• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۱۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
علمی و فرهنگی » فرهنگ عمومی
در نشست شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی

سند تحول بنیادین آموزش وپرورش روی میز شورای انقلاب فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای تحول و نوسازی نظام آموزش و پرورش کشور برای اجرایی شدن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش احیا شد و جای خوشحالی است که این سند روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه شورا‌های عالی گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سعید رضا عاملی در نشست سیزدهم شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور که به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد با تأکید بر لزوم شناسایی عوامل اجرانشدن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: برای رفع موانع اجرای این سند در قدم اول شناسایی کامل این موانع و بعد ارائه راهکار برای حل این مسئله یک ضرورت است. همچنین برای ارزیابی میزان اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به یک روش کارآمد داریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدا با تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، ابراز امیدواری کرد: مسئولان و مردم قدردان نعمت‌های خداوند و انقلاب اسلامی باشند و برای حفاظت از ارزش‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
وی در ادامه با اشاره به تصویب اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در جلسه ۸۳۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: تأکید داریم تأسیس این سازمان منجر به بزرگ شدن حجم دولت و افزایش نیروی انسانی نشود، لذا در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت تصریح شده که اداره بخش خصوصی طبق روال گذشته بر عهده همان بخش خصوصی و البته بر اساس ضوابط و استاندارد‌های تعیین شده توسط سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های اعلامی، بین ۸۵ تا ۹۰ درصد از اعتبارات دولتی به بخش حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود که این امر منجر به اختلال در امور برنامه‌ای دولت می‌شود لذا در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت بر افزایش نیافتن نیروی انسانی دولت در پی تأسیس این سازمان تأکید شده است.
وی ادامه داد: طبق اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گروه سنی کودک به «گروه سنی کودکی یک» که شامل سن صفر تا پایان ۳ سالگی و «گروه سنی کودکی دو» که شامل سن آغاز ۴ سالگی تا پایان ۶ سالگی است، تقسیم و تعریف شده است.
دکتر عاملی افزود: در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک بر نقش محوری و مسئولیت خانواده در تربیت دوران کودکی تأکید شده و همچنین مسئول تعلیم و تربیت «گروه سنی کودکی دو» بر عهده آموزش و پرورش است. البته سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک مسئولیت جدی در خصوص تقویت دانش خانواده نسبت به امور تعلیم و تربیت کودکان دارد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: عنوان سازمان بودن برای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک جنبه اختصاصی و تخصصی بودن این حوزه را نیز فراهم کرده است.
دکتر عاملی در مورد هیئت امنای سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار داشت: پیش‎بینی شده است در ترکیب اعضای هیئت امنای این سازمان دو نماینده از انجمن اولیاء و مربیان، دو نماینده از اتحادیه مهد‌های کودک و نماینده‌ای از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم حضور داشته باشند.
وی ابراز امیدواری کرد: اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور به زودی ابلاغ و همچنین تخصیص اعتبار در بودجه ۱۴۰۰ برای این سازمان لحاظ شود.
دکتر عاملی درمورد دستور جلسه که به ارائه گزارش بررسی میزان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اختصاص داشت، گفت: شایسته نیست که بعد از تصویب و ابلاغ سند‌های بالادستی، ارزیابی و گزارش نظارتی از روند اجرای این اسناد ارائه نشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: یکی از دلایل تهیه نکردن و ارائه نشدن گزارش نظارتی از روند اجرای اسناد عدم تعیین شاخص برای اندازه‌گیری میزان اجرایی‌سازی اسناد است.
دکتر عاملی خاطرنشان کرد: شورای تحول و نوسازی نظام آموزش و پرورش کشور برای اجرایی شدن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش احیا شد و جای خوشحالی است که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دارد.
وی با تأکید بر لزوم شناسایی عوامل اجرانشدن کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: برای رفع موانع اجرای این سند در قدم اول شناسایی کامل این موانع و بعد ارائه راهکار برای حل این مسئله یک ضرورت است. همچنین برای ارزیابی میزان اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیاز به یک روش کارآمد داریم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با مدل ارزیابی ناظر بر «سند، هدف و فرآیند» در تهیه گزارش نظارتی از روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ارزیابی راهبردی انجام خواهد شد و می‌توان سنجید که اهداف سند به عنوان مثال برای معلم و دانش‌آموز که دارای اهمیت محوری در سند هستند، تحقق یافته است یا خیر؟
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تصریح کرد: آموزش و پرورش پایه تحولات اجتماعی کشور، پیشرفت جامعه و تعلیم و تربیت اسلامی است لذا اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیازمند حمایت‌های مالی و همکاری سایر نهاد‌های مربوطه است.
دکتر عاملی با بیان اینکه موضوع تحول در نظام تعلیم و تربیت بسیار حائز اهمیت است، تأکید کرد: روش‌های تعلیم و تربیت در کشور نیاز به اصلاح دارد و امید است در شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور به سرانجام رسد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم شناسایی اهداف مؤثر اسناد بالادستی تأکید و خاطرنشان کرد: گاهی اوقات با اجرایی شدن ۱۰ درصد یک سند، ۹۰ درصد اهداف آن سند تأمین می‌شود که برای تحقق این امر نیاز است اهداف مؤثر سند شناسایی و بر روی آن تمرکز شود. به عنوان مثال مهم‌ترین حوزه برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش «معلم» است و باید بر روی این موضوع تمرکز شود.
وی در پایان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» مبنی بر قانونی بودن مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشکلی از لحاظ قانونی وجود ندارد، اما باید برای هر چه بهتر اجرایی شدن این سند، الزامات اجرایی شدن آن مانند تخصیص و تأمین منابع مالی توسط مجلس و سایر نهاد‌های مربوطه لحاظ شود.
در ادامه دکتر حسن قدسی پور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ارائه گزارشی با عنوان «بررسی میزان اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» پرداخت و اظهار داشت: برای تهیه این گزارش مکاتباتی با وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش از طرف ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد.
وی در ادامه برای بهبود روند کار و ارائه گزارش دقیق از روند اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پیشنهاد داد: بهتر است این گزارش ترکیبی از گزارش اجرایی‌سازی و گزارش اجرا باشد و گزارش اجرا نیز به صورت مجزا ارائه شود.
دکتر قدسی پور افزود: برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نقشه راه قابل قبولی توسط وزارت آموزش و پرورش ارائه شده است، اما به نظر می‌رسد که بهتر است تغییرات نقشه راه که مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است مجدداً به تصویب شورای عالی مذکور برسد و تقسیم کار ملی نیز در مورد آن‌ها انجام و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شود.
در ادامه دکتر عباس صدری رئیس مدیر دفتر منطقه‌ای آیسسکو با ارائه توضیحاتی از تاریخچه روند تدوین و تصویب سند تحول بنیادین اظهار داشت: در یک دوره‌ای چارچوب‌های روند تدوین سند به ۶ زیرنظام تفکیک و مقرر شد برای هر ۶ زیرنظام برنامه تدوین شود.
وی افزود: هر سند بالادستی برای اجرای کامل نیاز به برنامه برای استقرار و اجرا دارد و همچنین تدوین یک ساختار اجرایی برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک ضرورت است.
دکتر صدری تأکید کرد: برای اجرای سند تحول بنیادین تدوین برنامه و تکلیف برای سه لایه بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی نیاز است و صرفاً نباید به نظارت و ارزیابی لایه بالادستی بسنده کرد، به عنوان مثال باید بررسی شود که مدارس برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش چه اقداماتی انجام داده و میزان پیشرفت کار تا چه حد بوده است.
همچنین دکتر علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار داشت: مشخص است که در تدوین اسناد بالادستی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی ساعت‌ها کار کارشناسی، علم و دانش بسیار توسط اساتید و صاحبنظران صرف می‌شود، اما از طرفی علاوه بر خلق سند، نیاز به حفاظت و به سرانجام رساندن و اجرای سند نیز بسیار حائز اهمیت است.
وی به زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره و تصریح کرد: برای اجرایی شدن هرچه بهتر و کامل این ۶ زیرنظام تصویب الزامات اجرایی نیاز است.
 
سند تحول بنیادین آموزش وپرورش روی میز شورای عالی انقلاب فرهنگی
در ادامه دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تهیه گزارش نظارتی از میزان اجرای اسناد اقدام بسیار شایسته‌ای است، افزود: هر سند شامل اقدامات فرهنگ‌ساز، اقدامات بسترساز و اقدامات پیاده‌سازی است.
وی ادامه داد: اقدامات بسترساز شامل قوانین، دستورالعمل‌ها، نظام‌ها، ابزارهاست و همچنین اقدام پیاده‌ساز به معنای اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد داد: برای پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از ظرفیت شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور استفاده شود و این شورا نیز بر روند اجرای سند نظارت داشته باشد.
همچنین دکتر علم‌الهدی دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور در این جلسه اظهار داشت: در تعلیم و تربیت اسلامی تمرکز بر روی معلم است و بر تهیه و تولید محتوا توسط معلم تأکید دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر چندین معاونت در وزارت آموزش و پرورش برای تولید محتوا وجود دارد که این ساختار در تضاد با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است چرا که اصل تحول در معلم است.
دکتر علم‌الهدی افزود: همچنین والدین نیز باید برای تربیت فرزندان تعلیم ببینند چرا که ثابت شده اصل تربیت بر عهده والدین است و والدین بر پذیرش باور‌ها و اعتقادات اولیه فرد بسیار تأثیرگذار هستند.
دبیر شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، سند نقشه جامع علمی کشور و... باید یکدیگر پیوند دارند، تصریح کرد: اجرای این اسناد به یکدیگر مرتبط است.
وی خاطرنشان کرد: امکان ارتقاء و به روزرسانی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در آن پیش‎بینی شده است. همچنین برای اجرایی شدن هر چه بیشتر این سند نیاز به عزم ملی داریم و نباید صرفاً از وزارت آموزش و پرورش این موضوع مطالبه شود.
دکتر حسین کچوییان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه تأکید کرد: باید عوامل مانع از اجرایی شدن شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شناسایی شود و بعد اقدام و فرآیند لازم برای اجرایی شدن ارائه شود.
وی افزود: باید مسئولان نظام به خصوص مسئولان حوزه تعلیم و تربیت به این باور برسند که اصل پیشرفت و توسعه کشور به حوزه آموزش و پرورش بستگی دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پاییز معطر با برداشت گل نرگس در خوسف
تاکید سفیر چین در ایران بر توسعه روابط گردشگری
ضرورت پیوند بین دانشگاه با صنعت و کشاورزی
هشدار مرکز بهداشت استان درباره آلودگی هوا؛ مراقب گروه‌های حساس باشید
اقامه ی نماز باران عصر جمعه بیست‌ و سوم آبان‌ماه در دو نقطه تهران
مداخله نظامی ژاپن در مساله تایوان با پاسخ سخت چین مواجه خواهد شد
توسعه فناورانه و فعال‌سازی ظرفیت‌های استانی، محور حمایت‌های معاونت علمی
برپایی بیمارستان سیار در مهرگان
هشدار بارش برف در آذربایجان‌غربی
برداشت سبز در خوزستان
کشف موتورسیکلت میلیاردی قاچاق در سروستان
از تبادل تجربه تا امضای تفاهم‌نامه‌های گردشگری در یزد
رویکرد جمهوری اسلامی ایران توسعه همکاری با همه کشور‌ها است
گرامیداشت یاد و خاطره شهید اسماعیل نیکخو در چالدران
حدود ۹۰ هزار پرونده در وقایع سال ۱۴۰۱ در فرآیند عفو قرار گرفتند
برگزاری مراسم سومین سالگرد شهدای امنیت در مشهد
مراکز معاینه فنی خودرو البرز به سامانه بیمه متصل می‌شوند
یک مصدوم بر اثر انفجار ناشی از نشت گاز در کرمانشاه
برداشت یاقوت سرخ کویر
جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در سنندج
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اجرای رزمایش اعلام وضعیت هشدار عمومی از طریق تلفن همراه
والیبال بازی های همبستگی اسلامی؛ امشب، ایران - عربستان
استعفای شهردار اهواز و برکناری چند مقام شهری در پی حادثه خودسوزی جوان اهوازی
استادی که هم درس اخلاق می‌دهد، هم هنر خوشنویسی
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»
لایحه حذف معافیت‌های مالیاتی تقدیم مجلس می‌شود
صعود ایران به رده پنجم جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد
اگر در کشور‌های همسایه ناامنی شود منطقه متضرر می‌شود
آماده سازی زیرساخت‌های نرم‌افزاری و فنی انتخابات شوراها
چالش‌های قدرتمندتری برای رژیم صهیونی به وجود خواهد آمد
کرونای «تیغی» و ایجاد درد سوزنده و شدید در گلو
دادرسی زمانبر در دادگاه‌ها
صدور موافقت اصولی راه‌اندازی یک طرح گردشگری در چهارمحال و بختیاری
هشدار هواشناسی کشاورزی در زنجان از شنبه ۲۴ آبان
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۵ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)