• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۹۴۶۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
صفحه نخست » عمومی

چگونه از حق بیمه در قبض برق استفاده کنیم؟

معاون مهندسی و نظارت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ، به سؤال‌ها درباره حق بیمه در قبض‌های برق پاسخ داده است.

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، اگر به قبض‌های برق دقت کرده باشید، علاوه بر آبونمان، مالیات بر ارزش ‌افزوده و عوارض برق، هزینه‌ای از مشترکان با عنوان حق بیمه گرفته می‌شود.

بنابر این، مشترکان می‌توانند در صورت خرابی یا سوختگی لوازم برقی در اثر قطع و وصل برق، با استناد به این حق بیمه گرفته‌شده، خسارت بخواهند، اما چگونه؟

 

چگونه از حق بیمه در قبض برق استفاده کنیم؟

 
به رغم این‌که بسیاری از مشترکان مبلغ اضافه‌ای را بابت حق بیمه پرداخت می‌کنند، اما تقریباً هیچ اطلاع‌رسانی درستی درباره چگونگی استفاده از این بیمه انجام‌ نشده است.
 
عبدالامیر یاقوتی، معاون مهندسی و نظارت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ و عضو کمیته ملی کاهش تلفات شرکت توانیر، به سؤال‌ها درباره حق بیمه در قبض‌های برق پاسخ داده است.
 
چه رقمی در ماه از مشترکان بابت بیمه گرفته می‌شود؟
 
در حال حاضر، به ازای هر ماه ۱۰۰ تومان از مشترکان خانگی شهری و ۵۰ تومان از مشترکان خانگی روستایی گرفته می‌شود. همچنین هزینه بیمه برق برای مشترکان تجاری و سایر استفاده‌های شهری ۱۰۰۰ تومان و برای روستاییان ۵۰۰ تومان در ماه است.
 
آیا حق بیمه اجباری است و بدون استثنا روی قبض برق همه مشترکان ثبت می‌شود؟
 
بله. همان‌طور که تعرفه‌ها تمدید می‌شود و هر سال یک قانون بودجه جدید می‌آید، این قانون نیز جزیی از بند‌های قانون بودجه است که از سال ۹۰ وارد قبض برق همه مشترکان شده است.
 
هر سال، چند تن از بیمه برق استفاده کرده، چند تن شکایت می‌کنند و چه تعدادی موفق به دریافت حق بیمه می‌شوند؟
 
از سال ۹۸ تاکنون ۱۸ هزار و پانصد پرونده در سامانه ثبت‌ شده است که از این تعداد تقریباً خسارت ۱۴ هزار تن از افراد پرداخت ‌شده است، پرونده هزار تن از آنها در دست بررسی است و تعدادی نیز از نظر بیمه مشمول خسارت نشدند؛ آنها گروهی از مشترکان هستند که منشأ خطا در داخل ملک مسکونی نبوده است.
 
مثلاً فرض کنید یک خودرو به شبکه برق خورده و باعث اتصالی شبکه و سوختن وسیله‌های برقی چند تن از اهالی شده یا سارقی قسمتی از شبکه را دزدیده است؛ در این صورت، بیمه خسارتی را تقبل نمی‌کند، زیرا مقصر شخص دیگری بوده است. در چنین مواردی، افراد باید از راه قضایی اقدام به شکایت کنند تا در نهایت، قانون برای آنها تصمیم‌گیری کند.
 
حق بیمه در قبض‌های برق چه نوع خسارت‌هایی را پوشش می‌دهد؟
 
بیمه، پنج گروه خسارت از جمله آسیب وسیله‌های برقی در منزل، آتش‌سوزی، فوت، نقص عضو و خسارت‌ پزشکی را پوشش می‌دهد.
 
سقف پرداختی جهت هر خسارت چقدر است؟
 
سقف مربوط به وسیله‌های برقی که ۹۵ درصد کل خسارت‌ها را پوشش می‌دهد، سال گذشته ۱۲ میلیون و پانصد هزار تومان بود و امسال به ۲۶ میلیون تومان رسیده است.
 
همچنین غرامت فوت ۹۵۰ میلیون تومان، آتش‌سوزی ۸۹۰ میلیون تومان، نقص عضو ۶۵۱ میلیون تومان و خسارت پزشکی ۶۹۲ میلیون تومان است.
 
البته دقت کنید این‌ها، سقف پرداختی جهت خسارت هستند و طبیعتاً بیمه متناسب با دستورالعمل‌ها و خسارت‌هایی که وارده شده است، آن‌ها را بررسی و پرداخت می‌کند.
 
چگونه باید ثابت کرد که سوختگی یا آسیب واردشده به‌وسیله الکترونیکی خانه ناشی از قطع و وصل برق است؟
 
شناسایی این‌که سوختگی یا آسیب‌دیدگی یک وسیله برقی ناشی از قطع و وصل برق، استفاده نادرست یا پدیده‌های دیگری بوده، کمی سخت است، اما اگر ببینیم در یک منطقه جغرافیایی تعداد خطا‌ها در همان لحظه که اتفاق‌هایی در شبکه می‌افتد، زیاد است، آن را جزو تعهدات بیمه نمی‌دانیم و جزو خسارت‌هایی که از سمت شبکه به مشترک واردشده است، مطرح می‌کنیم که طبیعتاً متناسب با قانون‌های شرکت توانیر با آن برخورد خواهد شد.
 
مراحل دریافت خسارت چگونه است؟
 
نخستین کاری که متقاضیان باید انجام دهند، این است که وارد سامانه بیمه به آدرس bime.tavanir.org.ir شوند. بعد از واردکردن شناسه قبض، مشترک باید مستندها و اطلاعات لازم را در سامانه آپلود کند.
 
بعد از این‌که اطلاعات به شرکت بیمه‌گذار مربوطه انتقال داده شد، کارشناسان بیمه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند و میزان خسارت را به مشترک اعلام می‌کنند.
 
در صورت اعتراض مشترک، دوباره این فرایند با دقت بیشتری انجام می‌شود و بعد از یک نتیجه نهایی بین مشترک و شرکت بیمه، پول به‌حساب مشترک واریز می‌شود.
 
در صورت اختلاف بین مشترک و شرکت بیمه باید به چه نهادی مراجعه کرد؟
 
بحث‌های مربوط به بیمه را باید خود کارشناسان بیمه جوابگو باشند، زیرا اصول کلی حاکم بر قرارداد بیمه فراتر از قرارداد‌های شرکت توانیر است. اگر بیمه اصرار داشته باشد که رقم برآوردشده، درست است و شرکت توانیر نتواند این مسأله را حل کند، مشترک می‌تواند از شرکت بیمه‌گذار شکایت کند.
 
چه راهکار‌هایی جهت جلوگیری از سوختگی لوازم برقی هنگام قطع و وصل برق وجود دارد؟
 
کلیدی‌ترین بحث بیمه و جبران خسارت‌ها رعایت همین نکته است. اصل بیمه باید به این سمت برود که ایمنی در خانه‌ها افزایش پیدا کند، زیرا آن مبلغی نیز که از سوی بیمه پرداخت می‌شود، به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند جبران‌کننده خسارت‌های روحی، مالی و انسانی شود؛ بنابر این، لازم است مشترکان جهت جلوگیری از سوختگی و خرابی لوازم برقی ناشی از قطع و وصل برق به نکته‌های زیر توجه کنند:
 
- سیستم ارت یا زمین را بررسی کنید. خانه‌ها باید از سیستم ارت که از نوسان برق و ولتاژ جلوگیری می‌کند، برخوردار باشند.
 
- حتماً جهت تجهیزات حساس مثل یخچال، ماشین لباس‌شویی، ماشین ظرف‌شویی و غیره، از دستگاه‌های محافظ ولتاژ استفاده کنید. این دستگاه‌ها بعد از نوسان‌های بیش ‌از حد، جریان برق را قطع می‌کنند و به دستگاه مصرف‌کننده، انرژی لازم جهت روشن‌بودن را نخواهند داد. هنگامی‌که دوباره جریان برق به حالت عادی رسید، اتصال برقرار خواهد شد.
 
- سیم‌کشی‌های غیر استاندارد ساختمان‌ها، فرسودگی سیم‌کشی‌ها و استفاده بیش ‌از حد معمول از انشعاب برق، می‌توانند موجب آتش‌سوزی و آسیب به وسیله‌های برقی شوند؛ بنابر این، بهتر است با رعایت نکته‌ها و رفع چنین مشکل‌هایی، از آسیب‌ها جلوگیری کنیم.
 
آیا در صورت سوختگی یا آسیب واردشده در اثر قطع و وصل برق، شرکت توانیر راهکار‌های جلوگیری از سوختگی لوازم برقی را بررسی می‌کند؟
 
قسمتی از مطالب گفته‌شده جهت جلوگیری از خسارت‌ها در اثر قطع و وصل برق، مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما همه موارد گفته‌شده، امکان بررسی ندارند.
 
بیمه برق، یک بیمه حمایتی است که منافع آن از سوی خود مردم تأمین می‌شود و به صورتی خسارت‌های واردشده را جبران می‌کند. مسائلی مانند انشعاب غیر مجاز و استفاده بیش ‌از حد معمول از انشعاب برق، مشمول بیمه نمی‌شوند.
 
برنامه سال‌های آینده ‌ما این است که سیم‌کشی‌های غیر استاندارد و فرسودگی سیم‌کشی‌ها در ساختمان‌ها را نیز بیمه اجباری کنیم و بیمه را به سوی این کار حرکت دهیم.
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
سلام من ساختمان نو ساز هستش ولی سیم آرت نزاشتم آیا خسارت بهم تعلق میگیره
نظر شما
آخرین اخبار
حضور بوکسور‌های چهارمحال و بختیاری در مسابقات کشوری
تصویب برنامه مقابله با پدیده گرد و غبار در منطقه سراجه قم
ارسالی‌های شما به با مخاطبان
شدت گرما در جنوب وشرق کرمان
آغاز عملیات نورپردازی ایوان کاخ چهلستون اصفهان
معرفی برترین های مسابقات شنای پسران و دختران جام چهلستون
حفظ سنگر تولید به همت تولیدکنندگان قمی
آغاز مرمت گنبد تاج الملک مسجد جامع اصفهان
کرمان آماده پذیرایی از زائران عبوری استان های همجوار و کشورهای همسایه
ملاقات مردمی فرماندار ویژه بروجرد با شهروندان
آغاز ثبت‌نام دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی در اصفهان
افزایش ۲۰ درصدی حقوق مستمری‌بگیران صندوق بیمه روستائیان و عشایر 
کشف ۱۴۶ رأس دام قاچاق در آباده
بدرقه ای دیگر به پاس قدرشناسی
پشت پرده خاموشی های بی سابقه در یزد چه می گذرد؟
گلایه مردم از خاموشی‌های بدون اطلاع قبلی برق قم
پایان مرحله نخست اردوی تیم ملی کاراته رده‌های پایه در بندرانزلی
سومین فروریزش خط اصلی انتقال فاضلاب در بهارستان شرقی
خبر‌هایی از هماهنگی برپایی مواکب اربعین
فعالیت مراکز خرید تضمینی گندم تا پایان شهریور
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تشکیل یگان‌های جدید «تکاوران تفنگدار دریایی» در کشور
زمین لرزه ۵/۱ ریشتری در فاضل آباد
رزمایش مشترک دریایی ایران و روسیه فردا برگزار می‌شود
زلزله بیش از ۵ ریشتری در فاضل آباد گلستان
وزیر ورزش نایب قهرمانی تیم والیبال نوجوانان ایران را تبریک گفت
عرضه امتیاز صادراتی؛ ابزار جدید تسهیل تجارت خارجی
شورای نگهبان؛ نهادی حاکمیتی با پشتوانه مردمی و نظارت مستمر قانونی
احسان حاج‌صفی به سپاهان بازگشت
جعفری: دختران ایران فراتر از انتظار ظاهر شدند
توصیه‌های ستاد مرکزی اربعین به زائران کربلای معلی
استان تهران چهارشنبه تعطیل شد
سامانه‌های آسیب‌دیده پدافند هوایی جایگزین شدند
مردم ایران باطل السحر نقشه‌های دشمنان ایرانند
نتایج روز چهارم هفته سوم و برنامه آخرین روز مرحله مقدماتی
برخورد قاطع با گرانفروشان و محتکران برنج در دستور کار تعزیرات
وزیر نیرو: از مردم بابت کاهش فشار آب عذرخواهی می‌کنیم  (۱ نظر)
هشدار عراقچی درباره سوءاستفاده ۳ کشور اروپایی از مکانیسم ماشه  (۱ نظر)