• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۹۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
صفحه نخست » عمومی

دلیل زاپاس نداشتن خودروهای جدید

حدود یک‌سوم از خودرو‌های تولیدی، بدون تایر زاپاس عرضه می‌شوند. علت آن چیست؟

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، امروزه، حدود یک‌سوم از خودرو‌های تولیدی، بدون تایر زاپاس عرضه می‌شوند. علت این موضوع چیست و چرا خودروسازان چنین کاری می‌کنند؟

 

دلیل زاپاس نداشتن خودروهای جدید

 
مدتی است که بعضی از غول‌های صنعت خودروسازی مدل‌های جدید خود را بدون ارائه‌ تایر زاپاس به مشتریان تحویل می‌دهند که سبب تعجب بعضی از آن‌ها می‌شود و سؤالاتی در ذهن بسیاری از خریداران ایجاد می‌کند: اگر تایر خودرو دچار پنچری شود، چه کنم؟ چرا خودروساز چنین امکان مهمی را از خودرو حذف کرده است؟ آیا مسائل مالی مطرح است؟ آیا سودجویی خودروساز سبب این تصمیم شده است؟ دلایل این تصمیم را بدانید.
 
 
دلیل زاپاس نداشتن خودروهای جدید
 
 
با سیر نزولی ۳۶ درصدی ارائه‌نشدن زاپاس در خودرو‌های جدید، از سال ۲۰۱۷ تاکنون، حدود یک‌سوم از خودرو‌های تولیدی بدون تایر زاپاس عرضه شده‌اند.
 
نکته‌ قابل توجه در‌ این‌باره آن است که بسیاری از صاحبان خودرو‌ها تا هنگام بروز حادثه و مواجهه با پنچری، از نبود زاپاس در خودروی خودآگاه نیستند و در سال ۲۰۱۶، این موضوع سبب ۴۵۰ هزار تماس تلفنی با سازمان خودروی آمریکا شده است.
 
تاکنون، خودروسازان دلایل مختلفی برای توجیه حذف زاپاس از مدل‌های جدید ارائه داده‌اند، اما هیچ‌یک از از آن‌ها نتوانسته است که راننده‌ مانده در جاده را آرام کند. دلایل احتمالی خودروسازان برای این اقدام را بخوانید:
 
بعضی خودرو‌های جدید به تایر‌های ران‌فلت (Run-flat) مجهز شده‌اند.
 
باعث کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.
 
وزن خودرو کاهش می‌یابد.
 
مصرف سوخت اندکی کاهش می‌یابد.
 
در بعضی از خودرو‌ها محدودیت‌های طراحی سبب حذف زاپاس می‌شود.
 
تایر‌های ران‌فلت و کاهش مصرف سوخت
 
دیواره‌ها و فضای داخلی تایر ران‌فلت تقویت شده و در‌ مقایسه ‌با تایر عادی خشک‌تر و سفت‌تر است. این تایر‌ها طوری طراحی شده‌اند که در صورت بروز پنچری، به خودرو اجازه دهند با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه دهد و راننده بتواند به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه کند.
 
تعمیر تایر‌های ران‌فلت امکان‌پذیر نیست و به‌محض بروز پنچری باید تعویض شوند. این تایر‌ها در‌ مقایسه ‌با تایر‌های عادی گران‌ترند و دسترس‌پذیری کمتری دارند.
 
با توجه‌ به قیمت گران‌تر تایر ران‌فلت، ادعای کاهش هزینه‌ تولید با حذف تایر زاپاس دور از ذهن است، اما اگر در صورت حذف زاپاس و استفاده از تایر عادی به‌دست خودروساز، تغییری در هزینه‌ تولید رخ می‌دهد، خرید تایر زاپاس به‌ همراه جک و آچار، کمی بیش از ۱۰۰ دلار هزینه دارد و با‌ توجه ‌به این‌که خودروسازان با خرید عمده‌ این موارد، قیمت تمام‌شده‌ کمتری می‌پردازند، می‌توان به‌طور تقریبی درنظر گرفت با حذف زاپاس در هر خودرو، سودی ۱۰۰ دلاری عاید خودروسازان می‌شود.
 
یک دلیل دیگر، کاهش وزن خودرو است. تحقیقات نشان می‌دهد که کاهش وزن خودرو می‌تواند تا ۱ درصد مصرف سوخت را کاهش دهد و این موضوع در بازاریابی خودرو‌ها و بهبود رتبه‌ مصرف سوخت شرکت‌ها تأثیرگذار باشد.
 
محدودیت‌های طراحی
 
اقبال عمومی به استفاده از خودرو‌های الکتریکی و هیبریدی، یکی دیگر از دلایل اصلی حذف تایر زاپاس از خودرو‌ها است. در طراحی خودرو‌های مجهز به باتری، فضای تعبیه‌ باتری‌ها یکی از مسائل مهندسان و طراحان است.
 
معمولا باتری‌ها در کف انتهای خودرو درست زیر صندلی‌های عقب و بخشی از فضای بار قرار می‌گیرد. این عامل سبب می‌شود مهندسان برای حفظ فضای بار مناسب، محل قرارگیری زاپاس را حذف کنند.
 
در خودرو‌های بزرگ، مشکل کمبود فضا و حذف تایر زاپاس مطرح نیست، اما با ‌توجه ‌به این‌که خودرو‌های هیبریدی از استقبال بیشتری برخوردارند، خودروسازان به ‌اجبار حذف زاپاس از این مدل‌ها را انتخاب می‌کنند. 
 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های خوزستان در ۲۲ آذر
رقابت بانوان تنیسور در جام حذفی تنیس
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
۶۰ هزار نفر در صف ثبت قرارداد‌های ملکی
خبر‌هایی از برگزاری جشن های میلاد حضرت فاطمه(س)و هفته مادر در استان سمنان
ارزیابی ۵۳ اثر هنری البرز در داوری مهر اصالت ملی
ورزشی‌های بیست ویکم آذر ماه در استان سمنان
مرگ پنج نوجوان هرمزگانی در تصادف موتورسیکلت‌ها
غیر حضوری شدن برخی مدارس سمنان
اجرای طرح مهر ماندگار در سراب
برگزاری اجلاسیه ده روزه کنگره شهدای البرز
شهرداری‌ها نقش محوری در توسعه متوازن شهر دارند
آغاز اجرای طرح سه نرخی شدن بنزین در جایگاه‌های سوخت مهاباد تا ساعاتی دیگر
مجروح شدن فرمانده انتظامی مشهد و یک مامورپلیس، حین انجام وظیفه
گزیده خطبه های نماز جمعه شهر یاسوج
اهدای ۳۰ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند بنابی 
هشدار پلیس؛ با احتیاط برانید
آغاز به کار بازار میوه توسط شهرداری میانه
هوا در اصفهان سردتر می‌شود
بازگشایی محور راهبردی در قلب بافت فرسوده شهرضا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
دستور عارف برای رسیدگی فوری به مصدومان سانحه اتوبوس در استان فارس
مشق مادر، روایت شیرین از یک کلاس درس
بانوان ایرانی در دفاع مقدس ۱۲ روزه، پشتیبان رزمندگان شدند
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)