• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۹۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
صفحه نخست » عمومی

دلیل زاپاس نداشتن خودروهای جدید

حدود یک‌سوم از خودرو‌های تولیدی، بدون تایر زاپاس عرضه می‌شوند. علت آن چیست؟

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، امروزه، حدود یک‌سوم از خودرو‌های تولیدی، بدون تایر زاپاس عرضه می‌شوند. علت این موضوع چیست و چرا خودروسازان چنین کاری می‌کنند؟

 

دلیل زاپاس نداشتن خودروهای جدید

 
مدتی است که بعضی از غول‌های صنعت خودروسازی مدل‌های جدید خود را بدون ارائه‌ تایر زاپاس به مشتریان تحویل می‌دهند که سبب تعجب بعضی از آن‌ها می‌شود و سؤالاتی در ذهن بسیاری از خریداران ایجاد می‌کند: اگر تایر خودرو دچار پنچری شود، چه کنم؟ چرا خودروساز چنین امکان مهمی را از خودرو حذف کرده است؟ آیا مسائل مالی مطرح است؟ آیا سودجویی خودروساز سبب این تصمیم شده است؟ دلایل این تصمیم را بدانید.
 
 
دلیل زاپاس نداشتن خودروهای جدید
 
 
با سیر نزولی ۳۶ درصدی ارائه‌نشدن زاپاس در خودرو‌های جدید، از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود یک‌سوم از خودرو‌های تولیدی بدون تایر زاپاس عرضه شده‌اند.
 
نکته‌ قابل توجه در‌ این‌باره آن است که بسیاری از صاحبان خودرو‌ها تا هنگام بروز حادثه و مواجهه با پنچری، از نبود زاپاس در خودروی خودآگاه نیستند و در سال ۲۰۱۶، این موضوع سبب ۴۵۰ هزار تماس تلفنی با سازمان خودروی آمریکا شده است.
 
تاکنون، خودروسازان دلایل مختلفی برای توجیه حذف زاپاس از مدل‌های جدید ارائه داده‌اند، اما هیچ‌یک از از آن‌ها نتوانسته است که راننده‌ مانده در جاده را آرام کند. دلایل احتمالی خودروسازان برای این اقدام را بخوانید:
 
بعضی خودرو‌های جدید به تایر‌های ران‌فلت (Run-flat) مجهز شده‌اند.
 
باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.
 
وزن خودرو کاهش می‌یابد.
 
مصرف سوخت اندکی کاهش می‌یابد.
 
در بعضی از خودرو‌ها محدودیت‌های طراحی سبب حذف زاپاس می‌شود.
 
تایر‌های ران‌فلت و کاهش مصرف سوخت
 
دیواره‌ها و فضای داخلی تایر ران‌فلت تقویت شده و در‌ مقایسه ‌با تایر عادی خشک‌تر و سفت‌تر است. این تایر‌ها طوری طراحی شده‌اند که در صورت بروز پنچری، به خودرو اجازه دهند با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد و راننده بتواند به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه کند.
 
تعمیر تایر‌های ران‌فلت امکان‌پذیر نیست و به‌محض بروز پنچری باید تعویض شوند. این تایر‌ها در‌ مقایسه ‌با تایر‌های عادی گران‌ترند و دسترس‌پذیری کمتری دارند.
 
با توجه‌ به قیمت گران‌تر تایر ران‌فلت، ادعای کاهش هزینه‌ تولید با حذف تایر زاپاس دور از ذهن است، اما اگر در صورت حذف زاپاس و استفاده از تایر عادی به‌دست خودروساز، تغییری در هزینه‌ تولید رخ می‌دهد، خرید تایر زاپاس به‌ همراه جک و آچار، کمی بیش از ۱۰۰ دلار هزینه دارد و با‌ توجه ‌به این‌که خودروسازان با خرید عمده‌ این موارد، قیمت تمام‌شده‌ کمتری می‌پردازند، می‌توان به‌طور تقریبی درنظر گرفت با حذف زاپاس در هر خودرو، سودی ۱۰۰ دلاری عاید خودروسازان می‌شود.
 
یک دلیل دیگر، کاهش وزن خودرو است. تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش وزن خودرو می‌تواند تا ۱ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد و این موضوع در بازاریابی خودرو‌ها و بهبود رتبه‌ مصرف سوخت شرکت‌ها تأثیرگذار باشد.
 
محدودیت‌های طراحی
 
اقبال عمومی به استفاده از خودرو‌های الکتریکی و هیبریدی، یکی دیگر از دلایل اصلی حذف تایر زاپاس از خودرو‌ها است. در طراحی خودرو‌های مجهز به باتری، فضای تعبیه‌ باتری‌ها یکی از مسائل مهندسان و طراحان است.
 
معمولا باتری‌ها در کف انتهای خودرو درست زیر صندلی‌های عقب و بخشی از فضای بار قرار می‌گیرد. این عامل سبب می‌شود مهندسان برای حفظ فضای بار مناسب، محل قرارگیری زاپاس را حذف کنند.
 
در خودرو‌های بزرگ، مشکل کمبود فضا و حذف تایر زاپاس مطرح نیست، اما با ‌توجه ‌به این‌که خودرو‌های هیبریدی از استقبال بیشتری برخوردارند، خودروسازان به ‌اجبار حذف زاپاس از این مدل‌ها را انتخاب می‌کنند. 
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده
جشن ازدواج ۹۰۰ زوج از فرزندان بازنشستگان نیرو‌های مسلح
پلیس فتا زنجان: هیچ قرعه‌کشی واقعی اطلاعات کارت بانکی نمی‌خواهد
گلابر، مقصد جدید گردشگری و فرصت اشتغال پایدار در زنجان
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان
سامانه زیرساخت داده‌های مکانی SDI سرمایه ملی و جهانی است
تمدید مهلت شرکت در مسابقه «تدبر در قرآن» تا ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۴
برگزاری جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت روز مادر
کولاک شدید برف در جاده طالقان به هشتگرد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۳ آذر ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
حفاظت از منابع طبیعی باید اولویت همه بخش‌ها باشد
فردا آموزش در برخی مدارس سمنان و آرادان غیر حضوری شد
برگزاری نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی در تبریز
مسابقات قهرمانی کشتی پهلوانی استان تهران در ورامین
بارش پراکنده باران در سمنان
نمایش توان داخلی صنعت بیمارستان‌سازی در نمایشگاه بین‌المللی تهران
تصویب طرح توسعه سایت ۲۰۰ هکتاری شهر مهاباد
برگزاری میز خدمت قضایی در شهرستان اسلامشهر
۴ فوتی و مصدوم در حادثه رانندگی بستان آباد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید
سامانه پرقدرت بارشی در راه فارس
شهید رشید ستون اتاق فکر دفاع مقدس بود
ثبت بارش باران در ۵۰ ایستگاه هواشناسی خراسان جنوبی
ثبت بیشترین میزان بارش استان بوشهر در عسلویه
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
پرواز ناموفق تهران به بغداد
ضرورت بازآرایی رسانه‌ای در برابر جنگ ترکیبی دشمن
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از امروز
عرضه بنزین با نرخ‌سوم؛ بنزین کارت آزاد جایگاه ۵هزار تومان شد
ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کشور
رئیس مجلس اتیوپی وارد تهران شد
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
فردا؛ پایان مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
علیکردی تصاویر را دیده و شکایتی برای پیگیری موضوع ندارد
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۳ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
شارژ اعتبار دهک‌های درآمدی ۱ تا ۳ از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
رئیس مرکز آمار قوه قضائیه: تا پایان سال مردم دارای دستیار هوشمند می‌شوند  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)