانشگاهی به دنبال آن هستیم تا این آزمایشگاه‌ها را راه‌اندازی کنیم.

نیاز تهران و سایر کلان‌شهر‌ها به دو تا سه هزار واگن متروی جدید

آقای دکتر سید مناف هاشمی در این بازدید با تشکر از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی گفت: توانمند‌های محققان داخلی نشان می‌دهد که خیلی از نیاز‌های کشور در حوزه‌های برق، انرژی و موتور‌های مکانیکی را می‌توان در داخل کشور تولید کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با قدردانی از مشارکت تمام کسانی که در این طرح ملی دخیل هستند گفت: از معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران گرفته تا همکاران فنی در جهاددانشگاهی شبانه‌روز کارکرده‌اند تا در این شرایط تحریم بتوانیم یک افتخار ملی داشته باشیم و این موضوع هم می‌تواند جزئی از ویژگی‌های مثبت تحریم باشد که در شرایط سخت مجبور شدیم به سمت تولید داخل برویم.

وی بابیان اینکه طرح تولید واگن‌های قطار ملی و به ویژه قطعات سیستم رانش با زمان‌بندی خوب در حال انجام است ادامه داد: امیدواریم بتوانیم تا ۲۲ بهمن یک اتفاق خوب را در کشور رقم بزنیم و سه واگن از هفت واگن قطار ملی رونمایی شود و برای اسفندماه با ۸۵ درصد ظرفیت تولید داخل یک رام کامل هفت واگن قطار رونمایی کنیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر اینکه فقط در کلان‌شهر تهران نیاز به هزار و پانصد واگن مترو داریم گفت: به همین جهت نباید به تولید یک رام قطار ملی قانع باشیم و باید با همین کیفیت و شاخص این پروژه به تولید انبوه برسد که نیازمند حمایت دولت، وزارت صنعت و به‌ویژه سازمان برنامه بودجه است تا منابع آن تامین شود.

آقای دکتر هاشمی با اشاره به تحریم‌ها و مشکلاتی که این موضوع برای تأمین نیازمندی‌های مترو ایجاد کرده است گفت: به عنوان مثال یک قرارداد تأمین ۶۳۰ واگن مترو با کشور چین سه سال زمان برد و هنوز به نتیجه نرسیده است که می‌توانیم با تولید انبوه و حمایت‌ها با توجه به توان داخلی این کمبود‌ها را تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه اگر نیاز تهران و سایر کلان‌شهر‌ها را در نظر بگیریم نیازمند دو تا سه هزار واگن مترو هستم که تولید انبوه آن پنج تا شش سال ثبت سفارش را به دنبال خود دارد گفت: در کنار آن با فرسوده‌شدن واگن‌های موجود، سفارش‌های جدیدی تعریف می‌شود که با تکیه‌بر توان داخلی در شرایط تحریم می‌توانیم روی پای خود بایستیم.

آقای دکتر هاشمی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در کنار قطار ملی موضوعات جدیدی همچون تجهیز تاکسی‌های هیبریدی را در دستور کار خود دارد افزود: با توجه به توانمندی‌هایی که در این بازدید از جهاددانشگاهی مشاهده شد این نهاد در این حوزه و موضوعاتی همچون تبدیل اتوبوس‌های دیزلی به برقی نیز می‌توان ورود کند، زیرا در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی تهران آلودگی هوا است و ۶۰ درصد آلودگی هوای تهران بابت هم حمل‌ونقل می‌باشد که باید سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پایان گفت: باید تلاش شود مدیران ارشد کشور همچون رییس سازمان برنامه‌و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت از نزدیک با ابعاد پروژه آشنا شوند و حمایت‌های بیشتری انجام دهند.

تولید انبوه قطار ملی با همکاری جهاددانشگاهی

آقای مهندس علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران نیز در سخنان کوتاهی در این نشست ضمن تشکر از اقدامات انجام‌شده گفت: کار ویژه‌ای در حال انجام است و قدم بسیار بزرگی در بحث صنعتی کشور برداشته‌شده است.

وی بابیان اینکه شعله‌ای که افروخته‌شده باید گسترش یابد ادامه داد: باید مکانیزمی برای تولید انبوه قطار ملی با همکاری جهاددانشگاهی و سایر تولیدکنندگان داخلی طراحی شود تا کار شروع شده به سرانجام رسد.

طرح‌های جهاددانشگاهی در حوزه کاتالیست خودروی سواری و تولید باتری شارژ سریع

رییس جهاددانشگاهی همچنین در واکنش به سخنان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این بازدید پیرامون اقدامات در حوزه آلودگی هوا به دو پروژه در دست اقدام این نهاد اشاره کرد و گفت: یکی از پروژه‌ها بحث کاتالیست خودروی سواری است که از طریق تولید مونولید‌های سرامیکی و فلزی در حال پیگیری هستیم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه‌ی خودروی برقی موضوع موتور‌های الکتریکی و گیربکس آن جای بحثی ندارد و مهم تولید باتری و شارژ سریع آن است، گفت: در پژوهشگاه صنایع شیمیایی جهاددانشگاهی این موضوع در حال پیگیری است تا مردم از این خودرو‌ها در سطح شهر استقبال کنند و این موضوعی کلیدی در این خودرو‌ها به شمار می‌رود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
خیرین، تکیه‌گاه دختران معلول ذهنی در مرکز فردوس شهرکرد
تحقق رشد ۸ درصدی دشوار، اما ممکن است
قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت‌وساز غیرمجاز و آزادسازی ۱۸ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی ارومیه
تامین آب فاز ۵ شهر بندر امام خمینی با اجرای عملیات توسعه شبکه
کهگیلویه و بویراحمد میزبان جشنواره بازی‌های بومی محلی
به یاد دانش آموزان شهید
درخشش هنرمند خوشابی در جشنواره بین‌ المللی همام
فروش ۶۵۸ میلیون کیلووات ساعت برق در بورس انرژی
آغاز پایلوت رصد هوشمند تراکتور‌ها در ارومیه؛ گامی بزرگ به سوی کشاورزی دیجیتال
شاهد بدترین وضعیت بارندگی در تهران هستیم
مشارکت بیش از یک هزار ۲۰۰ دانش‌آموز  در طرح مهرآموز
مجروح شدن یک دانش آموز خمامی با چاقوی همکلاسی
باران، همچنان نایاب در مازندران
۱۸ آبان ماه روز ملی کیفیت
دستگیری پزشک قلابی هنگام جراحی روی بیمار
کشف البسه قاچاق میلیاردی در زنجان
خشکسالی سابقه دار اتفاقی نیست
پیشنهاد ثبت روز بافق در تقویم
آغاز شناسایی استعداد‌های ورزشی در کردستان
پدر کودک‌آزار در اشنویه بازداشت شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
خام فروشی در زنجیره فولاد
وقوع زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۱۸
رویای تغییر نظامی که کابوس آمریکا شد
عراقچی: فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)