• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۱۱۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
صفحه نخست » کل اخبار

وظیفه سنسور دریچه گاز خودرو چیست؟

وظیفه اصلی سنسور دریچه گاز خودرو تنظیم میزان هوای ورودی به محفظه احتراق است.

وظیفه سنسور دریچه گاز خودرو چیست؟به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ در موتور‌های احتراق داخلی وظیفه تنظیم میزان گشتاور و توان خروجی بر عهده دریچه گاز (Throttle body) است، دریچه گاز به وسیله یک شیر پروانه‌ای (Butterfly Valve) و تغییر زاویه آن میزان جریان هوای (Air Flow) ورودی به موتور را تنظیم می‌کند و بنابراین میزان پاشش سوخت هم متناسب با این میزان هوا کاهش یافته و توان و گشتاور خروجی موتور تنظیم می‌شود. همچنین این وسیله با استفاده از یک مسیر جانبی به موتور اجازه می‌دهد زمانی که موتور تحت بار نیست و فرمانی از راننده مبنی بر فشار پدال گاز دریافت نشده است موتور به طور بی‌بار (idle) همچنان روشن بماند.

وظیفه اصلی سنسور دریچه گاز خودرو تنظیم میزان هوای ورودی به محفظه احتراق است.
در وضعیتی که نیاز به حداکثر توانایی موتور نیست دریچه گاز با استفاده از یک شیر پروانه‌ای و تغییر زاویه آن میزان جریان هوای ورودی به موتور را کاهش داده و با این عمل موجب کاهش میزان پاشش سوخت می‌شود و در عمل توان و گشتاور خروجی موتور تنظیم می‌شود.

دریچه گاز از یک شیر پروانه‌ای (Butterfly Valve) تشکیل شده است که با تغییر زاویه خود سطح مؤثر عبور جریان هوا را تغییر داده و میزان جریان هوا به موتور (ازطریق چندراهه ورودی و راهگاه‌ها) را تنظیم می‌کند. این شیر در دریچه گاز مکانیکی توسط کابل و مستقیماً با دستور راننده (فشار پدال گاز) عمل می‌کند، اما در دریچه گاز برقی توسط دستور سامانه مدیریت موتور تغییر زاویه می‌دهد. بدنه دریچه گاز عموماً از جنس آلومینیوم یا مواد ترکیبی (composite) ساخته می‌شود. استفاده از ماده ترکیبی به خاطر سبک‌تر بودن و مقاومت در مقابل خوردگی، نسبت به نوع آلومینیومی برتری دارد. در دریچه گاز برقی برای اجرا دستور ارسالی از سامانه مدیریت موتور در تغییر زاویه دریچه گاز از عملگر (actuator) و «حسگر (sensor) موقعیت دریچه گاز» استفاده می‌شود. این حسگر موقعیت لحظه‌ای دریچه گاز را به منظور تشخیص وضعیت‌های دور آرام (idle)، تمام بار (full load) و یا وضعیت‌های مربوط به شتابگیری (accelerating) یا کاهش سرعت خودرو (decelerating) به واحد مدیریت موتور (ECU) ارسال می‌کند. دریچه گاز علاوه بر مسیر هوای ورودی از طریق دریچه پروانه‌ای، دارای یک مسیر هوای اضافی است که هوا از طریق آن می‌تواند به صورت جانبی عبور کند. این مسیر عموماً توسط «استپر موتور» (Stepper motor) تنظیم و کنترل می‌شود. اهداف استفاده از «استپر موتور» عبارتند از: ایجاد حالت ساسات در زمان سرد بودن موتور و بسته بودن دریچه گاز، تنظیم دور آرام در زمان گرفتن بار اضافی از موتور (به طور مثال راه‌اندازی کولر)، تنظیم نسبت مناسب مخلوط سوخت و هوا در دور آرام و کاهش میزان تولید آلاینده‌ها در این شرایط و جلوگیری از بسته شدن سریع مسیر هوا زمانی که در سرعت‌های بالا راننده به طور ناگهانی پا را از روی پدال گاز برمی‌دارد.

عموماً کنترل و تغییر زاویه دریچه گاز با دو نوع اصلی انجام می‌گیرد: دریچه گاز مکانیکی و دریچه گاز الکترونیکی (یا برقی).

دریچه گاز مکانیکی:

تا چندی پیش، بیشتر خودرو‌ها مجهز به این نوع دریچه گاز بودند. این نوع دریچه توسط کابل و به طور مستقیم توسط فشار پدال گاز به حرکت در می‌آید. از مزایای این دریچه ساده بودن سیستم و ارزانی آن است.

دریچه گاز برقی:

در دریچه گاز الکترونیکی یا برقی، تغییر زاویه شیر پروانه‌ای با ارسال سیگنال از سیستم مدیریت موتور انجام می‌پذیرد. سیستم مدیریت موتور با توجه به فرمان راننده و البته شرایط حرکتی خودرو و عملکرد موتور و استراتژی برنامه‌ریزی‌شده در واحد کنترل موتور (ECU)، دستور تغییر زاویه دریچه گاز را صادر می‌کند. این نوع دریچه گاز دارای سیستم مستقیم ارتباطی با پدال گاز نیست.

دریچه گاز برقی به خاطر امکان کنترل دقیق‌تر میزان هوای ورودی به موتور، نسبت به دریچه گاز مکانیکی برتری دارد. همچنین با استفاده از این مکانیزم، امکان استفاده از قابلیت‌های کنترل و فناوری‌های پیشرفته مدیریت موتور و خودرو ممکن می‌گردد و در نتیجه راندمان و کارایی موتور بیشتر خواهد بود. از دیگر مزایای استفاده از این نوع دریچه گاز، تنظیم و برنامه‌ریزی کنترل تغییر دریچه گاز بر اساس نیاز مشتری و استراتژی تعریف‌شده برای موتور می‌باشد؛ بنابراین می‌توان از یک نوع دریچه گاز برای موتور‌های گوناگون با استراتژی‌های گوناگون استفاده کرد. اما مهم‌ترین برتری دریچه گازبرقی نسبت به نوع مکانیکی، کاهش مصرف سوخت و آلودگی است. طی چرخه کاری موتور یکی از مواردی که بیشترین مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها در خودرو انجام می‌گیرد، زمانی است که راننده به طور ناگهانی بر پدال گاز فشار می‌آورد. در دریچه گاز مکانیکی دستور راننده به طور کامل اجرا و به دریچه گاز منتقل می‌شود که در این وضعیت نسبت سوخت و هوا می‌تواند از حالت بهینه خارج شده و میزان مصرف سوخت و آلاینده‌ها افزایش یابد. اما در دریچه گاز برقی تغییرات ناگهانی دریچه گاز توسط سامانه مدیریت موتور کاهش یافته و به تغییر ملایم‌تر دریچه گاز تبدیل می‌شود و بدین ترتیب میزان مصرف سوخت و آلاینده‌ها کاهش می‌یابد. در برخی موارد راننده‌هایی که به موتور‌های با دریچه گاز مکانیکی عادت کرده‌اند، از موتور‌های مجهز به دریچه گاز برقی، به خاطر کاهش حس رانندگی اسپرتی و گه‌گاه کاهش شتاب خودرو شکایت دارند. البته همان طور که در چگونگی عملکرد دریچه گاز برقی گفته شد، با توجه به نوع استفاده از خودرو می‌توان برنامه‌ریزی «مدیریت موتور» را طوری تنظیم نمود که تغییر زاویه دریچه گاز و در نتیجه رانندگی در حالت کاملاً اقتصادی (Economic)، کاملاً اسپرتی و یا حالتی بین این دو حالت صورت پذیرد. امروزه در موتور‌های پیشرفته که از سامانه‌های با فناوری جدید و پیشرفته همچون موتور‌های هیبریدی، «سیستم پاشش مستقیم سوخت» و کنترل سرعت کروز بهره می‌برند، استفاده از دریچه گاز برقی کاملاً ضروری است. همچنین به خاطر نبود سیم و کابل، دریچه گاز برقی جمع و جورتر بوده و جانمایی مناسب‌تری نسبت به دریچه گاز مکانیکی دارد.

علائم خرابی دریچه سنسور گاز چیست؟

به کمک دستگاه دیاگ، پارامتر‌های مربوط به سنسور دریچه گاز قابل بررسی است، اما تا قبل مراجعه اگر یکی از نشانه‌های زیر را در خودروتان مشاهده کردید، ایراد مربوط به سنسور دریچه گاز است:

بد کار کردن و خوب گاز نخوردن موتور

بالا ماندن دور موتور در دور آرام

گاز خوردن با تأخیر خودرو (پدال گاز با دریچه و پشت آمپر یکسان نیست)

زود کات اف کردن موتور (به زمانی گفته می‌شود که سوپاپ ورودی موتور بسته و برای چند لحظه ورود هوا یا سوخت به داخل پیستون قطع می‌شود)

خاموش شدن موتور با گاز دادن

خودرو بین دور موتور ۲۵۰۰ rpm تا ۳۰۰۰ rpm حالت گرفتگی پیدا می‌کند.

نوسان در دور‌های بالا به‌خاطر کثیفی و آب خوردگی

دود کردن موتور، گاهی اوقات هم با گاز دادن، میزان دود کم یا زیاد می‌شود.

گاز هرز خوردن خودرو

کپ کردن خودرو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ضرورت ترمیم سریع محل سیم‌های سرقت‌شده برق و تلفن در اردبیل
انبارهای استان مرکزی مملو از نهاده‌های دام و طیور
راه اندازی دکل جدید همراه اول در شهرک صنعتی کاویان فریمان
دارو‌های قاچاق عامل تداخل دارویی و مسمومیت‌های شدید
یادگار ماندگار پدر برای فرزند آسمانی‌اش
عرضه بیش از ۹۲۰ هزار تن کالا در تالار‌های بورس کالا
آغاز هفته سوم لیگ برتر والیبال ساحلی از بندر ترکمن
آخرین روز‌های پاییز کم بارش
جهش تولید در کشاورزی با دانش گره خورده است
ثبت احوال بوشهر در مسیر حکمرانی هوشمند
ارتش بر خلق فناوری‌های بازدارنده متمرکز شده است
انتشار کتاب‌های کودک در هفته‌ای که گذشت
تولید تجهیزات آزمایشگاهی داخلی، گامی حیاتی در جهت خودکفایی علمی و کاهش خروج ارز است
جهش ۴۸ درصدی صادرات چای ایران
اداره کشور با «نمی‌توانم» و «نمی‌شود» معنا ندارد
هشدار پلیس راه درباره احتمال سیلاب
اسماعیلی: هنوز تا تحقق عدالت و کیفیت آموزشی فاصله داریم
استمرار برفروبی در جاده‌های کوهستانی مازندران
مصر اتیوپی را به اقدام نظامی تهدید کرد
آغاز ثبت سفارش جدید محصولات ایران خودرو
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
گزارش میزان بارندگی در استان کرمان طی ۲۴ ساعت گذشته
ادامه بارش‌ها و هشدار نارنجی هواشناسی برای ۵ استان
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی
از فردا؛ ثبت نام یازدهمین مرحله خرید محصولات ایران‌خودرو
امنیت ملی آمریکا بر محور «منافع صرفاً آمریکایی» استوار شده است
اتوبوس‌های قم ۲۶ آذر رایگان شد
دستور آماده‌باش به استانداران کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان
تصمیمات عملیاتی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اعلام شد
مصاف سرخ‌پوشان در تهران؛ تقابل تراکتور با پیکان در تبریز
امروز؛ آخرین مهلت ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۵
­غلامرضا فرخی برترین فرنگی کار جهان شد
ثبت همه املاک فاقد سند الزامی شد
کارآمدی حکمرانی دینی شرط تحقق ایران قوی است
­بازگشت جمعی از افتخار آفرینان کشورمان از بازی‌های پاراآسیایی جوانان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۳ آذر
در نور آباد ممسنی ۱۰۱ میلیمتر باران بارید  (۲ نظر)
آمار جنجالی زندانیان مهریه صحت ندارد  (۲ نظر)
عراقچی: آمریکا در هیچ موضوعی صادق نبوده است  (۲ نظر)
اعلام پایان مأموریت سازمان ملل متحد در عراق  (۱ نظر)
اصلاح قیمت شیر خام و ۴ محصول لبنی  (۱ نظر)
پاراآسیایی جوانان ۲۰۲۵؛ چمسورکی راهی فینال پاراتکواندو دختران شد  (۱ نظر)
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران  (۱ نظر)
کشف انبار احتکار روغن و شکر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال در زنجان  (۱ نظر)
مدارس ابتدایی هرمزگان غیر حضوری شد  (۱ نظر)
آغاز پیش ثبت نام اعتکاف دانش آموزی در استان کرمان  (۱ نظر)
بارش برف وباران در برخی نقاط استان کرمان  (۱ نظر)
کنکور تمام طرح‌های تربیتی را نقش بر آب می‌کند  (۱ نظر)
ممنوعیت استفاده از گرما تابش و میز آتشدان در مراکز گردشگری و تجاری خراسان رضوی  (۱ نظر)
طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی اهواز نیازمند ۱۵ همت اعتبار  (۱ نظر)
همایش بزرگ «شکوه ایثار» در گچساران  (۱ نظر)