• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۰۷۸۲۶۳
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

نحوه بازگشت فضانوردان به زمین

ایستگاه فضایی بین‌المللی در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری زمین قرار دارد و فضانوردان برای بازگشت به زمین، از کپسول سایوز روسی یا دراگون آمریکایی استفاده می کنند.

به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سيما، بزرگترین ناراحتی برای یک فضانورد، که از ابتدی سفر فضایی تا آخر آن، همواره ذهن او را به خود معطوف می‌دارد، مشاهده شعله‌هایی است که در انتهای ماموریت و هنگام ورود به جو زمین، از اصطکاک سفینه با اتمسفر غلیظ زمین حاصل می‌شود، است.

وقتی قفل‌ها بطور کامل باز شوند، دیگر ناو کیهانی هیچ ارتباط فیزیکی با ایستگاه ندارد. جدا شدن سفینه از ایستگاه با استفاده از یک سامانه فنری انجام می‌شود. تا زمانیکه سایوز و ایستگاه به اندازه کافی از هم فاصله نگرفته باشند، فضانوردان حق ندارند موتور‌های سفینه را روشن کنند، چون امکان دارد به بدنه بیرونی ایستگاه آسیب وارد کنند.
‌
نحوه بازگشت فضانوردان به زمین
 
‌در زمان بازگشت سفینه ۱۵۰۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.
 
نحوه بازگشت فضانوردان به زمین

بعد از گذشت ۳ دقیقه که سفینه سایوز تقریبا به فاصله ۲۰ متری ایستگاه قرار می‌گیرد، موتور سفینه سایوز ۱۵ ثانیه روشن می‌شوند و این کار تفاوت سرعت را به بیش از ۲ کیلومتر می‌رساند و سایوز به فاصله قابل اطمینان می‌رسد. در این زمان با آن که سایوز فاصله زیادی از ایستگاه دارد. موتور‌های ترمز با هدف کم کردن سرعت سایوز روشن و مسیر سفینه به تدریج تغییر کرده و وارد جو زمین می‌شود.
نحوه بازگشت فضانوردان به زمین

وقتی بدنه‌ی کپسول فضایی به هوای اتمسفر مالیده می‌شود، گرمای شدیدی به وجود می‌آید که دمای آن ۳۵۰۰ درجه سانتیگراد است و اگر سفینه‌ها مواد موسوم به «سپر گرما» پوشانده نشوند، مرگ سرنشینان حتمی خواهد بود. در ضمن سفینه هرگز نباید به طور عمودی وارد جو زمین شود، زیرا در این صورت به دلیل مقاومت جو اصطکاک شدیدی ایجاد خواهد شد و قطعا” سفینه منفجر خواهد گشت، بنابراین حتما” باید در مسیر اریب وارد جو زمین شود.
 
نحوه بازگشت فضانوردان به زمین

‌موتور‌های ترمز با هدف کم کردن سرعت سایوز روشن و مسیر سفینه بتدریج تغییر کرده و وارد جو زمین می‌شود. تقریبا ۳۰ دقیقه قبل از نشستن سفینه و در ارتفاع ۱۴۰ کیلومتری، سه قسمت سفینه سایوز یعنی بخش فرودی، قسمت موتوری و بخش مداری طی چند ثانیه توسط چند چاشنی انفجاری از هم جدا می‌شوند. فقط قسمتی که فضانوردان در آن قرار دارند قطعا به زمین باز می‌گردد و دو بخش دیگر در مسیر حرکت از بین می‌روند.
 
نحوه بازگشت فضانوردان به زمین

در فاصله حدود ۹ هزار متری زمین، دریچه محفظه چتر باز شده و چتر کوچک اولیه که به آن چتر ترمز هم می‌گویند بیرون کشیده می‌شود. بعد از چند دقیقه در فاصله حدود ۸ هزار متری، چتر اصلی گشوده می‌شود و سرعت را به ۲۲ کیلومتر در ساعت می‌رساند.
 
نحوه بازگشت فضانوردان به زمین

در فاصله ۵ هزار متری سپر حفاظتی زیر سفینه و پنجره‌های سفینه جدا و سوخت و اکسیژنی که در سفینه ذخیره شده از بخش زیرین بیرون ریخته می‌شودکه در زمان فرودخطر انفجار از بین برود. در این زمان با مکانیزم ویژه‌ای زاویه اتصال چتر با سفینه تغییر پیدا می‌کند تا سفینه تحت زاویه درستی فرود آید. به این ترتیب فضانوردان دقیقا پشت به زمین قرار می‌گیرند و حالت لازم برای فرود نرم را بدست می‌آورند.
 
نحوه بازگشت فضانوردان به زمین

زمان فرود فضانورد کاملا باید در قالب صندلی قرار بگیرد. دست‌ها را روی سینه به صورت مشت گره کرده نگه دارد. نباید حرف بزنید، چون ممکن است که زبان بین دندان‌ها گیر کند و منتظر فرود به اصطلاح نرم می‌مانند. البته فرود نرم آنطور هم که گفته می‌شود نرم نیست. آن را می‌توان مثل برخورد ماشین کوچک و یک تریلی دانست. همه چیز یک دفعه تکان تکان می‌خورد و بعد آرام می‌شود.
 
نحوه بازگشت فضانوردان به زمین

بعد فرمانده سفینه گیره‌های اتصال چتر به سفینه را آزاد می‌کند تا چتر جدا شود تا اگر باد شدید باشد سفینه به دنبال چتر کشیده نشود. در این زمان سرنشینان صدا‌های گروه نجات را می‌شنوند و مطمئن می‌شوند که ۵ دقیقه دیگر می‌توانند با هوای تازه تنفس کنند و به زودی با خانواده‌های خودشان ملاقات خواهند کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: Soyuz spacecraft , NASA , asc-csa.gc.ca
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
خدایاشکرت تنهاآرزوی من سفربه مریخ وماه است وتمام.خدایاکمکم کن.چقدربزرگی
جون ننه شون. علی الحساب به این نتیجه رسیدم اصلا خروج بشر از جو امکان نداره
شغلی بہ این خطرناکی دارن با جونشون بازی میکنن
چقدر حقوق میدن
فقط اونی که به این نتیجه رسیده خروج از جو ممکن نیست!!!
کل دنیا از 70 سال پیش دارن میرن و میان بعد یه ایرانی قیور با پیژامه راه راه نشسته میگه دروغه
حاجی شما هنوز باید رو مکانیزم بالا رفتن بادکنک هلیومی فکر کنی در این حد سنگینه واست
هر مطلبی رو به راحتی نمیشه پذیرفت یا رد کرد سفر به ماه به کنار ایجاد سکوی پرتاب از ماه به زمین جای سواله بخصوص جامعه روشنفکر که وجود قرآن و پیامبر رو در حاله ای از ابهام میدونه چطور این حرفا رو غیر قابل شک میدونه؟؟!
چه قدر حساب شده افرین احسنت
معلومات بسیار مفید بود خیلی ها تشکر زحمت کشیدید .
فعلا که اینجوریه که ناسا یه سری فیلم تو استدیوش می‌سازه از رفتن به فضا کات، بعد یه موشک خالی و میفرستن به فضا،اون موشک میخوره به گنبد و پرت میشه جایی که باید بشه ، بعد با هلیکوپتر اون بخشی که مثلا فضانوردا توشن و میبرن میندازن یه جایی که از قبل تعیین کردن ، بعد فیلمبردارا میرن اونجا و ، مثلا فضانوردا ازش میان بیرون و تمام .
یعنی راسته
دراین دنیا، مخصوصا دنیای غرب، خیلی پیشرفتها هست ولی خیلی از خبرها هم میتونه ساختگی باشه،، اینقدر خوب خبر میسازن وپخش میکنن.. واقعا نمیشه شک کرد!!! ولی بعدها مشخص میشه که شایعه،، دروغ، و...
دنیایی رو به جلو
من هرچی سرچ میکنم که فضانوردان چه جوری از سطح کره ماه بلند میشن و به زمین بر میگردند هیچ اطلاعاتی پیدا نمیکنم . دوستان میتونن کمک کنند . سطح کره ماه خالی از جو یا هوا میباشد در حالی که پرواز و پرتاب هر نوع پرنده ای نیاز به وجود جو دارد تا بتواند با غلبه به هوای اطراف خود پرنده به پرواز دربیاید
از نظر من خیلی جالبه رفتن ب فضا چجوری اینهمه ریسک و کسی میتونه قبول کنه
یعنی سطح معلومات کسانی که نظر دادن موی آدمو سیخ می‌کنه ،
آقایی که نوشته در سطح ماه جو وجود ندارد و برای جابجایی نیاز به جو هست باید بگم که روی سطح ماه جو وجود دارد ولی از جو زمین رقیق‌تر است بنابراین بلند شدن کار سختی نیست ولی در ایستگاه فضایی جو بسیار و بسیار رقیق‌تر است و جداشدن از آن ابتدا با فنر است و سپس به کمک موتور سرعت میگیرند و همچنان که به جو زمین نزدیکتر میشوند هم جو غلیظتر میشود و هم جاذبه کمکم کمک می‌کنه که به سمت زمین بیایند البته باز به کمک موتورها مسیر را اصلاح میکنند
نظر شما
آخرین اخبار
مهروموم دو واحد صنفی گران فروش در اصفهان
برخورد با صیادان غیرمجاز در رودخانه زاب و کشف ادوات صید
اختصاص ۹ هزار و ۱۰۰ واحد زمین برای متقاضیان طرح جوانی جمعیت در خوزستان
۳۳ بانوی سرپرست خانوار در اشنویه صاحب شغل شدند
رجب؛ سرآغاز فصلی تازه برای عبودیت و بندگی پرودگار
دوران دانشجویی طلایی‌ترین و ماندگارترین مقطع زندگی است
۴هزار ميليارد کلاهبرداري با وعده کذب افزايش سود و سرمايه
پرواز‌های بین المللی یزد برای توسعه توریست درمانی
تشریح جزئیات پرونده قتل مشکوک در یزد
فعالیت مجازی برخی از مدارس شهرستان های خراسان رضوی
دو هکتار از مزارع گتوند زیر کشت رازیانه رفت
دیدار استاندار آذربایجان‌غربی با خانواده شهید علوی‌پور
اهدای میوه شب یلدا به نیازمندان در شاهین شهر
جشن شب یلدای استاندار آذربایجان‌غربی با راهداران
برگزاری بیش از ۲۱۰ برنامه به مناسبت ۹ دی در شاهین‌شهر و میمه
برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی بسیج طلاب و مدارس علمیه سراسر خوزستان
پوشش ۱۰۰ درصدی جمعیت دام سنگین حمیدیه در برابر تب برفکی
شناسایی و ساماندهی کودکان کار، اولویت اصلی شورای اجتماعی کردستان
بازدید استاندار آذربایجان‌غربی ازیک واحد صنعتی در ارومیه
انجام بیش از دوهزار مورد بازرسی از اصناف اشنویه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی
عقیل کشاورز جاسوس موساد اعدام شد
چطور فلش مموری اطلاعات را ذخیره می‌کند؟ | آشنایی با ساختار داخلی USB Flash
نیرو‌های مسلح به سرعت در حال ترمیم کاستی‌ها هستند
دور سوم مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی واریز شد
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو
جزئیات تغییر ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی از اول دی
حقوق آذرماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی در حال پرداخت است
توقف خروج کامیون ها از دوغارون تایباد
ادامه بارندگی در کشور؛ بارش همچنان در نوار شرقی
حرکت صنعت هسته‌ای ایران در تراز کشور‌های پیشرفته جهان
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۹ آذر
تعویق دیدار نفت و گاز گچساران و پیکان در جام حذفی فوتبال
افزایش شمار جانباختگان در سیلاب جنوب کشور به ۷ نفر
محرومیت دوساله خواهران منصوریان
مناطق مختلف فارس ، سیراب از بارش رحمت الهی  (۴ نظر)
امشب؛ پایان مهلت ثبت نام محصولات ایران‌خودرو  (۱ نظر)
کاهش سهم گاز صنایع، زیر سایه مصرف بخش‌های غیرتولیدی  (۱ نظر)
اغازبکار ادارات استان کرمان فردا ۲۹ آذرماه با دو ساعت تاخیر  (۱ نظر)
جان باختن یکی از امدادگران هلال احمر حین عملیات در شهرستان جهرم  (۱ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس در برخی مناطق استان قم فردا شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴  (۱ نظر)
فعالیت حضور مدارس فردا شنبه در گلستان  (۱ نظر)
برف و باران، پاییز فارس را بدرقه کرد  (۱ نظر)
ایران ریاکاری آمریکا در «دلسوزی برای مردم ایران» را محکوم کرد  (۱ نظر)
بارش برف و لغزندگی همه محور‌های خراسان شمالی  (۱ نظر)
وضعیت مدارس برای روز شنبه  (۱ نظر)
آمریکا در حمایت از رژیم صهیونی ۲ قاضی لاهه را تحریم کرد  (۱ نظر)
انتقاد امام جمعه موقت آبادان از تاخیر یا کیفیت نامناسب در انجام وظایف مسئولان  (۱ نظر)