در وبینار موسسه صلح واشنگتن
سالیوان: مشکلات داخلی مهمترین تهدید امنیتی پیش روی آمریکا
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: تهدیدهایی پیش روی ما قرار دارد و ما همچنین با اختلافاتی عمیق مواجهیم که در حال گسترش است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در وبیناری که موسسه صلح واشنگتن برگزار کرد، گفت: مسائل داخلی آمریکا مهمترین تهدید و چالش امنیتی پیش روی ماست. سالیوان گفت: ما با همهگیری ویروس کرونا مواجهیم که همچنان درحال گسترش است. وی اضافه کرد: ما با یک بحران اقتصادی مواجهیم که در حال از بین بردن کسب و کارها و خانوادههای طبقه کارگری است. مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: واضح است که ما با تأثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در بخشهای مختلف آمریکا مواجهیم و البته، باید بگویم که تهدیدهایی پیش روی ما قرار دارد، ما همچنین با اختلافاتی عمیق مواجهیم که در حال گسترش است.
مشروح اظهارات در این وبینار به شرح ذیل است..
لیز گرانده مدیر اجرایی موسسه صلح آمریکا در ابتدای این مصاحبه که سه مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری سه رئیس جمهور مختلف در این کشور انجام شده خوشامد گفت و در معرفی جیک سالیوان اضافه کرد: وی پیش از تصدی سمت کنونی خود، معاون دستیار رئیس جمهور و همچنین مشاور امنیت ملی جو بایدن در زمانی بود که بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا بود. آقای سالیوان مدیر برنامه ریزی سیاسی در وزارت امور خارجه و معاون رئیس کارکنان هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه اسبق آمریکا نیز بود. پیش از آن که رابرت اوبراین در سال ۲۰۱۹ به عنوان مشاور امنیت ملی در دولت ترامپ منصوب شود، او نماینده ویژه رئیس جمهور در امور گروگانگیری در وزارت امور خارجه آمریکا و رئیس مشترک ائتلاف برای برقراری عدالت در افغانستان در دوره حضور هیلاری کلینتون و کاندولیزا رایس در وزارت امور خارجه آمریکا بود.
وزیر امور خارجه کاندولیزا رایس که در حال حاضر مدیر مؤسسه هوور در دانشگاه استنفورد است، در دوره نخست ریاست جمهوری رئیس جمهور بوش مشاور امنیت ملی بود. او نخستین زنی بود که به این سمت منصوب شد. او همچنین در دوره دوم ریاست جمهوری بوش به سمت وزیر امور خارجه آمریکا منصوب شد. او دومین زن و نخستن زن آمریکایی آفریقایی تباری بود که به این سمت منصوب شد. خانم وزیر خارجه رایس! خوشحالیم تریبون را در اختیار شما بگذاریم.
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت: میخواهم این نشست را با تشکر از مؤسسه صلح آمریکا آغاز کنم که این فرصت را فراهم کرد تا بتوانیم در ارتباط با جهان و چالشهای پیش روی سیاست خارجی آمریکا گفتگو کنیم. خوشحالم که رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور ترامپ و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کنونی آمریکا در دولت رئیس جمهور بایدن با من در این نشست حضور دارند. میخواهم به صورت خاص بگویم که جیک از این که در این نشست حضور دارید بسیار خوشحالم، زیرا یکی از مؤلفههای تصدی سمت مشاور امنیت ملی که من و رابرت از آن اطلاع داریم شامل این موضوع میشود که هیچ گونه موضوع برنامه ریزی شدهای در این سمت وجود ندارد؛ بنابراین بسیار خوشحالیم که شما در کنار ما حضور دارید. در حقیقت میخواهم این بحث را با مطرح کردن سؤالی در ارتباط با این نقش و این سمت آغاز کنم. من همچنین وزیر امور خارجه آمریکا بودم و از زمان ریاست جمهوری توماس جفرسون یک سری مسائلی وجود دارد که مردم آنها را درک میکنند، اما کمک به رئیس جمهور در امور امنیت ملی که به عنوان سمت مشاور امنیت ملی شناخته میشود شامل مسئولیتها و وطایف بسیار مختلفی میشود. رابرت میخواهم این سؤال را بپرسم که شما چه رویکردی در این باره دارید و چگونه این سمت را به پایان رساندید و سپس جیک از شما این سؤال را دارم که نظر شما درباره بر عهده گرفتن این سمت و آغاز کارتان چیست؟ رابرت! شما میتوانید پاسخ به این سؤال را آغاز کنید.
رابرت اوبراین خطاب به رایس گفت: شما در ارتباط با توماس جفرسون صحبت کردید و من میخواهم به هنری کیسینجر و کاندولیزا رایس اشاره کنم و مطمئنم که جیک نیز با من موافق است. من با شما در دولت بوش در ارتباط با افغانستان همکاری داشتم و از راهنماییهای شما که در سمت جدید خود ارائه میکنید سپاسگزارم. اگر یادتان باشد من همان کسی بودم که نخستین سؤال را از شما در آغاز هفته نخست کاری تان پرسیدم. فکر میکنم مهمترین و بهترین مسئله در ارتباط با تصدی سمت مشاور امنیت ملی آمریکا این است که شما جزء کارکنان رئیس جمهور آمریکا میشوید و از نظر من، شما در این سمت میخواهید از این موضوع اطمینان حاصل کنید که او به عنوان رئیس جمهور میتواند بهترین گزینه ها، بهترین مشورتها را در مواجهه با بحرانها و در ارتباط با مسائل سیاسی طولانی مدت دریافت کند. شما به عنوان مشاور امنیت ملی باید این موضوعات را چارچوب بندی کنید. شما میتوانید سبب برگزاری گفتگوهایی در کل دولت در این باره شوید که ما باید به کدام سمت باید حرکت کنیم و چگونه باید با مسائل پیش روی رئیس جمهور در هر زمانی مقابله کنیم. این کار شماست تا از این موضوع اطمینان حاصل کنید که او بهترین گزینهها و بهترین مشاورههای سیاسی را دریافت میکند. همان گونه که میدانید گاهی اوقات در این مشاورهها اختلاف نظرهایی نیز وجود دارد و من به عنوان مشاور امنیت ملی در تلاش برای اطمینان یافتن از این موضوع بودم که طرفهای مختلف در نهایت میتوانند در مقابل رئیس جمهور به یک اجماع برسند و من گزینههای مختلفی را در اختیار رئیس جمهور ترامپ قرار میدادم تا او بتواند در ارتباط با موضوعات مختلف تصمیم گیری کند. فکر میکنم مسئله مهم مرتبط با این شغل این است که شما میتوانید شاهد همه مسائل باشید و شما اطلاعات را مشاهده میکنید و شما میتوانید به رئیس جمهور کمک کنید تا بتواند تصمیم گیری و در نهایت سیاستهای خود را در زمانی که یک تصمیم را اتخاذ کرد، اجرایی کند.
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این وبینار از سالیوان پرسید:
جیک! فکر میکنم یکی از مسائل در ارتباط با تصدی سمت مشاور امنیت ملی این است که شما در واقع نمیدانید که دقیقاً شرایط در جهان چگونه خواهد بود و این موضوع پس از حادثه ۱۱ سپتامبر تجلی یافت و در هر زمانی ما شاهد یک سری مسائلی هستیم و رابرت (رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور ترامپ) هم در دوران کاری خود شاهد شیوع کووید بود؛ بنابراین به نظر شما نقش مشاور امنیت ملی شامل چه مواردی میشود و چگونه شما و رئیس جمهور در ارتباط با این سمت با یکدیگر صحبت کردید؟
جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: نخست میخواهم از شما به سبب فرصتی که در اختیار من قرار دادید تشکر کنم. میخواهم سخنان خود را با قدردانی از رابرت به سبب مشارکت قابل توجهش در تسهیل روند انتقال قدرت در آمریکا در آغاز کنم. رابرت از شما به سبب هموار کردن شرایط برای من و همچنین تیم ما به منظور استقرار در این دفتر و سمت متشکرم. ما با چالشهای مختلفی در سراسر جهان مواجهیم از رقابت میان قدرتهای بزرگ گرفته تا مسائل فراملی. هنوز به صورتی دقیق نمیتوانم بگویم که مشاور امنیت ملی رئیس جمهور بودن چه معنایی دارد، زیرا تنها هشت روز است که عهده دار این سمت شده ام، اما هر دوی شما که شاید هشت سال عهده دار این سمت بودید بهتر میدانید که تصدی در این سمت چه معنایی دارد. اما میتوانم بگویم مدیریت شرایط بخش مهمی از این شغل محسوب میشود و این که با توجه به تحولات در سراسر جهان بتوانیم اطلاعات به روز شدهای را در ارتباط با تهدیدها و فرصتهای پیش روی آمریکا در اختیار رئیس جمهور قرار دهیم تا او بتواند به درخواستهای وزرای کابینه که به دریافت دستورالعملهایی از سوی رئیس جمهور چشم دارند، پاسخ دهد. اما این شغل چیزی فراتر از این شغل است. ما همچنین باید در ارتباط با شکل دادن و هدایت راهبردها که منعکس کننده اولویتهای رئیس جمهور است تلاش کنیم و بنابراین من سمت مشاور امنیت ملی آمریکا را از یک سو به عنوان یک میانجی و هماهنگ کننده فرایندی میدانم که رابرت در ارتباط با آن صحبت کرد که شامل ارائه گزینههای مؤثر برای رئیس جمهور میشود تا او به عنوان فرمانده کل قوا بتواند تصمیماتی را اتخاذ کند. اما در عین حال تصدی این سمت به عنوان یک فرد برقرار کننده ارتباط بین نهادهای مختلف و همچنین وزرای کابینه سبب میشود آنها بدانند رئیس جمهور در پی چه چیزی است و از آنها چه انتظاراتی دارد و این که چگونه رویکرد او باید در نهایت سبب شکل دهی به دستورالعملی شود که بر اساس آن رویکرد خود را در قبال جهان تعیین میکند. فکر میکنم انجام چنین کاری مستلزم انعطاف پذیری و رسیدن به این نتیجه است که تهدیدهای پیش روی ما در زمانی که شما عهده دار این سمت میشوید با تهدیدهایی که شما در روزی که این سمت را ترک میکنید متفاوت باشند. شما هرگز نباید یک مسئله مهم را فراموش کنید و آن همان کاری است که رئیس جمهور میخواهد انجام دهد و از نظر من اطمینان یافتن از این که ما این فرایند را به صورت عمیقی در پیش میگیریم، بخش مهمی از این کار محسوب میشود.
کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه اسبق آمریکا گفت: در حقیقت این همان انتقال فرآیند محسوب میشود. جیک به یک موضوع مهم در این باره اشاره کرد. رابرت شما چه میراثی را از خود برای جیک در ارتباط با بزرگترین چالشهای پیش روی آمریکا به جا گذاشتید؟
رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی سابق آمریکا گفت: اکنون حدود دو ماه است که من این سمت را واگذار کردم. فکر میکنم این موضوع در ارتباط با یک انتقال حرفهای است و روند انتقال این سمت حتی قبل از برگزاری انتخابات آغاز شد و من با همکارم استیفن هادلی در این باره صحبت کردم و با او در ارتباط با این موضوع سوال کردم که او در سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ چگونه توانست فرآیند انتقال را از دولت جورج دبلیو بوش به دولت باراک اوباما مدیریت کند. ما از همان ابتدا با تیم جیک همکاری خود را آغاز کردیم و اوضاع به خوبی پیش رفت مسئله موثر در این باره این بود که جیک هدایت یک تیم بسیار حرفهای را بر عهده دارد. او یک فرد بزرگ آمریکایی است و یک پیشینه بسیار درخشان دارد. افراد کمی هستند که میتوانند همانند او کار و خود را برای این سمت آماده کنند. او میتواند شرایط و مسیر پیش رو را مدیریت کند. چیزی که ما در اختیار او قرار دادیم و در واقع به او منتقل کردیم در ارتباط با مسائل بزرگ بود و چین مسئله شماره یک محسوب میشود. ما شاهد ظهور یک چین جسور هستیم که به چالش ژئوپلتیکی شماره یک پیش روی آمریکا تبدیل شده است و این روند به مدت یک نسل ادامه داشته است. چین به کشوری جسورتر تبدیل شده است و در ارتباط با تایوان و هند و دریای چین جنوبی و هنگ کنگ سبب بروز مناقشاتی شده است و ما شاهدیم که این کشور ملی گراتر شده است و در حال سرکوب اویغورهاست و وزیر امور خارجه پمپئو آن را نسل کشی نامید. ما همچنین شاهد جاه طلبیهای افسارگسیخته چین در سطح جهان هستیم. این به یک موضوع جهانی تبدیل شده است. چین همچنین در منطقه قطب هم جسورتر شده است. آنها در مکانهایی حضور دارند که قبلا در آنجا حضور نداشتند همانند دریای آتلانتیک جنوبی. بنابراین، این یک موضوع مهم محسوب میشود و فکر میکنم ما توانستیم یک اجماع دو حزبی بر سر این موضوع ایجاد کنیم؛ بنابراین این یک موضوع مهم و بزرگ محسوب میشود. در ارتباط با روسیه باید بگویم آنها کشوری هستند که اقتصاد بزرگی ندارند و در ارتباط با مسائل جمعیتی در حال افول میباشند و آنها در حال پرداخت خسارت به سبب تولید سامانههای تسلیحاتی به شدت پیشرفته برای قرار دادن تسلیحات هستهای در فضا هستند. آنها در فضای سایبری حضور دارند. آنها به سبب کم بودن ابعاد جمعیتی و اقتصادی خود در حال پرداخت خسارت در مقابل چین و آمریکا هستند. آنها همچنین در درگیریها در مکانهایی همانند سوریه حضور دارند و از نیروهایی در آنجا استفاده میکنند. ما هر روزه با چالشهایی مواجهیم و اینها همانند کارتلها هستند. جنایتهای سازمان یافته فرامرزی چیزی است که انتظار نداشتم بیش از پیش در کانون توجه قرار گیرد، اما به سبب تشدید شرایط مرتبط با شیوع ویروس کرونا در حال افزایش است. اگر به کارتل پی سی سی در برزیل نگاهی بیندازیم (برزیل که یک دموکراسی مهم محسوب میشود) میبینیم که آنها در آمریکا هم حضور دارند. آنها در برزیل یک سری قلمروها را در اختیار دارند. برخی از آنها هم در مکزیک حضور دارند. برخی از آنها در حال بازگشت به کلمبیا هستند. بنابراین، فکر میکنم این موضوعی است که شاید هر روزه به ذهن همگان خطور نکند، اما یک معضل مهم و قابل توجه محسوب میشود که به سبب قاچاق مواد مخدر و به سبب خشونتهایی که هر روزه انجام میدهند در حال تحت تأثیر قرار دادن آمریکایی هاست. بنابراین، اینها یک سری مسائل و موضوعات مهمی هستند که پیش روی ما قرار دارند و ما آنها را پشت سرگذاشته و رتق و فتق آنها را به تیم بعدی واگذار کرده ایم. با تغییر دولت از اهمیت برخی از این موضوعات همانند روسیه و چین و ایران کاسته نشده است و اکنون (جیک) میتواند بر روی این موضوعات کار کند. او یک آمریکایی بزرگ است و یک تیم قاطع و حرفهای را برای این کار در اختیار دارد که میتوانند از عهده این کار مهم بر آیند.
کاندولیزا رایس گفت: جیک میخواهم کمی در ارتباط با برخی از این چالشها صحبت کنید. این که رویکرد شما در ارتباط با این چالشها چیست و نظر شما درباره راههای مقابله با آنها از بعد راهبردی چیست؟
جیک سالیوان: رابرت پنج یا ده دقیقه در ارتباط با طیفی از تهدیدهای نشأت گرفته از بخشهای مختلف جهان برای ما صحبت کرد. زمانی که به ریشه سوال شما فکر میکنم که مهمترین اولویت امنیتی پیش روی آمریکا شامل چه مواردی میشود باید بگویم همان مسئلهای ذهنم میآید که جو بایدن برای ما تشریح کرد که در این باره است سیاست خارجی و سیاست داخلی رابطه تنگاتنگ با یکدیگر دارند و به یکدیگر وابسته میباشند و در نهایت، در حال حاضر، مهمترین چالش امنیتی پیش روی ما شامل مسائل داخلی میشود. ما با همه گیری ویروس کرونا مواجهیم که همچنان در کشور ما در حال گسترش یافتن است. ما با یک بحران اقتصادی مواجهیم که در حال از بین بردن کسب و کارها و خانوادههای طبقه کارکری است. واضح است که ما با تأثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در بخشهای مختلف کشور خود مواجهیم و البته، باید بگویم که تهدیدهایی پیش روی جمهوری ما قرار دارد که بر اساس قانون اساسی بنا شده است. ما همچنین با اختلافاتی عمیق مواجهیم که در حال گسترش یافتن است. بنابراین، زمانی که شما در ارتباط با اولویتها سوال میپرسید در عین حال سوال مربوط به راهبردها هم مطرح میشود. از نظر من این موضوع در این قالب جای میگیرد که ما باید خود را در موضع قدرت قرار دهیم تا بتوانیم با چالشهای ناشی از سراسر جهان مقابله کنیم و ایجاد چنین موضع قدرتی باید اولویت اصلی این دولت از همان روزهای نخست آغاز کارش باشد. این موضوع در ارتباط با سوال مربوط به رقابت میان قدرتهای بزرگ به ویژه چین هم صدق میکند. ما همچنین برای مقابله با تهدیدهای مهم و قابل توجه فرامرز که میتواند آمریکا را تحت تأثیر قرار دهد شامل تغییرات آب و هوایی، اشاعه هسته ای، حملات سایبری، تداوم تخریب اقتصادی در سراسر جهان باید در موضع قدرت قرار داشته باشیم. در واقع چیزی که ما بر روی آن سرمایه گذاری کرده ایم این است که باید دریابیم مولفه اصلی قدرت ما شامل چه مواردی میشود که سبب میشود ما بتوانیم به صورت موثری چالشها و تهدیدها را مدیریت کنیم. همان گونه که گفتم مسئله نخست شامل مسائل داخلی میشود. سپس ما باید بر روی هم پیمانان خود سرمایه گذاری کنیم و باید به صورت موثری ائتلافهای خود را احیا کنیم و نباید آنها را در مسیری قرار دهیم که در گذشته در آن قرار داشتند بلکه باید در ارتباط با این موضوع فکر کنیم که چگونه میتوانیم این ائتلافها را مدرنیزه کنیم تا بتوانیم در آینده با تهدیدها مقابله نماییم.
این اقدامی شامل احیای جایگاه حیاتی ما در نهادهای بین المللی میشود از توافق نامه اقلیمی پاریس گرفته تا سازمان جهانی بهداشت میشود و سپس ما باید ما باید به صورتی واضح و مداوم در ارتباط با ارزشهای خود فکر کنیم، اما باید این کار را به روشی انجام دهیم که در راستای ارزشهای ما در داخل کشور قرار داشته باشد. بنابراین، فکر میکنم چیزی که شما در ارتباط با فعالیتهای ما شاهدش خواهید بود این است که ما به صورت قابل توجهی سبب شکل دهی به محیط و فضایی خواهد شد که بر اساس آنها میخواهیم با این تهدیدها و چالشها مقابله نماییم و ما همچنین میخواهیم سبب ایجاد موضع قدرت خود در جهان شویم. از همین جاست که میتوانیم راهبردهای موثرو کارآمد را در ارتباط با مقابله با چالشهای ناشی از چین، مقابله با تغییرات آب و هوایی، مقابله نه تنها با این همه گیری بلکه با همه گیریها در آینده و بسیاری از مسائل دیگر پیش بگیریم.
کاندولیزا رایس گفت: یکی از دشوارترین چالشهای پیش روی سیاست خارجی آمریکا طی چندین دهه شامل این موضوع میشود که گاهی اوقات برای مثال زمانی که ما در ارتباط با چین صحبت میکنیم، رابرت در سخنان خودش به نسل کشی علیه اویغورها اشاره کرد. رابرت همچنین به موضوع هنگ کنگ و حقوق بشر و رویکردها درخصوص تایوان اشاره کرد. ما همچنین میتوانیم در ارتباط با استفاده چین از اینترنت و فن آوری هوش مصنوعی یا در واقع کنترلهای اعمال اجتماعی صحبت کنیم که سبب میشود دیگر نتوانیم به صورت صرف به موضوع اینترنت فکر کنیم. بنابراین، از بسیاری جهات مشکل مرتبط با این ارزشها و منافع در زمانی تجلی پیدا میکند که رقبای شما در این ارزشها با شما اشتراک نظر ندارند. آنها در واقع منافع شما را به چالش میکشند. من اغلب در ارتباط با اتحاد جماهیر شوروی میگویم که ما با کشوری مواجه بودیم که یک ارتش عظیم را در اختیار داشت که از نظر فن آوری پیشرفته نبود و بنابراین همانند چین نبود. آیا میتوانید کمی در ارتباط با منافع، ارزشها در بافت چین یا حتی گستردهتر صحبت کنید؟
جیک سالیوان گفت: فکر میکنم صحبت کردن درباره این موضوع در بافت چین سبب میشود بتوانیم به روشی به این موضوع بپردازیم که همان گونه که شما هم گفتید چند دهه است که از بسیاری جهات یک چالش برای آمریکا محسوب میشود. این کشور چندین دهه است که در بسیاری از قارهها حضور دارد. اگر تنها موضوع چین را در نظر بگیرید میتوانید به دیگر ابعاد این موضوع پی ببرید. فکر میکنم چهار اقدام وجود دارد که آمریکا باید آنها را در پیش بگیرد تا بتواند با چالشهایی که شما نیز به آنها اشاره کردید مقابله کند. نخست ما باید به این نتیجه برسیم که چین ضرورتا در حال ارائه این موضوع است که الگوی چینی بهتر از الگوی آمریکایی است؛ و آنها در این باره به ناکارآمدی و اختلافات در آمریکا اشاره میکنند و میگویند به آنها نگاه کنید سیستم آنها کارایی و اثربخشی ندارد و این که سیستم ماه کارآمد است. طی چند سال گذشته آنها به صورت فزآیندهای شما شنیدید که مقامات بلندپایه آنهایی و افرادی که در این کشور در رأس قدرت قرار دارند به صورت خاص در ارتباط با این موضوع صحبت کرده اند و از واژههای مشابه استفاده کرده اند. اینها سخنانی واضح در این باره است که یک الگوی جایگزین برای الگوی دموکراتیکی وجود دارد که در آمریکا شاهدش هستیم و آمریکا طی چندین دهه برای پیشبرد آن تلاش کرده است. بنابراین، گام نخست شامل تقویت بنیاد و اساس دموکراسی ما میشود و این موضوع در برگیرنده همه مسائل از سیستم دموکراتیک ما تا موضوعات نژادی، نابرابری اقتصادی است و اینها مسائلی است که در درخشش الگوی آمریکایی در طی زمان مشارکت دارند؛ بنابراین این موضوعی مهم است. گام دوم شامل این موضوع میشود که ما این موضوع را به رسمیت بشناسیم که ما قرار است رویکرد خود را در ارتباط با یک جامعه شکوفا به موثرترین شیوع به پیش ببرم و اگر این کار با در کنار هم پیمانان و شرکای دموکراتیک خود انجام دهیم میتوانیم سبب پیشبرد مسائل اقتصادی شویم و ما باید این کار را با شرکا و هم پیمانان خود در اروپا و آسیا انجام دهیم. ما در کنار یکدیگر بیشتر از نیمی از اقتصاد جهان را در اختیار داریم. این موضوع سبب میشود اهرمهای مورد نیاز ما برای مشاهده نتیجه فعالیت هایمان در اختیارمان قرار بگیرد. این اقدام همچنین سبب میشود بتوانیم بگوییم ما از اصول خود در مواجهه با تهاجم و اقداماتی که چین انجام میدهد، دفاع خواهیم کرد. مسئله سوم شامل به رسمیت شناختن این موضوع میشود که شما هم در ابتدای سخنان خود به آن اشاره کردید که همانا مسئله فن آوری است. در نهایت کسی هدایت جهان را در دست خواهد داشت که بتواند از نظر فن آوری در آینده بر دیگران پیشتاز باشد. این مسئله شامل هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی و انرژیهای پاک و موارد زیاد دیگر میشود. این اقدام مستلزم در پیش گرفتن همکاریهایی نزدیک با هم پیمانان و شرکای ما و همچنین شامل انجام دادن یک سرمایه گذاری تهاجمی و جاه طلبانه در آمریکا در این زمینهها میشود. بحثهایی در این زمینه بین دموکراتها و جمهوری خواهان وجود دارد. من روز گذشته با یک سناتور پیشروی جمهوری خواه صحبت کردم. مسئله آخر هم شامل صحبت کردن دائمی در ارتباط با این موضوع و آماده شدن برای اقدام کردن در این زمینه میشود تا بتوانیم سبب اعمال هزینههایی بر چین به سبب اقداماتش در سین کیانگ و هنگ کنگ و تهدیدهایی که در قبال تایوان ارائه میدهند، شویم. همه اعضای این دولت از خود رئیس جمهور گرفته تا وزارت امور خارجه و وزارت دفاع و همه سفارت خانههای ما در سراسر جهان قصد دارند به صورت مداوم و صریح و شفاف در ارتباط با این موضوع صحبت کنند و این موضوع قرار است بخشی مهم از راهبرد ما باشد. بنابراین، واضح است که این یک تصویر واضح از یک چالش به شدت پیچیده نیست، اما در عین حال میتواند سبب ارائه بینشی به ویژه در ارتباط با موضوع چین شود.
جیک سالیوان در ادامه درباره تحولات فلسطین گفت: در حقیقت، زمانی که نخستین توافق با امارات عربی متحده و بحرین حاصل و اعلام شد، ما در بحبوحه کارزار انتخابات ریاست جمهوری قرار داشتیم. بایدن که در آن زمان نامزد انتخابات بود از این موضوع استقبال کرد و گفت این اقدام خوبی است و فکر میکنم این یک مسئله مثبت است. او طی چندین ماه گذشته به صورت پیوسته اعلام کرد مسئله کلیدی در پیشبرد این ابتکار عمل شامل تعمیق روابط بین کشورهای امضا کننده این توافق میشود و میتوان کشورهای دیگری را هم وارد این توافق کرد. او این اقدام را یک تحول مثبت برای امنیت منطقه و همچنین برای توسعه اقتصادی در منطقه میداند. او همچنین به دلایل دیگر این موضوع را یک تحول مثبت برای منافع ملی آمریکا قلمداد میکند. بنابراین، یکی از اقداماتی که ما طی هفتهها و ماههای آتی انجام خواهیم داد این است که به این موضوع فکر میکنیم چگونه میتوان اطمینان حاصل کرد فرآیندی که اکنون آغاز شده است میتواند گسترش یابد و به یک همکاری کامل در این منطقه تبدیل شود. این موضوع میتواند به آمریکا کمک کند و ما میتوانیم این موضوع را در راستای منافع ملی خودمان بدانیم. من به طور خلاصه میگویم توافق نامههای آبراهام تحولی مثبت محسوب میشود که ما میتوانیم بر اساس آنها اقدامات گسترده تری انجام دهیم. رابرت به موضوع کوآد اشاره کرد. برای آنهایی که شاهد این نشست هستند میگویم: کوآد شامل آمریکا، ژاپن، استرالیا و هند میشود و ما میخواهیم این چارچوب و این ساز و کار را گسترش دهیم و تقویت کنیم و ما آن را یک بنیاد اساسی برای سیاستهای آمریکا در منطقه هند و اقیانوس آرام میدانیم. در دو منطقه متفاوت از جهان شاهد دو ابتکاریم که در حال تقویت جایگاه ماه هستندو ما اقدامات انجام شده طی دولت قبلی در این زمینه را همچنان ادامه خواهیم داد.
جیک سالیوان گفت: در ارتباط با عراق باید بگویم که این سیاستها همانا تداوم سیاستهای دولت اوباما بوده است که سپس به دولت ترامپ رسید و اکنون هم به دولت بایدن تحویل داده شده است. دولت ترامپ مبارزه با داعش را شدت بخشید که شرکای محلی ما در آن نقش به سزایی ایفا کردند و آنها تحت نظارت و هدایت ارتش آمریکا این کار را انجام دادند. ما توانستیم کنترل آنها را بر قلمروی که تصرف کرده بودند از بین ببریم، اما چالشها در این کشور همچنان به قوت خود باقیست و حضور ما در عراق بر روی مأموریت مبارزه با تروریسم متمرکز بود و این مأموریت همچنین بر کمک به شرکای ما در نیروهای امنیتی عراق متمرکز بود، این همان چیزی است که در حال بررسی مجدد آن هستیم و همان گونه که رابرت گفت استقبال میکنیم هم پیمانان ما در ناتو بتوانند مشارکت بیشتری در اوضاع داشته باشند و مأموریت ناتو در این کشور با گذشت زمان میتواند گسترش یابد و آنها میتوانند در شکل آموزش نیروهای امنیتی عراقی همچنان به مأموریت خود ادامه دهند. در ارتباط با افغانستان هم باید بگویم بین آمریکا و طالبان بر سر این موضوع توافق وجود دارد که این توافقنامه سبب تعیین یک ضرب الاجل برای خارج شدن دو هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی باقی مانده از افغانستان شده است. این توافقنامه همچنین شرطهای قابل توجه و مهمی را بر طالبان تحمیل کرده است. نخست این که، آنها باید به روشی پایدار سبب قطع روابط با گروههای تروریستی از جمله القاعده شوند. دوم این که، آنها باید به صورت معنادار و قابل توجه سبب کاهش سطح خشونتها و مشارکت در روند حفظ آتش بس شوند. شرط سوم هم این است که آنها باید به روشی واقعی و نه جعلی در مذاکرات با دولت افغانستان مشارکت داشته باشند؛ بنابراین کاری که ما اکنون بررسی میکنیم که طالبان در چه سطحی در حال عمل به این سه تعهدش بر اساس این توافقنامه است و ما در این چارچوب درمورد حضور نیروهای خود و همچنین راهبرد دیپلماتیک خود تصمیم گیری خواهیم کرد.