• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۳۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۴:۳۱
اجتماعی » انتظامی و حوادث

چگونه از سر خوردن خودرو جلوگیری کنیم

مسلما بارش برف و باران برای بسیاری از ما می‌تواند اتفاقی زیبا، خوشایند و فرح بخش باشد، اما در عین زیبایی، رانندگی در شرایط بارانی و برفی می‌تواند بسیار خطرناک و حادثه آفرین نیز باشد.

چگونه از سر خوردن خودرو جلوگیری کنیمبه گزارش گروه وبگردی خبرگزاری صدا و سيما، به طور حتم کم دردسرترین راه برای آنکه مجبور به کنترل خودرو در سطوح برفی و یخ‌زده و جلوگیری از سر خوردن آن نشوید، استفاده نکردن از خودرو در این شرایط است، اما اگر به هر دلیلی مجبور به این کار هستید باید با رعایت نکاتی از تصادف، سر خوردن و یا عدم تعادل احتمالی خودرویتان در این شرایط آب و هوایی جلوگیری کنید.

با توجه به آنکه پیشگیری همواره بهتر از درمان است، در این مقاله پس از اشاره به نکات ابتدایی، ابتدا به روش‌های جلوگیری از سر خوردن، و سپس به چگونگی کنترل خودرو در هنگام سر خوردن می‌پردازیم.

نکات اولیه مشترک در رانندگی هر دو شرایط جوی بارانی و برفی
 
چگونه از سر خوردن خودرو جلوگیری کنیم

۱. در ابتدا باید توجه کنید که اگر مهارت کافی رانندگی در این شرایط را ندارید و یا به هر دلیلی احساس می‌کنید که ممکن است نتوانید در این گونه مسیر‌ها تردد کنید، اکیدا توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید.

۲. قبل از حرکت دادن خودرو از آمادگی فنی کامل آن و به خصوص مواردی مانند وجود ضد یخ یا کولنت کافی در سیستم رادیاتور، سوخت کافی، شارژ و سالم بودن باتری، کامل بودن مایع شیشه‌شور (در صورت امکان از مایع شیشه‌شور ضد یخ زدگی استفاده شود)، سالم بودن و عملکرد صحیح برف پاک‌کن‌ها، تمیز بودن و عملکرد صحیح تمام چراغ‌ها و مه‌شکن‌ها و سیستم بخاری اطمینان حاصل کنید. علاوه بر این‌ها چراغ قوه و مثلث خطر هم به همراه داشته باشید.

۲. در این شرایط جوی همواره باید با توجه و دقت بالا وضعیت خودروی خود را نسبت به جاده و دیگر خودرو‌های اطرافتان بسنجید تا بتوانید تصمیمات و عکس‌العمل‌های به موقع و مناسبی را داشته باشید.

۳. خودرو‌های دیفرانسیل عقب تمایل و پتانسیل ذاتی بالایی نسبت به چرخیدن و سر خوردن دارند، لذا رفتار ملایم راننده با پدال گاز این خودرو‌ها به منظور جلوگیری از عدم تعادل آن‌ها الزامی است.

۴. به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن اوضاع در زمان حاکم بودن شرایط جوی نامساعد و احتمال رخ دادن اتفاقات ناگواری مانند گیرکردن در برف و کولاک، حتما تجهیزاتی مانند پتو، دستکش، کلاه، کفش زمستانی، لباس‌های گرم و بافتنی و همچنین مقداری نوشیدنی و تعدادی از انواع مفید خشکبار و خرما همراه داشته باشید.

۵. در این شرایط همواره باید با توجه و دقت بالا وضعیت خودروی خود را نسبت به جاده و دیگر خودرو‌های اطرافتان بسنجید تا بتوانید تصمیمات و عکس‌العمل‌های به موقع و مناسبی را داشته باشید. اگر شرایط آب و هوایی غالب منزل یا محل کارتان بارانی و برفی است، اکیدا توصیه می‌کنیم که از لاستیک‌های زمستانی آج درشت استفاده کنید، زیرا لاستیک‌های چهار فصل عملکرد سطح بالایی در این شرایط ارائه نخواهند داد. توجه داشته باشید که استفاده از لاستیک‌های دارای آج کم و یا عمر زیاد در این شرایط بسیار خطرآفرین خواهد بود.

۶. به طور کلی هنگام رانندگی در شرایط نامساعد جوی باید اقداماتی از جمله کاهش سرعت تا حد مناسب، هوشیاری و دقت بالا، دادن فضا و فرصت کافی به عابرین و دیگر راننده‌ها برای عکس العمل‌های مناسب و استفاده صحیح و بدون شتاب‌زدگی از فرمان را انجام دهید.


چگونه از سر خوردن جلوگیری کنیم؟

شرایط بارانی
چگونه از سر خوردن خودرو جلوگیری کنیم

۱. زمان آغاز بارندگی و خشک بودن سطح جاده، خطرناک‌ترین موقعیت رانندگی در شرایط بارانی است، زیرا در اثر ترکیب احتمالی قطرات آب باران با غبار و آثار باقیمانده از خودرو‌های دیگر مانند انواع سیلات نشت پیدا کرده، بقایای لاستیک و همچنین ناهواری‌های سطح جاده و تماس آن با لاستیک‌ها، چسبندگی کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه کاهش چسبندگی سطح با لاستیک‌ها، تعادل خودرو از دست رفتنه و سر خورد خواهد خورد؛ لذا در این شرایط سعی کنید تا حد ممکن سرعت خود را به اندازه‌ی پایین‌تر از معمول کاهش دهید.

۲. با توجه به آنکه قرار گرفتن احتمالی قطرات باران بر روی دیسک ترمز محتمل است، در حین حرکت هر از چند گاهی پدال ترمز را به آرامی فشار دهید تا این قطرات از روی سطح دیسک پاک شوند، زیرا با وجود این قطرات، در صورت نیاز به یک واکنش سریع با پدال ترمز، عمل ترمزگیری به خوبی انجام نشده و حتی می‌تواند از دست رفتن تعادل را در پی داشته باشد.

۳. اکیدا توصیه می‌کنیم از محل‌هایی که آب با عمقی بیش از سطوح دیگر در آن‌ها جمع شده است عبور نکنید، زیرا این کار ممکن است جهت فرمان را تغییر داده و به از دست رفتن تعادل منجر شود.

۳. قدر مسلم سرعت زیاد خودرو در شرایط بارانی کاهش چسبندگی و از دست رفتن کنترل آن را در پی خواهد داشت.

۴. اکیدا توجه داشته باشید که اقدام به ترمزگیری و یا جابه‌جا کردن ناگهانی فرمان بر روی سطوح رنگ شده خیس جاده، باعث سر خوردن و از دست رفتن تعادل خواهد شد.

۵. از ترمزگیری، گاز دادن و حتی رها کردن ناگهانی پدال گاز پرهیز کنید.

۶. همواره از دنده سنگین استفاده کنید.

۷. با حداقل سرعت از پیچ‌ها عبور کنید.

۸. اگر خودروی شما مجهز به هر کدام از انواع سیستم‌های چهار چرخ متحرک، کنترل پایداری (ESP) یا حالت رانندگی در باران است، آن‌ها را فعال کنید.

شرایط یخ‌زدگی و برفی
چگونه از سر خوردن خودرو جلوگیری کنیم

۱. تا حد ممکن سعی کنید از سطوح و مسیر‌هایی که دارای برف یا یخ‌زدگی کمتری هستند برای عبور استفاده کنید.

۲. اکیدا از رانندگی در کنار پرتگاه‌ها، دره‌ها، شانه‌های راه و لبه‌های خیابان و جاده‌ها خودداری کنید.

۳. حتما در این شرایط از زنجیر چرخ استفاده کنید.
 
۴. برای عبور از پیچ‌ها باید دقت بسیار بالا و سرعت بسیار پایینی داشته باشید.

۵. از ترمز زدن‌ها، گاز دادن‌ها، تغییر جهت‌های فرمان و رها کردن‌های گاز به صورت ناگهانی یا شدید، اکیدا خودداری کنید.

۶. همواره با یک سرعت کم، کنترل شده و ثابت حرکت کنید.

۷. در مناطق دارای آب و هوای سرد و برفی که کوه‌ها، تپه‌ها، درختان و یا چیز‌های دیگری بر روی جاده‌ها سایه انداخته باشند، حتی اگر به ظاهر جاده عاری از نشانه‌های وجود برف و یخ‌زدگی باشد، با این حال باز هم به دلیل احتمال محو شدن آن‌ها در زیر سایه‌ها ضروری است که سرعت را کاهش داده و با دقت بیش‌تری مسیر را طی کنید.

۸. در صورتی که سرعتتان بالا است و تصمیم دارید آن را کم کنید، تغییر به دنده سنگین به صورت ناگهانی بسیار خطرناک بوده و باعث از دست رفتن تعادل شما خواهد شد. در این شرایط ابتدا سعی کنید با رها کردن آرام گاز و لمس بدون فشار پدال ترمز ابتدا سرعتتان را تا حد ایمن کم و سپس اقدام به تغییر وضعیت به دنده سنگین کنید.

۹. به دلیل افزایش طبیعی مسافت ترمزگیری در این شرایط، سعی کنید حداقل تا ۴ برابر شرایط جوی عادی با خودروی مقابل خود فاصله داشته باشید. به یاد داشته باشید که همواره هنگام ترمزگیری وزن بیش‌تری بر روی محور جلوی خودرو وارد می‌شود و انجام بی ملاحظه و شدید ترمزگیری در شرایط برفی و یخی، منجر به سر خوردن شما خواهد شد. توجه کنید که همواره ترمزگیری در مسیر مستقیم بهتر از ترمزگیری در پیچ‌ها است، زیرا چرخ‌ها در پیچ‌ها فرصت بیش‌تر و آمادگی بهتری برای حفظ چسبندگی خود دارند. اگر در هنگام ترمز‌گیری ضربه یا تکان‌هایی از پدال ترمز احساس کردید، نگران نباشید، این ضربات حاصل عمل کردن سیستم ABS خودرو است.
 
۱۰. با توجه به آنکه افزایش وزن باعث افزایش حتی بیش از مقدار زیاد فعلی مسافت ترمزگیری بر روی سطوح برفی و یخی می‌شود، توصیه می‌کنیم از حمل بار‌های اضافی خودداری کنید.

۱۱. اگر خودروی شما حالت رانندگی در برف و سیستم چهار چرخ متحرک دارد، آن‌ها را فعال کنید.

۱۲. سیستم ESP یا کنترل پایداری را روشن نگه دارید. این سیستم با استفاده از سنسور‌های خود چرخش هرز چرخ‌ها یا عدم تعادل خودرو را تشخیص داده و به کمک سیستم ترمز و کامپیوتر خودرو، برای برگرداندن خودرو به شرایط متعادل اقدام می‌کند. توجه کنید که در زمان گیرکردن در برف و گل، چرخ‌ها برای خروج از این وضعیت نیاز به چرخش بیش‌تر دارند، لذا باید سیستم ESP را غیر فعال کنید تا از این اتفاق جلوگیری نکند. توجه کنید که اگر در برف و گل عمیق گیر کردید، گاز هرز دادن تنها باعث تشدید وخامت اوضاع و پایین رفتن بیشتر شما در گل و برف می‌شود. به خاطر داشته باشید استفاده از زنجیر چرخ یکی از ملزومات خروج از این شرایط است.

اگر سر خوردیم چه کار کنیم؟

۱. اولین کاری که باید انجام دهید حفظ آرامش و تمرکز کامل بر روی رانندگی است، زیرا در غیر این صورت نمی‌توانید دوباره کنترل خودرو را بدست بگیرید.

۲. پدال گاز را کاملا رها کنید. بدیهی است که گاز دادن در این شرایط نتیجه‌ای جز تشدید سر خوردن نخواهد داشت.

۳. ترمزگیری در این شرایط به همان اندازه گاز دادن می‌تواند خطرناک باشد و خودرو را غیر قابل کنترل کند؛ لذا انجام این عمل نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه باعث قفل شدن و سر خورد بیش‌تر چرخ‌ها می‌شود.

۴. توجه کنید که خودروی شما نباید خلاص باشد. خودرو را تا حد ممکن در سنگین‌ترین دنده قرار دهید تا عمل ترمز موتور سرعت را به مرور کاهش دهد.

۵. فرمان را به آرامی در جهتی که عقب خودرویتان سر می‌خورد چرخانده و مسیر حرکت خود را اصلاح کنید. دقت کنید که باید میزان چرخش فرمان برای اصلاح مسیر را با میزانی که عقب خودرو سر می‌خورد تنظیم کنید، زیرا چرخاندن کم و یا بیش از حد فرمان باعث تشدید سر خوردن خواهد شد. اگر سر خوردن جزئی است، برای اصلاح مسیر حرکت باید فرمان را به آرامی در همان جهتی که خودرو سر می‌خورد بچرخانید. توجه کنید که در هر وضعیتی چرخاندن ناگهانی و بدون دقت فرمان نیز سر خوردن بیش‌تر شما را به همراه خواهد داشت.

۶. اگر سر خوردن شما ادامه دارد بود و خودرو با یک یا دو چرخش فرمان در مسیر مستقیم قرار نگرفت، این کار را با رعایت نکات فوق‌الذکر تا برگشتن به مسیر مستقیم ادامه دهید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
برتری رعد پدافند زنجان و نفت و گاز امیدیه در هفته چهارم لیگ برتر واترپلو
عملیات احداث جاده یموق – کهنه‌جلگه در مانه آغاز شد
افتتاح هشت طرح در بیمارستان الزهرا(س) اصفهان
سه ضلع محاسبات مالیاتی تکمیل شد
موفقیت تیم تیراندازی پتروشیمی گچساران در المپیاد خلیج فارس
رقابت ۲۶۰ نوجوان گستانی در مسابقات کشتی آزاد و فرنگی استان
لیگ برتر کشتی آزاد؛ برتری حسن یزدانی مانع قهرمانی بانک شهر نشد
اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي و افزايش گشت هاي شبانه در "بافت"
تخریب ابر ویلای غیرمجاز
بزرگترین جشن تکلیف دانش آموزان دختر در اسفراین برگزار شد
تجلیل از ۴۰ سال سابقه درخشان نیکوکاری در اصفهان
درخشش آی‌دی‌جودوکاران بافقی در نخستین دوره مسابقات قهرمانی کشور
شکست دو نماینده هرمزگان در لیگ برتر فوتسال کشور
نایب قهرمانی کردستان در رقابت های کونگ فو کشور
ارتفاعات تهران برفی می‌شود
گردهمایی نوآوری و مالیات
خلق آثار هنری از ضایعات آهن توسط مکانیک خلاق
چشم انتظاری خانواده‌های اسرا و نقض بی پایان آتش بس
برگزاری مرحله نهایی کتابخوانی کتاب دختران آفتاب
دریافت شهریه غیرقانونی علت پلمب مدرسه غیردولتی زرند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
میزان بارش باران در ایستگاه های هواشناسی استان فارس
میزان بارش برف در فریدونشهر
بارش نخستین برف و باران پاییزی در سپیدان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
آخرین وضع بارش برف در محور‌های مواصلاتی اصفهان
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری
آبگرفتگی معابر شهری در آبادان
ثبت صد میلیمتر بارش در همدان
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴
میزان بارش‌های اخیر در کهگیلویه وبویراحمد تا ساعت ۶:۳۰ امروز
میزان بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه امروز
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
هدر رفتن آب در تصفیه آب خانگی
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۲ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
آمریکا نمی‌خواهد ایران قدرت تولید کند  (۱ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
بلیت سینما‌ برای بانوان نیم‌بها شد  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
اجراي مرحله بيست و سوم طرح آرامش در شهر  (۱ نظر)
پویش سراسری درختکاری در گلستان شهدا؛۲۰آذر  (۱ نظر)