• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۳۹۲۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰
علمی و فرهنگی » کتاب و مطبوعات

چگونه کتاب بخوانیم که یاد بگیریم؟

راهکار‌های بسیاری برای «کتاب خواندن برای آموختن» پیشنهاد شده است.

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ راهکار‌های بسیاری برای «کتاب خواندن برای آموختن» پیشنهاد شده است. روش‌های SQ۳r، SRR، PQ۴R از جمله‌ی این روش‌هاست.
چگونه کتاب بخوانیم که یاد بگیریم؟
روش SQ۴R شامل شش مرحله است. این روش، که هدفِ آن خواندنِ تحلیلی کتاب و آموختنِ بهتر مطلبِ کتاب است می‌تواند برای آموزندگان در همه‌ی سنین و با توانایی‌های مختلف کاربرد داشته باشد. در این روش، لازم است که متن را ابتدا بررسی کنید، سؤال بپرسید، بخوانید و نکاتی را یادداشت کنید. اگر کتابی که می‌خوانید کتاب الکترونیکی است، کارِ شما راحت‌تر است. می‌توانید جمله‌ها را هایلایت کنید و نکاتِ اضافه‌تان را در حاشیه‌ی آن یادداشت کنید. گام‌هایی که در این یادداشت بررسی می‌کنیم عبارتند از:
  • بررسی اولیه کتاب
  • سوال بپرسید
  • فعالانه بخوانید
  • بلند بخوانید
  • بنویسید
  • مرور کنید
 
گامِ اول، بررسی اولیه کتاب
به فصلی که می‌خواهید بخوانید، نگاهی کلی بیندازید. به دنبال عنوان‌ها و زیرعنوان‌های متن بگردید. نمودار‌ها و تصاویر را هم بررسی کنید تا تصوری از فصلِ پیش رو دستتان بیاید. اگر ابتدای فصل، خلاصه‌ای یا مقدمه‌ای وجود دارد، آن را بخوانید. سپس درباره‌ی آنچه تاکنون از آن فصل دریافت کرده‌اید، فکر کنید.
ممکن است لیست واژگان دشوار یا نامتعارف یا تخصصی در انتهای فصل وجود داشته باشد. اگر نسخه‌ی کاغذیِ کتاب را می‌خوانید، آن‌ها را در دفترچه‌تان آن‌ها را بنویسید و فضایی برای نوشتن معانی آن‌ها اختصاص دهید. اگر هم کتاب الکترونیکی می‌خوانید، هر زمان که لازم بود، می‌توانید نکاتی را در حاشیه‌ی واژه‌ها اضافه کنید و یا آن‌ها را هایلایت کنید.
 
گامِ دوم، سؤال بپرسید
درباره آنچه قرار است در این فصل بیاموزید فکر کنید. عناوین را به سوال تبدیل کنید و سوال‌ها را یادداشت کنید. در کتاب الکترونیکی، می‌توانید عنوان‌ها را انتخاب کنید و سوالتان را همان‌جا بنویسید و بعدا سراغ آن‌ها بروید. ممکن است سوال‌هایی هم در مقدمه مطرح شده باشد که آن‌ها را هم یادداشت (یا هایلایت) کنید. هر سؤال دیگری را هم که به ذهنتان می‌رسد، بنویسید.
 
گامِ سوم، فعالانه بخوانید
متن را قسمت‌بندی کنید و قسمت‌به‌قسمت آن را بخوانید. احتیاجی نیست که این کار را ابتدای خواندن انجام دهید. همان‌طور که در خواندنِ متن پیش می‌روید، مکث کنید. تلاش کنید که هنگامِ خواندنتان به دنبال جواب سوال‌هایتان بگردید. ارتباطِ آنچه را که می‌خوانید، با عنوان متن پیدا کنید. اگر به واژه‌ای برخورد کردید که معنای آن را نمی‌دانستید، در کتابِ لغت و یا در واژه‌نامۀ کتاب دنبال معنی آن بگردید. می‌توانید از واژگانِ اطراف هم معنای واژگان مبهم را متوجه شوید. اگر هنوز هم به معنای آن نرسیدید، یادداشت کنید که بعدا از دیگران بپرسید.
ممکن است قسمت‌هایی از کتاب را کامل متوجه نشوید یا برایتان مبهم باشد. در چنین مواردی هم سوال‌هایتان را یادداشت کنید. در کتاب الکترونیکی می‌توانید قسمتِ مبهم را انتخاب کنید و سؤالتان را در همان مکان بنویسید. علاوه‌بر آن، می‌توانید آن را با دوستانتان یا با معلمتان در شبکه‌های ارتباط مجازی به اشتراک بگذارید و از آن‌ها هم بپرسید.
 
گامِ چهارم، بلند بخوانید
پاسخ‌های سوالاتتان، معانیِ واژگان و اصطلاحات جدید و نکاتِ کلیدی متن را با صدای بلند بخوانید. این کار کمک می‌کند که نکات، بیشتر در خاطرتان بماند. تلاش کنید بخشی از متن را هم که برایتان مبهم بود، بلند بخوانید. در بسیاری از مواقع، بلند خواندنِ این قسمت‌ها به فهمیدنِ آن بخش کمک می‌کند.
 
گامِ پنجم، بنویسید
اگر نسخه کاغذیِ کتاب در دستتان است، در طولِ خواندنِ متنِ کتاب، دفترچه‌ای کنار دستتان باز باشد که از مطالبِ آن یادداشت‌برداری کنید. درست مانندِ زمانی که از سخنرانی‌ها یا از گفته‌های معلم می‌نویسید. اگر هم کتاب الکترونیکی می‌خوانید، نکاتِ هر صفحه را در همان صفحه یادداشت کنید. بعد از خواندنِ هر پاراگراف، کمی مکث کنید و خلاصه‌ای از آنچه خواندید، به زبان خودتان بنویسید.
این کار، این اطمینان را به شما می‌دهد که متوجهِ تمام مطالب شده‌اید. کلماتِ کلیدیِ متن را یادداشت کنید (یا در کتاب الکترونیکی، هایلایت کنید). پاسخِ سوال‌ها و همچنین معانیِ واژگانی را که در لیست خود یادداشت کرده بودید، بنویسید. می‌توانید نقشه‌ها و نمودار‌هایی از مفاهیمی که خواندید، رسم کنید.
 
گامِ ششم، مرور کنید
یادداشت‌های خود را مرور کنید. اگر نکته‌ای به ذهنتان رسید که در یادداشت‌هایتان جایی نداشت، آن‌ها را بنویسید. اطمینان پیدا کنید که به معنای تمامِ اصطلاحات و پاسخِ تمامِ سوال‌هایتان رسیده‌اید. اگر پاسخِ سوالی را نمی‌دانستید، لیستی از آن‌ها تهیه کنید و قرار ملاقاتی با استاد یا معلمتان تنظیم کنید.
معلم‌های بسیاری در سراسر دنیا، از این روش برای آموزش تحلیلی مطالبِ کتاب به دانش‌آموزان استفاده می‌کنند. همانطور که در متن‌های قبل هم گفته بودیم، خواندنِ تحلیلی یک کتاب، خواندنِ دقیق و تمام و کمال کتاب است که به قولِ فرانسیس بیکن می‌توان آن را معادلِ جویدن و هضم کردنِ آن دانست. این روش، به شما کمک می‌کند که کتاب‌ها را (به‌خصوص کتاب‌های تخصصی و غیرداستانی) با دقتِ بیشتر و تحلیلی‌تر بخوانید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
باسلام.
بابت مطالبِ دقیق و مفیدِ گزارش تان سپاسگزاریم.
اگر امکان دارد ، در مورد روش "تند خوانی" هم گزارشی داشته باشید ، بسیار خوب است.
نظر شما
آخرین اخبار
پیش‌بینی وضعیت جوی و کیفیت هوا
آغاز مسیر بزرگ نوجوانان ایران با نبرد مقابل چین تایپه
پیوست فرهنگی و اجتماعی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی
طرح برخورد با مشترکین بد مصرف آب در واحد‌های صنفی
تقویم روز و اوقات شرعی سوم آذر به افق آبادان و خرمشهر
حرم شاهچراغ در سوگ مادر، سیاهپوش است
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ دومین پیروزی یاری مقابل ترکیه به ثبت رسید
اردوی تیم ملی کوراش بانوان در بجنورد برگزار می‌شود 
۶۰ درصد صادرات کشور به قطر از بوشهر انجام می‌شود
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ عرفان ستاری برنزی شد
هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای همه
بانوان کاراته ایران در مسیر جهانی
روشنایی ماندگار، تکمیل برق رسانی به آستان امامزاده کاستان با همت خیّر دامغانی
مراکز انتقال خون اصفهان پذیرای عزاداران حضرت زهرا(س)
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ نشان نقره در دستان ابوالفضل زهره وند
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق استان سمنان
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ نشان نقره رستم آبادی در کشتی آزاد
ایران ترور فرمانده بزرگ مقاومت را به شدت محکوم کرد
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ محمد سیاهوشی پنجمین طلایی کاروان ایران
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (سوم آذر ۱۴۰۴)
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
آلودگی شدید هوا در تهران
پایان چشم انتظاری
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
آخرین خبر‌ها از مهار آتش سوزی در جنگل الیت
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)