• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۵۲۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
تبادل پیام‌ها موفقیت آمیز نبود

انتشار عمومی گزارش سانحه هواپیمای اوکراین

سازمان هواپیمایی کشوری گزارش بررسی سانحه هواپیمای اکراینی را برابر استاندار‌دهای بین المللی در تارنمای عمومی این سازمان منتشر کرد.

انتشار عمومی گزارش سانحه هواپیمای اوکراینبه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراین برای عموم منتشر شد که در این گزارش آمده است:

پرواز PS۷۵۲ که فرودگاه امام خمینی را به سمت شهر کیف ترک کرده بود، اندکی پس از برخواست از فرودگاه در حال اوج گیری دچار سانحه شد. ۱۷۶ نفر از سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند.

دو سوال مهم مرتبط با تمام سانحه هوایی مطرح شد: دلیل سانحه چه بوده و چگونه می‌توان از وقوع سوانح مشابه جلوگیری کرد.

طبق این گزارش در بخش ضبط کننده‌های پروازی آمده است که این هواپیما مجهز به دستگاه‌های ضبط داده‌های پروازی مبتنی بر فناوری نیمه هادی با شناسه محصول ۰۰۳- ۴۷۵۰ -۹۸۰ که بیش از ۱۲۰۰ پارامتر را ضبط کرده و ضبط کننده صدای کابین پرواز با شناسه محصول ۰۰۳-۶۰۳۲- ۹۸۰ با قابلیت ضبط دو ساعت آخرین صدا‌ها و همچنین یک ضبط کننده دسترسی سریع است.

دستگاه‌های ضبط کننده در سانحه پیدا شده اند، اما ضبط کننده دسترسی سریع یافت نشد. وضعیت این دستگاه‌ها نشان می‌دهد که در معرض آتش سوزی در پرواز نبودند و در اثر شدت برخورد با زمین دچار صدمات فیزیکی شده و یا در معرض آتش قرار گرفتند.

در تاریخ ۹/۱۰/۹۸ با حضور نمایندگان اعزامی از کشور اوکراین نسبت به وضعیت ظاهری دو دستگاه اقدام شد گروه بررسی سانحه موفق به جمع آوری امکانات و منابع لازم برای بازخوانی دستگاه‌ها در ایران نشد و به دلیل تحریم‌های آمریکا خرید تجهیزات لازم برای بازخوانی دستگاه‌ها در کشورمان فراهم نشد بنابراین تفاهمات اولیه انجام شد تا بازخوانی در کشور فرانسه انجام شود.

در این گزارش نتایج بازخوانی ضبط کننده‌های پروازی آمده است ۴ کانال صوتی ضبط شده در ضبط شده صدای کابینه شامل کانال مربوط به خلبان، کمک خلبان، سامانه سخن گفتن با مسافران و میکروفون محیطی کابین خلبان بازیابی شده است و کیفیت صدای هر ۴ کانال صوتی خوب و قابل درک بود.

تنها صدای خلبان در کانال باندی مربوطه ضبط شده بود و مشخص است که دو عضو دیگر گروه پروازی از میکروفون فعال خود برای مکالمات درون کابینه استفاده نکردند، اما کیفیت خوب کانال میکروفون محیطی امکان درج بدون مشکل آن‌ها را فراهم ساخته بود  ضبط آخرین پرواز در ساعت ۴۶/۵ دقیقه ۱۸ ثانیه آغاز می‌شود که در این زمان کشیدن هواپیما برای شروع تاکسی آغاز و موتور هواپیما روشن می‌شود ضبط در زمان ۱۵/۶ دقیقه ۵۰ ثانیه پایان می‌یابد صدای یک ضربه محکم و کوتاه مشابه با انفجار در زمان ساعت ۶/۱۴ دقیقه ۵۵ ثانیه ضبط شده است بلافاصله پس از صدای ضربه هشدار صوتی نت ۲ با مشابه با صدای هشدار ارتفاع شنیده شده و این صدا تا پایان ضبط ادامه دارد.

پس از صدای ضربه از هر سه نفر خلبان درون کابین صدا ضبط شده است پس از صدای ضربه گروه پروازی متوجه شرایط غیر عادی می‌شود و به سرعت کار‌های لازم برای کنترل و هدایت هواپیما در شرایط حادث شده را آغاز می‌کنند.

معلم خلبان در ساعت ۱۵/۶ دقیقه ۱۳ ثانیه بیان می‌کند هر دو موتور در حال کار هستند پس از صدای ضربه تا مدت سه ثانیه صدا‌هایی از کابینه مسافران به سختی قابل شنیده است که مشاهده می‌شود مسافران متوجه یک رخداد غیر منتظره شده اند در حدود ۱۱ ثانیه بعد هم صدای همه همه از کابینه مسافران به شکل بسیار ضعیف شنیده می‌شود.

 در این گزارش جزییات مکالمات پیاده شده در یک جدولی آمده است.

در بخش پرتاب موشک به سمت هواپیما در این گزارش آمده است پس از وقوع سانحه فیلم‌های متعددی در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد که نشاندهنده شلیک موشک به سمت هواپیما بود گروه بررسی سانحه نسبت به بررسی اصالت فیلم‌ها و استعلام از مراجع امنیتی و نظامی در خصوص شلیک موشک به هواپیما اقدام کرد؛ و به این نتیجه رسید که برخی فیلم‌های منتشر شده با زمان و مکان رخداداد‌ها تطابق دارد، اما هنوز در خصوص منشاء شلیک‌ها نوع و تعداد آن و اثر بر هواپیما تا تاریخ ۱۹/۱۰/۹۸ تمام این تحلیل فاقد ارزیابی بودیکی از مهمترین ویدیو‌ها فیلمی بود که دریک محوطه کارگاهی ساختمانی از پرواز و انفجار یک موشک  گرفته شده بود گروه بررسی سانحه نسبت به تحلیل تصاویر و شناسایی نقطه فیلمبرداری پرداخت و پس از انطباق با آن تصاویر هوایی منطقه با حضور در محل و تصویربرداری مجدد از همان زوایا به این نتیجه رسید که فیلم منتشر شده دارای اصالت است.

روزجمعه ۲۰/۱۰/۹۸ فردی که موفق به تصویربرداری از موشک دوم شده بود توسط مراجع امنیتی شناسایی شد و پس از مصاحبه گروه بررسی سانحه با وی مشخص شد که او نگهبان یک کارگاه ساختمانی بوده که پس از مشاهده شلیک و انفجار یک موشک دوربین تلفن همراه خود را برای تصویری برداری روشن می‌کند و موفق می‌شود از پرواز و انفجار موشک دوم فیلم بگیرد.

گروه بررسی سانحه اطلاعات مرتبط با فعالیت موشکی از ستاد کل نیرو‌های مسلح دریافت کرد اطلاعات اعلام شده با مشاهدات، صدا‌های ضبط شده، تصاویر و همچنین با مصاحبه با برخی افراد ارزیابی شد با توجه به خطای زمان‌های اشاره شده در گزارش پیشرفت تحقیقاتی که در تیرماه ۹۹ منتشر شده بود زمان‌های وقایع با استفاده از اطلاعات به دست آمده از بازخوانی ضبط کننده‌ها اصلاح شد.

در ساعت ۴/۵۴ دقیقه روز ۱۸/۱۰/۹۸ یکی از سامانه‌ای دفاعی تهران مطابق با تاکتیک‌های واحد سیار پدافندی حدود ۱۰۰ متر جابجا می‌شود در این جابجایی سمت سامانه نیز تغییر می‌کند و به دلیل تنظیم نشدن صحیح مجدد شمال توسط کاربر دچار خطای سمت برابر با ۱۰۵ درجه می‌شود سامانه تا زمان ساعت ۶/۰۷ دقیقه در حالت انتظار داشته و در این زمان در حال عملیاتی قرار می‌گیرد به این ترتیب در زمان پرواز هواپیمای اوکراینی سمت اهداف در اشیاء شناسایی شده در سامانه با افزایش برابر ۱۰۵ درجه توسط کاربر سامانه دفاع هوایی مشاهده می‌شد در زمان ساعت ۶/۱۴ دقیقه کاربر سامانه دفاع هوایی هدفی را در سمت ۲۵۰ درجه نسبت به شمال خود شناسایی نموده که در حال طی کردن مسیر ۵۶ درجه بود در همین زمان پرواز اوکراینی پس از برخاست از فرودگاه از سمت ۱۴۳ درجه نسبت به سامانه در حال نزدیک شدن به سمت سامانه پدافند بود هواپیما در حال طی کردن مسیر ۳۰۹ درجه بود کاربر سامانه دفاع هوایی مشخصات هدف شناسایی شده را در ساعت ۶:۱۴:۱۹ بر روی بستر ارتباط با مرکز هماهنگی مربوطه اعلام کرد مبادل این پیام با مرکز موفقیت آمیز نبود و در پیام‌های ضبط شده با مرکز هماهنگی ثبت نشده است کاربر سامانه بدون انتظار برای دریافت دستور از مرکز به این نتیجه می‌رسد که هدف مشاهده شده متخاصم و در ساعت ۶:۱۴:۳۹ یک فروند موشک به سمت آن شلیک می‌کند؛ که فعال شدن فیوز مجاوری موشک در زمان ۶:۱۴:۵۷  در سامانه ثبت شده است پس از فعال شدن فیوز رادیویی موشک اول همچنان قفل راداری سامانه پدافندی بر روی هدف باقی می‌ماند وسامانه همچنان هدف را شناسایی می‌کند دو مسیر آن را ردیابی می‌کند با توجه به تداوم سیر حرکتی هدف کشف شده موشک دومی در زمان ۶:۱۵:۹ توسط کاربر سامانه دفاعی به سمت هواپیما شلیک می‌شود.

آخرین ارتباط رادیویی موشک با سامانه پدافندی در زمان ۶:۱۵:۲۲ در مکانی نزدیک مسیر حرکت هواپیما ثبت شده است پس از آن دریافت موفقیت آمیز نبودن موشک در سامانه نشان داده می‌شود و هواپیما پس از مدتی از قفل راداری سامانه خارج می‌شود.

طول موشک ۲۸، ۹۸ میلیمتر وزن آن ۱۶۷ کیلوگرم و وزن  سرجنگی آن ۱۴ کیلوگرم است مواد منفجر استفاده در موشک از نوع کامپوزینش ب بوده و در آن ۶۰ درصد RDX و ۴۰ تی انی تی به کار رفته است.

این موشک مجهز به سر هدایتگر با حس گر‌های فاصله بوده و با نزدیکی با مانع سر هدایتگر آن جدا شده و سپس محفظه حاوی ترکش‌ها منفجر شده و در حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار ترکش با وزن ۴/۲ گرم از جنس آلیاژ تنگستن با سرعتی حدود ۱۸۰۰ متر بر ثانیه بر محیط پرتاب می‌شود.

گزارش کامل سازمان هواپیمایی کشور در این فایل قابل مشاهده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پلمب کلینیک غیرمجاز دامپزشکی در تبریز
ارائه خدمات درمانی به بیماران با حضور ۸۳ پرستار در بیمارستان کیش
همایش توسعه بهداشت جمعی و احیای قلبی ریوی
اوسمار ویرا رسما سرمربی پرسپولیس شد
نواخته شدن زنگ پدافند غیرعامل در مدارس آذربایجان شرقی
صعود تیم ملی تنیس روی میز ایران به جمع ۸ تیم برتر مسابقات قزاقستان
پیش بینی وزش باد شدید در سمنان
ساماندهی سگ‌های بلاصاحب و کنترل آنها در سطح شهر
تساوی وباخت مسی‌های کرمان درلیگ یک فوتبال
معرفی حریفان ملی‌پوشان ایران در مسابقات تن‌بال قهرمانی جهان
آغاز اردوی تیم ملی کاراته ناشنوایان ایران اعزامی به المپیک توکیو در رشت
قهرمانی تیم شایان در مسابقات والیبال جام شهدای برکاده کوچصفهان
استقبال از سرمربی برتر فوتبال زنان آسیا در بم
نایب قهرمانی ایران در کشتی آزاد زیر ۲۳ سال جهان
بسته خبر‌های کوتاه ۵ آبان ۱۴۰۴
نمایشگاه تخصصی پدافند غیر عامل شهرداری کرمان
افتتاح خط دوم ایست و بازرسی مرصاد
بازگشت دو معدن به چرخه تولید در نقده
 تأکید بر نقش حیاتی پرستاران و هشدار درباره چالش سرانه نیروی انسانی
پوشش ۹۰ درصدی تعرفه‌های دولتی درمان ناباروری توسط بیمه سلامت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
پیروزی المپیاکوس در شب درخشش طارمی
آلودگی هوای مشهد رو به افزایش است
لحظه «تصمیم»؛ وقتی عقربه‌های ساعت بیمارستان بعثت از حرکت ایستاده بود
افزایش تعداد مصدومان تصادف دو اتوبوس در جاده مخصوص کرج به ۲۶ نفر
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد
اعلام اسامی برترین‌های چهل و هشتمین دوره مسابقه های سراسری قرآن
تحقق ۶۰ درصد توسعه شبکه فیبر نوری تا پایان دولت چهاردهم
فردا آخرین مهلت ثبت‌نام محصولات ایران‌خودرو
نتایج روز هشتم بازی‌های آسیایی جوانان؛ بحرین
سرقت مسلحانه از طلافروشی در رودان
کارگروه ویژه رسیدگی به مطالبات پرستاران تشکیل شد
ریابکوف: روسیه شانه به شانه در کنار ایران ایستاده است
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت
سقوط بالگرد و جنگنده آمریکایی در دریای جنوبی چین
اوقات شرعی اهواز، ۵ آبان ۱۴۰۴
فروش اینترنتی بلیت بازی فجر سپاسی و استقلال  (۱۴ نظر)
مرمت و احیای بنای تاریخی سه‌گوش اهواز  (۲ نظر)
غرب آسیا پس از سه‌هزار سال به صلح پایدار می‌رسد  (۱ نظر)
فرصت ثبت نام حج تمتع ۱۴۰۵ برای اولویت‌های جدید فراهم شد  (۱ نظر)
گلایه از پرداخت نشدن معوقات فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی  (۱ نظر)
حمله احتمالی دشمن ناکام‌تر از دفاع مقدس ۱۲ روزه خواهد بود  (۱ نظر)
زادگاه مبین عظیمی غرق در جشن و شادی  (۱ نظر)
ادامه روند کاهشی نرخ بیکاری  (۱ نظر)
اروپا می‌خواهد به هر قیمتی جنگ اوکراین را ادامه دهد  (۱ نظر)
چین به محدودیت‌های تجارت با ایران پاسخ مناسب می‌دهد  (۱ نظر)
آسفالت معابر شهرستان کهگیلویه در دستور کار  (۱ نظر)
سفر معاون ارشد امنیتی وزارت کشور افغانستان به تهران  (۱ نظر)
نماینده پارلمان اروپا: جهان نباید از کنار جنایات اسرائیل بگذرد  (۱ نظر)
انتشار اسناد جدیدی از لانه جاسوسی برای اولین بار  (۱ نظر)
هدف‌گیری پایگاه العدید، دشمن را به آتش‌بس التماسی واداشت  (۱ نظر)